Ga naar inhoud

Originelen


TomP

Recommended Posts

Je kunt veel zien in een zwart vierkant, kitsch laat juist weinig aan de verbeelding over.

 

Wat vinden de striptekenaars op dit forum van Rosinski's schilderingen?

Het zijn duidelijk romantische schilderijen zoals het 2e voorbeeld die ik meegaf, volgens mij is het gewoon persoonlijke smaak en context.

Link naar reactie

 

Heb je ook al pagina's gekocht die je mooi vond maar waarvan je de strip maar niks vond?

 

Neen. Totaal niet. De strip moet me iets doen, én vervolgens de plaat ook. Ik zou nooit geld willen geven voor een plaat uit de laatste Ragebol, maar wel uit een van de eerste Ragebols hoewel deze technischer veel minder zijn. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
Gast Kontiki

Je kunt veel zien in een zwart vierkant, kitsch laat juist weinig aan de verbeelding over.

 

Wat vinden de striptekenaars op dit forum van Rosinski's schilderingen?

 

 

In die schilderijen zit zelf al veel variatie. De ene vind ik veel te vlekkerig en chaotisch. De covers van zijn Marek Halter-verstrippingen vind ik ronduit lelijk omdat het meer vlekken dan personages zijn. Andere zijn net heel sereen terwijl er ook veel op te zien is.

 

HerinneringaanAbraham1.jpg

 

grzegorz-rosinski-13.jpg

 

14.jpg

Link naar reactie

In die schilderijen zit zelf al veel variatie. De ene vind ik veel te vlekkerig en chaotisch. De covers van zijn Marek Halter-verstrippingen vind ik ronduit lelijk omdat het meer vlekken dan personages zijn. Andere zijn net heel sereen terwijl er ook veel op te zien is.

 

HerinneringaanAbraham1.jpg

 

grzegorz-rosinski-13.jpg

 

14.jpg

Die laatste komt precies uit 's Lands Glorie.
Link naar reactie

Om wat voor soort frustratie ben je er eigenlijk mee gestopt?

Ik was (wellicht zoals velen) op zoek naar oude uitgaven van Nero, Piet Fluwijn en Bolleke, en De Lustige Kapoentjes. Deels uit jeugdsentiment, deels omdat ik die reeksen ook zo goed vond en altijd graag had gelezen. Ik had tot dan de reeksen nooit volledig gehad, en mijn exemplaren waren volledig kapotgelezen. 

Catawiki bestond nog niet, dus zoeken maar op 2dehands en marktplaats. Het zoeken was enorm tijdrovend. Elke week stak ik uren in het zoeken op internet. Je moet bedenken, als er strips in tiptop staat online kwamen, waren ze een dag later al verkocht. Het was nodig alles goed op te volgen om geen kansen te laten liggen. Al mijn vrije tijd ging er aan op. 

En als ik dan eindelijk de gewilde albums had, zag ik later andere exemplaren online die ouder waren of in betere staat. Dan ging ik mijn eigen exemplaren online zetten en verkopen om het geld te recupereren. In veel gevallen deed ik verlies, omdat ik deze albums bij aankoop absoluut wou hebben en aan te hoge prijzen had gekocht. Dat was voor mij een belangrijke les: hou bij aankoop ook rekening bij doorverkoop, en biedt niet te veel voor een stuk dat niet uniek is. 

Maanden gingen zo voorbij, en een deel van de frustratie kwam voort uit het feit dat ik mijn reeksen niet volledig kon krijgen. 

Als ik de aangekochte albums bekeek, waren ze op het eerste gezicht in tiptop staat, maar er waren altijd wel lichte vouwen of kreuken in de kaft. Echt nieuwstaat was praktisch onmogelijk. Ik was voor mijzelf ook zeer kritisch, wellicht omdat ik er veel tijd en geld in investeerde. 

Lezen van de oude albums uit de jaren '50 en '60 bleek in veel gevallen onmogelijk. Bij sommige albums was de kaft hard geworden (door ouderdom?) en zeer broos. Het openen kon ervoor zorgen dat de kaft onmiddellijk los kwam uit de nietjes. Tja, die albums verliezen hun verzamelwaarde en krijg je bijna niet meer doorverkocht. 

Ik ben ook charlatans tegengekomen die de kaft herlijmen in de nietjes, kaften van het ene album combineren met het boekblok van een ander album, pagina's bijsnijden (vaak voorkomend bij een los binnenblad), opengescheurde ruggen dichtlijmen. Die dingen zie je niet als je online koopt, pas als je het pakket thuis krijgt. 

Het waren niet allemaal oude albums die ik kocht, ik kocht ook recentere uitgaven (o.a. de prachtige boeken van Sleenovia), en zo kwam ik ook in contact met originelen van Keunink. Ik had dat altijd een beetje vreemd gevonden, de markt van originelen. Iets dat buiten de wereld ligt van de striplezer, eerder het domein van de "gefortuneerde verzamelaar". Nu bekijk ik dat anders natuurlijk, originelen zijn een zeer democratisch goed geworden en we kijken er niet meer van op. 

Na verschillende jaren heb ik voor mezelf de balans opgemaakt van het verzamelen. Ik had veel van Sleen, maar bijlange niet alles. Geen Vermeire-uitgaven of extreem dure eerste drukken zoals Beo. Er zat meer frustratie dan plezier in het verzamelen. Ik had geen zin om nog verder te werken aan zo een project. 

Dus heb ik alles verkocht. Anderen waren gelukkig met mijn boeken, ik was blij dat ik een streep kon trekken onder mijn verzamelaarswoede. Ik heb later de heruitgaves gekocht van de albums die ik het leukst vind. Ik maak me geen zorgen meer over het onderscheid tussen een eerste en latere druk. Ik lees voor het plezier. 

Link naar reactie

Kitsch is de basis van de populaire strip maar zonder context is het bij andere kunst net hetzelfde hoor, hang maar eens een zwart vierkant in je living.

 

attachicon.gif0.10_Exhibition.jpg

 

attachicon.gifJohn_William_Waterhouse_-_The_Lady_of_Shalott_-_Google_Art_Project.jpg

 

Toch zou ik liever een Malevic thuis hebben hangen dan een Waterhouse, maar dan niet het Suprematistisch Vierkant inderdaad ;)

Die tentoonstelling komt er ook een stuk beter uit in het echt dan op een z/w foto, maar het is sowieso niet allemaal even sterk natuurlijk. Wat vroeger erg gewaagd/experimenteel was kijken we nu 80 jaar later niet echt meer van op...

Link naar reactie

Het zijn duidelijk romantische schilderijen zoals het 2e voorbeeld die ik meegaf, volgens mij is het gewoon persoonlijke smaak en context.

 

Zelfs aan zo'n plaatje op je beeldscherm zie je dat Waterhouse – als is de thematiek misschien vergelijkbaar – toch wel even van een andere orde is dan Rosinski.

Ik ben geen fan van romantiek, maar voor zo'n doek zou ik mijn muren vrij maken.

Link naar reactie

Om de een of andere reden heeft een reproductie meestal niet dezelfde impact als een origineel.

Als ik concessies moet doen heb ik liever een origineel van een "kleinere" kunstenaar dan een reproductie van een meesterwerk.

 

Ik heb het niet over reprodukties van "originele schilderijen".

 

Ik bedoel: in onze huidige tijd is er geen nood meer om nog extreem realistische schilderijen te maken ala:

 

post-1-0-46583200-1464852829.jpg

 

 

Want we hebben nu dit:

 

gs_54de6477-fd64-40aa-911f-22710a771fd0.

 

 

Ik kan me voorstellen dat het voor een schilder een mooie ervaring of meditatie kan zijn om nog zo iets te schilderen, maar voor degene die ernaar kijkt gaat een schilderij als hierboven geen diepere ervaringen teweeg brengen dan een foto zoals hierboven.

 

Maar bij beiden is de ervaring voor de kijker zowiezo tamelijk beperkt, want het beeld is al helemaal voorgekauwd.

Link naar reactie

Ik heb het niet over reprodukties van "originele schilderijen".

 

Ik bedoel: in onze huidige tijd is er geen nood meer om nog extreem realistische schilderijen te maken ala:

 

 

 

 

Want we hebben nu dit:

 

 

 

 

Ik kan me voorstellen dat het voor een schilder een mooie ervaring of meditatie kan zijn om nog zo iets te schilderen, maar voor degene die ernaar kijkt gaat een schilderij als hierboven geen diepere ervaringen teweeg brengen dan een foto zoals hierboven.

 

Maar bij beiden is de ervaring voor de kijker zowiezo tamelijk beperkt, want het beeld is al helemaal voorgekauwd.

 

Daar heb je wel ergens gelijk in. 

Vandaar dat volgens mij de kunstwereld een totaal andere richting is ingedraaid, deze van de abstracte kunst en de conceptuele beleving. 

Als je portretten wil schilderen zoals 200 jaar geleden, er zijn er nog die het doen maar het is vast niet makkelijk om er je boterham uit te halen. 

Abstracte werken halen daarentegen miljoenen. 

Link naar reactie
Als je portretten wil schilderen zoals 200 jaar geleden, er zijn er nog die het doen maar het is vast niet makkelijk om er je boterham uit te halen. 

 

Het is gemakkelijker om daarmee je brood te verdienen dan je denkt. Er is behoorlijk veel vraag naar geschilderde portretten. Zeker in deze tijd waarin iedereen honderden foto's van zichzelf heeft is zo'n geschilderd portret toch weer iets anders.

Link naar reactie

Bij Galerie Daniel Maghen in Parijs zijn nu ook de originelen van Lucky Luke door Bonhomme te koop.

Mooi, maar erg duur. Net als de originele platen van The Undertaker bij Maghen; ook erg duur.

http://www.danielmaghen.com/fr/bonhomme-matthieu-lucky-luke-vu-par..._s1541.htm

 

Ook de pagina's van Texas Cowboy zijn bij Maghen behoorlijk aan de prijs (gemiddeld EUR 1200-1300) en/of aan inflatie onderhevig.

Onderstaande pagina kost nu EUR 1200, maar werd in 2012 tijdens de expositie bij Julien Brugeas voor EUR 850 aangeboden (en niet verkocht):

http://www.julienbrugeas.com/fr/detail-original/matthieu-bonhomme/texas-cowboys-planche-45/321/8/1/6

 

ybXU7P7PIl.jpg

Link naar reactie

En ook de pagina's van Tyler Cross zijn met gemiddeld EUR 3000 bij Maghen onbetaalbaar (althans voor mij dan).

Begrijp van Bruno dat hij zijn werk alleen via dit soort galeries verkoopt. Met dergelijke prijzen verwacht ik echter dat veel pagina's onverkocht zullen blijven.

Van de 70-80 werken in deze Tyler Cross expositie zijn er de afgelopen drie weken geloof ik amper 10 verkocht.

Ik denk dat dat bij de expositie van Bonhomme niet veel anders zal zijn.

Link naar reactie

Nog even terugkomen op de realistische schilderijen van tegenwoordig. Een schilder als Henk Helmantel kan daar toch echt wel een aardige boterham mee verdienen hoor! Een deel van de kunst zal wel aan mode onderhevig zijn, maar er zal ook per kunststroming een bepaalde hoeveelheid verzamelaars zijn en blijven.

Link naar reactie

Nog even terugkomen op de realistische schilderijen van tegenwoordig. Een schilder als Henk Helmantel kan daar toch echt wel een aardige boterham mee verdienen hoor! Een deel van de kunst zal wel aan mode onderhevig zijn, maar er zal ook per kunststroming een bepaalde hoeveelheid verzamelaars zijn en blijven.

Bedankt voor de tip, is inderdaad zeer mooi. 

Link naar reactie

Nog even terugkomen op de realistische schilderijen van tegenwoordig. Een schilder als Henk Helmantel kan daar toch echt wel een aardige boterham mee verdienen hoor! Een deel van de kunst zal wel aan mode onderhevig zijn, maar er zal ook per kunststroming een bepaalde hoeveelheid verzamelaars zijn en blijven.

 

Ik beweer ook niet dat er geen geld mee te verdienen is. Ik heb enkel gezegd dat er geen nood meer is om 5 appels en een glas (of eenderwat) op een hyperrealistische manier met wat verf en een verfborstel weer te geven.

Je zou door kunst van het zuiver materialistische moeten weggetrokken worden. Die schilderijen van Helmantel zijn juist materialisme ten top gedreven. Materialistischer kan een schilder niet worden.

Link naar reactie

Je zou door kunst van het zuiver materialistische moeten weggetrokken worden. 

 

 

Waarom moet dat? Zoals je het nu zegt kunnen strips (zeker realistisch getekende strips) geen kunst zijn.

Voor mij gaat kunst over emoties....en bij sommigen komt dat bij materialistisch werk. Ik ken genoeg mensen die heel veel van kunst houden maar niets moeten hebben van gekleurde vlakken en verfklodders. Het zegt hun gewoon niets (het kleine zusje die dat ook kan, komt er dan weer bij). 

Je zou kunnen beweren dat die liefhebbers meer van het vakmanschap houden dan van de kunst...kunstig ipv kunst maar waarom zou dat niet mogen. Het is maar wat je kunst vindt. En die discussie laat ik maar even.  Van mij mag iedereen kunst zien (of horen, voelen, proeven) waar hij maar wil....zelfs in het zigeunerinnetje of het jongetje met de traan  :e002:

Link naar reactie

Het gaat inderdaad om het gevoel wat iemand bij een kunstwerk heeft en niet hoe dat kunstwerk tot stand is gekomen. Als iemand bijvoorbeeld een stilleven van Helmantel aan de muur heeft hangen (ik niet helaas btw), en die persoon kan daar van genieten of een bepaalde rust bij vinden, wie ben ik dan om te zeggen dat dat geen kunst is?

 

Het gaat naar mijn mening dus niet alleen om de bedoeling van de kunstenaar.

Link naar reactie

Ik kan ook zeer genieten en rust vinden van een goede massage, maar dat is geen kunst... :e007:

 

Kijk, je kan je voor de rest van je leven toeleggen in het op papier heel nauwkeurig manueel uitrekenen van alsmaar meer cijfers van het getal pi. Ben je dan een grote wiskundige? Neen, natuurlijk niet. Mocht je dat 1000 jaar geleden gedaan hebben zou je wel tot de wiskundigen gerekend worden, maar vandaag de dag niet meer. Zelfs zij die totaal niet kunnen rekenen kunnen dat vandaag met een druk op de knop. Net zoals iedereen vandaag de dag met een druk op de knop een heel realistische foto kan nemen van wat tafelversiering.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...