Ga naar inhoud

Originelen


TomP

Recommended Posts

Petits Papiers was vroeger echt geweldig- toen ik destijds in Brussel was heb ik ze een bezoekje gebracht- het was een nogal treurige winkel vond ik met veel tweedehande dvd's enzo. Op de eerste verdieping hadden ze dan de originelen liggen. Had indertijd helaas niet het geld om iets te kunnen kopen dat ik me graag wenste - heb daar nu nog spijt van :-P 

 

idem. Ik zie me nog staan met mijn duurzaam gespaarde 300€ voor een plaat uit Sokals Amoxonië ( de zwevende skelettenvogels ). Hij vond ze niet direct in de hele stapel, en snuisterde daar door massa's platen van Comès, Schuiten, Tillieux,... om dan na 30 minuten drie platen boven te halen waaruit ik kon kiezen. Ik koos de mooiste, en ik kreeg ze mee voor 220€ omdat ik zolang moest wachten.    

 

Ben nu wel heel benieuwd naar de voorjaarsveiling van Huberty ( de nieuwe naam van PPapiers ) want daar maken ze een aankondiging met Canardo in de hoofdrol

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik heb het nog niet gedurfd om mij op de markt te begeven van originelen, om mezelf de teleurstelling te besparen. Is er eigenlijk een gemiddelde prijs of budget dat je zeker moet hebben als je een originele wilt kopen?

Het is echt de markt die spreekt.

Zelf heb ik al ettelijke keren aangeschoven bij een signeersessie van Cambré. In het begin kon je bij hem zelf mooi uitgewerkte tekeningen kopen van Amoras op A4 voor om en bij de 50 euro of zo, het is nu het driedubbele.

En op de boekenbeurs had Bono zowel strookjes van Darwin of Marco Polo mee van 15 euro tot 45. Zijn originele pagina's gingen van 80 euro tot meer dan 1000.

Tekeningen op A4 waren snel +100 euro.

Link naar reactie

Er is gisteravond een originele plaat geveild van Delaby uit De klaagzang van de verloren gewesten. Ik ben erg benieuwd wat doe heeft opgebracht. Weet iemand dat of weet iemand hoe je de opbrengsten van een afgelopen veiling op catawiki kunt raadplegen? 

2800 euro.

 

Via Catawiki.nl ga je naar een willekeurige stripveiling van komende week, je scrolt naar beneden terwijl je links op het scherm kijkt. Daar zal je halfweg zien staan: opbrengsten eerdere veilingen. Klik en je ebent er!! :-

Link naar reactie

Nou, in plaats van de eerder genoemde Schuiten heb ik uiteindelijk mijn oog laten vallen op het origineel van deze plaat uit de nieuwe Blake en Mortimer. Ik ben dol op de prachtige lijnvoering van Juillard en vind deze pagina erg mooi in sfeer en om het feit dat zowel Blake, Mortimer als Olrik erop staan :-D 

Hele mooie plaat, zeker met die drie belangrijkste personnages. Gaat die plaat wel te koop aangeboden worden?

Want er zullen maar 31 platen aangeboden worden en men geeft nog niet aan de welke worden vrijgegeven.

http://www.galeriechampaka.com/?page_id=2521

Link naar reactie

Nice one!

Dit is overigens wel apart:

"31 Platen (van de 62 van het album) zullen worden tentoongesteld. Wanneer er 20 verkocht werden, zullen de 11 laatste niet langer beschikbaar zijn voor aankoop."

Zou dat komen omdat Juillard moeite heeft van zijn originelen afscheid te nemen :-)??

Link naar reactie

Dank je JJL! Ik ben er erg blij mee dat ik deze plaat heb kunnen reserveren. Op Catawiki staat momenteel overigens ook een plaat van Juillard- Link:  https://veiling.catawiki.nl/kavels/8908403-juillard-andr-original-plate-p-24-le-long-voyage-de-lena-t2-lena-et-les-trois-femmes

 

Ik heb nog overwogen om daar op te gaan bieden.

Het punt was alleen dat ik, alhoewel ik de plaat mooi vindt, de betreffende strip zelf (Lena) niet erg sterk vond. 

Omdat ik van kinds af aan Blake en Mortimer altijd geweldig heb gevonden heb ik daarom uiteindelijk toch gekozen om voor een plaat van deze iconische reeks te gaan. Ik heb inmiddels begrepen van andere verzamelaars dat ik daarin niet de enige ben en dat ook bij jullie de prikkel tot aankoop mede (in belangrijke mate) wordt ingegeven door (jeugd)sentiment. Ik heb lange tijd getwijfeld en ben eigenlijk toch wel benieuwd voor welke plaat jullie zouden zijn gegaan als de prijs gelijk was geweest?

 

Voor wat betreft de aankomende Blake & Mortimer expo van Juillard vroeg ik mij overigens hetzelfde af als jij JJL. Toch wel merkwaardig dat niet alle platen verkocht zullen gaan worden en dat ze, als er 20 zijn verkocht (niet heel veel vind ik), de overige 11 uit de verkoop zullen halen. Zoiets heb ik nog niet eerder gezien. In de afgelopen jaren is er volgens mij jaarlijks wel ergens een expo geweest ergens van Juillard (bij barbier mathon, Daniel Maghen (die hebben zelfs een kunstboek van hem uitgegeven), galerie9art en vorig jaar bij Huberty en Breyne. Echt terughoudend met de verkoop van zijn werk lijkt hij toch ook weer niet. Misschien dat ie het inderdaad wat welletjes vond worden en terughoudender wordt met verkopen.

Link naar reactie

Geen twijfel mogelijk: die B&M plaat is veel mooier dan die plaat van Lena!

Vind ik ook.

 

Voor wat betreft de aankomende Blake & Mortimer expo van Juillard vroeg ik mij overigens hetzelfde af als jij JJL. Toch wel merkwaardig dat niet alle platen verkocht zullen gaan worden en dat ze, als er 20 zijn verkocht (niet heel veel vind ik), de overige 11 uit de verkoop zullen halen. Zoiets heb ik nog niet eerder gezien. In de afgelopen jaren is er volgens mij jaarlijks wel ergens een expo geweest ergens van Juillard (bij barbier mathon, Daniel Maghen (die hebben zelfs een kunstboek van hem uitgegeven), galerie9art en vorig jaar bij Huberty en Breyne. Echt terughoudend met de verkoop van zijn werk lijkt hij toch ook weer niet. Misschien dat ie het inderdaad wat welletjes vond worden en terughoudender wordt met verkopen.

Dit andere platen zijn wellicht voor toekomstige veilingen.

Link naar reactie

Dank jullie wel voor de eerlijk gezegd erg opbeurende respons :-) Omdat het natuurlijk toch wel een dure aankoop is heb ik echt lang lopen wikken en wegen om uiteindelijk bijna puur vanuit (jeugd)sentimentele redenen voor de B&M plaat te gaan.

 

Bij de Lena plaat vond ik het mooi dat de plaat was ingekleurd (dat kan Juillard prachtig vind ik). 

 

Overigens kan ik me, nu je het zegt, inderdaad herinneren dat ik ergens voorbij heb zien komen dat er in januari mogelijk nog een B&M expo zou gaan komen! Daar zullen dan inderdaad wel de resterende 11 platen te koop worden aangeboden.

 

Link naar reactie

Is dat zo? Ik heb dta nog niet vaker gezien volgens mij. Meestal worden een aantal werken heel snel verkocht, andere blijven wat langer liggen en aan het einde van de expo neemt de tekenaar de overgebleven werken weer mee naar huis :-) Zo kwam het op mij althans vaak over.

Vraag me wel altijd af wat die tekenaars doen met die niet verkochte originelen - liggen die thuis in een map weg te stoffen? :-D

Link naar reactie

Die liggen inderdaad weg te stoffen tot een volgende gelegenheid.

Ik ben al bij enkele tekenaars thuisgeweest en zij hebben dozen, mappen, ... met originelen liggen.

. Sommige auteurs verkopen weinig tot niks. Of bv enkel wanneer ze centen nodig hebben voor iets. Soms is een verkoop ook tijdgelimiteerd. Er zijn ook auteurs zoals Schuiten die bezorgd zijn dat digitale bestanden de tand des tijds niet zullen doorstaan. Anderen willen niet dat hun werk getaxeerd is ivm successie. Druppelsgewijs platen op de markt brengen, helpt ook om prijzen hoger te houden (itt dumpen).
Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ja- ik heb t ook gezien - kan me niet herinneren dat er eerder zulke hoge prijzen voor Cosey's werk werden gevraagd (als ik even kijk naar de schetsen- de pagina's zitten volgens mij op hetzelfde niveau als voor werk uit andere reeksen van Cosey). En dan nog voor een Mickey Mouse strip (!) Met alle respect hoor- maar k denk toch dat mensen die iets van Cosey aan de muur zouden willen hangen toch liever iets uit zijn Jonathan reeks of meest bekende One shots zou willen hebben.. (zeker voor dit soort bedragen)

Voor de liefhebbers- de platen van Juillard voor de nieuwe B&M staan al een weekje online: http://www.galeriechampaka.com/?page_id=2531 Ik heb wel het idee dat de mooiste pagina's al weg zijn. Ik ben wat dat betreft blij dat ik vooraf al kon bekijken wat er in de verkoop kwam.

Ik vind de schetsen die Juillard maakt ook altijd geweldig! De verhoudingen, de emoties- alles klopt naar mijn mening! Blijft toch wel een van mijn favoriete tekenaars

Link naar reactie

Ik viel bijna van mijn stoel, wat een prijzen!

http://www.galerie-glenat.com/etiquette-%C5%93uvre/mickey/

 

 

Cosey, 2700 euro!!COSEY_Mickey_100_garde_2700%E2%82%AC.jpg

 

Cosey is altijd enorm duur geweest. Laatste veiling bij Champaka was ook te zot. Bijna 500€ voor dedicacezaken. 

 

Ik had wel gedacht dat die Delaby duurder ging gaan. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Voor de liefhebbers- de platen van Juillard voor de nieuwe B&M staan al een weekje online: http://www.galeriechampaka.com/?page_id=2531 Ik heb wel het idee dat de mooiste pagina's al weg zijn. Ik ben wat dat betreft blij dat ik vooraf al kon bekijken wat er in de verkoop kwam.

 

Ik vind de schetsen die Juillard maakt ook altijd geweldig! De verhoudingen, de emoties- alles klopt naar mijn mening! Blijft toch wel een van mijn favoriete tekenaars

 

Die schetsen zijn idd heel mooi. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Enige jaren geleden was er bij Daniel Maghen ook een verkoop van werk van Cosey- daar heb ik bijgaande tekening gekocht (sorry voor de wat crappy foto) voor € 1.000. Uiteraard een hoop geld, maar als ik zo zie wat er nu wordt gevraagd voor dergelijke tekeningen heb ik blijkbaar nog een aardige deal gedaan ;-D

De prijzen waren bij Maghen toen naar zijn algemeenheid volgens mij toch wel wat schappelijker

post-698-0-60366100-1481816430_thumb.jpg

Link naar reactie

Er is vandaag ook een expo gestart bij petits papiers van Chabouté    http://www.hubertybreyne.com/index.php?route=event/event&event_id=107

 

Ook wel erg duur vind ik hoor- zo bekend is hij toch ook weer niet?! Ik snap er niets van hoe die prijzen worden bepaald. Ik begrijp dat de galerie ook een deel van de koek krijgt maar dan nog?! 

Link naar reactie

Er is op origineel gebied gewoon enorm veel te koop. Het niveau is vaak ook erg hoog, zeker in vergelijking met vorige eeuw, maar waar moet je het allemaal laten...

 

Een pagina van Loisel voor Magasin General + diezelfde pagina door Tripp doet ca. 2000 euro, dan wist ik wel wat ik zou kiezen. 

Dédi's van Cosey (in album) heb ik de laatste jaren een paar keer kunnen vinden op beurzen en internet voor ca. 15-20 euro, dit zijn simpele tekeningen en die zie ik ook niet snel veel meer waard worden (en dat hoeft ook niet), een mooie tekening/pagina/strook is zoals hierboven te zien zeer de moeite waard en natuurlijk ook veel waardevoller.

Link naar reactie

Waar moet je het allemaal laten inderdaad :-) Ik hang mijn originelen gewoon aan de muur maar ik heb wel eens begrepen dat ik daar redelijk uniek in ben. Zo heb ik eens iemand gesproken die de originelen in een map bewaarde en kopieen aan de muur hing (!). Hij was als de dood dat er iets met het originele werk zou gebeuren. Hij heeft een punt , maar ach..  De Nachtwacht van Rembrandt hangt toch ook in een museum voor iedereen te kijk? (Ik ga er dan maar vanuit dat het inderdaad het origineel is :-)  Onderhand hangt er wel redelijk wat in huis en vindt mijn vrouw het wel aardig welletjes worden helaas :-P Wat doen jullie met je originelen/ dedicaces? Berg je ze op en kijk je er af en toe naar of hang je ze aan de muur?

Link naar reactie

Vond ik ook erg aan de prijs inderdaad! Ik zal wel een barbaar zijn maar ik ken heel die vallee niet.. is dat n grote naam?

Zeker in Frankrijk was Il Était Une Fois en France een groot succes. Die serie kan mij, zowel qua tekeningen en qua inhoud, ook erg bekoren. Ben blij dat Saga de delen 5 en 6 van Er Was Eens dit jaar nog heeft uitgegeven.

Valée is verder bekend van Gil St André/Spoorloos.

Link naar reactie

Waar moet je het allemaal laten inderdaad :-) Ik hang mijn originelen gewoon aan de muur maar ik heb wel eens begrepen dat ik daar redelijk uniek in ben. Zo heb ik eens iemand gesproken die de originelen in een map bewaarde en kopieen aan de muur hing (!). Hij was als de dood dat er iets met het originele werk zou gebeuren. Hij heeft een punt , maar ach.. De Nachtwacht van Rembrandt hangt toch ook in een museum voor iedereen te kijk? (Ik ga er dan maar vanuit dat het inderdaad het origineel is :-) Onderhand hangt er wel redelijk wat in huis en vindt mijn vrouw het wel aardig welletjes worden helaas :-P Wat doen jullie met je originelen/ dedicaces? Berg je ze op en kijk je er af en toe naar of hang je ze aan de muur?

Een deel aan de muur (of in de toekomst aan de muur), de rest opgeborgen in een map (omdat ik niet enkel ingelijste tekeningen aan de muur wil hebben hangen).

Ridicuul om ingelijste kopieën aan de muur te hangen.

Link naar reactie

Ik heb originele pagina's van een aantal Nederlandse tekenaars: o.a. Kresse (Vidocq), De Smet (Generaal en Viva Zapapa), Van der Kroft (Sjors en Sjimmie), Kuijpers (Franka) en Raymakers (Boes).

Van buitenlandse tekenaars pagina's van Pedrosa (Portugal), Lafebre (Lydie) en Munuera (Betoveringen; deelde ik eerder al) en losse tekeningen/schetsen (niet zijnde dedicaces) van o.a. Alary (Silas Corey), Bruno (Inner City Blues), Dodier (Jerom Bloks), Gibrat (Het Uitstel), Guarnido (Blacksad) en Homs (Millennium).

Tenslotte behoorlijk veel dedicaces.

post-829-0-33323100-1481889828_thumb.jpg

post-829-0-37780700-1481889848_thumb.jpg

post-829-0-97258100-1481889861_thumb.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...