Ga naar inhoud

Originelen


TomP

Recommended Posts

Vanavond op Catawiki een originele pagina uit Het Eiland Amoras verkocht voor zo'n 17000 euro.

Zo kan het nog eens over Willy Vandersteen gaan zonder dat het ook over Karel Verscheure moet gaan

 

Ook gezien, toch wel een veel hogere prijs dan ik verwacht had

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

De cover van een Guust Flater album (30 X 25,6 CM) op de laatste Christie's veiling ging weg voor een aardig bedrag: €205.500

En dat terwijl de geschatte prijs €100.000 - €120.000 bedroeg. Fors hoger dus. 

http://www.christies.com/lotfinder/books-manuscripts/franquin-5999557-details.aspx?from=salesummary&intObjectID=5999557&sid=505ad284-59e0-4bb9-950b-7bcc3c1fb381

 

Er wordt gesproken van een wereldrecord! Lees meer over deze cover en andere recordprijzen op:

http://www.actuabd.com/Vente-de-BD-dans-les-salles-de

 

Een pagina van Guust Flater op dezelfde veiling werd verkocht voor €195.900.

De geschatte prijs bedroeg €75.000 - €85.000

http://www.christies.com/lotfinder/books-manuscripts/andre-franquin-5999558-details.aspx?from=salesummary&pos=9&intObjectID=5999558&sid=505ad284-59e0-4bb9-950b-7bcc3c1fb381&page=2&lid=1

 

Op een Sotheby's veiling bleef een pagina van Guust Flater blijkbaar onverkocht:

http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2016/bande-dessinee-pf1655/lot.85.html

Link naar reactie

De cover van een Guust Flater album (30 X 25,6 CM) op de laatste Christie's veiling ging weg voor een aardig bedrag: €205.500

En dat terwijl de geschatte prijs €100.000 - €120.000 bedroeg. Fors hoger dus. 

http://www.christies.com/lotfinder/books-manuscripts/franquin-5999557-details.aspx?from=salesummary&intObjectID=5999557&sid=505ad284-59e0-4bb9-950b-7bcc3c1fb381

 

Er wordt gesproken van een wereldrecord! Lees meer over deze cover en andere recordprijzen op:

http://www.actuabd.com/Vente-de-BD-dans-les-salles-de

 

Mooie prijs voor een hele mooie Gibrat: http://www.christies.com/lotfinder/books-manuscripts/jean-pierre-gibrat-5999612-details.aspx?from=salesummary&&pos=7&intObjectID=5999612&sid=505ad284-59e0-4bb9-950b-7bcc3c1fb381&page=6&lid=1

Link naar reactie

Ik had gedacht dat de pagina van Nero uit de Beo de verschrikkelijke een hogere prijs zou halen. Het was een zeer mooi pagina. 

http://veiling.catawiki.be/kavels/5807291-sleen-marc-originele-pagina-+-luxe-boek-nero-beo-de-verschrikkelijke

Het was een dame die zonder veel moeite alle "grote" verzamelaars achter zich heeft gelaten.

Voor mij is het duidelijk dat er hier en daar nog heel druk wordt gedaan over Nero en Sleen, maar dat er eigenlijk nog weinig mensen in geïnteresseerd zijn. Het is te zeggen: volgers genoeg voor een veiling (de oude verzamelaars en wat nieuwsgierigen denk ik) maar van zodra er meer dan 2000 euro moet worden uitgegeven... holala ;-)

Enkele weken geleden was er een monumentale Paastekening uit begin jaren '50 van Sleen te koop op Catawiki, prachtig uitgewerkt met sportfiguren en politiekers uit die periode en een aantal stripfiguren van Marc Sleen. Is 2x aangeboden geweest om zich uiteindelijk toch tot de nodige 5000 eurokes te slepen. Ik was eigenlijk "beschaamd", zo'n lijdensweg voor zo'n museumstuk, hoe wij Vlamingen met dit patrimonium omspringen.

Gelukkig is de "markt" voor Vandersteen een beetje anders. Dankzij de Nederlanders misschien?? ;-)

Maar als je dan kijkt naar die pagina van Gibrat enkele posts hoger... zonder woorden...

Link naar reactie

De cover van een Guust Flater album (30 X 25,6 CM) op de laatste Christie's veiling ging weg voor een aardig bedrag: €205.500

En dat terwijl de geschatte prijs €100.000 - €120.000 bedroeg. Fors hoger dus. 

http://www.christies.com/lotfinder/books-manuscripts/franquin-5999557-details.aspx?from=salesummary&intObjectID=5999557&sid=505ad284-59e0-4bb9-950b-7bcc3c1fb381

 

Er wordt gesproken van een wereldrecord! Lees meer over deze cover en andere recordprijzen op:

http://www.actuabd.com/Vente-de-BD-dans-les-salles-de

 

Een pagina van Guust Flater op dezelfde veiling werd verkocht voor €195.900.

De geschatte prijs bedroeg €75.000 - €85.000

http://www.christies.com/lotfinder/books-manuscripts/andre-franquin-5999558-details.aspx?from=salesummary&pos=9&intObjectID=5999558&sid=505ad284-59e0-4bb9-950b-7bcc3c1fb381&page=2&lid=1

 

Op een Sotheby's veiling bleef een pagina van Guust Flater blijkbaar onverkocht:

http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2016/bande-dessinee-pf1655/lot.85.html

Christie's was dan ook wel zowat de enige veiling waar er een pak nieuwe records gebroken werd.

Andere veilingen waren toch minder, zeker op het eerste zicht maar als je dan even terugkijkt en vergelijkt met prijzen van 2/3 jaar terug...Je raakt toch snel gewoon aan al die nieuwe prijzen ... tot je iets echt wil kopen natuurlijk

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Het was een dame die zonder veel moeite alle "grote" verzamelaars achter zich heeft gelaten.

Voor mij is het duidelijk dat er hier en daar nog heel druk wordt gedaan over Nero en Sleen, maar dat er eigenlijk nog weinig mensen in geïnteresseerd zijn. Het is te zeggen: volgers genoeg voor een veiling (de oude verzamelaars en wat nieuwsgierigen denk ik) maar van zodra er meer dan 2000 euro moet worden uitgegeven... holala ;-)

Enkele weken was er een monumentale Paastekening uit begin jaren '50 van Sleen te koop op Catawiki, prachtig uitgewerkt met sportfiguren en politiekers uit die periode en een aantal stripfiguren van Marc Sleen. Is uiteindelijk 2x aangeboden geweest om zich uiteindelijk toch tot de nodige 5000 eurokes te slepen. Ik was eigenlijk "beschaamd", zo'n lijdensweg voor zo'n museumstuk, hoe wij Vlamingen met dit patrimonium omspringen.

Gelukkig is de "markt" voor Vandersteen een beetje anders. Dankzij de Nederlanders misschien?? ;-)

Maar als je dan kijkt naar die pagina van Gibrat enkele posts hoger... zonder woorden...

 

Tja, die verhalen van Nero behoren dan misschien wel tot het vlaams erfgoed en zijn vele malen meer gelezen dan Gibrat maar zo ne Gibrat staat nu eenmaal mooier in een kaderke aan de muur. En je mag natuurlijk niet de ene recordprijs van een Gibrat vergelijken met een minder gelukte verkoop van een Sleen stuk.

Maar persoonlijk denk ik wel dat je gelijk hebt dat er te weinig geinteresseerden zijn voor het aantal stukken dat op de markt is van Sleen. En niet vergeten dat de jongere generatie Nero helemaal niet meer kent maar een Sus & Wis bijvoorbeeld wel nog.

Persoonlijk ben ik wel nog steeds op zoek naar een zeer mooie Nero pagina, naar mijn normen dan want blijkbaar komt dat niet altijd overeen met wat Nero fans vinden (maar ik ben dan ook niet echt een Nero/Sleen fan)

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Christie's was dan ook wel zowat de enige veiling waar er een pak nieuwe records gebroken werd.

Andere veilingen waren toch minder, zeker op het eerste zicht maar als je dan even terugkijkt en vergelijkt met prijzen van 2/3 jaar terug...Je raakt toch snel gewoon aan al die nieuwe prijzen ... tot je iets echt wil kopen natuurlijk

Niet alleen de prijzen wordt men snel gewoon, ook het aanbod. Met andere woorden, de stukken moeten ook steeds specialer en uitzonderlijker zijn om nog aandacht te trekken of te krijgen.

Kijk naar de volgende veiling van Millon/Petit Papier... "niks speciaal" ;-))

Link naar reactie

Niet alleen de prijzen wordt men snel gewoon, ook het aanbod. Met andere woorden, de stukken moeten ook steeds specialer en uitzonderlijker zijn om nog aandacht te trekken of te krijgen.

Kijk naar de volgende veiling van Millon/Petit Papier... "niks speciaal" ;-))

 

Maar ik sta toch versteld van de schattingsprijzen voor pakweg de Frank Pé's.... 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Maar je hebt dan wel de volledige strip. Wat heb je nou aan één pagina? Ik kan me niet voorstellen dat de volgende generaties in katzwijm gaan vallen omwille van het mooie tekenwerk op zo een Nero pagina.

Wat heb je aan een eerste druk die enorm kwetsbaar is, terwijl je voor een tiental euro een perfect leesexemplaar hebt?

Wat voegt de eerste druk toe aan een herdruk? De tekeningen zijn hetzelfde. 

Link naar reactie

Wat heb je aan een eerste druk die enorm kwetsbaar is, terwijl je voor een tiental euro een perfect leesexemplaar hebt?

Wat voegt de eerste druk toe aan een herdruk? De tekeningen zijn hetzelfde. 

 

En wat voegt één originele pagina toe aan een herdruk? Voor velen is dat toch niet veel meer dan een curiositeit uit het productieproces naar het eindproduct stripboek.

Link naar reactie

Euh... Iets met verzamelen?

 

Ik heb ook een tijdje oude albums van Nero, de Lustige Kapoentjes en Piet Fluwijn en Bolleke verzameld. 

Zoeken naar nog oudere drukken en in steeds betere staat, allemaal heel plezant, ook al kostte me het veel tijd en geld. 

Maar lezen ging heel moeilijk, want de kaft kon gemakkelijk uit de nietjes springen. Enorm frusterend als je er net 200 EUR voor hebt betaald. 

En van zo een stapel oude albums komt vrij snel een reukje. Dat oud papier kan flink stinken. 

Ik heb ze dan maar terug verkocht, en de volledige reeks in herdruk aangekocht. 

Veel aangenamer om lezen en beter voor mijn portemonnee. 

 

Aan originelen verzamelen begin ik niet, want daar is geen einde aan. De sky is the limit, zowel in prijzen als qua keuze in auteurs. 

Maar ik apprecieer een origineeel wel veel meer dan een gedrukt exemplaar (of dit nu eerste druk is of niet vind ik irrelevant). Van een boekje kunnen ze toch onbeperkt bijdrukken. Om deze reden hecht ik ook geen waarde aan prenten (genummerd, gesigneerd, zeefdruk, giclee, poster, whatever). 

 

Dat een origineel een loutere curiositeit is in het drukproces vind ik wel een verschrikkelijk denigrerend standpunt ten opzichte van de tekenaar. Maar iedereen zijn mening. 

Link naar reactie
Gast Kontiki

Ik heb slechts enkele originelen, louter van mensen wiens werk of wiens reeks ik apprecieer of die ik (goed) kende en altijd dankzij buitenkansjes want ik zit er niet op te jagen. Daar zit voor mij geen verdere financiële doorverkoopwaarde aan. De emotionele waarde is des te groter. Zo ben ik in het bezit van de prachtige potloodtekening die Minck Oosterveer, met wie ik veel heb gecommuniceerd, voor de cover van zijn Storm-album maakte. Die oversized prent stak ooit in zijn tekenmap die ik op een festival inkeek. Hij voelde zich betrapt. Toen was nog niet bekend dat hij Storm zou tekenen. Ik heb ook een origineel van Karel Biddeloo uit De Hamer van Thor omdat ik als kind een boontje had voor de Amazone Hisol. Van Biddeloo wil ik er nog wel meer, maar niet eender wat.

Link naar reactie

Daar is toch niks denigrerends aan. Denk jij dat Sleen indertijd zo een stripje van een paar kadertjes tekende met in het achterhoofd dat men dit mooi ingekaderd tegen een muur ging hangen?

Natuurlijk niet. Ik denk dat tot voor de hausse eigenlijk vrijwel niemand onder de tekenaars dacht dat het zo een vlucht zo nemen. Franquin en Hergé hadden je misschien nooit geloofd als je hen de hedendaagse prijzen voor hun  werk had verteld.  :e005:

 

Maar als een tekenaar een week zwoegt op een heel grote tekening, opzoekingen doet, voorbereidingsstudies maakt enz. En uiteindelijk werkt hij een prachtige tekening af. Eén van de betere in zijn carrière. Prachtig om naar te kijken. Is het dan niet logischer dat ik dat hoger inschat dan de reproductie in het album of losse prent? Dat doe je toch niet af als een loutere curiositeit in het drukproces?

 

In het algemeen ga ik een originele pagina altijd hoger inschatten dan het gedrukte album. Zelfs bij middelmatige tekenaars. Wat Marc Sleen duidelijk niet was, hij was een hele grote. Ook al ligt hij heden ten dage commercieel niet zo goed meer in de markt. 

Link naar reactie
Gast Kontiki

Frank Pé zei ook zoiets. Hij verdient heel veel geld aan schilderijen en illustraties in opdracht van particulieren die zijn werk aan strips in de weg staat. Maar zonder die strips verwerft hij geen belangstelling bij particulieren terwijl de opbrengst van zijn auteursrechten aan de lage kant ligt. Zoek daar maar eens het evenwicht in.

Link naar reactie

Een originele strip pagina mag nog zo mooi zijn als je je maar kan voorstellen, als ze niet uit een bekende of gewaardeeerde strip komt kraait er geen haan naar. Zelfs de meeste stripliefhebbers niet.

 

Hoh, mij maakt dat niet uit. Het moet een pagina zijn die ik leuk vind ( bv. een prachtige scene ) maar meestal moet het uit een strip komen die me raakt. Mijn plaat van Fourquemin komt uit Outlaw ( de kusscene bij de neerstortende trein ), maar die doet me veel meer dan gelijk welke plaat uit De Wezentrein. Ook mijn Névé-plaat staat op Muchacho-niveau. De plaat die ik heb van Sokal komt uit een strip die binnen 5 jaar totaal vergeten zal zijn, maar die ik nooit zal wegdoen omdat die strip me echt geraakt heeft. 

 

400_Canardo5_PR.jpg

 

Enzovoort, enzovoort. De strip/pagina moet me raken. Niet de naam van de auteur. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
Gast Kontiki

Volledig akkoord.

 

Maar als verzamelaars die effectief hebben om aan de muur te hangen, dan maakt het verder toch niets uit of het zelfs maar bekend is. Hoeveel schilderijen hangen er niet aan muren of sculpturen staan er niet op kasten van (anonieme) kunstenaars die mensen vooral hebben gekocht omdat ze het mooi vonden. Laat anderen dan maar kraaien, het smukt hun interieur op of ze hechten er zelf een esthetische waarde aan. Bij de oorspronkelijke tekenaar zou het wellicht toch maar in kaften blijven liggen.

Link naar reactie

Hoh, mij maakt dat niet uit. Het moet een pagina zijn die ik leuk vind ( bv. een prachtige scene ) maar meestal moet het uit een strip komen die me raakt. Mijn plaat van Fourquemin komt uit Outlaw ( de kusscene bij de neerstortende trein ), maar die doet me veel meer dan gelijk welke plaat uit De Wezentrein. Ook mijn Névé-plaat staat op Muchacho-niveau. De plaat die ik heb van Sokal komt uit een strip die binnen 5 jaar totaal vergeten zal zijn, maar die ik nooit zal wegdoen omdat die strip me echt geraakt heeft.

 

Dus je hebt die pagina's gekocht omdat ze uit strips kwamen die jij goed vond. 

Heb je ook al pagina's gekocht die je mooi vond maar waarvan je de strip maar niks vond?

Link naar reactie

Maar als verzamelaars die effectief hebben om aan de muur te hangen, dan maakt het verder toch niets uit of het zelfs maar bekend is.

 

Of het bekend is maakt inderdaad niks uit. Ik bedoel maar dat er niet velen zullen zijn die een strippagina kopen uit een strip die hun totaal niks zegt. Dus de waarde die de meesten hechten aan een pagina is onlosmakelijk verbonden met de strip waarvoor de pagina gemaakt is geweest.

Er zullen altijd mensen zijn die onbekende schilderijen aan de muur hangen gewoon omdat ze het mooi vinden. Ik betwijfel of er velen zullen zijn die een strippagina aan de muur hangt enkel en alleen omdat ze die pagina mooi vinden. Tenzij het om een pagina gaat die enkel uit één tekening bestaat. Dat kan nog voor een half schilderij doorgaan. Vandaar ook dat tegenwoordig in comics te pas en te onpas met splash pages gesmeten wordt.

Link naar reactie

Tenzij het om een pagina gaat die enkel uit één tekening bestaat. Dat kan nog voor een half schilderij doorgaan. Vandaar ook dat tegenwoordig in comics te pas en te onpas met splash pages gesmeten wordt.

 

Voor de schrijver en de tekenaar werkt een splash lekker snel. En het origineel levert nog extra op, dus dat is ook meegenomen. 

 

Maar voor comics is een splash op de eerste en laatste pagina's altijd al vrij standaard geweest

Link naar reactie

De allereerste originele pagina die ik kocht kwam uit een strip die ik zelfs niet eens kende. Ik zag de plaat (uit 'Tiny Tim' , dd 1940) passeren op ebay en vond die direct mooi om naar te kijken. En hij was goedkoop genoeg dat ik dat niet kon laten liggen. Wat later heb ik nog een Tiny Tim albumpje gekocht, maar ik ben verder niet echt geïnteresseerd in de reeks of auteur. 

Het blijft een van mijn mooiste pagina's.

Link naar reactie

Het was een dame die zonder veel moeite alle "grote" verzamelaars achter zich heeft gelaten.

Voor mij is het duidelijk dat er hier en daar nog heel druk wordt gedaan over Nero en Sleen, maar dat er eigenlijk nog weinig mensen in geïnteresseerd zijn. Het is te zeggen: volgers genoeg voor een veiling (de oude verzamelaars en wat nieuwsgierigen denk ik) maar van zodra er meer dan 2000 euro moet worden uitgegeven... holala ;-)

Enkele weken geleden was er een monumentale Paastekening uit begin jaren '50 van Sleen te koop op Catawiki, prachtig uitgewerkt met sportfiguren en politiekers uit die periode en een aantal stripfiguren van Marc Sleen. Is 2x aangeboden geweest om zich uiteindelijk toch tot de nodige 5000 eurokes te slepen. Ik was eigenlijk "beschaamd", zo'n lijdensweg voor zo'n museumstuk, hoe wij Vlamingen met dit patrimonium omspringen.

Gelukkig is de "markt" voor Vandersteen een beetje anders. Dankzij de Nederlanders misschien?? ;-)

Maar als je dan kijkt naar die pagina van Gibrat enkele posts hoger... zonder woorden...

 

Het fenomeen is niet typisch Vlaams.

Jijé haalt aan Franstalige kant doorgaans ook geen fantastisch hoge prijzen voor Jerry Spring of zijn andere albums.

Hij is nochtans één van de "peetvaders" van de franco-belge strip. 

Het heeft volgens mij te maken met de populariteit van de strips, een ander tijdvak, de generatie van vandaag die iets anders lust. Dat weerspiegelt zich m.i. ook in het profiel van zijn verzamelaarspubliek en de prijzen, net als Sleen. 

Link naar reactie

 

Enkele weken geleden was er een monumentale Paastekening uit begin jaren '50 van Sleen te koop op Catawiki, prachtig uitgewerkt met sportfiguren en politiekers uit die periode en een aantal stripfiguren van Marc Sleen. Is 2x aangeboden geweest om zich uiteindelijk toch tot de nodige 5000 eurokes te slepen. Ik was eigenlijk "beschaamd", zo'n lijdensweg voor zo'n museumstuk, hoe wij Vlamingen met dit patrimonium omspringen.

 

Feitelijk moeten we zeggen: dat soort actualiteitsgebonden werk is gedateerd, hoe mooi en kundig ook uitgevoerd. Het is niet evident om hiervoor de juiste koper te vinden. 

Link naar reactie

Het fenomeen is niet typisch Vlaams.

Jijé haalt aan Franstalige kant doorgaans ook geen fantastisch hoge prijzen voor Jerry Spring of zijn andere albums.

Hij is nochtans één van de "peetvaders" van de franco-belge strip. 

Het heeft volgens mij te maken met de populariteit van de strips, een ander tijdvak, de generatie van vandaag die iets anders lust. Dat weerspiegelt zich m.i. ook in het profiel van zijn verzamelaarspubliek en de prijzen, net als Sleen. 

 

Kijk bv eens naar de prijzen van originele platen van Le Rallic, een van de grote Franse tekenaars uit de jaren 40 en 50. Voor minder dan 100 euro te koop: http://www.ebay.fr/itm/LE-RALLIC-Planche-originale-de-FLAMBERGE-publiee-dans-Mireille-n-249-/400539337017 Niettemin, fraai tekenwerk, zeker voor die tijd. 

Link naar reactie

Daar is toch niks denigrerends aan. Denk jij dat Sleen indertijd zo een stripje van een paar kadertjes tekende met in het achterhoofd dat men dit mooi ingekaderd tegen een muur ging hangen?

Je moet eens naar het stripmuseum gaan, ik ben er geweest voor de tentoonstelling rond van Hamme om de originelen van Rosinski te gaan bekijken. Iemand die zo iets moois kan maken met een blad wit papier, pen en inkt, dat verdient al mijn bewondering en respect. 

 

Als je die tekeningen niet beter vindt dan de pagina's in een gedrukt boekje, dan mis je toch veel hoor. 

Link naar reactie

Je moet eens naar het stripmuseum gaan, ik ben er geweest voor de tentoonstelling rond van Hamme om de originelen van Rosinski te gaan bekijken. Iemand die zo iets moois kan maken met een blad wit papier, pen en inkt, dat verdient al mijn bewondering en respect. 

 

Als je die tekeningen niet beter vindt dan de pagina's in een gedrukt boekje, dan mis je toch veel hoor. 

 

Jamaar, hela, van Sleen naar Rosinski is wel een grote sprong. Niet dat ik een liefhebber van Rosinski ben. Net zomin als van Sleen. Maar bij Nero kan ik me perfect voorstellen dat een originele pagina in dezelfde prijscategorie valt dan een eerste druk. Ik zie daar niks onlogisch in. Ik denk dat in het geval van Nero die eerste drukken in perfecte staat minstens zo zeldzaam zijn dan de originele pagina's ?

Link naar reactie

Jamaar, hela, van Sleen naar Rosinski is wel een grote sprong. Niet dat ik een liefhebber van Rosinski ben. Net zomin als van Sleen. Maar bij Nero kan ik me perfect voorstellen dat een originele pagina in dezelfde prijscategorie valt dan een eerste druk. Ik zie daar niks onlogisch in. Ik denk dat in het geval van Nero die eerste drukken in perfecte staat minstens zo zeldzaam zijn dan de originele pagina's ?

 

De "perfecte" albums en originelen bestaan, alleen ze worden heel zelden aangeboden. Als je er aan gehecht bent, doe je dat niet weg. Ik heb een 5-tal jaren Sleen verzameld (tot ik uit pure frustratie alles heb verkocht), maar veel zaken zag ik nooit op de markt komen zoals bv. een album met plaat uit Beo de Verschrikkelijke, of de Ark van Nero. De eerste drukken verzamelen was veel gemakkelijker, ook al waren deze albums toch niet dik gezaaid. 

 

Maar het kan ook omgekeerd. Bij Oktaaf Keunink van Sleen zal je gemakkelijker een originele tekening vinden dan een album. De tekeningen duiken regelmatig op (er zijn er ook heel wat van gemaakt), maar de albums zie je zelden. En ze zijn meestal in slechte staat, nooit in zeer goede of nieuwstaat. 

Toch denk ik dat de tekeningen van O K iets duurder zijn dan de (perfecte) albums. 

 

Maar ja, de prijs is wat de verzamelaar ervoor wil betalen. En als hij er al heel lang naar zoekt en een diepe beurs heeft... 

Link naar reactie

Je moet eens naar het stripmuseum gaan, ik ben er geweest voor de tentoonstelling rond van Hamme om de originelen van Rosinski te gaan bekijken. Iemand die zo iets moois kan maken met een blad wit papier, pen en inkt, dat verdient al mijn bewondering en respect.

 

Als je die tekeningen niet beter vindt dan de pagina's in een gedrukt boekje, dan mis je toch veel hoor.

Ik vraag me dat toch af. Er zijn heel wat Thorgalpagina's die ik als origineel aan de muur zou willen hebben. Maar die grote schilderingen dan weer niet. Hoe knap verder ook, zonder de context van de strip is het toch wel stevige kitsch.
Link naar reactie

Ik vraag me dat toch af. Er zijn heel wat Thorgalpagina's die ik als origineel aan de muur zou willen hebben. Maar die grote schilderingen dan weer niet. Hoe knap verder ook, zonder de context van de strip is het toch wel stevige kitsch.

Kitsch is de basis van de populaire strip maar zonder context is het bij andere kunst net hetzelfde hoor, hang maar eens een zwart vierkant in je living.

 

0.10_Exhibition.jpg

 

John_William_Waterhouse_-_The_Lady_of_Shalott_-_Google_Art_Project.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...