Ga naar inhoud

Rip Pom (Jozef Van Hove)


Gast bazarov

Recommended Posts

Gast Natte aap

Ik kan niet zeggen dat ik een grote fan van BB en PP was, maar het was wel een zéér bekende reeks en hier en daar zaten er best leuke albums met leuke grappen tussen. Ik weet nog dat ik altijd wel kon glimlachen met zijn reclamepanelen in de achtergrond van de strip en dat sommige uitvindingen heel goed gevonden waren. Respect.

Verder is het natuurlijk altijd triest om te horen dat iemand gestorven is.

Link naar reactie

Ik heb al die albums één voor één ontleent uit de lokale bib als klein manneke - het waren mijn eerste strips na de obligate Suske en Wiske...

Ik herinner me vooral de 'holle' ogen van Bert - én de reclamepanelen...

 

Als ik het zo lees, moet het een aimabel man zijn geweest... Een spijtig verlies dus in ieder geval.

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Ben Seys hertekent inderdaad op dit moment, op vraag van Pom zelf overigens, covers van albums van Pienter & Bibber voor de heruitgaves door vzw 't Mannekesblad. Tom Bouden tekende enkele covers van volgens mij niet eerder in album verschenen verhalen zoals 'Het gestolen vredeswapen' en natuurlijk ook 'Op het spoor van Pom'. Inderdaad benieuwd of er nu nog iets gaat gebeuren met Pienter & Bibber of dat ze dezelfde weg op gaan als bijvoorbeeld Nero. Ik heb zelfs niet meer geweten dat ze nog in de krant verschenen maar Poms heerlijk sarcastische humor is me wel bijgebleven...

 

pom5.jpg

Link naar reactie

Daar wordt toch werk van gemaakt door Ben Seys? Tom Bouden was ook een optie volgens wat ik vernam.

 

Tom Bouden is veel beter dan Ben Seys en dat zeg ik niet enkel omdat ik een fan ben van Tom's werk, hij kon de stijl quasi perfect overnemen. Ik hoop dat de familie het minstens nog zal vragen aan Tom om de reeks verder te zetten, ik ben benieuwd wat er nu verder zal gebeuren met z'n erfgoed.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Ja, weigerde hij niet zijn originele platen uit te lenen voor expo's? In een interview las ik eens dat hij er ook had weggegeven aan iemand die ze achteraf voor grof geld verkocht. Toen Pom dat te weten kwam, was het gedaan met het verspreiden van zijn originelen.

Link naar reactie

voor de buitenwereld wel, voor insiders niet.

ik kan me daar wel in herkennen.

 

 

Yep - 't is niet omdat de man op zijn privacy/intellectueel eigendom was gesteld - en daarom een 'schild' optrok, dat hij qua inborst niet 'goed' zou kunnen zijn...

 

Beetje kort door de bocht Koen!

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Ben heel laat 'fan' geworden van PP & BB.  Begin 2012 ben ik alle albums op rommelmarkten en stripbeurzen beginnen zoeken.  Ik heb ze inmiddels allemaal en ik heb er ook stuk voor stuk van genoten.  Aparte humor idd maar ik wist het wel te appreciëren.  Helaas heb ik de man zelf nooit ontmoet.  Het ga je goed daarboven, Pom.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Misschien is het wel fout van me om iets slechts te suggereren over iemand die net is overleden.   Hij was toch ook een verbitterde man die gans zijn leven een fascistisch gedachtengoed aanhing.  Niettemin heb ik ook van zijn strips genoten als broekventje.

 

hij was idd wat verbitterd door het verlies van zijn vrouw jaren geleden. dat verlies kwam hij nooit echt te boven. Maar verbitterd is niet onsympathiek he?

Link naar reactie

Misschien is het wel fout van me om iets slechts te suggereren over iemand die net is overleden.   Hij was toch ook een verbitterde man die gans zijn leven een fascistisch gedachtengoed aanhing.  Niettemin heb ik ook van zijn strips genoten als broekventje.

 

hij was idd wat verbitterd door het verlies van zijn vrouw jaren geleden. dat verlies kwam hij nooit echt te boven. Maar verbitterd is niet onsympathiek he?

Link naar reactie

Misschien is het wel fout van me om iets slechts te suggereren over iemand die net is overleden.   Hij was toch ook een verbitterde man die gans zijn leven een fascistisch gedachtengoed aanhing.  Niettemin heb ik ook van zijn strips genoten als broekventje.

Lees het interview! Hij was géén fascist, had zijn ingenieursdiploma in Duitsland gehaald en was verbitterd dat het daarna in België ongeldig was. We zijn weer gevaarlijk dicht bij Godwin aan het geraken.

Link naar reactie

Los van de concentratiekampen, er werden honderdduizenden mannen door de duitsers geronseld om in duitsland te werk worden gesteld, duizenden zijn niet teruggekomen. Als je dan vrijwillig in datzelfde Duitsland je ingenieurs examen haalt en brandbommen blust terwijl je landgenoten slavenarbeid verrichten. Dan heb je toch wel een plaat voor je kop, wanneer je niet begrijpt dat zulks gedrag op weerstand stuit in het pas bevrijde Belgie....... 

 

Verder, van de doden niets dan goeds....

Link naar reactie

Lees het interview! Hij was géén fascist, had zijn ingenieursdiploma in Duitsland gehaald en was verbitterd dat het daarna in België ongeldig was. We zijn weer gevaarlijk dicht bij Godwin aan het geraken.

 

 

ik ben het nog eens aan het lezen. zijn sarcasme druipt ervan af. zalig man. een persoonlijkheid, groot artiest en warm mens als je de moeite doet om onder dat schild te kijken. (en dat zeg ik nu niet onder de noemer 'van de doden niets dan goeds')

Link naar reactie

Los van de concentratiekampen, er werden honderdduizenden mannen door de duitsers geronseld om in duitsland te werk worden gesteld, duizenden zijn niet teruggekomen. Als je dan vrijwillig in datzelfde Duitsland je ingenieurs examen haalt en brandbommen blust terwijl je landgenoten slavenarbeid verrichten. Dan heb je toch wel een plaat voor je kop, wanneer je niet begrijpt dat zulks gedrag op weerstand stuit in het pas bevrijde Belgie....... 

 

Verder, van de doden niets dan goeds....

Geschiedenis wordt neergeschreven door de overwinnaars... mochten de Duitsers de oorlog gewonnen hebben (wat het toeval gelukkig vermeden heeft), dan werden die daden nu vergoelijkt. En ik vind dit overigens een kromme redenering: tenzij Pom tewerkgesteld was in een concentratiekamp of bij de SS zat, zie ik het probleem niet - zelfde redenering waarom nu Derrick in de ban wordt gedaan, die in de oorlog... brancardier was. Mijn grootvader was bakker, die heeft allicht in zijn winkel in de oorlog ook Duitsers over de vloer gehad die brood kwamen kopen. Als hij het niet aan hen had willen verkopen dan was hij zelf waarschijnlijk afgevoerd. Is hij nu een collaborateur omdat hij godbetert zijn beroep heeft uitgeoefend? Dan zouden er nog veel aan de schandpaal genageld kunnen worden.

 

Ik denk overigens dat zijn pacifisme in zijn werk doorstraalt: hij was anti-oorlog, en wat hij over dictatuur dacht, tja... het lot van J.F. Botterik zegt genoeg.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Los van de concentratiekampen, er werden honderdduizenden mannen door de duitsers geronseld om in duitsland te werk worden gesteld, duizenden zijn niet teruggekomen. Als je dan vrijwillig in datzelfde Duitsland je ingenieurs examen haalt en brandbommen blust terwijl je landgenoten slavenarbeid verrichten. Dan heb je toch wel een plaat voor je kop, wanneer je niet begrijpt dat zulks gedrag op weerstand stuit in het pas bevrijde Belgie....... 

 

Verder, van de doden niets dan goeds....

In zo'n situaties kun je niet altijd 100% konsequent zijn. Pom kon ook de Waffen SS vervoegd hebben of een andere militaire functie ingevuld hebben of iets dergelijks. Dat heeft hij niet gedaan.  Mocht ik kunnen kiezen: een opleiding volgen of slavenarbeid verrichten dan kies ik zonder twijfelen die opleiding.  Uiteindelijk moet je zien te overleven. Dat kan best zonder echt kamp te kiezen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Misschien is het wel fout van me om iets slechts te suggereren over iemand die net is overleden.   Hij was toch ook een verbitterde man die gans zijn leven een fascistisch gedachtengoed aanhing.  Niettemin heb ik ook van zijn strips genoten als broekventje.

Kun je eens aantonen waar hij dat ooit expliciet heeft verkondigd of duidelijk liet doorschijnen dat hij het fascisme hoog had zitten?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Zie het zo: je kan als een leeuw ageren en overal in de frontlinie aanwezig zijn en veel schade oplopen, zelfs de dood. Daar heb je niet veel aan.

Je kan echter ook als een tijger of een luipaard handelen en rustig afwachten terwijl je je low profile houdt en op het gepaste moment toeslaan indien dat nodig is.

 

Als er een oorlogsmachine binnenrolt en voor je goed en wel beseft wat er gaande is staan er stoottroepn in uw living die je gebieden met een Mauser in je gezicht dat je mag gaan arbeiten in hun heimat, wat ga je doen? Het is geen Rambo of Indiana Jones spektakel hé...

Link naar reactie

euhm...

 

Ik ken het (oorlogen)verleden van de man niet tot in detail, maar zijn we hier een eerzaam topic niet ongelooflijk aan het verkl***n?

 

Interessante discussie - maar ik stel voor dat ze elders wordt verdergezet...

 

 

@ Tom B: mooi en respectvol!

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

euhm...

 

Ik ken het (oorlogen)verleden van de man niet tot in detail, maar zijn we hier een eerzaam topic niet ongelooflijk aan het verkl***n?

 

Interessante discussie - maar ik stel voor dat ze elders wordt verdergezet...

 

 

@ Tom B: mooi en respectvol!

 

Zeer juist. Ik heb overigens niet de behoefte om een dergelijke nonsensikale poco-discussie te voeren, maar vond het toch nodig om even te reageren op leden die het blijkbaar nodig vinden om te dansen op Poms graf. Ik stel voor dat die hun grieven op een ander forum gaan uiten, een open riool als Politics.be is een zéér geschikt medium daarvoor.

 

En ontopic: Poms kennis als ingenieur droeg er ondermeer toe bij dat de wetenschappelijke gegevens in zijn strips altijd juist waren. Ik herinner me dat album waarbij prof. Kumulus en Bert van verstand wisselen, en Bert plots de formules voor Lorenz-contractie en tijds-dilatatie, alsook het soortelijk gewicht van lood én het telefoonnummer van de Gazet kent. Zelfs die uitleg die Kumulus in Polarisatie-Preparaat XX geeft over het gelijktrekken van de banen van de atomen in één richting klinkt aannemelijk (alhoewel het door het Pauli-verbod natuurlijk onzin wordt, maar als je het Pauli-verbod zou negeren dan wordt het gegeven de rest weer wél plausibel, ook de theorie dat Kumulus ervoor gezorgd heeft dat het door de materie dringen maar in één richting gaat, omdat men anders door de grond zou zakken).

 

Ik weet niet hoe Pom privé was, maar zijn sarcastische humor kon ik wel smaken. Ik denk dan onder meer aan de scène waarin Theo Flitser uitgemergeld komt hengelen om zijn oude job terug te krijgen (hij heeft al drie dagen niet gegeten: vandaag, morgen en overmorgen), en als de directeur dan toegeeft, is hij dadelijk zo brutaal om een loonsverhoging te vragen! :e005:

 

Hét meest schitterende album van PP&BB is voor mij tot op heden ten dage nog altijd De Verborgen Schat. Het feit dat in de laatste pagina's de schat uiteindelijk wordt aangeslagen door de belastingscontroleur, die vervolgens met al het goud onder zijn hoed en in zijn aktentas verdwijnt, was pure kolder. Maar Pom heeft ons veel juweeltjes geschonken, die ik nog altijd herlees en met plezier zal blijven herlezen.

 

Overigens Tom, zéér mooie hommage. Ik hoop uit het diepst van mijn hart dat er ooit iemand (jij of iemand anders) de reeks weer onder de aandacht kan brengen door middel van nieuwe verhalen. Helden sterven nooit...

Link naar reactie

 Ik hoop uit het diepst van mijn hart dat er ooit iemand  de reeks weer onder de aandacht kan brengen door middel van nieuwe verhalen. Helden sterven nooit...

 

De reeks kende de laatste jaren een kleine renaissance. Dat is toch ook al iets.

Link naar reactie

De reeks kende de laatste jaren een kleine renaissance. Dat is toch ook al iets.

 

Er zijn inderdaad mooie heruitgaven van 't Mannekensblad, en dat hommagealbum is schitterend. 't Zou anders wel mooi geweest zijn als we een nieuwe scenarist vonden die even poignant kan zijn als Pom. Qua tekenwerk moet ik voor jouw tekeningen toch al met een vergrootglas naar de verschillen met Pom zelf zoeken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...