Ga naar inhoud

Bruno Maïorana : Stopt Ermee


Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

Eigenlijk is het krankzinnig dat wij als tekenaars denken een waardig inkomen kunnen destilleren uit een aktiviteit die tijdsrovend is en gevoelsmatig te benaderen is als het aankomt op de nutsbeoordeling waaruit dan kan worden bepaald in hoeverre de arbeid dient verloond te worden...

Link naar reactie

En pas nog Bonifay... wat is er gaande? O.o

 

Teruglopende oplages. De stripmarkt is al een stuk kleiner dan vroeger en door het enorme aanbod zijn de oplages per album nog harder gedaald. Maar de hoeveelheid werk in een album is nog steeds hetzelfde als vroeger. Verdiensten per uur voor de tekenaars zakken dus in.

 

 En de uitgevers hebben het zelf ook moeilijk, dus die zullen ook wel meer eisen aan de tekenaars gaan stellen.

Link naar reactie
Gast Natte aap

... wat is er gaande? O.o

 

with all do respect, is dat niet een beetje een overbodige vraag? Ik denk dat we daar in verschillende draadjes al lang en breed over gediscussieerd hebben. Enkel de topverkopen houden het hoofd boven water en de doe-het-zelvers die er niks mee willen verdienen blijven ook altijd bestaan. De rest, het hele middenveld, wordt beetje bij beetje gedecimeerd. 

Link naar reactie

Thanks, Kontiki, dat artikel heb ik gemist.

 

Aanleiding voor de beslissing is een heisa over de pensioenregeling voor auteurs in Frankrijk en een daarbij gepaard gaande verhoging van de sociale bijdragen.

 

Dit was 't antwoord dat ik met mijn vraag zocht. Dat het algemeen lastig gaat, weet ik ook wel, maar als er twee op zo'n korte tijd zo'n uitspraak doen, is er meestal een trigger. Hollande strikes again, dus.

Link naar reactie
Gast Natte aap

 

Dit was 't antwoord dat ik met mijn vraag zocht. Dat het algemeen lastig gaat, weet ik ook wel, maar als er twee op zo'n korte tijd zo'n uitspraak doen, is er meestal een trigger. Hollande strikes again, dus.

 

you serious  :e010:  you even turn it this way? wauw.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

you serious  :e010:  you even turn it this way? wauw.

Omdat dergelijke wetgeving heel makkelijk omzeild wordt door de grote vermogens - de industrie, politici bankaire sektor enz... en het in de praktijk de arbeider en de middenklasse is die de centen mag ophoesten.

 

 

Link naar reactie

Omdat dergelijke wetgeving heel makkelijk omzeild wordt door de grote vermogens - de industrie, politici bankaire sektor enz... en het in de praktijk de arbeider en de middenklasse is die de centen mag ophoesten.

 

 

 

Geloof je daar nog steeds in ? Ik verwijs je graag naar p.110 figuur 7.2.1

 

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/65CD877E-55FF-48C8-8629-A5D87B9E0B27/0/2012welvaartinnederland.pdf

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik zie inderdaad een aanzienlijk pak kortingen en belastingverlagingen bij minder grote inkomens.

Zijn tekenaars nu mensen met enorme gaten in hun handen die zelfs ondanks het feit dat ze bitter weinig centen verdienen met het tekenen hun schamel inkomen opdoen aan buitensporig verbruik van sigaretten, duur fastfoodeten, slechte keuze inzake het huren van te dure woningen etc...?

 

Ik heb de indruk dat het weer zal uitdraaien op: 'Ja, ze hadden maar een slimmere keuze moeten maken wat betreft hun inkomen/manier van verdienen/ job/studiekeuze...'

 

Link naar reactie
Gast Kontiki

Jamaar, dat klaagt dan over pensioenregelingen terwijl je van Maïorana amper kan zeggen dat hij een big shot is in het tekenaarsgild. Wat verwachten tekenaars eigenlijk? Dat ze van bij hun eerste album wel eventjes een vast inkomen weten te verzekeren? Als zelfstandige of iemand die per tijdelijke opdracht onder contract staat, is het voor iedereen knokken.

Link naar reactie

Mario heeft gelijk, iedere zelfstandige, groot of klein, moet gewoon zelf zijn pensioen (en ziektekostenverzekering) regelen, dat is ook volkomen logisch. Je kunt ook kiezen dat niet te doen.....al is een ziektekostenverzekering wel verplicht in Nederland.

Als werknemer krijg je een nettoloon (beduidend onder brutoloon), als zelfstandige krijg je brutobedragen en ga je zelf alles regelen. Die discipline moet je hebben en de inkomsten moeten er natuurlijk ook naar zijn.

Als dat niet zo is, dan moet je iets anders gaan doen of er genoegen mee nemen.

 

Is er iets veranderd in het pensioenstelsel in Frankrijk? Dat heb ik even gemist in het verhaal. Maar op zich vind ik het geen wereldnieuws. Er stoppen dagelijks honderden zelfstandigen (kappers, kledingverkopers, bakkers, ZZP-ers etc.), niet alles in de wereld kan een succes worden.

Wel jammer, ik vond D een leuke reeks.

Link naar reactie

Heb je in Belgie en of frankrijk eigenlijk een AOW zoals wij in Nederland: een maandelijkse uitkering die iedereen (ook de koningin) krijgt na hun 65e resp. 67e levensjaar ? Voor AOW hoeven de ouderen niet zelf geld op te bouwen maar het wordt door de thans werkenden betaald, een omslagstelsel dus.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Jawel, dat is wettelijk geregeld naargelang het inkomen dat ze verwierven in hun loopbaan. Ook zelfstandigen krijgen een maandelijks bedrag uitgekeerd, zij het beduidend lager. Velen hebben extra pensioenregelingen waarvoor ze sparen via het werk of op hun eentje. Ikzelf doe eigenlijk al aan pensioensparen sinds m'n 20ste. Dat is wel een beetje ingeprent in onze familie. Daarnaast heb ik er nog een via mijn huidige job lopen en heb bij een andere bank nog een andere regeling. Bovendien heb ik ook geïnvesteerd in een beleggingsfonds met bejaardentehuizen.

Ik zie het al gebeuren, de dag nadat ik op pensioen ga: een berg geld op de rekening en dan dood stuiken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...