Ga naar inhoud

Oproep Van "the Amazon Books Team"


Recommended Posts

Zopas als Kindle auteur (zonder boeken) volgende mail ontvangen van Amazon, ze willen blijkbaar een petitie starten tegen Hachette die de prijzen van e-books te hoog wil houden.

 

Enerzijds geef ik Amazon gelijk omdat het inderdaad veel goedkoper te produceren is dan papier maar anderzijds is het wel een bedrijf die zonder scrupules z'n machtspositie gebruikt om kleinere firma's uit de markt te concurreren en nadien de prijzen te verhogen. Het is dus belangrijk dat Amazon concurrentie heeft.

 

Just ahead of World War II, there was a radical invention that shook the foundations of book publishing. It was the paperback book. This was a time when movie tickets cost 10 or 20 cents, and books cost $2.50. The new paperback cost 25 cents – it was ten times cheaper. Readers loved the paperback and millions of copies were sold in just the first year.

 

With it being so inexpensive and with so many more people able to afford to buy and read books, you would think the literary establishment of the day would have celebrated the invention of the paperback, yes? Nope. Instead, they dug in and circled the wagons. They believed low cost paperbacks would destroy literary culture and harm the industry (not to mention their own bank accounts). Many bookstores refused to stock them, and the early paperback publishers had to use unconventional methods of distribution – places like newsstands and drugstores. The famous author George Orwell came out publicly and said about the new paperback format, if “publishers had any sense, they would combine against them and suppress them.” Yes, George Orwell was suggesting collusion.

 

Well… history doesn’t repeat itself, but it does rhyme.

 

Fast forward to today, and it’s the e-book’s turn to be opposed by the literary establishment. Amazon and Hachette – a big US publisher and part of a $10 billion media conglomerate – are in the middle of a business dispute about e-books. We want lower e-book prices. Hachette does not. Many e-books are being released at $14.99 and even $19.99. That is unjustifiably high for an e-book. With an e-book, there’s no printing, no over-printing, no need to forecast, no returns, no lost sales due to out of stock, no warehousing costs, no transportation costs, and there is no secondary market – e-books cannot be resold as used books. E-books can and should be less expensive.

 

Perhaps channeling Orwell’s decades old suggestion, Hachette has already been caught illegally colluding with its competitors to raise e-book prices. So far those parties have paid $166 million in penalties and restitution. Colluding with its competitors to raise prices wasn’t only illegal, it was also highly disrespectful to Hachette’s readers.

 

The fact is many established incumbents in the industry have taken the position that lower e-book prices will “devalue books” and hurt “Arts and Letters.” They’re wrong. Just as paperbacks did not destroy book culture despite being ten times cheaper, neither will e-books. On the contrary, paperbacks ended up rejuvenating the book industry and making it stronger. The same will happen with e-books.

 

Many inside the echo-chamber of the industry often draw the box too small. They think books only compete against books. But in reality, books compete against mobile games, television, movies, Facebook, blogs, free news sites and more. If we want a healthy reading culture, we have to work hard to be sure books actually are competitive against these other media types, and a big part of that is working hard to make books less expensive.

 

Moreover, e-books are highly price elastic. This means that when the price goes down, customers buy much more. We've quantified the price elasticity of e-books from repeated measurements across many titles. For every copy an e-book would sell at $14.99, it would sell 1.74 copies if priced at $9.99. So, for example, if customers would buy 100,000 copies of a particular e-book at $14.99, then customers would buy 174,000 copies of that same e-book at $9.99. Total revenue at $14.99 would be $1,499,000. Total revenue at $9.99 is $1,738,000. The important thing to note here is that the lower price is good for all parties involved: the customer is paying 33% less and the author is getting a royalty check 16% larger and being read by an audience that’s 74% larger. The pie is simply bigger.

 

But when a thing has been done a certain way for a long time, resisting change can be a reflexive instinct, and the powerful interests of the status quo are hard to move. It was never in George Orwell’s interest to suppress paperback books – he was wrong about that.

 

And despite what some would have you believe, authors are not united on this issue. When the Authors Guild recently wrote on this, they titled their post: “Amazon-Hachette Debate Yields Diverse Opinions Among Authors” (the comments to this post are worth a read). A petition started by another group of authors and aimed at Hachette, titled “Stop Fighting Low Prices and Fair Wages,” garnered over 7,600 signatures. And there are myriad articles and posts, by authors and readers alike, supporting us in our effort to keep prices low and build a healthy reading culture. Author David Gaughran’s recent interview is another piece worth reading.

 

We recognize that writers reasonably want to be left out of a dispute between large companies. Some have suggested that we “just talk.” We tried that. Hachette spent three months stonewalling and only grudgingly began to even acknowledge our concerns when we took action to reduce sales of their titles in our store. Since then Amazon has made three separate offers to Hachette to take authors out of the middle. We first suggested that we (Amazon and Hachette) jointly make author royalties whole during the term of the dispute. Then we suggested that authors receive 100% of all sales of their titles until this dispute is resolved. Then we suggested that we would return to normal business operations if Amazon and Hachette’s normal share of revenue went to a literacy charity. But Hachette, and their parent company Lagardere, have quickly and repeatedly dismissed these offers even though e-books represent 1% of their revenues and they could easily agree to do so. They believe they get leverage from keeping their authors in the middle.

 

We will never give up our fight for reasonable e-book prices. We know making books more affordable is good for book culture. We’d like your help. Please email Hachette and copy us.

 

Hachette CEO, Michael Pietsch: Michael.Pietsch@hbgusa.com

 

Copy us at: readers-united@amazon.com

 

Please consider including these points:

 

- We have noted your illegal collusion. Please stop working so hard to overcharge for ebooks. They can and should be less expensive.

- Lowering e-book prices will help – not hurt – the reading culture, just like paperbacks did.

- Stop using your authors as leverage and accept one of Amazon’s offers to take them out of the middle.

- Especially if you’re an author yourself: Remind them that authors are not united on this issue.

 

Thanks for your support.

 

The Amazon Books Team

 

P.S. You can also find this letter at www.readersunited.com

Link naar reactie

Interessante post  - ik had al van de strijd tussen Amazon en Hachette gehoord, maar vrij gekleurd in de zin van "amazone boycotte hachette". Nu ik dit lees vind ik amazon's positie wel overtuigend: het is niet acceptabel dat een ebook (en ecomic) evenveel kost als een gedrukte versie. Wel is me niet duidelijk geworden hoeveel amazone aan auteursrechten (% van de verkoopsprijs) bij de lagere prijzen wil toestaan: voor zover ik weet liggen de royalties bij strips rond de 10% verkoopsprijs ex BTW (en wat hoger voor de mega-sellers) maar voor e-versies zou dit % duidelijk hoger moeten zijn - juist omwille van de lagere verkoopsprijs.

Link naar reactie

Amazon is een heeeeeeel akelig bedrijf.Bij Amazon heersen uitermate slechte arbeidsomstandigheden.  Amazon weigert CAO onderhandelingen in Duitsland, verlegt daarom zijn distributie naar Polen en Tjechie maar eist wel van de Duitse uitgeverijen dat zij direct hun spullen naar Polen en Tjechie versturen (op kosten van de uitgeverijen dus). Daarna komen al die boeken weer naar Duitsland etc.

 

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3716231/2014/08/10/Schrijvers-in-opstand-tegen-webwinkel-Amazon.dhtml

 

http://www.handelsblatt.com/unternehmen/handel-dienstleister/angst-vor-streiks-amazon-will-lieferungen-ueber-polen-umleiten/10309608.html

http://www.faz.net/aktuell/amazon-verlagert-vertrieb-und-nimmt-disney-ins-visier-13092277.html

Link naar reactie

Voor mij is een uitspraak als "With an e-book, there’s no printing, no over-printing, no need to forecast, no returns, no lost sales due to out of stock, no warehousing costs, no transportation costs" meestal al een goede indicatie dat 't verre van een genuanceerd artikel zal worden.

Nee, een e-book moet je niet drukken. Maar er is wel een hoop extra werk - al die devices en al die consumer applicaties die getest moeten worden, zonder dat er eigenlijk  echt goede tools voor zijn, de input formaten zijn vaak voor druk en niet voor digitale publicatie met bijbehorende complicaties, etc. - terwijl de fysieke kosten van een boek in het Engels taalgebied maar een kleine fractie zijn van wat het kost om van een manuscript naar lectuur op het nachtkastje te gaan. (Ooit eens een heel goed artikel daarover gelezen, maar ik vind 't verdorie niet terug.)

Het is zoals software: de kost is het ding te maken en verkocht te krijgen, niet om het te verspreiden.

Link naar reactie

Interessante post - ik had al van de strijd tussen Amazon en Hachette gehoord, maar vrij gekleurd in de zin van "amazone boycotte hachette". Nu ik dit lees vind ik amazon's positie wel overtuigend: het is niet acceptabel dat een ebook (en ecomic) evenveel kost als een gedrukte versie. Wel is me niet duidelijk geworden hoeveel amazone aan auteursrechten (% van de verkoopsprijs) bij de lagere prijzen wil toestaan: voor zover ik weet liggen de royalties bij strips rond de 10% verkoopsprijs ex BTW (en wat hoger voor de mega-sellers) maar voor e-versies zou dit % duidelijk hoger moeten zijn - juist omwille van de lagere verkoopsprijs.

Nee hoor, want zoals Amazon aantoont worden er meer exemplaren verkocht waardoor de auteur met hetzelfde percentage royalties meer verdient. [/sarcasme]

 

Idealiter worden inderdaad de kosten daar afgetrokken waar ze minder worden gemaakt, en dan moet het volgens mij toch goedkoper worden.

 

Wat boeken betreft geef ik je ongelijk Yncke, dit zou een basis tekstbestand moeten zijn met minimale XML om hoofdstukken, titels, paragrafen e.d. aan te geven. De rest is voor de software en e-reader makers om daar wat leesbaars van te maken.

 

Met strips en plaatjesboeken of drukwerk is het precies een ander verhaal.

 

Ik ben wel benieuwd naar dat artikel mocht je het nog eens terug vinden.

Link naar reactie

Wat boeken betreft geef ik je ongelijk Yncke, dit zou een basis tekstbestand moeten zijn met minimale XML om hoofdstukken, titels, paragrafen e.d. aan te geven. De rest is voor de software en e-reader makers om daar wat leesbaars van te maken.

Oh? En een boek, dat geen fonts nodig? Geen afbeeldingen? Geen TOC? Geen kleuren? Geen redactie? Geen marketing? Geen cover? Een boek is zo verschrikkelijk veel meer dan een manuscript.

 

Bovendien, de ideale wereld ligt een heel eind van de realiteit, af. PDFs bijvoorbeeld, zijn prachtig om te printen en worden aardig wat gebruikt om documenten aan te leveren, maar als je daar pakweg een ePub van wilt maken, mag je je vingers kruisen dat die PDF volgens de regels van de kunst gemaakt is - yeah, right - of mag je op behoorlijk wat handwerk rekenen. Dat zijn arbeidsuren. Dat kost geld dat niet gespendeerd werd op het papieren boek.

 

En de software en eReaders, dat reageert allemaal natuuuuurlijk prrrecies exact hetzelfde op elke feature van de hele perfect eenduidig gedefinieerde spec, en hebben bovendien alles maar dan ook alles van features geïmplementeerd. En als boekenproducent kan het je natuurlijk geen barst schelen of wat je probeert te verkopen er goed uitziet op de courante toestellen, je ePub volgt de spec dus 't is aan de producenten van devices om jouw teergeliefde boek er correct uit te laten zien

 

 

Ik ben wel benieuwd naar dat artikel mocht je het nog eens terug vinden.

Ik zou 't ook graag terugvinden, ik drop de link mocht dat gebeuren.

Link naar reactie

Dat is vooral omdat de uitgever nog niet gestreamlined is in het maken van digitale boeken en door de vele formaten, voorlopig wordt er weinig werk van een roman gemaakt, een tekst en een cover, meer is het niet. De Amazon reader zorgt voor de layout en de lettertypes.

 

Het conflict tussen Amazon en Hachette gaat 'm natuurlijk ook over percentages op gewone boeken, daar wordt niet over gesproken in de brief.

Link naar reactie

Het geringe respect van Amazone voor de rechten van hun werknemers is absoluut laakbaar, volledig eens. En dat aan de wortel van het dispuut met Hachette winstbejag ligt, en niet een plotse ingeving van idealisme, is ook duidelijk.

 

Vanzelfsprekend ontstaan er ook voor eBooks/eComics productie kosten, en het kan best dat die evenhoog liggen. Maar het grote verschil zit hem toch in de print- en distributiekosten: eens de technische kant van de productie gerealiseerd, ontstaan er bij een ebook nauwelijks nog verdere kosten, hoeveel er ook van worden verkocht. In het papieren circuit blijven de print-en distributiekosten bestaan, ook bij herdrukken, met daarnaast het nadelige financiele aspect van het recht op teruggave door de winkelier, die afrekeningen en boekingen in het papieren circuit pas laat mogelijk maakt.

 

In het voorbeeld met de royaltie berekening ging het om een hoogprijzig eBook in vergelijking met een laagprijzig, met voor de auteur in dat voorbeeld eenzelfde royaltiepercentage onafhankelijk van de prijs. Dan kan je inderdaad maar hopen dat er prijselasticiteit genoeg is die ervoor zorgt dat je van een goedkoper boek er zoveel meer verkoopt dan van een duur zodat je totale winst hoger is. Maar de vraag is of er een verschil in royalties is tussen eBook en printversie (juist omwille van het prijsverschil). Een aanpassing van de royalties kan zekerstellen dat de auteurs niet het slachtoffer zijn van lage winkelprijzen.

 

Net zoals bij het begin van videos/DVDs/Blue Ray etc is het een berechtigde vraag wat een redelijke prijs is, en of het redelijk is voor een eBook dezelfde prijs te vragen als voor de papieren versie of tenminste toch een hogere prijs dan die die amazon voor eBooks nastreeft). zoals Hachette dit blijkbaar verdedigd. Ik dacht dat eStrips toch ook aan een lagere prijs verkocht worden ? 

Link naar reactie

Maar het grote verschil zit hem toch in de print- en distributiekosten: eens de technische kant van de productie gerealiseerd, ontstaan er bij een ebook nauwelijks nog verdere kosten, hoeveel er ook van worden verkocht.

 

Oh? En de servers die de te kopen eBooks hosten, dat draait op lucht en elfjes die hard bidden dat ze blijven draaien, zeker?

Link naar reactie

Oh? En een boek, dat geen fonts nodig? Geen afbeeldingen? Geen TOC? Geen kleuren? Geen redactie? Geen marketing? Geen cover? Een boek is zo verschrikkelijk veel meer dan een manuscript.

 

En een e-reader is zoveel meer dan een plaatjes generator. Bij aanschaf van een e-reader bepaal ik het formaat van alle boeken die ik wil lezen, een klein scherm voor in de trein of een grotere voor in de tuin. De lettergrootte, marges e.d. moeten op het scherm aangepast worden, door de e-reader dit te laten doen zit je altijd goed en heb je geen gedoe om voor elke schermgrootte een format te maken. En wellicht wil ik i.p.v. een normaal font toch liever een grootletterboek. I.p.v. het dubbele te betalen omdat hier slechts een kleine markt voor is kan ik gewoon de lettergrootte en het font aanpassen zodat het wel goed leesbaar is op m'n grotere e-reader. Ik ken iemand die standaard voor al z'n teksten Courier New 16pt of iets dergelijks gebruikt omdat dit met een bepaalde oogafwijking goed leesbaar is, ik kan me niet voorstellen dat daar iemand erin investeert om dat te maken, hoeveel verkoop je daar nu van? Maar mocht ik die oogafwijking hebben en ik kan zelf dat font instellen dan wordt lezen ineens een stuk makkelijker. En een e-braillereader (bestaan die dingen?), moet daar ook een speciaal opgemaakt boek in? Vorm, font en lay-out zijn voor een gedrukt boek essentieel om het boek aantrekkelijk te maken, bij e-books wordt dit mijns inziens grotendeels overgenomen door de e-reader.

 

Afbeeldingen, TOC, Kleur? Zit even m'n rijtje leesboeken te bekijken maar nee, voor zover ik weet nergens. Maar boeken met afbeeldingen (had ik onder prentenboeken gedacht) en naslagwerken hebben inderdaad meer ondersteuning nodig.

 

Redactie, marketing en cover blijven absoluut noodzaak.

 

De realiteit ligt inderdaad ver af van de ideale wereld. Ik blijf voorlopig maar papier binnenhalen.

Link naar reactie

Jaaaah! Dat is 'm! Merci, Gojira!

Blijkbaar leest wel niemand dat artikel omdat ze liever in het ijle blijven speculeren... Daarom een quote:

 

"1. A manuscript is not the same thing as a book. Just as a random sampling of 100,000 words is not a novel, so too does a finished book differ from a manuscript (the text an author writes, which forms the core of the book). In particular, about 80-90% of the cover price of a book has nothing to do with the paper and ink object you buy in a shop; indeed, using current production standards, ebook production requires nearly as much work as paper book production. (Paper and ink are dirt cheap; proofreaders and marketing teams aren't.)"

 

Dit stukje tekst deed mij indertijd zwijgen over de prijs van een eBook. Nu koop ik er regelmatig... Nu irriteer ik me enkel nog over drm en licentie.

Link naar reactie

En een e-reader is zoveel meer dan een plaatjes generator. [...] Vorm, font en lay-out zijn voor een gedrukt boek essentieel om het boek aantrekkelijk te maken, bij e-books wordt dit mijns inziens grotendeels overgenomen door de e-reader.

 

En bij eReaders geldt zoals bij alles: garbage in, garbage out. Maak je eBook belabberd, en je eReader mag nog zo geavanceerd zijn, je leeservaring zal geen vette zijn. Per slot van rekening moet je eReader de data kunnen interpreteren.

 

Een eBook is zoveel meer dan wat tekst.

 

Afbeeldingen, TOC, Kleur? Zit even m'n rijtje leesboeken te bekijken maar nee, voor zover ik weet nergens. Maar boeken met afbeeldingen (had ik onder prentenboeken gedacht) en naslagwerken hebben inderdaad meer ondersteuning nodig.

 

't Is niet omdat jij geen fantasyboeken met pakweg een landkaart in leest, dat niemand het wil hebben. En sommige mensen hebben graag een kleurencover, weetjewel.

 

Maar ah. ePublishing. How hard can it be, nietwaar? :e009:

Link naar reactie

Het is gewoon Amazons bedoeling om uitgevers overbodig te maken, dat boeken wereldwijd voornamelijk via Amazon verschijnen.

En dat terwijl het in de macht van de uitgevers ligt om juist Amazon overbodig te maken. (Qua eBooks dan toch.)

 

SUPPORT YOUR LOCAL RETAILER !

Ik wil wel. Ik zou graag naar mijn favoriete boekenwinkel gaan, een klapke doen met de uitbater, mijn DRMvrije eBooks betalen, thuis Calibre opstarten, mijn lokale bibliotheek syncen met mijn Standaard account en alles mooi pushen naar mijn eReader.

 

Maar da's dagdromen, helaas. Neem nu dat eBookproject van de Standaard boekhandel. Ik heb gehoord dat aan de verkoop van die eReader de uitbaters van de winkels niet bijster veel verdienen, en aan de boeken die je ervoor koopt nikske.

Link naar reactie

In dit digitale tijdperk staan we nog ver van een elektronische versie van een strip of boek die je gewoon in de winkel kan betalen. Eventjes de e-reader inpluggen, betalen en hup! je kan beginnen lezen. Willen de schrijvers, tekenaars, uitgevers een dergelijk businessmodel, naast het klassieke boek of strip in papier? Hoeveel is de gemiddelde consument bereid te betalen voor een e-book? Er zal altijd worden vergeleken met de prijs van een traditioneel papieren boek. Ik hoor vaak zeggen dat de kost van drukken en papier minimaal is. Over welk procentueel bedrag spreken we dan? Niemand schijnt te weten waar we naartoe zullen gaan. Het internet bestaat anno 2014 toch al langer dan een paar jaar. 

Link naar reactie

In dit digitale tijdperk staan we nog ver van een elektronische versie van een strip of boek die je gewoon in de winkel kan betalen. Eventjes de e-reader inpluggen, betalen en hup! je kan beginnen lezen. Willen de schrijvers, tekenaars, uitgevers een dergelijk businessmodel, naast het klassieke boek of strip in papier? Hoeveel is de gemiddelde consument bereid te betalen voor een e-book? Er zal altijd worden vergeleken met de prijs van een traditioneel papieren boek. Ik hoor vaak zeggen dat de kost van drukken en papier minimaal is. Over welk procentueel bedrag spreken we dan? Niemand schijnt te weten waar we naartoe zullen gaan. Het internet bestaat anno 2014 toch al langer dan een paar jaar.

gemiddelde cijfers die ik zag waren 2 tot 3 % van de verkoopsprijs.
Link naar reactie

Ik wil wel. Ik zou graag naar mijn favoriete boekenwinkel gaan, een klapke doen met de uitbater, mijn DRMvrije eBooks betalen, thuis Calibre opstarten, mijn lokale bibliotheek syncen met mijn Standaard account en alles mooi pushen naar mijn eReader.

 

Klinkt me nogal overbodig. Wie wil er nou naar de winkel toe voor een download? Dat wil je toch lekker thuis doen, meteen nadat je iets gezien hebt dat interessant lijkt.

 

En DRM vrij? Zodat jij het daarna 100 keer kunt kopiëren voor al je vrienden?

 

Maar da's dagdromen, helaas. Neem nu dat eBookproject van de Standaard boekhandel. Ik heb gehoord dat aan de verkoop van die eReader de uitbaters van de winkels niet bijster veel verdienen, en aan de boeken die je ervoor koopt nikske.

 

EBooks zijn nu eenmaal ook niet voor boekwinkels bedoeld. eReaders horen in een electronicazaak en eBooks op het internet. Winkels zijn voor fysieke goederen, waar er iemand nodig is die een fysieke voorraad houdt dicht bij de consument.

Link naar reactie

Klinkt me nogal overbodig. Wie wil er nou naar de winkel toe voor een download? Dat wil je toch lekker thuis doen, meteen nadat je iets gezien hebt dat interessant lijkt.

Ik. Ik ga graag naar mijn lokale boekenwinkel. De uitbater weet bijzonder goed waar hij mee bezig is, het is interessant eens met hem te praten. Wat maakt het nu uit of ik een hardback, een paperback of een elektronisch boek wil kopen? Een boek is een boek.

 

EBooks zijn nu eenmaal ook niet voor boekwinkels bedoeld. eReaders horen in een electronicazaak en eBooks op het internet. Winkels zijn voor fysieke goederen, waar er iemand nodig is die een fysieke voorraad houdt dicht bij de consument.

Ik vind dat winkels er zijn om een meerwaarde te hebben, zoals de uitbater van mijn favoriete boekenwinkel een meerwaarde is bij de aankoop van een boek. Winkels die alleen maar goederen over de toonbank laten passeren,  zijn ten dode opgeschreven, en terecht. (En meestal de grootste jankers als de verkoop achteruit gaat.)

 

En DRM vrij? Zodat jij het daarna 100 keer kunt kopiëren voor al je vrienden?

Als ik een papieren boek in de kast zet, verwacht ik dat boek binnen tien jaar te kunnen herlezen als die kast niets is overkomen. Idem dito voor een eBook op een backup.

 

Ik vind uw aantijging dan ook bijzonder beledigend, Tweetie.

Link naar reactie

En DRM vrij? Zodat jij het daarna 100 keer kunt kopiëren voor al je vrienden?

Ik vind uw aantijging dan ook bijzonder beledigend, Tweetie.

 

Het was niet persoonlijk bedoeld, maar alleen om aan te geven waarom eBoeken nooit DRM vrij zullen zijn.

 

Hoe moet nagegaan worden of een kopie naar een ander stuk hardware een kopie is voor andere hardware van dezelfde gebruiker of een voor een andere gebruiker? Ik zou er maar van uitgaan dat eBooks een artikel zijn dat net zo lang meegaan als de hardware waar ze op staan. Niks mis mee overigens, zolang dat effect in de prijs is terug te vinden. 

Link naar reactie

Het was niet persoonlijk bedoeld, maar alleen om aan te geven waarom eBoeken nooit DRM vrij zullen zijn.

 

Hoe moet nagegaan worden of een kopie naar een ander stuk hardware een kopie is voor andere hardware van dezelfde gebruiker of een voor een andere gebruiker? Ik zou er maar van uitgaan dat eBooks een artikel zijn dat net zo lang meegaan als de hardware waar ze op staan. Niks mis mee overigens, zolang dat effect in de prijs is terug te vinden. 

 

Net zoals muziek bedoel je?

 

Quasi alle e-books zijn online gratis te vinden, enkel de speciale iPad multimedia toestanden niet maar die zijn zo groot dat niemand ze wil en de informatie is ook anders te vinden. Het zijn nieuwe tijden, er is en zal nog veel veranderen.

 

Zijn winkels nog nodig als de postman je boodschappen aan huis levert? Winkels gaan nog bestaan maar ze moeten een meerwaarde bieden boven het louter verkopen van digitaal materiaal op papier en plastiek schijfjes.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...