Ga naar inhoud

Anders (Kristof Spaey & Bart Vaessen)


Kurt M.

Recommended Posts

De Leuvense stripauteur Kristof Spaey, o.a. bekend van zijn meesterlijke striptrilogie Misschien, Nooit, Ooit op scenario van Marc Legendre, gaat voor zijn nieuwste stripreeks Anders in zee met scenarist Bart Vaessen. Een nobele onbekende in de stripwereld, nu toch nog, maar in televisieland heeft Vaessen alvast wel zijn strepen verdiend. Zo schreef hij mee aan de geweldige TV-reeks Quiz Me Quick en aan de bekende jeugdsitcom W817. Het uiteindelijke resultaat van deze samenwerking verschijnt in september 2013 bij de uitgeverij van de Vlaamse Stripgilde. U bent nu al benieuwd? Wij ook en net om die nieuwsgierigheid alvast een beetje te bevredigen, vuurden wij al wat vragen op het gloednieuwe auteursduo af.

 

Klik voor meer!

Link naar reactie
  • 7 months later...
  • 1 year later...
Anders, de nieuwe stripreeks van Kristof Spaey (Misschien Nooit Ooit) en TV-scenarist Bart Vaessen (W817, Quiz Me Quick), vertelt
het verhaal van Lars en enkele andere studenten in Leuven die, zoals zo vaak op die leeftijd, worstelen met hun plaats in de wereld.
Als blijkt dat één van hen een geheime gave heeft, wordt hun leven volledig overhoop gegooid.
 
Anders is een coming-of-age verhaal, verpakt in een vlot verteld mysterie met de nodige dosis humor en een fantastisch element.
De spitse, naturalistische dialogen gekoppeld aan een vlotte, toegankelijke tekenstijl vormen de basis voor deze verfrissende nieuwe stripreeks.
 

Vanaf vandaag ligt Anders in alle stripwinkels in nederlandstalig België en Nederland!

In de Fnac vestigingen zal hij ook weldra opduiken.

 

Anders deel 1: Lars

Kristof Spaey & Bart Vaessen

48 pagina's in kleur, SC

€8,99

 

anders00.jpg?w=640&h=905

Link naar reactie

Om de release van het album te promoten zit ik bijna elk weekend wel ergens te signeren.

 

De eerste halte is in Gent, morgen (zaterdag) signeer ik er in stripwinkel Epic.

Vanaf 14u kan je me er vinden.

Adres en info op: http://epicstrips.be/site/

 

Ik breng ook setjes Fake Vintage Book Covers boekjes mee, voor degenen die nog geen (volledige) collectie hebben.

vintage7-9.jpg?w=640&h=300

Meer info hier: http://kristofspaey.wordpress.com/fake-vintage-book-covers/

 

Misschien tot dan!

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Dit weekend signeer ik twee dagen in Brugge.
Eerste stop op de agenda is stripwinkel De Striep.
Op zaterdag 27 september zal ik daar vanaf 14u samen met enkele andere collega’s signeren.

 

Op zondag 28 september signeer ik op de Brugse Stripbeurs.
En dit de hele dag (10-18u).

Op de Brugse stripbeurs kan je ook terecht voor een speciale hardcover versie van Anders.

 

Alle info vind je hier: http://kristofspaey.wordpress.com/2014/09/25/signeersessies-brugge-27-en-28-september/

Link naar reactie

Nu zaterdag, 4 oktober signeer ik vanaf 14u in Stripwinkel Gobelijn.

Uiteraard om Anders te promoten, maar ik breng ook Fake Vintage Book Covers boekjes mee.

En stop die dag ook bij de collega's van Het Besloten Land, want daar signeren Aimée De Jongh en Rik Willemen hun nieuwste albums.

Leuven is zaterdag the place to be! Be there or be square!

 

https://kristofspaey.wordpress.com/2014/09/30/zaterdag-4-oktober-stripwinkel-gobelijn-leuven/

 

En ja, Wouter, binnen enkele weken signeer ik ook in Breda (beide dagen)!

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Voor mij:

* leest lekker vlot weg

* leuk verhaal, leuke dialogen

* geografisch is het verhaal moeilijk te plaatsen. Het voelt wat Amerikaans, maar het "Ge" en "Gij" is dan weer erg Vlaams.

* als ik de HC vasthoudt voelt 'ie wat dun in verlijking met de uitgaves van Silvester of Daedalus

* mooi getekend

* ik zie erg weinig details in tekeningen, veel close-ups en opeenvolgende plaatjes met wat variaties. Een paar plaatjes met decors erin zouden er wel extra bij mogen voor de afwisseling wat mij betreft.  

 

Ik koop in ieder geval het volgende deel!

Link naar reactie

Het is gebeurd. Gisteren eindelijk 'Anders' gelezen, en het is me heel goed bevallen. Spaey pakt het grafisch anders aan, en dat bevalt me. Verwacht geen brave kinderstrip(stijl) want hij speelt echt met vormgeving en plaatsing van de dialogen ( comic-achtig ). Het scenario is een verademing. Het begint braafjes en wordt harder en harder, en op een moment dat je het niet meer verwacht komt er een fantastische twist die ik enorm kon smaken. Het ziet er soft en zacht uit aan de buitenkant, maar het heeft een harde binnenkant. Het eens iets 'Anders' :- ) Laat het vervolg maar komen. ****   

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

De laatste signeersessie voor enige tijd, nu zaterdag van 16u tot 18u op de Boekenbeurs van Antwerpen.

Ik signeer er samen met scenarist Bart Vaessen. Heb je nog geen gesigneerd exemplaar van Anders kunnen bemachtigen

of ben je nog op zoek naar het ideale eindejaarsgeschenk?

Twijfel dan niet langer en kom zaterdag langs.

 

Bart en ik zullen met plezier je exemplaar voorzien van een tekening en een krabbel.

Tot dan!

 

http://kristofspaey.wordpress.com/2014/10/29/zaterdag-1-november-boekenbeurs-antwerpen/

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 9 months later...
  • 1 month later...

Anders 2: Onthuld ligt vanaf donderdag 19 november in de winkel!

 

anders2-00cover.jpg?w=640&h=908

 

Alix weet het wel zeker.
Mannen deugen gewoon niet!
Of ze nu ziekelijk jaloers zijn zoals Pepijn
of pijnlijk onhandig zoals Lars… ze zorgen
altijd voor ellende.

 

Tot vandaag had enkel Ella er last van.
Maar nu hebben ze ook haar leven grondig verpest.
Nu haar cover onthuld is, beseft Alix dat er
geen weg terug meer is en zal ze moeten
terugvallen op haar speciale krachten.

 

Tv-scenarist Bart Vaessen (W817, Spitsbroers, Quiz Me Quick)
en Kristof Spaey (Misschien Nooit Ooit, Fake Vintage Book Covers)
brengen met Anders een coming of age-verhaal, verpakt
in een vlot verteld mysterie met de nodige dosis
humor en een fantastisch element.

 

Anders 2: Onthuld
Kristof Spaey & Bart Vaessen
48 pagina’s in kleur, SC
€8,99
ISBN/EAN: 9789082234435

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Recensie Anders 2: Onthuld (Kristof Spaey & Bart Vaessen)  8/10

Marc Bastijns  - 14 december 2015

 

Onthuld is het tweede deel van Kristof Spaeys nieuwste stripproject Anders. De reeks groeit met dit vervolgdeel uit tot zijn sterkste werk. Ook scenarist Bart Vaessen levert in dit album hoogstaand werk af.

 

Aan het einde van het eerste deel maakte Anders een plotse ommezwaai. Waar het merendeel van dat album een duidelijk voorbeeld was van een romantisch coming-of-age verhaal over enkele tieners in Leuven, bleek één van de hoofdpersonages aan het einde over bijzondere superkrachten te beschikken. In Onthuld gaat het verhaal letterlijk verder waar het in het vorige deel gestopt was. Lars blijft de saaie nerd die een oogje heeft op Ella, het mooiste meisje van de klas. Alix is de beste vriendin van Ella. Via haar superkrachten had ze in het vorige deel iemand vermoord die iedereen lastig viel. Nu gaat de politie op zoek naar de moordenaar. Tegelijk gaat ook een andere, nog mysterieuze organisatie op zoek naar Alix. Stilaan ontspint zich een bredere plot die de reeks beheerst.

 

Met dit tweede album maakt scenarist Bart Vaessen alle beloftes uit zijn debuut helemaal waar. De kracht van zijn verhalen zit in de combinatie van levensechte personages en intrigerende dialogen. In Onthuld heeft Vaessen enkele scenes met dialogen geschreven die knetteren en heen en weer stuiteren tussen de personages. In het vorige album lazen we hier en daar nog wat wringende dialogen die iets te geforceerd uit het handboek voor aspirant-scenaristen leken te komen. Niets van dat alles in Onthuld. Vaessen heeft een frisse stem in de stripwereld, maar tegelijk beheerst hij de finesses van het scenarioschrijven tot in de puntjes. Hij maakt een sterke combinatie met Kristof Spaey, één van de betere vertellers onder de Vlaamse striptekenaars. Wij hopen alleszins dat hij ook naast Anders aan stripprojecten zal werken.

 

Al wie ambities koestert om als striptekenaar aan de slag te gaan, kan best goed kijken naar het parcours van Kristof Spaey. Hij publiceerde al bij Bee Dee (Hoop) en Oogachtend (Façade en Misschien). Nadien richtte hij mee de uitgeverij van de Vlaamse Onafhankelijke Stripgilde (VOS) op. Daar vervolgde hij eerst de trilogie van de albums Misschien, Ooit en Nooit. Nadien ging hij met Bart Vaessen aan de slag voor Anders. Geen enkele Vlaamse auteur doet zo veel inspanningen om eigen werk te kunnen blijven publiceren. Vele anderen zouden studiowerk doen of andere sectoren opzoeken (zoals illustratie of animatiefilm). Om eigen albums te kunnen blijven publiceren in Vlaanderen, heb je ondernemerszin nodig. Gelukkig heeft Kristof Spaey naast ondernemerszin ook een bak vol tekentalent meegekregen. Met elk nieuw project evolueren zijn tekeningen mee. In Anders gebruikt hij vollere lijnen, die zijn personages iets meegeven van een animatiefilm. Zijn pagina’s blijven onverminderd sterk opgebouwd.

 

Met dit tweede deel lijkt Anders helemaal op de rails te staan. Tegelijk wordt nu al meer duidelijk welk type verhaal de makers echt voor ogen hadden bij het opzetten van de reeks. Net als bij Lars eindigt ook Onthuld vol spanning. Opnieuw beginnen we nu al met aftellen tot wanneer deel drie zal verschijnen. We wensen Spaey en Vaessen alleszins alle succes toe met dit tweede deel, zodat beide volop kunnen werken aan nieuwe delen. Met Anders plaatst Kristof Spaey zich nu helemaal tot in de voorste gelederen van de Vlaamse striptekenaars.

 

enola.be

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...