Ga naar inhoud

Televisiereeksen


niemand

Recommended Posts

In februari startte ik met het herdenken van de twintigste verjaardag van The X-files, en met het herbekijken van de dvd‘s. Door omstandigheden, lees : veel dvd boxen gekocht en gekeken, zit ik nog maar zestien afleveringen ver. Maar daar ga ik nu mee verder doen. Het eerste seizoen was eigenlijk al zeer sterk. Dat vergeet ik altijd.

Vandejaar wel al veel ouwe X-files comics gelezen, en die blijven ook zeer goed. Dus de herdenking was er toch al gedeeltelijk :)

Link naar reactie

Vanavond de reeks uitgekeken. Spannend, hartverscheurend, sterke acteerprestaties, mooie landschappen, zalige soundtrack, enz... minstens zo goed als The Killing, Top of the Lake, The Bridge,... Jawadde medadde....

Het was een goede reeks, heb er met plezier naar gekeken, maar het begint toch veel op inteelt te lijken.

Kind verdwenen, getormenteerde speurders, nog meer getormenteerde ouders, speurder met sidekick. Die scenarios beginnen copy paste te worden.

 

And now for something competely different!

Link naar reactie

Laatste 8 afleveringen van Breaking Bad gezien. Weer een knalfinale.

Is een van de reeksen waar het niveau nooit gedaald is en bovendien eens wat anders dan de klassieke politiereeksen.

 

De laatste twee jaargangen zijn wel zeer donker geworden, ik keek eigenlijk liefst naar de eerste seizoenen.

 

Ook S2 van Boardwalk Empire verder bekeken en de tweede helft werd inderdaad weer beter.

 

Nu Copper of het nieuwste seizoen van Silent Witness

Link naar reactie

Ik moet de finale episode nog bekijken (wellicht vanavond) maar Banshee, van Cinemax is een onmetelijk schot in de actie/misdaad/geweld-roos. De personages zijn heel boeiend, de opbouw naar hun verleden is perfect in beeld gebracht en de actie is geweldadig, barst van de adrenaline en net een klein beetje overdreven zonder compleet ongeloofwaardig te worden. Er is ook een zekere organische flow aan het verhaal: waardoor bepaalde richtingen vroegtijdig geaborteerd moeten worden, maar dat erg natuurlijk gebeurt. Sterk. Ik ben dan ook door de reeks gevlogen in een kleine 2 weken en ben blij te kunnen melden dat seizoen 2 in januari begint. Gezien ik de finale niet zag ben ik wel heel erg benieuwd hoe/wie en op welke manier ze dat nieuwe seizoen zullen halen (die laatste zin mankeert wat finesse, je snapt me wel). Een van de execprods is Alan Ball, u wel bekend van 6 ft Under en (blijkbaar tot voor kort, las ik) True Blood.

Zeker kijken!

Link naar reactie

Ik moet de finale episode nog bekijken (wellicht vanavond) maar Banshee, van Cinemax is een onmetelijk schot in de actie/misdaad/geweld-roos. De personages zijn heel boeiend, de opbouw naar hun verleden is perfect in beeld gebracht en de actie is geweldadig, barst van de adrenaline en net een klein beetje overdreven zonder compleet ongeloofwaardig te worden. Er is ook een zekere organische flow aan het verhaal: waardoor bepaalde richtingen vroegtijdig geaborteerd moeten worden, maar dat erg natuurlijk gebeurt. Sterk. Ik ben dan ook door de reeks gevlogen in een kleine 2 weken en ben blij te kunnen melden dat seizoen 2 in januari begint. Gezien ik de finale niet zag ben ik wel heel erg benieuwd hoe/wie en op welke manier ze dat nieuwe seizoen zullen halen (die laatste zin mankeert wat finesse, je snapt me wel). Een van de execprods is Alan Ball, u wel bekend van 6 ft Under en (blijkbaar tot voor kort, las ik) True Blood.

Zeker kijken!

 

Ga ik doen. De reeks zat al een tijdje op mijn radar maar jou mini-recensie heeft me over de streep getrokken. Ga ik in 2014 eens bekijken.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Utopia gezien

Sterke samenzweringsthriller die niet te vergelijken is met welke thriller dan ook. Nu eens geen illuminati, opus dei of vrijmetselaars. Creator en showrunner Dennis Kelly besluit zijn eigen geheime organisatie te creeëren en zijn eigen perfect geschifte wereld. Utopia is alles tegelijk maar niets teveel. Het is razend spannend en soms keihard maar tegelijkertijd ook weer zo bizar dat je, je afvraagt of je het eigenlijk wel serieus moet nemen. De serie begint vrij licht van toon maar al halverwege afl1 wordt je het emotioneel equivalent geserveerd van een aantal keer keihard in de maag gestompt worden. Utopia is een hoogst onvoorspelbare serie. Steeds als je denkt te weten welke kant het uit gaat blijkt het heel anders te zitten. Een vergelijking met JJ Abrams igt voor de hand maar Utopia is zo anders in zijn verhaalstructuur en inhoud dat er eigenlijk geen parallel is. Utopia maakt handig gebruik van de samenzweringsthriller clichés maar geeft er wel weer een heel erg eigen draai aan.

 

Voor de rest is het visueel verbluffend. Extreem gestyleerd met bijna een obsessie voor de kleur geel. Utopia is een feest voor het oog maar af en toe voelde ik ook de behoefte mijn hoofd weg te draaien van al die felle kleuren. Wat dan weer prachtig contrasteerd met deze bijzonder donkere serie.

 

Het enige waar de serie wel kritiek op heeft gekregen zijn de personages en hierin moet ik helaas de criticasters gelijk geven. Het enige personage dat echt interessant en goed ontwikkeld is, is (minor spoiler) Jessica Hyde. Ook Arby is wel een fascinerend personage maar vooral omdat hij zo totaal niet cliché is als antagonist. Waar je Kelly dan wel weer credit voor moet geven is de risico's die hij durft te nemen met zijn personages. Hoewel hij niet zo verkwistig met ze is als GRRM met de zijne, (simpelweg omdat hij er veel minder heeft) wil dat niet zeggen dat hen niet de meest vreselijke dingen overkomen onderweg. Sowieso durft deze serie veel verder te gaan dan andere thrillerseries. Zat regelmatig gebiologeerd maar ook vol afschuw naar eht scherm te staren. Kelly durft dan ook in zijn serie vragen te stellen die andere niet hadden durven te stellen.

 

En het beste van allemaal: de verhaallijnen worden niet eeuwig voort getrokken. Aan het eind van seizoen 1 zijn alle verhaallijnen afgewerkt en alle mysteries opgelost. Er worden dan wel weer nieuwe begonnen (seizoen 1 eindigt op een cliffhanger) maar dat is dan weer volkomen logisch gezien het verhaal en het einde was zeer goed gedaan en doet mij ontzettend smachten naar seizoen 2. Samen met Broadchurch en Game of Thrones denk ik de serie waar ik eht meest naar uitzie volgend jaar. Sowieso na Broadchurch wel de beste nieuwe serie van het jaar voor mij.

****1/2

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Voor zij die 't gemist hadden, Monster is eindelijk ook op dvd te verkrijgen.  Ik heb de integrale reeks (nu ja, dat zijn ook maar zes korte afleveringen) alweer achter de kiezen.  En het heeft gesmaakt.  Hopelijk kan ik straks hetzelfde zeggen over mijn nakende middagmaal.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

De reeks draait om Ad-Harry Schredder, een regisseur van B- of beter, Z-films, wiens "studio", bevolkt door de vaste leden van Abattoir Fermé, afstevent op haar faillissement.  Elke aflevering draait om de making of een film, en wordt afgesloten door de trailer van die film.  Daarvan staat er hierboven dus eentje.  Daarnaast staat in elke aflevering ook nog een van de AF-personages centraal, lees: er gebeurt telkens wat vreemds mee.  De trailer hierboven vertelt dus zeker niet het hele verhaal, maar het vat wel de thematiek van de reeks.  De Z-films zelf zijn inderdaad Z-films, dus zo slechts dat ze weer goed worden.  Maar de reeks is dat wat mij betreft absoluut niet.

 

Toegegeven, je moet wél houden van het universum van Abattoir Fermé, denk ik.  Maar ik volg hen al vele jaren op de voet en mis geen enkele productie.  Het is voor mij het enige theater dat blijft boeien.  Houd je daar niet van, laat deze reeks dan zéker links liggen.  Zo niet, dan zag u ze misschien al wel?

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Ik moet de finale episode nog bekijken (wellicht vanavond) maar Banshee, van Cinemax is een onmetelijk schot in de actie/misdaad/geweld-roos. De personages zijn heel boeiend, de opbouw naar hun verleden is perfect in beeld gebracht en de actie is geweldadig, barst van de adrenaline en net een klein beetje overdreven zonder compleet ongeloofwaardig te worden. Er is ook een zekere organische flow aan het verhaal: waardoor bepaalde richtingen vroegtijdig geaborteerd moeten worden, maar dat erg natuurlijk gebeurt. Sterk. Ik ben dan ook door de reeks gevlogen in een kleine 2 weken en ben blij te kunnen melden dat seizoen 2 in januari begint. Gezien ik de finale niet zag ben ik wel heel erg benieuwd hoe/wie en op welke manier ze dat nieuwe seizoen zullen halen (die laatste zin mankeert wat finesse, je snapt me wel). Een van de execprods is Alan Ball, u wel bekend van 6 ft Under en (blijkbaar tot voor kort, las ik) True Blood.

Zeker kijken!

 

Nog een top Cinemax serie is Strike Back. Non-stop actie, spionage, plot wendingen, veel sex en gewoon een goed verhaal.

 

Ga zelf beginnen aan The Bridge (Bron/Broen) seizoen 2 en Top of the Lake. Ben benieuwd.

Link naar reactie

Nog een top Cinemax serie is Strike Back. Non-stop actie, spionage, plot wendingen, veel sex en gewoon een goed verhaal.

 

Ga zelf beginnen aan The Bridge (Bron/Broen) seizoen 2 en Top of the Lake. Ben benieuwd.

 

The Bridge 2 ga ik vanaf morgen kijken. Top of the Lake ben ik aan begonnen en vind het best wel goed maar ga nu eerst voorang geven aan The Bridge alvorens die af te kijken.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Seizoen 1 van zowel Utopia als Banshee gekeken (op basis van de tips van Diogenes en makyousei).

 

In een vreemd soort toeval heet de hoofdslechterik in beide series "Mr. Rabbit".

 

Verder zijn het twee zeer verschillende typen series. Banshee typisch Amerikaans: met veel stoer gebeeldhouwde mannen die qua uiterlijk nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn. Ook veel actie en voor Amerikaanse begrippen extreem veel bloot. De serie krijgt geen goed cijfer op Metacritic. Ik had op basis daarvan verwacht het na een paar afleveringen voor gezien te zullen houden, maar ik heb het seizoen toch uitgekeken. Voor zijn genre is het best wel vermakelijk. Ik ga verder met seizoen 2.

 

Utopia is juist heel erg Engels, met "kunstzinnig" camerawerk en een surrealistisch verhaal. Utopia viel me wat tegen omdat de ontknoping uiteindelijk wel erg voorspelbaar was. Daarnaast staat het genre van de "conspiracy theory" film me wat tegen. Wat neemt niet wegneemt dat Utopia veel beter dan Banshee is, dus ook hiervan zal ik het tweede seizoen kijken.

 

Braquo, de tip van Linthout, heb ik gedownload en staat als volgende op de te kijken lijst.

Link naar reactie

The Bridge 2 ga ik vanaf morgen kijken. Top of the Lake ben ik aan begonnen en vind het best wel goed maar ga nu eerst voorang geven aan The Bridge alvorens die af te kijken.

 

Heb ze nu beiden gezien. The Bridge seizoen 2 was weer erg goed, zo niet nog beter dan het eerste seizoen, doordat de karakters van Saga en Martin verder zijn uitgediept. Ik heb echt op het puntje van m'n stoel gezeten.

 

Top of the Lake vond ik ook geweldig. Ondanks dat het een crimi is totaal anders qua sfeer dan de meeste van dit soort series. Ontzettend goede acteerprestaties van de hele cast. Het was een feestje om te kijken. Niet echt een feest natuurlijk, want het is tamelijk afschuwelijk wat er allemaal gebeurd. De hoofdrol van het prachtige Zuidereiland van Nieuw Zeeland zie ik graag vaker terug.

 

Nu nog twee afleveringen van het vijfde seizoen van White Collar kijken. Dat blijft een leuke serie.

 

Morgen misschien weer eens starten aan Band of Brothers. Is al weer een tijdje geleden. Heeft iemand nog suggesties voor andere oorlog series a la BoB? The Pacific en Generation Kill heb ik al gezien.

Link naar reactie

Heb ze nu beiden gezien. The Bridge seizoen 2 was weer erg goed, zo niet nog beter dan het eerste seizoen, doordat de karakters van Saga en Martin verder zijn uitgediept. Ik heb echt op het puntje van m'n stoel gezeten.

 

Top of the Lake vond ik ook geweldig. Ondanks dat het een crimi is totaal anders qua sfeer dan de meeste van dit soort series. Ontzettend goede acteerprestaties van de hele cast. Het was een feestje om te kijken. Niet echt een feest natuurlijk, want het is tamelijk afschuwelijk wat er allemaal gebeurd. De hoofdrol van het prachtige Zuidereiland van Nieuw Zeeland zie ik graag vaker terug.

 

Nu nog twee afleveringen van het vijfde seizoen van White Collar kijken. Dat blijft een leuke serie.

 

Morgen misschien weer eens starten aan Band of Brothers. Is al weer een tijdje geleden. Heeft iemand nog suggesties voor andere oorlog series a la BoB? The Pacific en Generation Kill heb ik al gezien.

Over There...

Is wel maar één seizoen van.

De Amerikanen lusten nu eenmaal geen series waarin er vragen worden gesteld over de Amerikaanse politiek.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Bovenste kijk ik ook naar uit. Hoewel ikzelf het meest uitzie naar The Strain. Del Toro heeft zich al lang geleden bewezen als een meester van de horror en de premisse klinkt heel erg goed.

Nice, daar had ik eigenlijk nog helemaal niet van gehoord.

Heb je toevallig American Horror Story al gezien?

Ik hoor daar veel goeds van, maar ik vind het persoonlijk nogal raar om dezelfde hoofdpersonages ieder seizoen in een totaal ander concept te zien.

Het houdt me ietwat tegen om de eerste twee boxen te kopen.

Op TV heb ik het nog niet gekeken omdat ik series sowieso koop na enkele seizoenen, zodat ik alles lekker in één keer kan bekijken ipv per week en uiteindelijk zelfs per jaar te kijken.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Het zijn twee volledig losstaande reeksen, dus er is geen reden om te wachten met kijken. Het eerste seizoen is een haunted house verhaal met nogal bizarre elementen, gewoon goed. Het tweede seizoen is een asylum verhaal, dat ik zeer goed vind, een van de beste horror series ooit. Ondertussen is er al een derde seizoen bezig.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...