Ga naar inhoud

Jan Kordaat En Chlorophyl Integraal


Gast Kontiki

Recommended Posts

Volgens de nieuwsbrief van Tistjen Dop zal Scratch Books tegen eind dit jaar starten met de integrale reeksen van Jan Kordaat en Chlorophyl.

De integrale lijst wordt alsmaar langer, maar deze reeksen associeer ik nu niet meteen met de andere uitgaven van Scratch. Maar Scratch geef tdan weer wel het vele jaren geleden door Oog & Blik aangekondigde  La Céleste Bibendum van de Crécy uit.

 

post-35-0-07429800-1437654874_thumb.pngpost-35-0-24701400-1437654883_thumb.pngpost-35-0-32672000-1437654889_thumb.png

Link naar reactie

La Céleste Bibendum heb ik helaas al in de Engelse integrale uitgave maar die Chlorphyl integrales zijn meer dan welkom :)

Jan Kordaat ken ik eigenlijk niet, is dat wat? De cover ziet er in ieder geval Chaland-achtig uit (oftewel, daar heeft Chaland indertijd goed naar gekeken) dus dat spreekt mij wel aan...

Link naar reactie

Chaland heeft indertijd een synthese gemaakt van de tekenstijl van onder meer Jijé (van Jan Kordaat dus), Tillieux, Hergé en Franquin uit de jaren 1950. Hij heef tzelfs ooit dit kortverhaaltje over hem getekend: http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers/Robbedoes/Robbedoes_015.htm

 

Jan Kordaat was in het begin van het weekblad Robbedoes de populairste reeks bij de lezertjes. Hij is een verzekeringsagent die door zijn avonturen zowat de hele wereld rondreist. Hij wordt een voorloper genoemd van actiehelden als Flip Flink, Bruno Brazil, Bernard Prince en Largo Winch. Hun tekenaars en scenaristen hebben hun erkenning voor Jijé nooit onder stoelen of banken gestoken.

Maar we moeten ook eerlijk blijven. Die eerste verhalen zullen enkel nostalgici aanspreken. Jan Kordaat is uit de gratie van het publiek gevallen, des te meer zijn schepper Jijé.

Link naar reactie

Ah, meer het niveau van de vroege Robbedoes verhalen dus? Die vond ik inderdaad erg lastig om doorheen te komen. Ik zal die integrale eens nader bekijken als hij uit is of het me aanspreekt.

 

Edit: dat Jije verhaal heb ik inderdaad in een van die Champaka uitgaves staan (Les Années Métal). Ik ken eigenlijk weinig van Jije behalve zijn Buck Danny verhalen (of was het Tangy en Laverdure?)

Link naar reactie

Die allereerste verhalen gaan idd nog amper leesbaar zijn, maar de stijl evolueert naar een goeie avonturiersreeks, beetje vergelijkbaar met een vroege Rik Ringers, Michel Valliant, Flip Flink,... Ik heb het in ieder geval altijd graag gelezen als kind. Ik was vooral ook fan van die Ferrari waar ze mee reden en de andere auto's in de serie. Vorig jaar heb ik eens enkele albums herlezen en die ik kon nog steeds waarderen.

 

9ccf55d2776e40fcac2fa365a23a0fca.jpg

 

854c70ca-f729-11e4-8d1f-db52caaa4406.jpg

 

valardit15pl32.jpg

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

De ouwe Jan Kordaat verhalen mogen dan oubollig zijn maar Jijé's tekeningen zijn fenomenaal. Alleen daarom zijn ze het aanschaffen waard. Overigens hebben ook Paape (een stuk of 3/4) en Follet (1) Jan getekend.

 

Chlorophyl is een van mijn favoriete strips, een dierenstrip met een scherpe maatschappij kritische ondertoon. Als die integrales netjes worden uitgegeven komen ze zeker in Reteps kasten te staan.

Link naar reactie

Als ze de Franse voorbeelden volgen, zal het beperkt blijven tot de verhalen van Macherot. Niet erg, maar na hem volgden er nog wel wat auteurs waarbij er veel nooit in album is verschenen.

Link naar reactie

De eerste tien regulier uitgegeven Jan Kordaats staan hier ook al in de kast.

Nogal wat verschillende auteurs: Jijé solo, Paape/Charlier, vader en zoon Jijé, Duchateau/Follet... Het laatste album werd geschreven door Yvan Delporte, geloof ik.

 

Ik ben al een tijdje de Chlorophyls met de groene ruggen aan het verzamelen, aangevuld met de Chlorophyl Speciaal heb je ze dan ook bijna allemaal, maar gezien de moeite die ik op die zoektocht ondervindt, zullen de integrales waarschijnlijk ook wel aangeschaft worden...

Link naar reactie

De ouwe Jan Kordaat verhalen mogen dan oubollig zijn maar Jijé's tekeningen zijn fenomenaal. Alleen daarom zijn ze het aanschaffen waard. Overigens hebben ook Paape (een stuk of 3/4) en Follet (1) Jan getek.

De eerste kordaten zijn nog niet getekend in de latere, gekende jije-stijl. Het is nog wat zoeken en leren. Het resultaat is een semi-realistische stijl. De albums die de meeste van ons kennen en waaruit het voorbeeld hierboven komt zijn van later, na de tijdelijke overname van Paape. Die zijn inderdaad heel goed.

Link naar reactie

Ja, dat heb je met bijna alle verhalen uit die tijd, maar ik vind Kordaat in de meeste gevallen nog wel leesbaar blijven.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Jijé was een geweldig goed tekenaar.

Er zijn enkele verhalen van Jan Kordaat waar ik plezier aan heb gehad, maar ik leerde de reeks pas kennen nadat Jefke vervangen was door Gerrit.

Jefke was inderdaad wat te jong.

 

Jan Kordaat is het typische avonturen-detective-duo, maar om meer aansluiting te vinden bij het doelpubliek, was de sidekick aanvankelijk nogal jong.

Link naar reactie

Ik denk zelfs niet dat ik die allereerste Kordaat verhalen ooit gelezen heb. Ik ben pas beginnen lezen vanaf De Zwarte Zon (wat nr 1 is in de NL reeks). En met hier heel de tijd over te praten, begint het te kriebelen om nog eens een album te herlezen.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...