Ga naar inhoud

De Onnoembaren


Boris Valeo

Recommended Posts

Ik heb het ooit eens willen opzoeken hoe dat nu juist met die reeks zat, maar het is quasi onbegonnen werk om daar een lijn in te krijgen.

 

Volgens mij is in termen van HC bundelingen hierboven verzameld: hong kong cyclus, Korea cyclus en usa cyclus. Ontbreekt: de nul cyclus, maar het album gele geschiedenis uit die voorgaande cyclus werd achteraf nog aangepast en tussen de reeks gezet als afsluiter van de hong kong cyclus.

 

Bij het lezen van de Hong Kong Cyclus viel me dan op dat er hele stukken weggelaten waren. Heb ooit ergens gelezen dat de auteurs (voor de zoveelste keer) het verhaal aangepast hadden om het beter begrijpbaar te maken. Ook werden in mijn herinnering scènes van plaats gewisseld.

 

Ik zou ze nog eens moeten herlezen allemaal, maar de kwaliteit van die HC's is echt bedroevend. Ik heb het gevoel dat het papier er zo maar uit kan vallen.

 

In elk geval een scherpe prijs want de eerste SC zijn hard to find.

Link naar reactie

Heb je de reeks dan wel "compleet" met die HC-integrales ? Is er gecensureerd in de softcover-versies van destijds ?

Volgens mij ontbreekt minstens het eerste verhaal dat ooit in Robbedoes verscheen, en waar in het eerste strookje een jeep Buck Danny overhooprijdt.

De redactie vond dat de tekenaar & scenarist soms te ver gingen, daar kregen die twee dan ruzie over, en naar verluid ze zijn het redactiekantoor uitgestapt en elk in een andere richting weggegaan.

Dat is achteraf toch goed gekomen, maar de reeks zwiert van de ene uitgever naar de andere. En het is vooral dat laatste dat het probleem veroorzaakt, vermoed ik.

 

Overigens, als je ziet wat er nu in Spirou verschijnt, vraag ik me af of de huidige redactie wel nog problemen met de Onnoembaren zou hebben.

Toegegeven: het probleem was waarschijnlijk niet de tekeningen, maar dat ze nogal politiek incorrect durfden zijn.

Link naar reactie

Gele Geschiedenis is wellicht het meest herwerkte stripalbum ooit. In het Frans verschenen trouwens nog meer versies. Niet al te lang geleden nog een editie met de oorspronkelijke weekbladpublicatie en van een van de albums verschenen twee versies, een met een happy end, de ander niet. Slechts een van die twee werd vertaald.

Link naar reactie

Ik heb hier ooit ook nog een artikeltje over gepleegd: De Onnoembaren

 

Conclusie: het is allemaal nog niet zo simpel...

 

Zelf heb ik de Nul-, Hong Kong- en Korea-cyclus in het schap staan plus Shukumeï van Den Gulden Engel en Beerput (+ Nummer Driedubbel Nul) van Dargaud. Als Gele Geschiedenis van Den Gulden Engel inderdaad de volledige versie met zestig platen is, heb je volgens mij wel ongeveer alle verhalen in hun langst mogelijke vorm met de vier integrales + 2x Den Gulden Engel + Beerput/Nummer Driedubbel Nul.

Link naar reactie
  • 3 years later...

Eindelijk de Hong Kong - cyclus integraal gevonden, een duidelijk gelezen exemplaar met de nodige "damages

and Bruises", maar voor lief nemend.

Vreemd om een verhaal te lezen waarin scènes zijn toegevoegd, aangepast en weggelaten, het geheugen

op de proef stellend, de oude soft covers ook maar weer eens ter hand nemen.

De kwaliteit van de binding is inderdaad niet zo best, behoedzaam lezen anders lazert het papierwerk uit

zijn voegen, die zwarte randen heb ik ook nooit zo goed begrepen.

Wel handig om ideale vinger en duim afdrukken te maken in verband met diefstal.

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...