Ga naar inhoud

Nog Eens Iets Anders...


Recommended Posts

Winds of Winter, deel 6 van A song of Ice and Fire van George RR Martin staat aangekondigd op amazon en bookdepo, hoewel er nog geen exacte verschijningsdatum bijstaat. Ik vermoed echter dat volgende zomer het nieuwe deel zal verschijnen. :)

 

Helaas staan er in de beschrijving op bookdepo enorme spoilers. :angry:

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

't Is wel een aangename vaststelling dat ondanks al het post Toy Story geweld, de stop motions niet vergeten worden. Afgelopen jaren toch wel heel wat moois te zien gekregen, bedacht me net nog Mary and Max uit 2010. Maar mijn absolute favorieten blijven Quay Brothers en Svankmajer (en dan beperk ik me niet tot stop motion, maar cinema en tout cas).

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Gisteren heb ik nog eens een film gezien die ze in Frankrijk zouden onderbrengen in de categorie "ovni" (UFO, maar dan in het frans). Een term die gebruikt wordt voor films die nergens echt thuishoren en nogal speciaal zijn.

 

Ik heb het over AMER van het Belgisch-Franse regisseursduo Hélène Cattet en Bruno Forzani. Als ik me toch moet wagen aan een beschrijving dan zou ik het een Arthousefilm noemen die ode brengt aan de italiaanse Gialli (die een hele cult-following hebben). Een giallo is in zijn enge betekenis een psychologische horrorthriller waarin de moordenaars ver doorgedreven sexuele obsessies hebben (denk onder andere aan Norman Bates uit Psycho) waardoor de films heel vaak een nogal pervers sfeertje hebben. Representatieve voorbeelden zijn Orgasmo van Umberto Lenzi, The bird with the Crystal Plumage van Dario Argento (die heel erg actief was in het genre) en The New York Ripper van Lucio Fulci (vooral gekend voor zijn unieke "gore" films, zoals The Beyond en House by the Cemetery). Bekijk zeker eens de lijst op wikipedia (die titels zijn al fantastisch op zich).

 

Het genre, dat een grote invloed had op de Amerikaanse slashers, wordt niet alleen gekenmerkt door zijn thematische fetisjen, maar ook door zijn stijl. De films bevatten erg uitgebreide moordscènes die erg operatisch in beeld worden gebracht. Er wordt veel gebruik gemaakt van harde zooms (denk Kill Bill), extreme close-ups, first person shots waarbij je door de ogen van de moordenaar kijkt (op de geluidsband hoor je dan zijn gehijg dat naarmate hij dichter bij zijn prooi komt alsmaar intenser wordt), erg lange en complexe travelling shots, psychedelische belichting.

 

AMER speelt met de thematiek en de techniek van de gialli om er een ode aan te brengen, maar het is ook nog altijd zijn eigen beestje. Er wordt nauwelijks (de dialogen passen op een half A4'tje) in gesproken en het lijkt vaak op een soort koortsdroom. De film volgt het personage Ana in drie periodes van haar leven (klein meisje, tiener en volwassene).

AMER ziet er fantastisch en is erg bevreemdend, my kind of movie. Ik kijk al uit naar de volgende film van het regisseursduo L'ETRANGE COULEUR DES LARMES DE TON CORPS (wat een fantastische titel! zie ook promofoto hieronder).

 

L_ETRANGE_COULEUR...Visuel.jpg

 

 

De trailer van AMER kan je hieronder bekijken (met fantastische muziek van Stelvio Cipriani):

 

 

En hier kan je naar de volledige soundtrack luisteren (allemaal uit oude gialli's):

 

http://www.youtube.com/watch?v=7tdC8Facflg

 

Amer-poster.jpg

Grr. Argh.

Link naar reactie

Klinkt wel interessant maar hetgene waar ik me vaak het meeste aan kan storen in een film is een zoom-in. Esthetisch echt walgelijk, een travel-in is altijd veel mooier en met meer dynamiek. Met een zoom-in wordt uw beeld plots enorm vlak (wat dan wel natuurlijk gebruikt kan worden als je zo'n effect doelbewust wil creëeren, maar er zijn er niet veel die zoiets succesvol doen) en wanneer ze het dan nog eens snel en veel achter elkaar doen word ik al helemaal zee ziek (zoals klassieke kung fu films en kill bill) Maar goed, dit even terzijde wil ik de film zeker wel eens zien als ik hem ergens tegen kom

Link naar reactie

Ik heb het niet over Space. Die speel ik af en toe op de pad van mijn nichtje.

Ik had het over Angry Birds Star Wars.

 

En damn, maar gisteren was er weer een update beschikbaar voor de gewone Angry Birds. Kan ik weer veel tijd verliezen tot ik alle sterretjes heb. ;)

Nu de meeste heb ik al, maar het zijn de laatste die het langst duren.

En Golden Egg 28 is ook al in de pocket. -_-

Link naar reactie

Star Wars heb ik ook niet gezien. Enfin, de eerste helft van de oudste film wel, maar dan viel ik in slaap. Close Encounters, is dat met die vliegende schotel?

De eerste twee Godfather films moet je toch gezien hebben. Dat is geweldig. En Apocalyps Now is dat eigenlijk ook.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Solyaris en Stalker zijn absolute aanraders, poëtische scifi zowaar, al speelt het scifi-aspect eigenlijk gewoon op de achtergrond, vind ik persoonlijk. Als je moet kiezen, ga dan eerst voor Stalker, en niet te vergeten Zerkalo. Daar moet jij haast wel van genieten.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Ik heb eindelijk The Walking Dead van Telltale Games geïnstalleerd (nog een kadotje van mijn ex dat op mijn computer stond, hah!), ik had er al heel goede dingen over gehoord en het ziet er inderdaad knap uit. Niet dat de graphics zo speciaal zijn maar jij vormt zelf voor een groot deel het verhaal en je keuzes zijn heel belangrijk maar het is soms ook gewoon weg heel spannend. Zijn er nog mensen die het al gespeeld hebben hier?

Link naar reactie

Niks gelezen, alleen wat films gekeken de laatste dagen :

 

Gehuurd :

 

- The Bourne Legacy: begint goed, maar bij gebrek aan veel verhaal, verwatert het gaandeweg, zodanig dat het me op het eind geen reet meer kon schelen hoe het zou aflopen, en daar kon een motorachtervolging met ongeloofwaardige stunts niks aan veranderen. Goed gemaakt amusement, maar duurt dus veel te lang.

 

- Frankenhooker : fun. Exploding hookers.

 

Gekregen van Koen, Thanx man !

 

- Superman II : zeer goed. Nog beter dan deel I.

- Superman III : ook nog best bekijkbaar. Wat meer slap stick (dat begin… djiezus), maar ook enkele goeie Superman scènes, en met Lana Lang.

 

 

Gekocht :

 

- Blade Runner Directors Cut : ik dacht altijd dat ik geen fan was van deze film, maar de Directors Cut vond ik nu toch zeer goed.

- Superman IV : de minste van de vijf, met enkele ronduit belachelijke stukken, maar de nostalgie haalt het van de afkeer, bij mij.

- Christmas with the Kranks : mijn favoriete slechte-Kerstfilm. I love it. ;) (met een trappistje erbij)

Link naar reactie

Opeens kreeg ik het op 1 jauari in mijn hoofd dat ik deze zomer absoluut nog eens naar de Highlands moet. Heb gans de week 's avonds zitten zoeken naar goede vakantiewoningen en hotels voor 3 locaties in Schotland. Geen stripkadertjes gelezen. Morgen zal ik weer wat DMZ tot me nemen.

Jaja, leg het nu maar uit, denk jij daar niet om de 7 seconden aan?

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Opeens kreeg ik het op 1 jauari in mijn hoofd dat ik deze zomer absoluut nog eens naar de Highlands moet. Heb gans de week 's avonds zitten zoeken naar goede vakantiewoningen en hotels voor 3 locaties in Schotland. Geen stripkadertjes gelezen. Morgen zal ik weer wat DMZ tot me nemen.

 

En heb je dan ook iets gevonden?

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Vrijdag naar Battleship gekeken. Goed gemaakte, verstand op nul, alien invasion film, met wat meligheid en enkele acterende dweilen. Maar ik verveelde me niet.

 

Gisteren begonnen met Contraband, maar wegens slecht en saai halverwege FF beginnen gebruiken. en voor het einde helemaal gestopt...

Daarna Space Cowboys. Dat is niet Eastwoods beste ;) maar het is een leuke film, en meer moet dat soms niet zijn.

Link naar reactie

Besteld op amazon:

 

Tokyo Zombie [DVD]

The Tripper [DVD]

Lady Snowblood / Lady Snowblood 2 Limited Edition SteelBook [blu-Ray] [1973]

Dans Ma Peau [2002] [DVD]

Hanzo The Razor (3 DVD Special Edition Box Set) (UNCUT) [1972]

White Zombie [DVD] [1932]

Sleeping Beauty [blu-ray]

Black Christmas [DVD]

Livid [blu-ray]

In Their Sleep [DVD]

The Complete Lone Wolf & Cub Boxset [DVD] [1972]

Big Man Japan [DVD] [2007]

Territories [DVD]

Franklyn [DVD] [2008]

Detention [DVD] [2012]

Universal Classic Monsters: The Essential Collection [blu-ray] [1931][Region Free]

7 Days [DVD]

The Hunger Games (2 Disc) [blu-ray]

Grr. Argh.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...