Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (9)] Plaatje 28 Vs. Plaatje 55


Yncke

  

50 leden hebben gestemd

  1. 1. Welk plaatje vind jij het 'beste'?

    • A
      22
    • B
      28


Recommended Posts

Welk van deze twee plaatjes vind jij het beste, leukste, belangrijkste, enz...?

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.
Zeg voor wie je stemt en waarom, of niet. De bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. De indiener van het plaatje mag natuurlijk zoveel mogelijk uitleg geven, en zijn of haar keuze verdedigen. :)
De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde.
De verliezer valt af.

A:

28.jpg

ingediend door Dr. Benway

B:

55.jpg

De Zwitser Frederik Peeters maakte zijn fel bejubelde graphic novel in amper drie maanden tijd, waarin hij observeerde, nadacht en zijn eigen leven reconstrueerde. Hijzelf noemt het emotionele kots. Feit is dat dit dagboek niet vrijblijvend is. Deze parel is ontroerend, lastig en toch weer grappig. Eenmaal vallen al die emoties samen in één enkel kadertje. Het resultaat is een verbaasde neushoorn die nog jaren op je netvlies zal blijven kleven.

Los van de beladen ziekte die steeds op de achtergrond meeloert én die soms opduikt in de dikke zwarte pennenstreken, is dit een opvallend luchtig en gemakkelijk leesbaar boek. Peeters zet immers zijn personages centraal in de kaders. Hierdoor verdwaal je nooit in de tekeningen. Die grafische keuze levert bovendien pareltjes van pagina’s op, zoals die beruchte neushoornpagina. Ook de tollende bedscène — een techniek die we al iets minder intens zagen in het slotdeel van Conz' De Tweede Kus — is memorabel.
 
www.stripspeciaalzaak.be
 
kool thing

Link naar reactie

A komt van mij.

 

Misschien niet helemaal realistisch (de plantengroei en de vliegende vogels suggereren een wel heel grote kas) maar is dat een probleem? Er wordt hier soms in de commentaren wel eens aangehaald dat iets in een plaat niet “klopt”. Mij kan dat vaak niet zo veel schelen. Strips zijn immers illusie. Maar goed, daar kunnen de meningen natuurlijk over verschillen.

 

Deze plaat spreekt mij aan omdat mij dat wel wat lijkt: een eigen dierentuin. Hoewel de sfeer in Zoo naar het eind toe steeds grimmiger wordt is het in het begin allemaal nog vrij idyllisch. Ik kan mij hierin geheel verliezen. En dat vind ik een belangrijke kwaliteit

marcelherms.nl

Link naar reactie

Dit is de moeilijkste keuze tot nu toe, wat mij betreft. Allebei prachtige tekeningen, allebei vertellen ze op hun eigen manier een verhaal, allebei hebben ze een eigen sfeer. Op allebei gewoon niets aan te merken.

 

Ik heb uiteindelijk voor B gestemd: dat is het plaatje dat mij net dat kleine beetje meer nieuwsgierig maakt om verder te lezen. (Ook al heeft de korte samenvatting net het omgekeerde effect.)

Link naar reactie

Prachtige tekeningen, zonde dat deze nu al tegen mekaar uitkomen.

 

Zoo ligt mij nauw aan het hart. Qua sfeerschepping is er zelden een betere strip gemaakt. Ik hou ook écht van tekstloze pagina's waar toch heel veel gezegd wordt.

 

Blauwe pillen kende ik niet, maar die kader is fantastisch qua compositie. Fenomenaal geïnkt ook. Intrigerend...

 

Ik zie het voorlopig nog even aan...

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Het tekenwerk van Frank is natuurlijk fantastisch, zo ook in deze plaat. Dat de kas enorm groot moet zijn om dit alles te bevatten is voor mij geen bezwaar, zolang hij er daadwerkelijk ook maar groot uitziet en dat doet hij. De tekeningen zijn zelfs zo goed dat de personages er van kunnen genieten en dat wordt op een mooie manier in beeld gebracht.

 

B is daarbij vergeleken compleet anders. De absurdistische blik in de ogen van de twee hoofdpersonen. De nog abssurdistischere neushoorn met dezelfde blik in het midden verhoogd nog eens de intensiteit.

 

Een sterke strijd: beide plaatjes brengen emoties goed in beeld hetgeen de keuze moeilijk maakt. Uiteindelijk ben ik voor B gegaan.

Link naar reactie

Ik heb de strip niet gelezen, maar mij deed het direct denken aan de prachtige Engelse uitdrukking: an elephant in the room: een duidelijke, pijnlijke waarheid, die desondanks niet uitgesproken wordt.

 

 

Als het een bestaande uitdrukking is, is het er

1/ één die ik niet kende

2/ perfect hetgeen er op dat punt in het verhaal bedoelt wordt

3/ B vertelt het dus toch, maar ik kende de uitdrukking niet eerder.

Link naar reactie

Jullie zijn grote sadisten. Een hele plaat uit de mooiste strip ever Zoo tegenover mijn plaatje plaatsen.

 

Ik wil toch wat weerwerk bieden door de plaat ervoor én de hele plaat van Blauwe Pillen te beschrijven.

 

Plaat ervoor: tekstballon: Je hebt evenveel kans om Aids te krijgen als wanneer je hier buitengaat tegen een neushoorn te botsen. Hahaha.

 

En dan sla je de bladzijde om.... en dan zie je m'n plaatje.

 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...