Ga naar inhoud

Britse Stripauteurs Van 'klassieke' Strips


Recommended Posts

Om even naar strips terug te keren. Zijn er eigenlijk britse stripauteurs? Ik ken via Nederland Lawrence en via Charlie Hebdo Andy Capp. Maar dat is het zo een beetje.

Alan Moore (V for Vendetta, The League of Extra-Ordinary Gentlemen, The Killing Joke, Watchmen ...) is een Brit, maar hij scenariseert vooral voor Amerikaanse uitgevers.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Om even naar strips terug te keren. Zijn er eigenlijk britse stripauteurs? Ik ken via Nederland Lawrence en via Charlie Hebdo Andy Capp. Maar dat is het zo een beetje.

Simon Bisley. Clint Langley. Dermott Power. Greg Staples. Patt Mills ( scenario Slaine ). Glenn Fabry.

Link naar reactie

Ik heb graphic novels van minstens een dozijn verschillende Britse tekenaars.

 

Massa's. Maar ze werken meer in het Amerikaanse genre. Of ze maken humoristische strips genre Billie Turf.

 

Alan Moore (V for Vendetta, The League of Extra-Ordinary Gentlemen, The Killing Joke, Watchmen ...) is een Brit, maar hij scenariseert vooral voor Amerikaanse uitgevers.

 

Simon Bisley. Clint Langley. Dermott Power. Greg Staples. Patt Mills ( scenario Slaine ). Glenn Fabry.

 

Ja maar ik bedoelde uit de 'klassieke' of 'antieke' tijd. We zijn hier wel over Karel Verschuere bezig ;)

 

En Billie Turf dacht ik dat het een Nederlandse reeks was, maarja Engelse kostscholen :e008:

Link naar reactie

Ja maar ik bedoelde uit de 'klassieke' of 'antieke' tijd. We zijn hier wel over Karel Verschuere bezig ;)

 

En Billie Turf dacht ik dat het een Nederlandse reeks was, maarja Engelse kostscholen :e008:

Mijn antwoord sloeg meer op het verleden dan het heden.

Waar ze ook heel sterk in waren, waren rechtstreeks geschilderde strips genre Trigië. Al dan niet gecombineerd met strips gebaseerd op tv-reeksen.

 

Billie Turf is Billy Bunter. Gecreëerd in 1908. Bekend van boeken, radio, televisie, toneel, films en dus ook strips.

 

Bunter%2B3.jpg

Link naar reactie

Mijn antwoord sloeg meer op het verleden dan het heden.

Waar ze ook heel sterk in waren, waren rechtstreeks geschilderde strips genre Trigië. Al dan niet gecombineerd met strips gebaseerd op tv-reeksen.

 

Billie Turf is Billy Bunter. Gecreëerd in 1908. Bekend van boeken, radio, televisie, toneel, films en dus ook strips.

 

Bunter%2B3.jpg

Ha die films ga ik eens opzoeken :)

Link naar reactie

Tijdens een recente reis doorheen Schotland ontdekte ik daar hun versie van De Familie Snoek/Jan, Jans & de kinderen: The Broons. De reeks (en de nevenreeks Oor Wully) loopt al sinds 1936, en vooral Dudley Watkins, de eerste tekenaar was een geweldige tekenaar. Hoe die realisme met karikatuur kon combineren...

 

broons.jpg

 

 

tumblr_mkrbgrEw151rv3qulo4_1280.jpg

 

BOW-MCftF-060.jpg

Link naar reactie

Dudley Watkins was ook de eerste tekenaar van de schitterende strip 'Desperate Dan'.

Desperate Dan is nog steeds populair.

Ik heb decennia lang Engelse stripblaadjes verzameld. Er is vooral erg veel verschenen.

Ze hadden daar tientallen blaadjes zoals Beano en Dandy. (genre ''t Kapoentje')

Engeland had vijftig jaar geleden een massa ongelooflijk goede tekenaars die vergelijkbaar waren met Vandersteen.

Ze schreven ook bijzonder grappige scenario's.

Helaas zijn die blaadjes ondertussen erg duur geworden op de verzamelmarkt.

Link naar reactie

Om een of andere reden is die toenmalige begeesterde Britse stripscene nu zo goed al vervlogen...

zelfde reden als hier: mensen lezen geen strips meer in wekelijkse afleveringen in tijdschriften. En aangezien ze over de plas veel minder met albums werken is er amper nog mogelijkheid om strips te publiceren of te lezen. De Doctor Who strips bijvoorbeeld worden nog steeds gemaakt, maar dat is louter omdat er een populair tijdschrift bestaat rond de tv-reeks waar die strip in voorgepubliceerd kan worden.

 

En ze hebben daar natuurlijk heel veel concurrentie van de amerikaanse comics.

Link naar reactie

Tijdens een recente reis doorheen Schotland ontdekte ik daar hun versie van De Familie Snoek/Jan, Jans & de kinderen: The Broons. De reeks (en de nevenreeks Oor Wully) loopt al sinds 1936, en vooral Dudley Watkins, de eerste tekenaar was een geweldige tekenaar. Hoe die realisme met karikatuur kon combineren...

 

Dirk Stallaert poses! 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...