Zwendel Posted May 27, 2016 Posted May 27, 2016 Zijn er eigenlijk britse stripauteurs? Ik ken via Nederland Lawrence en via Charlie Hebdo Andy Capp. Maar dat is het zo een beetje. Afgesplitst van topic Karel Verschuere Quote
Madam Kito Posted May 27, 2016 Posted May 27, 2016 Massa's. Maar ze werken meer in het Amerikaanse genre. Of ze maken humoristische strips genre Billie Turf. Quote
Martin Posted May 27, 2016 Posted May 27, 2016 Ik heb graphic novels van minstens een dozijn verschillende Britse tekenaars. Quote Bij Sint-Joris!
Peter Motte Posted May 27, 2016 Posted May 27, 2016 Om even naar strips terug te keren. Zijn er eigenlijk britse stripauteurs? Ik ken via Nederland Lawrence en via Charlie Hebdo Andy Capp. Maar dat is het zo een beetje. Alan Moore (V for Vendetta, The League of Extra-Ordinary Gentlemen, The Killing Joke, Watchmen ...) is een Brit, maar hij scenariseert vooral voor Amerikaanse uitgevers. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Guest Kameraad Mauser Posted May 27, 2016 Posted May 27, 2016 Om even naar strips terug te keren. Zijn er eigenlijk britse stripauteurs? Ik ken via Nederland Lawrence en via Charlie Hebdo Andy Capp. Maar dat is het zo een beetje. Simon Bisley. Clint Langley. Dermott Power. Greg Staples. Patt Mills ( scenario Slaine ). Glenn Fabry. Quote
Zwendel Posted May 27, 2016 Author Posted May 27, 2016 Ik heb graphic novels van minstens een dozijn verschillende Britse tekenaars. Massa's. Maar ze werken meer in het Amerikaanse genre. Of ze maken humoristische strips genre Billie Turf. Alan Moore (V for Vendetta, The League of Extra-Ordinary Gentlemen, The Killing Joke, Watchmen ...) is een Brit, maar hij scenariseert vooral voor Amerikaanse uitgevers. Simon Bisley. Clint Langley. Dermott Power. Greg Staples. Patt Mills ( scenario Slaine ). Glenn Fabry. Ja maar ik bedoelde uit de 'klassieke' of 'antieke' tijd. We zijn hier wel over Karel Verschuere bezig En Billie Turf dacht ik dat het een Nederlandse reeks was, maarja Engelse kostscholen Quote
Tweetie Posted May 27, 2016 Posted May 27, 2016 Ja maar ik bedoelde uit de 'klassieke' of 'antieke' tijd. We zijn hier wel over Karel Verschuere bezig Frank Bellamy met "Dan Dare" is dan het bekendst. Ted Kearon met "Archie" en Frank Richards / Greg Parlett met Billie/Bessie Turf. Quote
Madam Kito Posted May 27, 2016 Posted May 27, 2016 Ja maar ik bedoelde uit de 'klassieke' of 'antieke' tijd. We zijn hier wel over Karel Verschuere bezig En Billie Turf dacht ik dat het een Nederlandse reeks was, maarja Engelse kostscholen Mijn antwoord sloeg meer op het verleden dan het heden. Waar ze ook heel sterk in waren, waren rechtstreeks geschilderde strips genre Trigië. Al dan niet gecombineerd met strips gebaseerd op tv-reeksen. Billie Turf is Billy Bunter. Gecreëerd in 1908. Bekend van boeken, radio, televisie, toneel, films en dus ook strips. Quote
Zwendel Posted May 27, 2016 Author Posted May 27, 2016 Mijn antwoord sloeg meer op het verleden dan het heden. Waar ze ook heel sterk in waren, waren rechtstreeks geschilderde strips genre Trigië. Al dan niet gecombineerd met strips gebaseerd op tv-reeksen. Billie Turf is Billy Bunter. Gecreëerd in 1908. Bekend van boeken, radio, televisie, toneel, films en dus ook strips. Ha die films ga ik eens opzoeken Quote
linthout Posted May 27, 2016 Posted May 27, 2016 De strips zijn erg leuk! Er zijn ook een aantal albums in het Nederlands verschenen. Wellicht nog makkelijk te vinden. Quote
Madam Kito Posted May 28, 2016 Posted May 28, 2016 Tijdens een recente reis doorheen Schotland ontdekte ik daar hun versie van De Familie Snoek/Jan, Jans & de kinderen: The Broons. De reeks (en de nevenreeks Oor Wully) loopt al sinds 1936, en vooral Dudley Watkins, de eerste tekenaar was een geweldige tekenaar. Hoe die realisme met karikatuur kon combineren... Quote
Martin Posted May 28, 2016 Posted May 28, 2016 Misschien wel mijn favoriete Britse graphic novel is Ethel & Ernest van Raymond Briggs. Heel ontroerend! Er verschijnt rond deze tijd een gelijknamige animatiefilm die op dat boek gebaseerd is. https://en.wikipedia.org/wiki/Ethel_and_Ernest Quote Bij Sint-Joris!
linthout Posted May 28, 2016 Posted May 28, 2016 Dudley Watkins was ook de eerste tekenaar van de schitterende strip 'Desperate Dan'. Desperate Dan is nog steeds populair. Ik heb decennia lang Engelse stripblaadjes verzameld. Er is vooral erg veel verschenen. Ze hadden daar tientallen blaadjes zoals Beano en Dandy. (genre ''t Kapoentje') Engeland had vijftig jaar geleden een massa ongelooflijk goede tekenaars die vergelijkbaar waren met Vandersteen. Ze schreven ook bijzonder grappige scenario's. Helaas zijn die blaadjes ondertussen erg duur geworden op de verzamelmarkt. Quote
Martin Posted May 28, 2016 Posted May 28, 2016 Om een of andere reden is die toenmalige begeesterde Britse stripscene nu zo goed al vervlogen... Quote Bij Sint-Joris!
Madam Kito Posted May 28, 2016 Posted May 28, 2016 Om een of andere reden is die toenmalige begeesterde Britse stripscene nu zo goed al vervlogen... zelfde reden als hier: mensen lezen geen strips meer in wekelijkse afleveringen in tijdschriften. En aangezien ze over de plas veel minder met albums werken is er amper nog mogelijkheid om strips te publiceren of te lezen. De Doctor Who strips bijvoorbeeld worden nog steeds gemaakt, maar dat is louter omdat er een populair tijdschrift bestaat rond de tv-reeks waar die strip in voorgepubliceerd kan worden. En ze hebben daar natuurlijk heel veel concurrentie van de amerikaanse comics. Quote
Madam Kito Posted May 28, 2016 Posted May 28, 2016 Meer over Britse strips op: https://en.wikipedia.org/wiki/British_comics Quote
Morpheus Posted May 28, 2016 Posted May 28, 2016 Frank Bellamy met "Dan Dare" is dan het bekendst. Ted Kearon met "Archie" en Frank Richards / Greg Parlett met Billie/Bessie Turf. Bij Dan Dare hoort ook zeker Frank Hampson genoemd te worden. Hij was de bedenker en eerste tekenaar. Quote
JPAR Posted May 28, 2016 Posted May 28, 2016 Garen Ewing. Tekent in de klare lijn. Ik heb de regenboogorchidee graag gelezen. Quote
Johan de Neef Posted May 28, 2016 Posted May 28, 2016 Britse tekenaars die ik wel goed vind te waarderen zijn o.a. Brain Bolland, Dave Gibbons en John Bolton. Quote www.windmill-comics.com
Tom MDP Posted May 29, 2016 Posted May 29, 2016 Tijdens een recente reis doorheen Schotland ontdekte ik daar hun versie van De Familie Snoek/Jan, Jans & de kinderen: The Broons. De reeks (en de nevenreeks Oor Wully) loopt al sinds 1936, en vooral Dudley Watkins, de eerste tekenaar was een geweldige tekenaar. Hoe die realisme met karikatuur kon combineren... Dirk Stallaert poses! Quote
Recommended Posts