Ga naar inhoud

Kersten, De Lijfarts Van Himmler


Recommended Posts

Over "KERSTEN, De Lijfarts van Himmler" schreef de Stripspeciaalzaak:

"In het begin hadden we wel wat moeite om bepaalde personages te herkennen."

Ik ben het daar niet mee eens. Ik ben zelf niet zo goed in mensen herkennen, maar in Kersten is het niet problematisch.

En dan die opmerking: "Voor de tekeningen alleen zouden we het niet kopen", alsof het slecht getekend is. Maar dat is helemaal niet het geval.

De tekenstijl past gewoon erg goed bij het onderwerp, en de personages zijn uitstekend herkenbaar.

Link naar reactie

Dat de tekeningen slecht zouden zijn, dat maak jij ervan want zo staat het er niet. Dat ze de bespreker van dienst niet uitermate kunnen bekoren, is zoals ik het lees (Ik vind het zelf ook saai getekend).

Link naar reactie

Dat de tekeningen slecht zouden zijn, dat maak jij ervan want zo staat het er niet. Dat ze de bespreker van dienst niet uitermate kunnen bekoren, is zoals ik het lees (Ik vind het zelf ook saai getekend).

 

Hij besluit juist zeer positief hoor:

 

 

 

Maar gaandeweg het verhaal waardeer je de tekeningen steeds meer en nu we het album uit hebben, blijven ze ons bij.
Link naar reactie

Ok, gaan we hier dan een aparte draad voor starten. Meer iets voor Strip van de dag, niet?

 

Kan iemand mij eindelijk eens vertellen waar die enorme angst/afkeer hier toch vandaan komt dat

a) in een draadje van een onderwerp wordt afgeweken, en

b ) nieuwe draadjes worden gestart voor onderwerpen die misschien wel in een bestaand draadje passen.

Zijn stripverzamelaars neuroten die geobsedeerd zijn door tucht, regelmaat en discipline?

 

(Die laatste vraag is misschien iets voor een nieuw draadje)

Link naar reactie

Hij besluit juist zeer positief hoor:

 

Nou, als je schrijft ""In het begin hadden we wel wat moeite om bepaalde personages te herkennen."" en "Voor de tekeningen alleen zouden we het niet kopen"," dan vind ik dat niet bepaald bemoedigend.

En die tekeningen .. Nou ja: er wordt veel in gebabbeld, dus erg veel is er ook niet aan te tekenen.

Het zijn vooral pratende koppen, maar dat heeft de tekenaar wel gekund.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het is bovendien geen onaardige voorpagina

 

Himmler op de voorgrond met Kerstens schaduw op de achtergrond.

 

Kersten.jpg

 

Het is misschien geen voorpagina voor "WAT IS DE MOOISTE STRIPCOVER ALLER TIJDEN?", maar het is zeker een van de betere.

Mooie kleuren. Er zit zelfs een vleug anarchokapitalisme in.

Link naar reactie

Het is een album van groot formaat: 31,5 x 24,5 cm, maar daar heb je ook wel wat aan.

Standaard zijn er 5 stroken/pagina, en soms zelfs 6.

Het gaf de tekenaar veel vrijheid om verschillende formaten voor de vakjes te gebruiken, en dat heeft hij ook gedaan.

Link naar reactie

Wat ik me afvraag, is wat er allemaal van het verhaal klopt.

 

Lou de Jong zei dit over Felix Kersten:

“Hij was, zoals ik hem in enkele ontmoetingen en door de studie van het materiaal met betrekking tot zijn persoon en daden heb leren kennen, een vat vol tegenstrijdigheden: bijzonder ijdel en bijzonder goedhartig; dorstend naar eerbetoon en bereid om medemensen te helpen; vindingrijk in kleinigheden en niet bij machte, grote verbanden te overzien; sluw en tegelijk naïef. Ik wil herhalen wat ik eerder als mijn conclusies weergaf: in een aantal gevallen heeft Kersten zich moeite gegeven voor de vrijlating van Nederlandse en andere gearresteerden of veroordeelden; hij heeft een belangrijke bemiddelende rol gespeeld bij het vertrek naar Zweden van duizend Nederlandse vrouwen die in het concentratiekamp Ravensbrück opgesloten zaten, alsook bij de maatregelen die Himmler in de laatste oorlogsfase nam om de levens van enkele tienduizenden Joden te sparen; en hij heeft bij deze bemoeienissen zijn eigen leven op het spel gezet." (bron: A.H. Paape (Red.), Studies over Nederland in oorlogstijd, Martinus Nijhoff, den Haag, p301 e.v.: prof. Dr. L. de Jong, Heeft Felix Kersten het Nederlandse Volk gered?, 1972, p. 369)

 

Het merkwaardigste is dat Kersten zou hebben verhinderd dat de nazi's alle Nederlanders deporteerden naar Polen.

Een waanzinnig plan, maar Hitler had wel meer waanzinnige plannen.

Is het verhinderd door Kestens tussenkomst, of doordat de nazi's inzagen dat het een logistieke nachtmerrie zou worden die hun oorlogsinspanningen te veel zou hypotiekeren?

Of - ook een aardig idee - was het een val voor Kersten?

Link naar reactie

Da's de eerste keer dat ik die portretten van Obama zie. Erg mooi vind ik ze niet. Die kleuren zijn te onnatuurlijk. Voor dat Kersten-boek werkt het, omdat Himmler is afgebeeld.

 

Als dat de eerste keer is, heb je in 2008 onder een steen geleefd. Of had je toen nog geen internet.

Link naar reactie

Het is bovendien geen onaardige voorpagina

 

Himmler op de voorgrond met Kerstens schaduw op de achtergrond.

 

Kersten.jpg

 

Het is misschien geen voorpagina voor "WAT IS DE MOOISTE STRIPCOVER ALLER TIJDEN?", maar het is zeker een van de betere.

Welnee, het is gemakzuchtig en het slaat ook nog eens nergens op. Waarom vooruitgrijpen op de popart van de homoseksuele Warhol bij het portret van een nazi? Ze doen hier maar wat...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...