Ga naar inhoud

Schrijversdagboek Op Blogger.com Verwijdert Zonder Medeweten Van Auteur


Recommended Posts

Google heeft op zijn site Blogger.com het werk van een schrijver verwijderd,

die er al sinds 2002 mee bezig was.

 

zie:

http://tinyurl.com/hhoxxeb

 

Een onschuldiger variant van het probleem had ik, toen Skynetblogs (van Proximus) besloot het systeem te veranderen.

Ik had acht verschillende blogs, voor privé, hobby, en zakelijk gebruik, en had daarvoor acht verschillende ondertekeningen.

Plots stond overal dezelfde handtekening onder, wat een inbreuk op de privay is.

Duizenden bloggers waren daar het slachtoffer van, maar Proximus is daar nooit voor vervolgd.

Link naar reactie

The is no cloud, it's just someone else's computer.

Maar het is wel een probleem inderdaad wat in de toekomst nog wel vaker voor zal gaan komen. Hetzelfde is ook een tijdje terug voorgekomen bij de Hema. Die gingen over op andere software voor de fotoboeken. Gevolg: iedereen was zijn fotoboeken kwijt. Ik dacht altijd dat die software was als je een fotoboek wilde laten maken, maar er waren dus heel wat mensen die die site gebruikten voor hun fotoverzameling.

 

Tenzij je hele duidelijke afspraken hebt gemaakt met de leverancier heb je meestal geen poot om op te staan. Dus maak inderdaad van alles een backup voor jezelf. Er wel eens aan gedacht wat er gebeurd als catawiki op zwart gaat? 

Link naar reactie

The is no cloud, it's just someone else's computer.

Inderdaad.

Ze hebben er een wat vage naam aan gegeven, zodat je werk ergens in de hemel voor computerbestanden zit, maar in werkelijkheid staat het op iemands computer, en die iemand is daar eigenaar van.

 

Ik ken iemand op wiens nieuwe computer het e-mail-programma niet meer is ingesteld als POP3/SMTP, maar als imap. Wat betekent dat zijn mail niet op zijn pc staat, maar op de mail-server blijft hangen. Om de haverklap is hij zijn e-mail kwijt.

Link naar reactie

En dan heb je mensen die denken dat ze merk-onafhankelijk zijn doordat ze Google Drive gebruiken. Echt waar. Zelfs beginnende zelfstandigen. Van scholieren kan ik het begrijpen, maar dat een zelfstandige niet beseft dat hij zijn documenten (dus boekhouding, facturen, offerten ...) zo maar aan een onbekende geeft waar hij in de grond totaal geen controle over heeft, kan er bij mij niet in.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Er is nog niets veranderd: Multinationals bite

Dat klopt. Maar...de consument zou ook moeten rekening houden met de aard van het produkt of de dienst waar hij gebruik van wil maken.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

En dan heb je mensen die denken dat ze merk-onafhankelijk zijn doordat ze Google Drive gebruiken. Echt waar. Zelfs beginnende zelfstandigen. Van scholieren kan ik het begrijpen, maar dat een zelfstandige niet beseft dat hij zijn documenten (dus boekhouding, facturen, offerten ...) zo maar aan een onbekende geeft waar hij in de grond totaal geen controle over heeft, kan er bij mij niet in.

Veel mensen beseffen niet wat privacy is en hechten er ook niet zo heel veel belang aan. Getuige hoeveel er niet zijn die het denkpatroon: "Ik heb niets te verbergen, waarom zou ik iets moeten vrezen/wie niets verkeerd doet hoeft niet te vrezen en heeft niets te verbergen." erop nahouden...

Link naar reactie

Ik ben zelfstandig en gebruik de cloud elke dag, zowel professioneel als privé. We zijn in ernstige overweging om onze software volledig over te schakelen op de cloud. Als je nu de trein mist in sommige sectoren, kan je binnen 10 jaar de boeken toedoen.

Het zijn vooral oudere mensen die 'schrik' hebben van de cloud, ik moet sommige van mijn klanten echt overtuigen, maar eens ze het door hebben ...

 

En van die beveiliging, ik ben er van overtuigd dat een correcte cloudopstelling veel veiliger is dan gewoon te surfen. Hoeveel mensen surfen er niet gewoon van achter de standaard Telenet firewall zonder extra beveiliging? Als ik zie hoeveel hack pogingen uit exotische gebieden mijn Back up server alleen al krijgt te verduren op een maand, met 100 zal je niet toekomen, en die wordt enkel voor back ups gebruikt.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Als je Pokemon Go speelt heeft Niantic de volledige toegang tot je Google account :D

Gelukkig speel ik geen Pokédinges. Maar dat wist je allicht wel.

 

Ubermenschen zoals ik laten ons niet in met dergelijke futiliteiten die blijkbaar hartstocht veroorzaken en belangrijk zijn in de levens van Lemurianen.

Link naar reactie

Ik ben zelfstandig en gebruik de cloud elke dag, zowel professioneel als privé. We zijn in ernstige overweging om onze software volledig over te schakelen op de cloud. Als je nu de trein mist in sommige sectoren, kan je binnen 10 jaar de boeken toedoen.

Het zijn vooral oudere mensen die 'schrik' hebben van de cloud, ik moet sommige van mijn klanten echt overtuigen, maar eens ze het door hebben ...

 

En van die beveiliging, ik ben er van overtuigd dat een correcte cloudopstelling veel veiliger is dan gewoon te surfen. Hoeveel mensen surfen er niet gewoon van achter de standaard Telenet firewall zonder extra beveiliging? Als ik zie hoeveel hack pogingen uit exotische gebieden mijn Back up server alleen al krijgt te verduren op een maand, met 100 zal je niet toekomen, en die wordt enkel voor back ups gebruikt.

 

Trein missen?

Welke trein?

Er is helemaal geen trein.

Wat zou je doen in de cloud?

Backupkopieën?

Kun je ook zonder cloud.

Software gebruiken?

Welke soft zit er in de cloud die je niet op je eigen pc kunt hebben en die noodzakelijk is voor je bedrijf?

Het is niet "de cloud" als verschijnsel die belangrijk is, het is wat de cloud kan doen dat je normale pc niét kan doen, wat belangrijk is.

Zoals dit forum, De getekende reep, bijv. Dat zit voor de gebruikers in de cloud. Maar het is best mogelijk dat het voor de beheerders op hun eigen servertje draait (ik weet dat het niet zo is, maar het zou kunnen).

Ik had jaren geleden een discussielijst op Yahoo. Ik heb ze er weggehaald, en nu doe ik alles met de eigen pc. Geen enkel probleem. En de leden kunnen nu kletsen wat ze willen zonder het risico te lopen dat Yahoo hun berichten censureert (deden ze niet, maar het kon wel). Voordeel: veel minder last van spam.

Je moet je altijd eerst afvragen of je zoiets wel nodig hebt.

Link naar reactie

Ik ken iemand op wiens nieuwe computer het e-mail-programma niet meer is ingesteld als POP3/SMTP, maar als imap. Wat betekent dat zijn mail niet op zijn pc staat, maar op de mail-server blijft hangen. Om de haverklap is hij zijn e-mail kwijt.

 

Hoe? Gebruikt er vandaag de dag nog iemand POP3?

 

Het is lang geleden dat ik instond voor PC-support (eind jaren 90), maar ik kan me nog levendig de overgang van pop3 maar imap voor de geest halen.

Het was altijd dezelfde miserie met die mail: gebruikers kwamen klagen dat ze hun verzonden mails van hun ene PC niet op de andere PC hadden, wanneer hun PC vervangen werd, was het altijd goed opletten dat je alle mails overzette, PC's die gedeeld werden met verschillende gebruikers, ... . En wanneer het management besliste om van mailprogramma te veranderen (eudora -> outlook express -> oultook - ... ) was het altijd weer een gedoe om de mailboxen volledig foutloos te migreren...

 

Maar toen we eindelijk naar imap konden overschakelen omdat de mailservers voldoende resources hadden, man, man, wat een verademing. Account gegevens invullen en hop, daar had je al je vertrouwde mails weer, of het nu op een andere PC of in een ander mailprogramma was.

Link naar reactie

Tja. Het wordt dringend tijd dat mensen beseffen dat de cloud is wat de naam zegt: onberekenbaar en in één twee drie vervlogen. Wil je 't niet kwijt, zorg voor je eigen backups.

 

 

De Cloud is gewoon een third party backup (of data storage) systeem. Gewoon een harde schijf die ergens staat (het is niet eens zeker of het een Raid systeem is).

 

En zolang het een service is waar je geen bindend contract afsluit met degene die de backup beheert heb je niets van zekerheid of garantie.

 

 

De cloud is natuurlijk wel wat meer dan enkel maar gratis schijfruimte.

 

Ik ben zelf absoluut geen liefhebber van Microsoft, ben al 17 jaar volledig overgeschakeld naar Linux. Maar voor iemand wiens PC-gebruik zich hoofdzakelijk beperkt tot wat Office, mail en surfen denk ik dat de cloud heel wat voordelen biedt tegenover alles lokaal te draaien.

Het zal misschien nog wel wat duren, maar de scholen zijn over aan het schakelen naar Office 365, de overheid is over aan het schakelen naar Office 365, en grotere bedrijven zullen ook wel volgen. En zo druppelt dat wel naar beneden.

 

Voor het management heeft het alleen maar voordelen: ze hoeven geen FTE's meer in dienst te nemen om al die software te onderhouden en updaten. De gebruikers hebben enkel maar een deftige browser nodig. Het maakt niet uit of ze een PC, een Mac , een tablet of een smartphone hebben. Software is altijd up-to-date. Twee gebruikers binnen het bedrijf die Visio nodig hebben? Da's enkel maar een optie aanvinken en de gebruikers hebben het icoontje binnen hun omgeving. Licentiekosten zijn simpel en overzichtelijk. Nooit meer risico's op boete voor onbetaald gebruik. Virussen? Documenten worden allemaal centraal gescand. Documenten delen of gezamelijk bewerken? Een paar klikken en je collega aan de andere kant van de wereld kan eraan, ....

Link naar reactie

De cloud is natuurlijk wel wat meer dan enkel maar gratis schijfruimte.

 

Ik ben zelf absoluut geen liefhebber van Microsoft, ben al 17 jaar volledig overgeschakeld naar Linux. Maar voor iemand wiens PC-gebruik zich hoofdzakelijk beperkt tot wat Office, mail en surfen denk ik dat de cloud heel wat voordelen biedt tegenover alles lokaal te draaien.

Het zal misschien nog wel wat duren, maar de scholen zijn over aan het schakelen naar Office 365, de overheid is over aan het schakelen naar Office 365, en grotere bedrijven zullen ook wel volgen. En zo druppelt dat wel naar beneden.

 

Voor het management heeft het alleen maar voordelen: ze hoeven geen FTE's meer in dienst te nemen om al die software te onderhouden en updaten. De gebruikers hebben enkel maar een deftige browser nodig. Het maakt niet uit of ze een PC, een Mac , een tablet of een smartphone hebben. Software is altijd up-to-date. Twee gebruikers binnen het bedrijf die Visio nodig hebben? Da's enkel maar een optie aanvinken en de gebruikers hebben het icoontje binnen hun omgeving. Licentiekosten zijn simpel en overzichtelijk. Nooit meer risico's op boete voor onbetaald gebruik. Virussen? Documenten worden allemaal centraal gescand. Documenten delen of gezamelijk bewerken? Een paar klikken en je collega aan de andere kant van de wereld kan eraan, ....

Het is natuurlijk wel wat meer dan dat ;)

 

Het is overschakelen van een verkoopsysteem naar een licensiesysteem. Eigenlijk heb je niks méér nodig dan Office van 20 jaar geleden. Zelfs voor professionele doeleinden. Maar dat brengt geen geld op voor Microsoft, dus gaan ze alles via een licensie aan de man brengen Office 365 is daar een typisch voorbeeld van.

Link naar reactie

Hoe? Gebruikt er vandaag de dag nog iemand POP3?

 

Het is lang geleden dat ik instond voor PC-support (eind jaren 90), maar ik kan me nog levendig de overgang van pop3 maar imap voor de geest halen.

Het was altijd dezelfde miserie met die mail: gebruikers kwamen klagen dat ze hun verzonden mails van hun ene PC niet op de andere PC hadden, wanneer hun PC vervangen werd, was het altijd goed opletten dat je alle mails overzette, PC's die gedeeld werden met verschillende gebruikers, ... . En wanneer het management besliste om van mailprogramma te veranderen (eudora -> outlook express -> oultook - ... ) was het altijd weer een gedoe om de mailboxen volledig foutloos te migreren...

 

Kijk: dat eens nu eens typische de redenering van iemand uit de ICT-sector: veralgemenen.

Ik gebruik maar één pc voor mijn e-mail. Dus al dat cloudgedoe heb ik helemaal niet nodig, en is hier totaal ongewenst.

Ga de klachten van een deel van de gebruikers niet misbruiken om de andere gebruikers een systeem op te dringen waar ze niet om hebben gevraagd. Maar dat is precies wat ICT voortdurend doet: ze luisteren nooit. Ze horen alleen wat ze willen horen. Wat in hun kraam past. En ze gebruiken meestal hun machtspositie om dat van iedereen af te dwingen. Daarom ook is MS zo'n pain in the ass geworden.

Link naar reactie

Ik ben zelf absoluut geen liefhebber van Microsoft, ben al 17 jaar volledig overgeschakeld naar Linux. Maar voor iemand wiens PC-gebruik zich hoofdzakelijk beperkt tot wat Office, mail en surfen denk ik dat de cloud heel wat voordelen biedt tegenover alles lokaal te draaien.

Het zal misschien nog wel wat duren, maar de scholen zijn over aan het schakelen naar Office 365, de overheid is over aan het schakelen naar Office 365, en grotere bedrijven zullen ook wel volgen. En zo druppelt dat wel naar beneden.

 

Dan zou ik echt wel eens willen weten waarom je om brieven te schrijven dat in de cloud zou gaan doen.

Link naar reactie

Voor het management heeft het alleen maar voordelen: ze hoeven geen FTE's meer in dienst te nemen om al die software te onderhouden en updaten. ..

 

Maar jij hebt het over bedrijven met meedere medewerkers. Ik ben een thuiswerkende freelancer. Ik heb geen cloud nodig. Voor mij is de cloud alleen maar een extra veiligheidsrisico.

Je bent dus weer bezig met voorbeelden te gebruiken die in je kraam passen, om de anderen jouw "ideale" oplossingen op te dringen.

Link naar reactie

 

Het is overschakelen van een verkoopsysteem naar een licensiesysteem.

 

Nou en of. En dat zal reteveel geld kosten.

Bijv. een papieren dikke Van Dale: 170 euro.

Een online dikke Van Dale: 70 euro ... PER JAAR!

Om de tien jaar is er een nieuwe dikke Van Dale.

Op papier kost dat 170 euro, online ... 700 euro!

En te bedenken dat ze vroeger die handige dikke Van Dales op cd-rom hadden. Maar dat bestaat niet meer. Als je het handig wilt hebben, moet je je blauw betalen.

Want, eerlijk is eerlijk, een online Van Dale is géén 70 euro/jaar waard. Wat ze ook mogen beweren over upgrades e.d. Het is het niét waard.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

En het "veilige" bitcoin is vandaag gecrasht nadat er 58 miljoen euro aan bitcoins werd gestolen.

De koers zakte van 600 dollar naar 540 dollar.

 

Zie:

http://tinyurl.com/gmgg8qb

Tjah...da's net zoals men ergens een bankoverval doet en aan de haal gaat met 63 miljoen euro. Dat ligt niet zozeer aan het geld, maar aan de beveiliging en eventueel de slordigheid van de eigenaar ervan.

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik zou dan weer wel eens echt willen weten waarom je om brieven te schrijven dat op je PC zou gaan doen. We hebben het eeuwen lang zonder gedaan.

Maar: hetgeen je schreef/schrijft in klad en herwerking bleef/blijft wel ontoegangkelijk voor derden. Je paperassen hou je zelf bij. In je huis.  Als je werkt met de cloud, dan blijft alles in feite eigendom van een ander.

 

 

In feite komt het neer op persoonlijke data. Of het nu zakelijk is of persoonlijk of beide, ik heb het altijd maar heel normaal gevonden om al die zaken privé te houden qua bewaring en enkel voor mij toegankelijk.

 

Wie gaat nu zijn boekhouding en privézaken onderbrengen bij een ander?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Nou en of. En dat zal reteveel geld kosten.

Bijv. een papieren dikke Van Dale: 170 euro.

Een online dikke Van Dale: 70 euro ... PER JAAR!

Om de tien jaar is er een nieuwe dikke Van Dale.

Op papier kost dat 170 euro, online ... 700 euro!

En te bedenken dat ze vroeger die handige dikke Van Dales op cd-rom hadden. Maar dat bestaat niet meer. Als je het handig wilt hebben, moet je je blauw betalen.

Want, eerlijk is eerlijk, een online Van Dale is géén 70 euro/jaar waard. Wat ze ook mogen beweren over upgrades e.d. Het is het niét waard.

 

Zoiets is inderdaad de betrachting van veel corporaties, dat je nooit echt een volledige kopie van hun product meer in bezit hebt, verkregen via een eenmalige aankoop. Maar in feite het tijdelijke gebruiksrecht huurt/afkoopt. Ze gaan dan aan de slag met intellectuele eigendom en andere initiatieven verhinderen om op de markt te komen.

 

Net zoals het voor Electrabel interessanter is dat iedereen hun electriciteit aankoopt en geen zonnepanelen installeert.

 

 

Maar wat betreft die Van Dales...die dingen zullen toch wel opnieuw op dragers uitgebracht worden. Of via torrents, om maar iets te noemen. Dat is gewoon marktwerking. Vrijheid in het collecteren, produceren en verhandelen van data.

 

Ik zou alleszins geen 70 euro neerleggen voor een online Van Dale.

Link naar reactie

Tjah...da's net zoals men ergens een bankoverval doet en aan de haal gaat met 63 miljoen euro. Dat ligt niet zozeer aan het geld, maar aan de beveiliging en eventueel de slordigheid van de eigenaar ervan.

 

 

 

Maar dat is nou net de kwestie: die beveiliging is niet veilig. Op termijn is geen enkele computerbeveiliging veilig.

Link naar reactie

Jij veralgemeent jou meningen omtrent de cloud toch ook?

 

Nou, ik reageer op wat anderen zeggen.

En ook op wat jij impliceert als je schrijft "Hoe? Gebruikt er vandaag de dag nog iemand POP3?"

Waarmee je zegt dati wie het wel doet, ouderwets is, achterhaald, conservatief, reactionair, verouderd, uit de tijd, enzovoort.

Framing, heet dat.

In je uitspraak erken je niet dat POP3 wel degelijk nog altijd nuttig is.

En dat doen ICT'ers dikwijls: ze installeren spul, zonder het je te zeggen, en achteraf zit je als gebruiker met de problemen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Maar dat is nou net de kwestie: die beveiliging is niet veilig. Op termijn is geen enkele computerbeveiliging veilig.

De diefstal vond plaats tijdens de uitwisseling in euro.

 

Komt in de buurt van dat Mt Gox debacle.  Bitcoin zelf is vrij veilig. Wanneer je om moet zetten naar een overheidsgereguleerde monetaire eenheid, beginnen de problemen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...