Ga naar inhoud

Ondertussen in de USA... censuur door "outrage"


Recommended Posts

Terwijl wij hier eventjes opgeblazen werden door de onnodig foute afbeelding van een zwarte man, is men in de USA natuurlijk weer eens in overdrive gegaan.

 

Howard Chaykin's nieuwste serie gaat over een dystopische toekomst waar de USA volledig moreel in verval is geraakt, een extreme extrapolatie van de huidige toestand.

 

Vooral de cover van het 4de deel (dat nog niet verschenen is, btw) werd geviseerd en is onder druk teruggetrokken.

 

Nu, Chaykin is een niet subtiele artiest in zijn bedoelingen en dit is een heel zwakke compositie die veel beter had gekund. Ik ben geen fan van Chaykin's werk mede daardoor.

Maar de kritiek dat dit een shockerende cover is "for shock's sake" is geen kritiek want net de bedoeling om te shockeren (wederom, niet op de meest subtiele manier maar dat mag geen tel geven). Het "but think of the children" argument, heb ik letterlijk gelezen (zie ook het "Kind van de Duivel" brandje hier in de lage landen) net als het argument dat het de echte racisten zou aantrekken (die dan wel hel snel ontgoocheld zouden zijn als ze het verhaal zouden lezen)

Sommigen preken zelfs om een boycott van de hele uitgeverij en dat is er voor mij zwaar over. 

 

Deze serie is een aanklacht over haat en is niet een promotor van haat zoals sommige sjw's het willen doen geloven.

 

In Doomsday had ik het persoonlijk moeilijk met sommige scenes van het verhaal, maar ik zag het als mijn verdomde plicht om zo on-subtiel mogelijk de misogynie van de slechteriken in een on-subtiele tijd te illustreren. Subtiliteit heeft zijn plaats in de wereld maar niet in een specifieke aanklacht. Als je een discussie wilt starten moet je premisse een duidelijk standpunt zijn en je moet de boodschap van de boodschapper kunnen scheiden.

 

(en ja, dat kan hypocriet overkomen om dat te zeggen als ik persoonlijk het dom vond dat in Sus en Wis er een zwarte op een onnodig ouderwetse manier werd afgebeeld)

 

 

 

xrRdUhI.png

Link naar reactie

Hoe ik de discussie ervaarde ging het niet enkel over deze cover, maar ook over het eerste nummer van de serie (waarin een verkrachting van een transseksuele vrouw werd gespreid over meerdere pagina's) en zelfs het eerdere werk van Chaykin. Ondanks dat er natuurlijk veel trolls waren die zonder kennis van zaken begonnen te schreeuwen, ging het voornamelijk over het al dan niet exploiteren van minderheden. Er is een dunne grens tussen simpelweg uitbuiten van een minderheidsgroep en op een respectvolle manier problemen aankaarten in je verhaal. Of dit hier al dan niet het geval is weet ik niet, want ik heb nog niks van de man gelezen. En aangezien er hier op het algemeen forum weinig comiclezers zitten, zal dat voor de meesten ook gelden.


Ik heb geen mening over deze kwestie, gewoon even mijn beeld van het debacle delen. Voor de rest meng ik mij niet meer in deze discussie, die hopelijk niet al te lelijk gaat uitdraaien zoals bij suske en wiske...

Link naar reactie

Als je een hard verhaal realistisch wil weergeven dan kom je haast automatisch bij sex en horror uit, wat de bedoeling of het verhaal zelf ook mag zijn.

 

Je kunt bv geen strip maken over de Bataclan zonder de horror al heeft deze artist het ook niet aangedurfd om alles te tonen, het was ook meer therapie voor zichzelf dan een verslag.

 

http://edition.cnn.com/2016/11/11/europe/paris-attacks-anniversary-bataclan-graphic-novel-comic-book/index.html

bataclan.jpg

Link naar reactie
15 minuten geleden, Chimichanga zei:

Er is een dunne grens tussen simpelweg uitbuiten van een minderheidsgroep en op een respectvolle manier problemen aankaarten in je verhaal.

 

Er is geen enkele redenen waarom je iets niet op een niet respectvolle manier zou mogen doen.

Link naar reactie
3 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Uit welke hoek komt de kritiek?

Gezien het onderwerp en het land kan het bijna niet anders dan van de WASP-kant komen. De VS begint een fascinerend land te worden met anti-vaxxers, flat-earthers, chemtrailbelievers en wat al niet als topje van een gigantische ijsberg vol religieuze idioten waar de Taliban nog iets van kunnen leren.

 

Los daarvan nodigt de cover me ook niet direct uit om het album vast te pakken, maar dan om heel andere redenen dan die van de klagers.

Link naar reactie
Gast bazarov

Van Chaykin heb ik enkel Black kiss I & II (mooi getekend, goed verhaal maar er nogal over) en een heel klein beetje American Flagg! gelezen.

 

The divided states of hysteria ga ik in de gebundelde versie lezen. Ik ben er heel nieuwsgierig naar omdat het de lezer een spiegel zou voorhouden.

Alle haat en vooroordelen uitvergroot, in detail weergegen op dubbele pagina's zodat je het niet negeren.

 

Als je zoiets goed doet dan is dat geen provocatie volgens me maar eerder een vertelstijl. Hierop hoop ik.

 

Als je gewoon goedkoop wil scoren en stoer dan (waarvoor ik vrees) dan zegt het me niks of toch heel weinig.

 

 

Voor de rest: zo lang je niet oproept tot geweld of vervolging dan kan het voor me.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...