Ga naar inhoud

Skynetblogs wordt in de prullenmand gegooid.


Recommended Posts

Skynetblogs wordt in de prullenmand gegooid.
Wat zijn de oplossingen?
Is dit een symptoom van een groter probleem?

Peter Motte, 1264 woorden

 

Het lijkt niets met strips te maken te hebben, maar mijn blog "Andreas, striptekenaar", is wel een van de slachtoffers, en er is ook een band met de discussie over Yieha! die we enige tijd geleden hadden.

 

Nadat we jaren gewerkt hebben aan het vullen van een degelijke blog, besloot Proximus er de stekker uit te trekken. Ze hadden ons eerder al naar Facebook proberen te drijven, maar deze keer is het definitief afgelopen.

 

Ze begeleiden bij het overzetten naar WordPress. Er zijn slechtere mogelijkheden.
Het grootste probleem met WordPress is, dat de lay-out volledig verloren gaat.
Dat heeft o.a. gevolgen voor de kolommenindeling. De kolommenindeling van de blogs gaf de mogelijkheid om primaire en secundaire informatie van elkaar te scheiden. We konden de navigatie voor de bezoekers vergemakkelijken door interne en externe links gescheiden van elkaar en van de hoofdinhoud op te nemen. Er konden verwante blogs apart worden vermeld, en niet minder belangrijk is dat wij er ook copyright-vermeldingen hadden geplaatst. In WordPress is dat dus verloren.


Waarom? Omdat de export-file die je kunt maken met de functieknop "Exporteer deze blog" op de pagina Onthaal van je blogs helemaal geen informatie bevat over de lay-out. Het txt-bestand van de export komt wel snel binnen, maar dat is omdat er een hoop gegevens niet zijn opgenomen.

 

Die export dient echter om de blog te kunnen importeren in andere blogsoftware, zoals WordPress. Er lijkt ook de mogelijkheid te zijn om je hele blog te exporteren. Je zou dan een e-mail ontvangen met een link die je nodig hebt om de hele inhoud van je blog te downloaden (alle pagina's en bestanden). Het exportformaat voor een opgeslagen archief is HTML, maar dat exportformaat kan niet worden geïmporteerd op andere blogplatformen.

Je vindt dat in het beheer van je blog op het tabblad "Controlepaneel". Daar staat rechts de pagina "Instellingen" waar de eerste ingang "HTML export" is. Daar is een knop, waarop je kunt klikken. In het voorbeeld is er al op geklikt, en de knop is veranderd in "Uw aanvraag wordt verwerkt".

 

Donderdag 3 of vrijdag 4 mei hebben we voor al onze blogs op die link geklikt, maar in elk geval hadden we op zondag 6 mei nog geen enkele e-mail ontvangen die ons verder hielp. We weten dus niet of die functie nog werkt. Waarom ze er dan op staat, is een raadsel.

 

Aangezien er niet veel tijd meer overblijft voor de blogs verdwijnen, en we ook niet onbeperkt tijd hebben, zochten we naar een andere oplossing.
Er bestaan programma's waarmee je websites van internet kunt downloaden. Er is veel keuze. Als je een site downloadt, moet je wel opletten dat geen externe sites worden gedownload waar links naar verwijzen, of voor je het weet, zuig je het hele internet op.

 

Wij installeerden "HTTrack Website Copier", een programma dat onder veel besturingssystemen draait. We probeer het met Windows XP, en dat werkte.
Je moet op een bepaald moment de url van de site invullen. Toen we "http://vertaalbureau- motte.skynetblogs.be/" invoerden, was dat ook het enige dat hij binnenhaalde: niets van externe sites.

 

En wat is het resultaat?
Je zult op je pc een map "C:My Web Sites" vinden. Daarin zit een index.html file. Als je erop klikt, opent de file in je browser. Je krijgt dan een inhoudsopgave van wat je hebt gedownload. Als je erop klikt, zul je tot je plezier je volledige blog in al zijn glorie terugvinden.
We hebben het met een uitgeschakelde internetverbinding getest, en het werkte uitstekend. De verbinding uitschakelen was belangrijk om zeker te zijn dat we zagen wat op onze computer was gedownload, en niet wat nog op Skynetblogs stond. Op sommige plaatsen waren er place-holders, maar als de internetverbinding wordt hersteld, worden die place-holders vervangen door de normale inhoud. Die place-holders ontstaan door links die naar externe sites verwijzen, zoals YouTube.

 

Hoelang het downloaden duurt, is afhankelijk van je besturingssysteem, je browser, de hardware van je computer, en je internetverbinding.
Een van onze blogs telde 1500 bestanden verdeeld over meer dan 300 mappen voor in totaal bijna 70 MB, en het duurde 17 minuten om te downloaden.
Een tweede site van ongeveer hetzelfde gewicht kostte maar 12 minuten.
Een andere had ongeveer een derde van het aantal bestanden, in 200 mappen, en in totaal bijna 30 MB, en dat duurde maar 4 minuten.
De langste download duurde 43 minuten. Dat was voor 273 MB in bijna 700 mappen met n totaal meer dan 4700 bestanden.
De duurtijden kunnen dus sterk uiteenlopen. Een van de invloeden zijn de externe links: als HTTrack die vindt, kost het tijd om die link te controleren. In het algemeen vermoed ik ook dat een grote blog meer tijd kost om te downloaden, en daardoor meer kans loopt terecht te komen in files op internet. In het algemeen valt het met de duur wel mee.

 

Dominique Leroy, de CEO van Proximus, heeft de klanten nog niet veel goeds gebracht.

 

Ten eerste is het voortdurende veranderen van de naam van een bedrijf verdacht. De PTT werd Belgacom werd Skynet werd Proximus. Hebben ze zo veel te verbergen dat ze voortdurend van naam veranderen om ons hun fouten te doen vergeten?

 

Ten tweede werd er al het een en ander afgeschaft bij het Belgische Scarlet, een deel van Proximus. Bellen met het voorkeuzenummer 1588 verdween. Dus moeten we nu allemaal aan het duurdere Proximus-tarief bellen.

E-mailen via Scarlett werd beperkt: het aantal e-mail-berichten dat je binnen een minuut of tien kunt versturen, werd drastisch beperkt. Zogezegd om spam te voorkomen. Maar welke spammer houdt het op een tiental berichten per kwartier?

 

Nu wordt Skynetblogs afgeschaft. Waardoor van veel mensen jaren werk zonder meer de prullenmand wordt ingegooid.

 

Wat is de volgende stap?

 

Er is een gerucht dat alle @skynet.be e-mail-adressen zouden veranderen in @proximus.be. En dat terwijl er al een tekort aan e-mail-adressen is, waardoor sommige mensen adressen hebben met een boel cijfers achter hun naam.
En als dat gebeurt, hoe gaan we dan al die contactpersonen verwittigen?
Overigens waren onze e-mailadressen de belangrijkste reden geworden om bij Proximus te blijven. Als die adressen moeten worden gewijzigd, is er niets dat ons tegenhoudt om naar de concurrentie over te stappen, alleen maar om hun alle problemen van de laatste jaren betaald te zetten.
In een artikel van 25 september 2014 op DataNews van de Knack wordt beweerd dat alleen maar de merknaam verandert in Proximus, en "Elke nieuwe klant krijgt voortaan ook een @proximus.be e-mail. De huidige @skynet.be zullen ook de keuze krijgen om @proximus.be te hanteren." Alsof we de keuze zouden krijgen om ons e-mail-adres te behouden. Maar aangezien de jongste gebeurtenissen tonen dat niets duurzaam is bij Proximus, durven we daar niet op rekenen.

 

Wil Dominique Leroy eigenlijk wel nog dat het bedrijf blijft bestaan? De redenen om te blijven verdwijnen langzamerhand. Soms lijkt het zelfs of Leroy het bedrijf gewoon opdoekt.

 

Overigens kadert dit in een veel groter probleem met de IT-sector. Als je IT gebruikt, leg je het beheer van je gegevens in andermans handen. Je geeft de controle op. En zij doen ermee wat ze willen. Het Facebook-schandaal is daar het meest in het oog springende voorbeeld van, maar er zijn heel veel andere ongemakken. Wie dolenthousiast kiest voor back-ups e.d. in de cloud, kan nog vreemde verrassingen krijgen. Als je IT gebruikt, moet je je altijd afvragen of het wel nodig is. Je kunt verjaardagen vergeten door ze op een site bij te houden in plaats van ze gewoon thuis in een boekje te noteren.

 

Ondertussen hebben wij meerdere uren nodig om met onze blogs te doen wat we al hadden gedaan. Denken ze bij Proximus dat hun klanten dringend bezigheidstherapie nodig hebben?

zondag 6 mei 2018

Onthaalpagina.JPG

Htmel-export.JPG

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
2 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Dominique Leroy, de CEO van Proximus, heeft de klanten nog niet veel goeds gebracht.

 

Ten eerste is het voortdurende veranderen van de naam van een bedrijf verdacht. De PTT werd Belgacom werd Skynet werd Proximus. Hebben ze zo veel te verbergen dat ze voortdurend van naam veranderen om ons hun fouten te doen vergeten?

 

Ten tweede werd er al het een en ander afgeschaft bij het Belgische Scarlet, een deel van Proximus. Bellen met het voorkeuzenummer 1588 verdween. Dus moeten we nu allemaal aan het duurdere Proximus-tarief bellen.

E-mailen via Scarlett werd beperkt: het aantal e-mail-berichten dat je binnen een minuut of tien kunt versturen, werd drastisch beperkt. Zogezegd om spam te voorkomen. Maar welke spammer houdt het op een tiental berichten per kwartier?

 

Nu wordt Skynetblogs afgeschaft. Waardoor van veel mensen jaren werk zonder meer de prullenmand wordt ingegooid.

 

Wat is de volgende stap?

 

Er is een gerucht dat alle @skynet.be e-mail-adressen zouden veranderen in @proximus.be. En dat terwijl er al een tekort aan e-mail-adressen is, waardoor sommige mensen adressen hebben met een boel cijfers achter hun naam.
En als dat gebeurt, hoe gaan we dan al die contactpersonen verwittigen?
Overigens waren onze e-mailadressen de belangrijkste reden geworden om bij Proximus te blijven. Als die adressen moeten worden gewijzigd, is er niets dat ons tegenhoudt om naar de concurrentie over te stappen, alleen maar om hun alle problemen van de laatste jaren betaald te zetten.
In een artikel van 25 september 2014 op DataNews van de Knack wordt beweerd dat alleen maar de merknaam verandert in Proximus, en "Elke nieuwe klant krijgt voortaan ook een @proximus.be e-mail. De huidige @skynet.be zullen ook de keuze krijgen om @proximus.be te hanteren." Alsof we de keuze zouden krijgen om ons e-mail-adres te behouden. Maar aangezien de jongste gebeurtenissen tonen dat niets duurzaam is bij Proximus, durven we daar niet op rekenen.

 

Wil Dominique Leroy eigenlijk wel nog dat het bedrijf blijft bestaan? De redenen om te blijven verdwijnen langzamerhand. Soms lijkt het zelfs of Leroy het bedrijf gewoon opdoekt.

 

 

https://news.bitcoin.com/blockchain-based-email-systems/
 

Overgaan naar op blockchain gebaseerde mailservices, idem voor blogs en sites. Je kunt de derde partijen gewoon niet meer vertrouwen. Er is te weinig concurrentie tussen het handjevol IP services zodat zij zich minder en minder hoeven zorgen te maken omtrent het aanboeden van kwaliteit. Het enige wat ze doen is om de zoveel tijd de prijs optrekken van hun abo's en daarenboven is er meer en meer overheid die internetbedrijven verplicht om data van klanten/burgers bij te houden. Wat gebeurt daarmee? Wie heeft allemaal toegang tot private data? Allemaal zaken om bij stil te staan.

 

Link naar reactie
1 uur terug, Kameraad Mauser zei:

https://news.bitcoin.com/blockchain-based-email-systems/
 

Overgaan naar op blockchain gebaseerde mailservices, idem voor blogs en sites. Je kunt de derde partijen gewoon niet meer vertrouwen. Er is te weinig concurrentie tussen het handjevol IP services zodat zij zich minder en minder hoeven zorgen te maken omtrent het aanboeden van kwaliteit. Het enige wat ze doen is om de zoveel tijd de prijs optrekken van hun abo's en daarenboven is er meer en meer overheid die internetbedrijven verplicht om data van klanten/burgers bij te houden. Wat gebeurt daarmee? Wie heeft allemaal toegang tot private data? Allemaal zaken om bij stil te staan.

Ben je daar weer met je blockchain, dat is goed om aandelen de hoogte in te krijgen maar zo onpraktisch als wat. Voor Bitcoin alleen al moet je nu al 145 GB harde schijfruimte hebben en GB's aan data, en dat zal alleen maar groter worden in de toekomst. Beeld je een keer in dat je hetzelfde moet doen voor andere munten, blogs, sociale netwerken, mail en wat nog meer. Blockchain is goed voor gespecialiseerde toepassingen maar ronduit crap voor voor de massa.

 

Minimum Recommended. Disk space 145 GB. Download 500 MB/day (15 GB/month)*. Upload 5GB/day (150 GB/month)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
1 minute ago, Peter Motte said:

Ik snap ook niet wat die blockchain te maken heeft met het probleem met Skynetblogs of met e-mail-adressen van Proximus.

De basis van het probleem is dat de IT met jouw gegevens doet wat ze willen. Blockchain verhelpt dat niet.

Leg eens kort uit, als je wil.

Link naar reactie
1 hour ago, Peter Motte said:

De basis van het probleem is dat de IT met jouw gegevens doet wat ze willen.

 

Dat vind ik toch wel een wat te ver gaande veralgemening.

 

Jou probleem wordt veroorzaakt door het feit dat je het beheer van je data voor het gemak volledig uit handen geeft. Het beheer dat ze aanbieden is een service en met die service zijn ze vrij van te doen wat ze willen (voorwaarden aanpassen, service stop zetten, ...) . En met elke aanpassing heb jij het recht om van hun service af te zien.  Maar met jouw gegevens doen ze helemaal niet wat ze willen. (ik heb het nou over je skynetblogs, niet over facebook e.d.)

 

Je kunt je belangrijke documenten ook bewaren in een kluis bij een bank. Dat is heel veilig en heel gemakkelijk. Tot de dag dat er een bank zegt: sorry, wij verhuren geen kluizen meer. Je kan je documenten komen halen en ze eventueel bij een andere bank gaan plaatsen. Doen "de banken dan met je documenten wat ze willen"? Neen, helemaal niet. Er is één bank die besluit van geen kluizen meer te verhuren omdat ze vinden dat er andere partijen zijn die dat beter kunnen en met meer succes.

Ze doen met je documenten dus helemaal niet wat ze willen, wel met de service die ze aanbieden. En dat is hun volste recht.

Link naar reactie

Ja, maar je kunt naar een andere bank gaan, en een andere kluis huren. De service is bijna dezelfde.

Maar met IT ligt het een stuk moeilijker.

Een IT-toepassingen bestaat uit tientallen lagen, die allemaal gecodeerd zijn. Dat zijn niet altijd beveiligingscodes, en niet altijd geheime codes, maar het zijn wel codes.

Strictu sensu is een schriftelijke boodschap ook in code: die code waarmee je gesproken tekst omzet in beeld.

Sterker nog: zelfs de gesproken boodschap is een code. Spreek maar eens met iemand die een andere taal spreekt.

Dat coderen is in IT tot het uiterste doorgevoerd, en daardoor sta je gemakkelijk in de kou als een aanbieder het opgeeft of als een van je IT-onderdelen stuk is.

 

Mijn artikel vermeldt een manier om je gegevens van Skynetblogs te redden, zodat je ze nagenoeg precies zoals ze op het net waren, op je pc kunt bekijken.

Terwijl de aanbieder, Proximus dus, een functie op je pagina's zet, die ze niet eens meer uitvoeren (HTML export).

Dat is dus zelfs misleidend.

 

Overigens is nog vandaag een bericht aan mijn blog toegevoegd:

INsight vertrekt eindelijk naar MARS!

 

De vraag is nu hoeveel bezoekers van mjn blogs wel naar de nieuwe blogs zouden trekken. Veel mensen bezoeken zaken uit gewoonte. Als je die gewoonte verandert, zijn er veel die afhaken.

 

En blockchain helpt totaal niet om het probleem te voorkomen. Het maakt het alleen maar erger: nog een code erbij. En het is een joekel van een code.

Ik snap ook niet hoe zo'n ogenschijnlijke anarchist als Kameraad Mauser een voorkeur kan hebben voor een systeem dat zo veel organisatie vraagt om het mogelijk te maken. Wie alleen in het oerwoud zit, kan echt geen blockchan opstellen.

Link naar reactie

Dit is de mededeling van Skynetblogs zelf

 

Beste blogger,

Op 31 mei 2018 wordt het platform van de Skynet Blogs gedeactiveerd. Een avontuur van bijna vijftien jaar komt daarmee ten einde. Wij willen je graag helpen de overstap te maken naar een nieuwe oplossing, door de ongemakken van deze deactivering zoveel mogelijk te beperken en je de weg te wijzen naar krachtige oplossingen voor de hosting en ontwikkeling van je blog.

In de praktijk zal je blog vanaf 31 mei 2018 niet meer toegankelijk zijn voor het publiek, maar zal je zelf nog wel toegang hebben tot de beheersinterface van je blog(s). Vanaf 30 juni 2018 zal het platform volledig ontoegankelijk zijn.

Wij zijn ons ervan bewust dat een blog veel werk vertegenwoordigt, een jarenlange band met een community en een massa herinneringen die virtueel op papier werden gezet. Het is niet onze bedoeling dat werk verloren te zien gaan. Wij willen je helpen het over te brengen naar een Wordpress-omgeving, waar je blogavontuur kan worden verdergezet.

We zullen je nu laten zien hoe je je blog(s) kunt exporteren. De export gebeurt in een paar kliks en levert je een downloadbestand op met ALLE inhoud van je blog:

- Posts (met datum, uur, ...)

- Comments (met de namen van de mensen die een comment hebben achtergelaten, datum en uur)

- Links naar de media van de blog (foto’s, video’s, PDF’s, ...)

Vervolgens kan je deze inhoud importeren in eender welke Wordpress-omgeving. Afhankelijk van je behoeften kun je kiezen voor een gratis of betalende oplossing.

(http://www.skynet.be/mijn-skynet-blog-exporteren?_ga=2.171915296.1678831134.1525636572-1567235405.1451570209)

Je vindt alle informatie die je nodig hebt om jouw blog te exporteren en opnieuw in te voeren op deze helppagina.

Als je niet kan inloggen op jouw account terwijl je al hebt geverifieerd dat je je inlogt met de juiste gebruikersnaam en al hebt geprobeerd om je wachtwoord te herstellen met behulp van de "Wachtwoord vergeten" -functie, nodigen wij je uit om ons te contacteren via dit formulier

(http://www.skynet.be/nl/over/contacteer/eptica?_ga=2.171915296.1678831134.1525636572-1567235405.1451570209)

 

 

PS: dat er een stuk Frans in de tekst stond (dat ik nu heb gewist), toont ook dat Proximus nog altijd in de eerste plaats een Franstalig bedrijf is.

Link naar reactie
17 hours ago, Peter Motte said:

PS: dat er een stuk Frans in de tekst stond (dat ik nu heb gewist), toont ook dat Proximus nog altijd in de eerste plaats een Franstalig bedrijf is.

 

Da's nu eens iets waar ik me ook enorm begin aan te storen.

 

Touring is nog zo een voorbeeld. Je belt naar hen, je moet telkens zo een lang menu door met druk op 1 voor dit en druk op 2 voor dat. En alhoewel ik altijd kies voor 'verder helpen in Nederlands' , is het altijd een Franstalige die ik uiteindelijk aan de telefoon krijg, die dan ook nog eens geen Nederlands kan en me doorschakelt...

Ik ben altijd bij Touring geweest, maar dit is voor mij een reden om nu naar VAB over te gaan.

 

Link naar reactie
29 minuten geleden, Peter Motte zei:

Ik weet uit betrouwbare bron dat de vergaderingen bij Proximus in het Engels zijn, omdat als de Franstaligen Frans spreken, de Vlamingen niet luisteren en als de Vlamingen Nederlands spreken, de Franstaligen niet luisteren.

Ja, maar wij weten het nu van jou, en daar schort het dan wat de betrouwbaarheid van onze bron betreft. :e007:

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Nog iets:

dit artikel "Skynetblogs wordt in de prullenmand gegooid." had ik oorspronkelijk op mijn blogs op Skynet gezet.

Die zijn voorlopig nog niet verdwenen, maar via Google vind ik ze niet meer. Deze discussiedraad van de reep vind ik echter wel nog.

Andere berichten van my blogs vind ik nochtans wel gemakkelijk terug via Google.

Censureert Skynet/Proximus mijn bericht http://peter-motte.skynetblogs.be/archive/2018/05/06/skynetblogs-wordt-in-de-prullenmand-gegooid-8821530.html ?

Is dit een zoveelste streek van hun nieuwe CEO Dominique Leroy?

Ik vrees dat we als klant met die griet nog veel te stellen zullen krijgen.

Link naar reactie

Ik heb de URL voor mijn blog aangepast.

Het is nu https://vertaalbureaumotte.wordpress.com/

Ik weet niet of het erg belangrijk is dat iik dat hier vermeld, maar het is om jullie een idee te geven van de tijd die het kost om dat allemaal in orde te brengen.

Na 13 jaar heb je zo'n link op heel veel plekken ingevoerd, en ik weet echt niet waar dat allemaal was.

 

En ik begrijp ook niet waarom ze ermee stoppen.

Ze hadden zelfs functies ingevoerd die ik nooit heb gebruikt. Het is dus niet dat ze niets nieuws probeerden.

 

Tot nu toe heeft het me al een dag gekost om al die blogs in orde te brengen, en er is er nog maar één verhuisd, nl. die van het vertaalbureau.

Link naar reactie

Wat me opviel, was dat het afschaffen van de Skynetblogs gebeurt in de maand dat de GDPR geldig wordt.

Kon Proximus de Skynetblogs niet in overeenstemming brengen met de GDPR?

Als dat niet kon, wat betekende dat dan voor onze privacy als we die blogs maakten en gebruikten?

Ging de samenwerking met Facebook te ver, zoals ik al vanaf het begin vond, zij het om andere redenen?

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...