striphooligan Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 http://www.quotenet....tekenaars-33827 Quote Link to comment
Kool Thing Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Heeft iemand het volledige artikel gelezen? Blijkbaar een aantal bladzijden volgens de lezersbrief. Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
velden8 Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Grappig artikel, misschien toch eens de Quote kopen. Quote Link to comment
TDPB Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Bijna uitzonderlijk allemaal mensen die dertig jaar geleden begonnen, toen het nog geen enkel probleem was om ergens te beginnen en in die dertig jaar tijd naam en faam hebben opgebouwd en nu vooral nog op die naam en faam kunnen teren. Quote Link to comment
retep Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 van Tol is toch nog niet 30 jaar bezig. In iedere branche duurt het toch enige tijd voor er wat centen zijn verdiend. Toen ik begon te werken woonde ik ook op een studentenkamer...... Quote Link to comment
156 Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Ze moesten in ieder geval niet concurreren met al die heruitgaves van reeds lang overleden talenten. Quote Link to comment
retep Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 @ koen: Dat weet ik niet, er spelen ook andere factoren mee: een beetje financiele planning./handigheid. Sommige "oudere" auteurs hebben/hadden hun pensioen niet goed geregeld en moesten tot hoge leeftijd signeren op beurzen...... Quote Link to comment
dutch lines Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Grappig dat over een vier jaar oud artikel twee topics worden gestart. Quote Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars. Link to comment
TDPB Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 van Tol is toch nog niet 30 jaar bezig. Hij is inderdaad de uitzondering. Hij is (nog maar) twintig jaar bezig. En wellicht de laatste Nederlandse stripmaker die echt goed boert met zijn werk. Quote Link to comment
156 Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Grappig dat over een vier jaar oud artikel twee topics worden gestart. Amaai, dat was me zelfs nog niet opgevallen ! Quote Link to comment
TDPB Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Hadden jongere tekentalenten vroeger meer kansen (om geld te verdienen) in de stripwereld ? Ja. De concurrentie was kleiner en de (betaalde) publicatiemogelijkheden veel groter. Quote Link to comment
retep Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Begon van Tol niet zo rond 1995 met strips/cartoons ? Ten tijde van het schrijven van dat artikel wastie dus een jaar of 15 bezig. Wat ik bedoelde te zeggen is dat vrijwel geen enkele jongere binnen 10 jaar na aanvang van het werkende leven "binnen" is. Sterker nog, velen zullen nooit rijk worden. Stripauteurs vormen daarop geen uitzondering. Of stripauteurs significant slechter/beter af zijn dan andere beroepsgroepen is natuurlijk niet aan te tonen. Quote Link to comment
Imajica Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Amaai, dat was me zelfs nog niet opgevallen ! Striphooligan zit ook op facebook blijkbaar Quote A Funny Thing Happened on the Way to the Forum Link to comment
Imajica Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Ik zou wel eens een wereldwijde ranglijst willen zien. Wie zou daarvan op 1 staan ? Volgens mij moet dat wel een Amerikaanse comicschrijver/tekenaar zijn. Toch zeker als de strips nog verfilmd worden ook. Eigenlijk niet te vergelijken... Quote A Funny Thing Happened on the Way to the Forum Link to comment
Daan Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Ik zou wel eens een wereldwijde ranglijst willen zien. Wie zou daarvan op 1 staan ? Volgens mij moet dat wel een Amerikaanse comicschrijver/tekenaar zijn. Toch zeker als de strips nog verfilmd worden ook. Eigenlijk niet te vergelijken... gokje...Uderzo Quote Link to comment
Guest centen tellen Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 er is altijd concurrentie geweest de belgische strip werd vooral mogelijk omdat tijdens woii de amerikaanse cobcurrentie wegviel en je mag ook het succes van marten toonder niet vergeten, die de nedrlandse strip zelfs 'remmende voorsprong' opleverde Quote Link to comment
Lecram Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 gokje...Uderzo Erven Peyo en Herge zullen hier wellicht nog wel boven staan. Mort Walker? Van Hamme? Walking dead auteurs?....geen idee Ik denk dat in Nederland niemand (ook geen uitgevers of winkeliers) rijk zal worden van strips, als de Jager met twee pandjes in Amsterdam (of Toon met zijn huis met uitzicht) de toppers zijn........ betekent dat voor de gemiddelde striptekenaar geen vetpot. De succesvolste (en dus ook gemiddelde) ambtenaren, managers, ondernemers, bankiers, accountants, voetballers, artsen, ingenieurs, beleggers, juristen etc. etc. verdienen vele malen meer, dus voor het geld moet je absoluut niet gaan striptekenen. Wel is het natuurlijk een leuk beroep en is het vaak een hobby, die is uitgegroetd tot werk (of bijwerk). En als je het graag doet, daar gaat het toch om. Ik proef vaak een afgunst t.o.v. geld verdienen (kijk naar dat catawiki gezever), maar laten we hopen dat er geld verdiend wordt met strips, dan worden er nog lang strips gemaakt en kunnen wij er van genieten en daar gaat het toch om. Quote Link to comment
marioboon Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 gokje...Uderzo Zou kunnen. Akira Toriyama (DragonBall) en Matt Groening (Simpsons) zouden er evenwel niet ver af van zijn Quote Link to comment
marioboon Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 En Morris is als miljardair gestorven. Toegegeven, dat was voor de Euro maar toch Quote Link to comment
Imajica Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Neil Gaiman, Frank Miller zullen wel hoog in de lijst staan. Ik vraag me af of Alan Moore miljonair is, of verbrandt hij al zijn geld op rituele wijze ? Quote A Funny Thing Happened on the Way to the Forum Link to comment
Lecram Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 En Morris is als miljardair gestorven. Toegegeven, dat was voor de Euro maar toch Een miljard is 1000 miljoen, dus wat betekent dat in belgische Francs, minimaal een 11.500.000 euro ?? Zou kunnen..... Quote Link to comment
Guest Kontiki Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Morris was er ook voor gekend extreem gierig te zijn. Hij zal veel gespaard hebben. Quote Link to comment
marioboon Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Neil Gaiman, Frank Miller zullen wel hoog in de lijst staan. Ik vraag me af of Alan Moore miljonair is, of verbrandt hij al zijn geld op rituele wijze ? Bij wijze van spreken wel Alan Moore is geen miljonair, zijn tekenaars wel want hij heeft aan hen al het Hollywood geld gegeven. Quote Link to comment
marioboon Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Morris was er ook voor gekend extreem gierig te zijn. Hij zal veel gespaard hebben. Die koffertjes om zijn cash geld op te halen, moeten toch wat gekost hebben Quote Link to comment
marioboon Posted February 27, 2013 Share Posted February 27, 2013 Een miljard is 1000 miljoen, dus wat betekent dat in belgische Francs, minimaal een 11.500.000 euro ?? Zou kunnen..... één miljard Belgische Franken is ongeveer 25 miljoen euro Quote Link to comment
Mars Gremmen Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Stond Charles M. Schulz niet jarenlang in de top zoveel van rijke Amerikanen? Even googelen: In 1989 Forbes listed the cartoonist among the ten wealthiest entertainers, earning $32 million a year. Gratis Mars Gremmen-cartoon: Quote BLOG • TWITTER • FACEBOOK Link to comment
Imajica Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Bij wijze van spreken wel Alan Moore is geen miljonair, zijn tekenaars wel want hij heeft aan hen al het Hollywood geld gegeven. Blijft een aparte man Doet het echt niet voor het geld dus. Stond Charles M. Schulz niet jarenlang in de top zoveel van rijke Amerikanen? Even googelen: Gratis Mars Gremmen-cartoon: Hoe die strijkplank overgaat in een duikplank is geen toeval. Geniaal ! Quote A Funny Thing Happened on the Way to the Forum Link to comment
Daan Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Erven Peyo en Herge zullen hier wellicht nog wel boven staan. Die zijn overleden, ik zocht een nog levende stripmaker Ik denk dat in Nederland niemand (ook geen uitgevers of winkeliers) rijk zal worden van strips. Wilbert Plijnaar en Thom Roep bijvoorbeeld hebben het dan wel niet te danken aan zelf strips maken maar zijn via die weg wel goed bij Disney, Pixar en Donald Duck onder het dak gekomen. Quote Link to comment
Guest Dennis Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Neil Gaiman, Frank Miller zullen wel hoog in de lijst staan. Ik vraag me af of Alan Moore miljonair is, of verbrandt hij al zijn geld op rituele wijze ? Moore's Watchmen en V for Vendetta gaat elk jaar nog enkele honderden keren over de toonbank. Hij heeft een vast inkomen maar is geen miljonair. Hij is dat wel even geweest maar dat geld verloor hij nadat zijn uitgeverij onderuit ging. Gaiman verdient goed met zijn schrijfsels maar heeft na verluid een fabriekje van zijn vader geerft waar hij goed mee verdient. Hij verkoopt watertjes e.d. voor scientology. Al mag je me op dat laatste niet helemaal vastpinnen. Quote Link to comment
TDPB Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Moore's Watchmen en V for Vendetta gaat elk jaar nog enkele honderden keren over de toonbank. Hij heeft een vast inkomen maar is geen miljonair. Hij is dat wel even geweest maar dat geld verloor hij nadat zijn uitgeverij onderuit ging. Uit een interview met Alan Moore: KA: Do you still get royalty payments from the trade paperback sales of Watchmen and the movie? AM: Yes. It is my work. I still get a royalty--not a very big royalty, but the kind that the comic industry was offering in the 1980s. Yes, I still get a little bit of the money that I consider myself to be owed for these things. Het is niet omdat een Amerikaans stripmaker een zeer succesvol product aflevert dat hij daardoor stinkend rijk wordt. In het verleden had je natuurlijk de bekende voorbeelden van Carl Barks en Bud Sagendorf (60 jaar lang de tekenaar/scenarist van Popeye) die beiden een gewoon bediendeninkomen hadden, recent is daar ook nog Don Rosa bijgekomen. Lees maar eens zijn ondertussen beruchte epiloog waarin hij uitlegt waarom hij geen strips meer maakt en hoe het Disney-systeem in elkaar zit op http://career-end.donrosa.de/ en waar je ook kan lezen dat zijn vrouw, die lerares is, voor het grootste deel van het inkomen zorgde. Maar dat waren natuurlijk allemaal auteurs die niet de eigenaar waren van hun reeksen. Quote Link to comment
156 Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Stinkend rijk worden is ook niet nodig, en voor niets goed vind ik. Ik denk dat louter stinkend rijk zijn nog niemand gelukkiger gemaakt heeft. Anderen zien rijk worden met jouw werk, terwijl je zelf maar een gewoon loon krijgt moet wel pijnlijk zijn, maar dat probleem geldt eigenlijk voor 90% van alle arbeiders en bedienden. Quote Link to comment
striphooligan Posted March 1, 2013 Author Share Posted March 1, 2013 @ Daan : Bilal ontving zeer veel bij zijn transfer van Humanoïde naar Casterman. Quote Link to comment
marioboon Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 @ Daan : Bilal ontving zeer veel bij zijn transfer van Humanoïde naar Casterman. Bilal verdient nu zoveel keer meer met zijn schilderijen dan met z'n strips, evenwel Quote Link to comment
Recommended Posts