Ga naar inhoud

Sebedeus door Piet Tibos


cinco

Recommended Posts

Echt niet makkelijk om daar nog info over terug te vinden.

Ik ken het dan ook alleen maar van een Urbanusspecial van de jaren '90 (het tweede wintertenenboek) waarin er een oud verhaal van Sebedeus was opgenomen. (Het Rode Oog)

 

afbeelding.thumb.png.ae62285be5848eddd043601587dc4cf6.png

 

Ik heb dat boek niet meer, maar deze strip is me altijd bijgebleven en het is echt jammer dat de reeks de tand des tijds niet heeft doorstaan.

De stijl voelt als een mix tussen Vandersteen en Sleen en blijkbaar werd het in de jaren '50 en '60 in Het Belang Van Limburg gepubliceerd.

 

afbeelding.thumb.png.af3468577e40a8f91b86a2c07a659587.png

Link naar reactie
  • 8 months later...

Beste Linthout,

 

Wat bedoelt u juist met gefoceerd? Misschien heb ik u zelfs rond die tijd kort ontmoet (niet dat ik het nog weet).

Ik ben op zoek naar wat meer info over Piet Tibos als striptekenaar en mensen die hem voor 1990 gekend hebben.

Niet de wikipedia pagina. Ik heb hem zelf goed gekend in de laatste 20 jaar van zijn leven.

Hij vond die bruine uitgave van de standaard afschuwelijk, dat mag gezegd zijn.

 

Groetjes,

Prinses Snijboon

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
12 uren geleden, prinses snijboon zei:

Beste Linthout,

 

Wat bedoelt u juist met gefoceerd? Misschien heb ik u zelfs rond die tijd kort ontmoet (niet dat ik het nog weet).

Ik ben op zoek naar wat meer info over Piet Tibos als striptekenaar en mensen die hem voor 1990 gekend hebben.

Niet de wikipedia pagina. Ik heb hem zelf goed gekend in de laatste 20 jaar van zijn leven.

Hij vond die bruine uitgave van de standaard afschuwelijk, dat mag gezegd zijn.

 

Groetjes,

Prinses Snijboon

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik heb aangedrongen bij mijn uitgever, Jef Meert, tot hij er achteraan ging!

Hij bleek geen makkelijk mens te zijn. Maar toch kreeg Jef Meert het geregeld!

HEEL jammer dat de rest nooit uitgegeven is in album.

Misschien met Bonte daar maar eens achteraan? Of het Vlaams Stripcentrum?

Ik vind Tibos echt fenomenaal goed.

Link naar reactie

 

 

9 minuten geleden, linthout zei:

Ik heb aangedrongen bij mijn uitgever, Jef Meert, tot hij er achteraan ging!

Hij bleek geen makkelijk mens te zijn. Maar toch kreeg Jef Meert het geregeld!

HEEL jammer dat de rest nooit uitgegeven is in album.

Misschien met Bonte daar maar eens achteraan? Of het Vlaams Stripcentrum?

Ik vind Tibos echt fenomenaal goed.

 

Dat verhaal van Sebedeus in dat Wintertenenboek heb ik vroeger verschillende keren herlezen en het had echt de feel van de klassieke Vlaamse strip.

Jammer dat ik dat boek niet meer heb, maar ik hoop ook dat er ooit nog iets gedaan wordt met het werk van Tibos.

Dat was een goeie zet om via die Urbanusspecial een groter publiek kennis te laten maken met Tibos, want ik had voordien eerlijk gezegd geen weet van de Sebedeus-strips.

(van de Katzenjammer Kids stonden er geloof ik ook bladzijden in die special)

Link naar reactie
Op 3/10/2020 om 23:22, prinses snijboon zei:

Beste Linthout,

 

Wat bedoelt u juist met gefoceerd? Misschien heb ik u zelfs rond die tijd kort ontmoet (niet dat ik het nog weet).

Ik ben op zoek naar wat meer info over Piet Tibos als striptekenaar en mensen die hem voor 1990 gekend hebben.

Niet de wikipedia pagina. Ik heb hem zelf goed gekend in de laatste 20 jaar van zijn leven.

Hij vond die bruine uitgave van de standaard afschuwelijk, dat mag gezegd zijn.

 

Groetjes,

Prinses Snijboon

 

Als je me de gegevens van de rechthebbenden kunt doorgeven dan geef ik erg graag de reeks uit zoals het hoort, dit staat al lang op m'n verlanglijstje.

Link naar reactie
14 uren geleden, linthout zei:

Ik wou dat ik die gegevens had... Al die dingen werden geregeld door mijn uitgever Jef Meert. IEMAND moet dat toch kunnen achterhalen???

Blijkbaar is Tibos overleden in Oelegem....Wellicht moet de zoektocht daar gestart worden in het plaatselijke café?

 

 

Heeft Jef Meert daar nog gegevens van?

 

Volgens onderstaand artikel van Het Belang van Limburg heeft hij twee kinderen.

 

Tibos, geboren op 22 juni 1930 in Borgerhout, kreeg zijn kunstopleiding aan de Antwerpse Academie en aan het Stedelijk Instituut Sierkunsten van Antwerpen. Vanaf begin jaren 50 werkte hij in Hasselt voor Het Belang van Limburg als illustrator, tekenaar en karikaturist.

In antwoord op het succes van dagbladstrips als Suske en Wiske en Nero creëerde hij voor de krant vanaf 2 augustus 1955 de stripreeks ‘Kuren en fratsen van Sebedeus’. De invloed van Willy Vandersteen viel op, maar de tekenstijl was toch heel vief en origineel. Ook de tekstballons waren bijzonder levendig en rijk aan humor. In de jaren zestig verliet hij Het Belang van Limburg en werkte hij voor zijn eigen drukkerij.

Piet Tibos bleef altijd een kunstzinnige en veelzijdige man die ook schilderde. In Lier had hij jarenlang een kunstgalerie. Piet Tibos werd nog op late leeftijd vader van twee kinderen.

 

In de onmiddellijke omgeving van Oelegem ben ik op één naamgenoot gestoten.

In Ranst woont er een Matthijsen-Tibos. Mogelijk familie?

 

https://www.wittegids.be/Detail/Index/WP22365763/

Link naar reactie
8 minuten geleden, linthout zei:

Met Jef Meert heb ik geen contact meer. Ik weet niet of hij nog leeft.

Geen ruzie hoor, gewoon elkaar uit het oog verloren na al die jaren.

 

Ik ging ervan uit dat hij nog regelmatig zijn royalties voor het Jef Patat-personage moest komen innen. ;)

Link naar reactie
  • 1 year later...
29 minuten geleden, linthout zei:

De meest ondergewaardeerde strip ter wereld

 

Ik vind het mooi van je dat je had geijverd een verhaal van hem te laten publiceren naast Urbanussen. Moet ik toch eens gaan zoeken want ben wel benieuwd. Soortgelijke ervaring had ik met de serie Zigomar, Snoe en Snolleke. Nooit van gehoord, en dan plots een oud album gevonden als kind, erg versleten op groot formaat. Daarna kwamen er wel herdrukken van de serie. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...