Jump to content

Claire Bretécher is overleden. :-(


Recommended Posts

Posted

De Franse stripmaakster Claire Bretécher is overleden. Ze was bekend van De Njaaja's, De schipbreukelingen (met Cauvin), De gefrustreerden, Agripinne en meer. Eveneens was ze mede-oprichter van het tijdschrift L'Echo des Savannes. Ze werd 79 jaar. Mijn condolences aan wie haar gekend heeft.

 

bretecher-inedits.jpg

Posted
16 uren geleden, Aleksandr zei:

ze zag er nog goed uit voor haar 79 jaar

maar helaas heb ik haar volledig gemist

zal wel aan mij liggen

ze moet dan toch 1 van de eerste stripmaaksters geweest zijn

Zeer vernieuwend in de jaren '70 met haar strips die vergeleken met de strips van toen schijnbaar nergens over gingen.  Mensen die een pagina lang neuzelden over het leven en de liefde en het werk en de dagelijkse sleur van het bestaan. Ze was geweldig goed in het observeren.

Maar ze heeft al een paar decennia niets meer van belang gemaakt, dus het is niet zo vreemd dat je haar werk hebt gemist. Ze heeft overduidelijk wel veel auteurs na haar beïnvloed, wat dat betreft is haar invloed nog steeds zichtbaar.

Posted
16 uren geleden, Aleksandr zei:

 

ze moet dan toch 1 van de eerste stripmaaksters geweest zijn

Dat denk ik wel. Zij en Annie Goetzinger werden toch altijd vroeger zo aangekondigd. 

 

 

 

Posted
14 minuten geleden, Ambreville zei:

Dat denk ik wel. Zij en Annie Goetzinger werden toch altijd vroeger zo aangekondigd. 

Zou iemand dat ooit over Liliane Funcken gezegd hebben? Of over Davine, die in de jaren '40 efkes Robbedoes tekende?

Posted
2 minuten geleden, TDPB zei:

Zou iemand dat ooit over Liliane Funcken gezegd hebben? Of over Davine, die in de jaren '40 efkes Robbedoes tekende?

Liliane haar probleem was waarschijnlijk dat ze altijd met Fred samenwerkte. Ze had niet dat rebelse van Brétecher en Goetzinger en ook niet Frans meen ik.  Davine had een piemel te veel om dat over hem gezegd te hebben.

 

 

 

Posted
55 minuten geleden, Ambreville zei:

Liliane haar probleem was waarschijnlijk dat ze altijd met Fred samenwerkte. Ze had niet dat rebelse van Brétecher en Goetzinger en ook niet Frans meen ik.  Davine had een piemel te veel om dat over hem gezegd te hebben.

Davine was de vrouw van Rob-Vel (alhoewel er tegenwoordig blijkbaar van uitgegaan wordt dat Davine het pseudoniem was van de samenwerking van die vrouw en tekenaar Luc Lafnet lees ik net)

Posted
52 minuten geleden, Ambreville zei:

Liliane haar probleem was waarschijnlijk dat ze altijd met Fred samenwerkte.

Er zijn in de kunstwereld meerdere voorbeelden van mannen waarvan het grootste deel van hun oeuvre eigenlijk het werk was van hun vrouw (bvb Walter Keane/Margaret Ulbrich). Als ooit zou blijken dat Liliane het grootste deel van het werk deed, zou ik daar niet van achterover vallen.

Posted
2 uren geleden, TDPB zei:

Zeer vernieuwend in de jaren '70 met haar strips die vergeleken met de strips van toen schijnbaar nergens over gingen.  Mensen die een pagina lang neuzelden over het leven en de liefde en het werk en de dagelijkse sleur van het bestaan. Ze was geweldig goed in het observeren.

 

Politiek ook, herinner ik me, er vielen vaak namen van politici die buitenlandse lezers amper konden plaatsen. Dat maakt veel van haar werk nu extra gedateerd vermoed ik. De Volkskrant vergeleek haar met de Nederlandse Jaap Vegter, ook geklets van linkse intellectuelen, toen vast heel treffend, nu onleesbaar. Bretécher en Vegter portretteerden eigenlijk het soort mensen waar de huidige rechtse populisten en hun aanhang zo allergisch voor zijn.  

 

Trouwens, Chantal Montellier moet hier genoemd worden.

Posted

Het is opvallend moeilijk om info over haar te vinden.

Ze is een van de eersten die echt volwassen strips maakte. De meeste "strip voor volwassenen" uit die tijd waren eigenlijk strips voor grote kinderen, de hare niet.

Ook stilistisch is ze een van de eersten die een slorige tekenstijl leek te hanteren, terwijl hij niet zo eenvoudig was.

Kortom: een totaal ondergewaardeerde auteur.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Posted
45 minutes ago, TDPB said:

Er zijn in de kunstwereld meerdere voorbeelden van mannen waarvan het grootste deel van hun oeuvre eigenlijk het werk was van hun vrouw (bvb Walter Keane/Margaret Ulbrich).

Ik heb er geen idee van in hoeverre dat geldt voor strips, maar het is wél zo dat strips vaak ingekleurd werden door de echtgenote van de tekenaar, en dat inkleuring een grote impact heeft op de kwaliteit en de sfeer van een strip.

Toegegeven: vroege inkleuring waren vaak nogal eenvoudig, maar dat werd voortdurend gesofisticeerder.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Posted
8 minuten geleden, Peter Motte zei:

Kortom: een totaal ondergewaardeerde auteur.

Echt niet.

 

Uit Le Monde:

 

Quote

In 1976 noemde Roland Barthes haar "beste socioloog van het jaar" .Twintig jaar later prees Pierre Bourdieu de 'bijna etnografische'dimensie van Agrippine, een van haar meest opvallende werken, gewijd aan de adolescentie. Umberto Eco, een groot liefhebber van de 9de kunst, had een voorwoord geschreven voor een verzameling van haar schilderijen, Portraits (Denoël, 1983), becommentarieerd door kunsthistoricus Daniel Arasse.

 

Posted
1 hour ago, Vittorio said:

Echt niet.

 

Uit Le Monde:

In 1976 noemde Roland Barthes haar "beste socioloog van het jaar" .Twintig jaar later prees Pierre Bourdieu de 'bijna etnografische'dimensie van Agrippine, een van haar meest opvallende werken, gewijd aan de adolescentie. Umberto Eco, een groot liefhebber van de 9de kunst, had een voorwoord geschreven voor een verzameling van haar schilderijen, Portraits (Denoël, 1983), becommentarieerd door kunsthistoricus Daniel Arasse.

 

 

Da's vooral veel blabla. Waarmee ik niet wil zeggen dat die commentatoren logen, alleen maar dat je het niet echt ziet in de verkoopcijfers.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Posted

En qua tijdschriften die haar werk wilden publiceren had ze ook niet te klagen:

"Ze is de enige vrouw die voor zowat alle grote stripbladen heeft gewerkt, in zowel Franse, Belgische als Nederlandse tijdschriften. Haar werk was in het Nederlands te lezen in Kuifje, Robbedoes, Pep, Gummi, Super Gum en zelfs het enige nummer van Baberiba, in het Frans ook nog Pilote en het door haar mee opgerichte L'Echo des Savanes. Strips van haar verschenen ook in de Verenigde Staten (National Lampoon), Duitsland, Italië, Spanje, Servië, Denemarken, Zweden..."

Guest Kameraad Mauser
Posted
4 hours ago, Vittorio said:

Politiek ook, herinner ik me, er vielen vaak namen van politici die buitenlandse lezers amper konden plaatsen. Dat maakt veel van haar werk nu extra gedateerd vermoed ik. De Volkskrant vergeleek haar met de Nederlandse Jaap Vegter, ook geklets van linkse intellectuelen, toen vast heel treffend, nu onleesbaar. Bretécher en Vegter portretteerden eigenlijk het soort mensen waar de huidige rechtse populisten en hun aanhang zo allergisch voor zijn.  

 

Trouwens, Chantal Montellier moet hier genoemd worden.

:e007:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...








×
×
  • Create New...