Ga naar inhoud

Bommel wereld pretpark


Recommended Posts

Hoezeer ik ook de wereld van Tom Poes en heer Bommel koester, ik ben bang dat dit in plaats van slot  Bommelstein, een nieuw luchtkasteel in pretparkland zal worden... In mijn ogen totaal onterecht, maar er is veel te weinig aandacht meer voor de strips van Marten Toonder. In de jaren 50, 60, 70 en 80 van de vorige eeuw domineerde Toonder de kranten met zijn stripverhalen, maar dat is al lang verleden tijd. Een kleine - niche -  groep liefhebbers zal er altijd blijven bestaan, maar die bestaat vooral uit eerbiedwaardige grijsaards, zo heb ik het idee. Ik denk dat ik met mijn 43 kalenderjaren tot de jongste groep oplettende lezertjes behoor. Ik ben naast stripliefhebber ook een enorme liefhebber van pretparken/ themaparken, dus ik kan alleen maar hopen dat dit plan enorm succesvol wordt. Maar dan is de wens meer de vader der gedachte...

Maar goed, als ze het echt heel sterk aanpakken, wie weet? De verhalen zijn ontzettend sterk: Ze vormen een milde satire op het Nederland in de tweede helft van de vorige eeuw. Maatschappelijke kwesties, het koningshuis, buitenlandse politiek, verwerking van ‘s Neerlands oorlogsverleden... de verhalen zitten vol boodschappen en retoriek.... er zit zoveel kwaliteit in deze strips...  Ik kan alleen maar duimen dat t gaat gebeuren, maar heb er weinig hoop op, hoe graag ik het persoonlijk ook zou willen zien verrijzen... 

Link naar reactie
6 minuten geleden, sanderg zei:

 

Los van dit alles- de Bommelverhalen zijn echt geweldig! Jammer dat ze nooit veel internationale aandacht hebben gekregen voor zover ik weet 

 

De kracht van Toonder zat in het gebruik van de Nederlandse Taal. Er zijn maar weinig schrijvers die zoveel woorden en uitspraken hebben toegevoegd aan het Nederlands als Toonder.

Helaas wordt het Nederlands op te weinig plekken gesproken om echt internationaal door te kunnen breken..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
2 minutes ago, Rik said:

 

De kracht van Toonder zat in het gebruik van de Nederlandse Taal. Er zijn maar weinig schrijvers die zoveel woorden en zinsneden hebben toegevoegd aan het Nederlands als Toonder.

Helaas wordt het Nederlands op te weinig plekken gesproken om echt internationaal door te kunnen breken..

Daar heb je zeker een punt.. Jan Wolkers heeft zelfs ooit een literatuurprijs geweigerd omdat hij verbolgen was over het feit dat Toonder deze niet al eerder had gekregen..

Link naar reactie
Op 12/7/2020 om 15:35, acor zei:

Verkoop die rechten aan Studio 100 en die maken er een goudmijn van. Getuige alle door hen overgenomen strip- en animatiefiguren.

Nou.... 🤔....  niet alles is even succesvol uit de Vlaamse Kinderentertainmentfabriek... Wizzy en Woppy, Big en Betsy, om maar helemaal te zwijgen van de werkelijk stupide versie van Nils Holgersson!!! Ik weet niet of je die ooit gezien hebt maar dat is echt een gedrocht !  Hoe je zo’n prachtig bronmateriaal kunt verknallen is mij volkomen een raadsel. Zeker als daar al ooit een zeer indrukwekkende serie van gemaakt is waarop je je kunt baseren.  Laat Gert en Hans maar snel met hun vingers van Bommel afblijven, want ik zie daar weinig heil in... commerciële keuzes en  vaak zeer kinderlijke verhaallijnen zijn niet iets wat ik associeer met de wereld van Rommeldam of Koning Hollewijn! 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 11/7/2020 om 19:03, Dickerdack zei:

Hoezeer ik ook de wereld van Tom Poes en heer Bommel koester, ik ben bang dat dit in plaats van slot  Bommelstein, een nieuw luchtkasteel in pretparkland zal worden... In mijn ogen totaal onterecht, maar er is veel te weinig aandacht meer voor de strips van Marten Toonder. In de jaren 50, 60, 70 en 80 van de vorige eeuw domineerde Toonder de kranten met zijn stripverhalen, maar dat is al lang verleden tijd. Een kleine - niche -  groep liefhebbers zal er altijd blijven bestaan, maar die bestaat vooral uit eerbiedwaardige grijsaards, zo heb ik het idee. Ik denk dat ik met mijn 43 kalenderjaren tot de jongste groep oplettende lezertjes behoor. Ik ben naast stripliefhebber ook een enorme liefhebber van pretparken/ themaparken, dus ik kan alleen maar hopen dat dit plan enorm succesvol wordt. Maar dan is de wens meer de vader der gedachte...

Maar goed, als ze het echt heel sterk aanpakken, wie weet? De verhalen zijn ontzettend sterk: Ze vormen een milde satire op het Nederland in de tweede helft van de vorige eeuw. Maatschappelijke kwesties, het koningshuis, buitenlandse politiek, verwerking van ‘s Neerlands oorlogsverleden... de verhalen zitten vol boodschappen en retoriek.... er zit zoveel kwaliteit in deze strips...  Ik kan alleen maar duimen dat t gaat gebeuren, maar heb er weinig hoop op, hoe graag ik het persoonlijk ook zou willen zien verrijzen... 

Verdomd, nooit geweten dat Toonder de Alan Moore van de lage landen was.

 

image.thumb.png.e6def109e6129b1cf97c0915efbfad85.png

https://www.spirituelevrienden.com/marten-toonder-en-heer-bommel-/marten-toonder-en-het-mystieke-2/

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...