Ga naar inhoud

Vandaag herlezen.


mister o

Recommended Posts

Veel strips die ik in mijn jeugd graag las, daar raak ik nu nog moeilijk door. 

Eerder dan alles te herlezen, kijk ik nu liever naar de plaatjes. De verhalen ken ik eigenlijk al. 

Ik heb veel respect voor de sublieme tekeningen en de vaardigheid waarmee ze zijn gemaakt. Kijken verschaft me op zich al veel plezier. 

Maar een volledig album herlezen, dat wordt met de jaren moeilijker voor me. 

 

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ik ben begonnen met eens al mijn Robbedoes-weekbladen te (her)lezen. Zit momenteel in september 1942. Na zijn mislukte zoektocht naar de blauwe aap, is Robbedoes samen met Buffel teruggekeerd naar Europa waar hij zijn vriend introduceert in de bokswereld, De op wraak beluste Rose laat de Roode Ruiter ten prooi liggen van de gieren, maar krijgt alsnog wroeging. Verder is er Superman die Jenny redt, maar  sinds de inkrimping vorige week van het weekblad Robbedoes van 16 naar 8 bladzijden, moet deze superheld met 2 kleine strookjes tevreden zijn. De blauwe sperwer weet dan weer te ontkomen aan een meute zeeschuimers. In Het spookschip wordt aan land gegaan om een schat op te graven. Vlieger Bob en zijn vrienden  hebben te kampen met boeven die de geheime formule van Dr. Gitan willen bemachtigen, en kunnen ontsnappen langs een geheime gang in de bibliotheek van het kasteel. En Jan Kordaat en Jefke ten slotte zijn op zoek naar de vader van Jefke in Qued Taouled. Baard en Kale hebben de afslanking van het blad tgv de papierschaarste helaas niet overleefd. Benieuwd hoe het volgende week allemaal afloopt.

 

 

image.png

Link naar reactie
10 minuten geleden, Tuizentfloot zei:

Na zijn mislukte zoektocht naar de blauwe aap, is Robbedoes samen met Buffel teruggekeerd naar Europa waar hij zijn vriend introduceert in de bokswereld

 

 

Was Jijé in deze periode al de tekenaar?

En pech met die blauwe aap. Robedoes zal moeten wachten tot de tijd van de marsupilami aanbreekt om zijn spreekwoordelijke honger naar exotische dieren te stillen.

 

10 minuten geleden, Tuizentfloot zei:

Verder is er Superman die Jenny redt, maar  sinds de inkrimping vorige week van het weekblad Robbedoes van 16 naar 8 bladzijden, moet deze superheld met 2 kleine strookjes tevreden zijn.

 

 

 

Ik wist niet dat Superman in Robbedoes heeft gestaan. Wie was die Jenny? Een rivale van Lois?

Link naar reactie

Ik heb dit weekend voor Uitgeverij L de verhalen uit de 2e integrale van Trigië gelezen (kritisch, want op zoek naar slordigheden en foutjes) en de verhalen

 

kende ik soms nog wel. Scenario rammelt her en der wel wat en af en toe wat afgeraffeld, tekenwerk kwalitatief toen al van hoog niveau door Don Lawrence.

 

Maar het was amusant en nu kijk je er uiteraard anders naar dan toen als jochie van een jaar of 8.

 

Scenario zou anno nu (deels) niet meer kunnen, maar ja de strip is natuurlijk ook volwassen geworden...

Link naar reactie
9 uren geleden, cinco zei:

 

Was Jijé in deze periode al de tekenaar?

 

Ik wist niet dat Superman in Robbedoes heeft gestaan. Wie was die Jenny? Een rivale van Lois?

Ik vermoed dat Rob-Vel in 1942 opnieuw volledig instond voor Robbedoes, nadat tijdens zijn eerdere mobilisatie respectievelijk zijn vrouw (Davine) en Jijé in '40 en '41 hadden in- of bijgesprongen. De strip in dit weekblad draagt in elk geval de signatuur van Rob-Vel.

 

Superman verscheen inderdaad in Robbedoes onder de titel Marc de moderne Herkules. Hier is hij herleid tot twee nietige slecht afgedrukte strookjes onder de titel Superman. 

 

001.thumb.jpg.59c6bff09bc76d814f4291451a351c44.jpg 002.thumb.jpg.96d82e85e59339b93579cdf3549ecdc7.jpg

 

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Tuizentfloot zei:

Ik vermoed dat Rob-Vel in 1942 opnieuw volledig instond voor Robbedoes, nadat tijdens zijn eerdere mobilisatie respectievelijk zijn vrouw (Davine) en Jijé in '40 en '41 hadden in- of bijgesprongen. De strip in dit weekblad draagt in elk geval de signatuur van Rob-Vel.

 

Superman verscheen inderdaad in Robbedoes onder de titel Marc de moderne Herkules. Hier is hij herleid tot twee nietige slecht afgedrukte strookjes onder de titel Superman. 

 

001.thumb.jpg.59c6bff09bc76d814f4291451a351c44.jpg 002.thumb.jpg.96d82e85e59339b93579cdf3549ecdc7.jpg

 

 

 

Jenny is Lois en Clark Kent is Marc Costa. Gewoonweg een vreemde vertaling. In onderstaande Ciso staan meer stroken.

 

ciso.jpg

www.windmill-comics.com

Link naar reactie

 

 

afbeelding.thumb.png.3bd678b28767d09b84e47b1c8cce449f.png

 

 

Noë is een toch wel uniek figuur binnen het Robbedoesuniversum.

Van de redactie bij Guust tot de jungle van Palombië... hij is opgedoken in verschillende reeksen en crossovers (als je Bravo Brothers zo kunt beschouwen) en in Frank Pé's Robbedoeshommage van 2016 (met een flinke schep Zoo) heeft hij opnieuw een memorabele rol.

afbeelding.thumb.png.6feaad242b2320eda605c346e3c641f2.png

 

Enkele van zijn eerdere verschijningen:

 

afbeelding.png.070a101ede61a5300711e4debcddac79.pngafbeelding.png.3c470f4556bb180779a6a1cc203396f0.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...