Ga naar inhoud

Marc Legendre Gaat Leopold Vermeiren Achterna


Gast Kontiki

Recommended Posts

Misschien is dit wel een aparte thread waard. In ons overzicht van Marc Legendre-projecten gaat het ook over gloednieuwe jeugdboeken van De Rode Ridder waar hij er dit jaar al twee van publiceert: http://www.stripspeciaalzaak.be/StripFacts.php#MarcLegendre Deze komen bovenop de twee strips van De Rode Ridder die dit jaar verschijnen, de eerste al in mei.

 

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar als kind leende ik die oorspronkelijke boeken van de bibliotheek. Ik kon die zelfs niet opzij leggen en las ze met een zaklamp onder mijn lakens zodat mijn ouders niet zouden merken dat ik nog na mijn uur om te gaan slapen wakker bleef.

Vooral toen Johan met zijn paard Jago op kruistochten ging won de reeks aan kracht, en aan nevenpersonages want hij had nogal wat apostelen rond zich: Koenraad, Rond, Sid Dallas,... De illustraties van Karel Verschuere vond ik bijzonder mooi. De Rode Ridder was wel een beetje mijn reeks want mijn vader kocht de strips zelf al als kind voor zichzelf. Ik had zijn verzameling enkel aan te vullen met de nieuwe strips.

Rond mijn twaalfde was er eens een verkoop van afgedankte en kapot gelezen boeken uit de bibliotheek. Daar sloeg ik mijn slag en kocht een vijftiental boeken die ik jaren tevoren onder mijn lakens las.

Legendre zal meer de Camelot-cyclus uitspelen. Ik ben benieuwd.

Link naar reactie

Misschien is dit wel een aparte thread waard. In ons overzicht van Marc Legendre-projecten gaat het ook over gloednieuwe jeugdboeken van De Rode Ridder waar hij er dit jaar al twee van publiceert: http://www.stripspeciaalzaak.be/StripFacts.php#MarcLegendre Deze komen bovenop de twee strips van De Rode Ridder die dit jaar verschijnen, de eerste al in mei.

 

Dat weet ik al een tijdje, maar het stond inderdaad onder publicering embargo.

Het is met ongeduld uitkijken naar die twee eerste boeken. Net zoals naar het eerste Rode Ridder stripalbum naar een scenario van Legendre!

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Het is vreemd, maar de strips van de RR hebben me nooit geboeid. De boeken van Vermeire wel, die haalde ik uit de bib. Maar ik ga dat nu toch niet meer kopen, hoor. De uitgever is toch gestopt met de boeken omdat geen hond die dingen nog kocht?

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Hier een aanvulling van Legendre dat een antwoord biedt:

"Ja, die nevenfiguren... daar zeg je wat.
Het is de bedoeling om die in het begin weg te laten.
Ik introduceer een nieuwe figuur, Allis, een meisje van veertien, een duivelse schurk, Malfrat en een zwarte magiër Branhucar en die moeten eerst een plekje veroveren in het hart van de lezers.
Als ik daar nog een Koenraad of Sid bijvoeg, wordt het een beetje zo'n typische Russische roman waarin zoveel personages opduiken, dat je nooit onthoudt wie wie is.
Ik ga er ook van uit dat de doelgroep de vorige boeken niet gelezen heeft (weet niet eens of je die nog ergens vindt (ja, in jouw boekenkast)) en zich dus niet afvraagt waar die personages heen zijn. Dat hoop ik tenminste.


Ook is Johan weer terug thuis van de Kruistochten."

Link naar reactie

De Rode Ridder heeft me nooit kunnen boeien en dus ook de leesboeken niet. Geef mijn portie maar aan Fikkie.

 

Maar wat ik toch niet snap is waarom er 2 verschillende Johan's moeten zijn? Waarom het nodeloos gecompliceerd maken?

De bedoelde doelgroep kent die ouwe Rode Ridders toch niet en hebben daar toch geen flauw benul van?

Link naar reactie
Gast Natte aap

De uitgever is toch gestopt met de boeken omdat geen hond die dingen nog kocht?

 

ja ja, honden die boeken kopen.

"woef woef"

da's dan vijfentwintig euro. En snuffel zo niet in mijn kruis.

Dat kan toch helemaal niet waldorf :D

 

Anyway, ook ik moet (zonder schaamte) toegeven dat ik de rode ridder (de boeken), Jan zonder vrees en Arendsoog verschrikkelijk graag las. Dus ik moet die ook nog ergens in een doos hebben staan. Tenzij een of ander insect alles opgegeten heeft.

 

Natuurlijk ga ik die nu niet meer kopen en lezen, dat zijn jeugdboeken. (ook al zijn er enorm gehypte jeugdboeken die blijkbaar door hele schare volwassenen worden gelezen, dus ik zie niet in waarom je dan wel een 'arrey po'a' zou lezen maar geen rode ridder. Kwalitatief zal dat waarschijnlijk niet zo ver van elkaar liggen. Qua hype natuurlijk wel). 

 

Maar misschien wel voor neefjes of nichtjes die graag lezen. Ik ben er vast van overtuigd dat Marc even goede juegdboeken kan schrijven dan de Leopold.

Link naar reactie

De strip RR heeft mij nooit kunnen boeien. De boeken daarentegen... Ik was zelfs nog lid van De Rode Ridder-club van de Kredietbank!

Niet vergeten dat de strip afgeleid is van de boeken en niet andersom!

Leopold Vermeiren was een streekgenoot en de kleinzoon zat bij mij op de lagere school. Enkele gesigneerde exemplaren sierden dan ook mijn jongensboekenkast :e002:

"Voor wie wacht, komt alles steeds te laat"

Link naar reactie

Ik was zelfs nog lid van De Rode Ridder-club van de Kredietbank!  :e002:

Heej, ik ook! Daar heb ik enkele boeken en strips met een zilveren sticker van Kredietbank aan te danken. Maar wat kreeg je daar nog voor? Lang heeft het niet geduurd, weet ik nog. Ik had niet ees een rekening bij KB.

Link naar reactie

Een familielid van me vond onlangs "De Ring met de blauwe steen" uit 1952 terug op zolder. Het ligt ondertussen in mijn bibliotheek. Op het eerste zicht lijkt het niet zo bijzonder. Het is zelfs maar 32 pagina's lang, maar als je het begint te lezen merk je al vlug de namen Ridder Johan, zijn schildknaap Koenraad en zijn paard Jago op. Ridder Johan wordt alleen nog nergens De Rode Ridder genoemd. Ik vermoed dat dit het prille begin van de Rode Ridder is.

 

d615fcd0-4a4a-012f-5063-005056945a4e.jpg

Link naar reactie

Maar wat ik toch niet snap is waarom er 2 verschillende Johan's moeten zijn? Waarom het nodeloos gecompliceerd maken?

De bedoelde doelgroep kent die ouwe Rode Ridders toch niet en hebben daar toch geen flauw benul van?

 

Er zijn natuurlijk ook niet echt twee verschillende Rode Ridders. Maar ze leven wel in een verschillende wereld, waarbij die van de boeken meer historisch verantwoord is en ze omringen zich met andere personages.

En beetje zoals de verschillen tussen James Bond uit de boeken en de films. De hedendaagse schrijvers van de nieuwe Bond-boeken hebben het duidelijke moeilijk met die verschillen, want moeten ze trouw blijven aan het bronmateriaal (de boeken dus) of moeten ze rekening houden met het feit dat de meeste mensen meer vertrouwd zijn met de filmversie? Meestal kiezen ze voor een soort mix tussen de twee, maar dat werkt niet altijd. Q is bijvoorbeeld een personage uit de films, in de boeken heet het hoofd van de Q-sectie gewoon Major Boothroyd. Tenzij bij die ene schrijver die op het verschrikkelijke idee kwam de naam Q'ute te gebruiken. Het ging dan ook om een vrouwelijk personage.

En zo krijg je bijvoorbeeld ook de vreemde situatie dat de Young Bond-boeken zich afspelen in de jaren 30 terwijl de laatste echte Bond-roman zich in het heden afspeelt met een hoofdpersonage dat ongeveer 35 jaar oud is. Terwijl de voorlaatste roman zich dan weer in de jaren 50 afspeelde.   

 

Maar ik wijk af.

Link naar reactie

Een jaartje geleden wilde ik mijn rode ridderboeken nog van de hand doen... Ze stonden jaren in de kast zonder er eentje gelezen te hebben. Aangezien ze niet meteen verkocht geraakten, toch maar eentje genomen om te (her)lezen. De rode ridder op kruisvaart. Man, daar barst de reeks echt los, en in een oogwenk herinnerde ik me ijzersterke delen zoals de ijzeren brug, de heilige lans...

Ik prijs mezelf gelukkig dat ik ze toch niet verkocht heb.

Geen hond kocht ze nog... dat kan wel waar zijn maar we mogen echter niet vergeten dat de laatste delen niet door standaard uitgeverij verkocht werden, en dus bijgevolg geen grote marketing achter de verkoop zat. Als je kijkt naar het aanbod jeugd-jongerenboeken van vandaag, dan zit daar enorm veel fantasy, tovenaars, elfen en dergelijke meer bij. Ik denk dan ook dat deze revival een kans kan hebben, zeker als de stripreeks in het kielzog van de marketing gebruikt wordt.

Wat de rode ridder van Vermeiren betreft, die zit vast in Antiochië. Zelf heb ik ooit in het tijdperk van de rode ridder site een poging ondernomen om een vervolg aan de reeks te breien,op fanbasis uiteraard, en dan merk je pas hoe simpel en eenvoudig de boeken lijken, maar wat een fantasie Leopold Vermeiren gehad moet hebben om zoveel verhalen te vertellen. Als iemand dat zou kunnen, dan denk ik dat Marc Legendre hier een uitstekende kandidaat is.

Een andere setting dan de kruistochten lijkt me zeker een meerwaarde. Eveneens in het tijdperk van de rode riddersite hadden Martin en Frans Roelofse (een grote fan die als kind was opgegroeid met de boeken in Zuid Arfika) eveneens een vervolg gemaakt ook op fanbasis, met een compleet verschillende setting... Vlaamser... Klassieker, maar veel aangenamer om lezen dan een zoveelste kruistocht verhaal. Sidekicks meenemen naar Camelot? Koenraad, Sid Dallas,... Ik zou het niet meteen doen, laat Legendre maar zijn eigen personages creëren.

Link naar reactie

Een jaartje geleden wilde ik mijn rode ridderboeken nog van de hand doen... Ze stonden jaren in de kast zonder er eentje gelezen te hebben. Aangezien ze niet meteen verkocht geraakten, toch maar eentje genomen om te (her)lezen. De rode ridder op kruisvaart. Man, daar barst de reeks echt los, en in een oogwenk herinnerde ik me ijzersterke delen zoals de ijzeren brug, de heilige lans...

Ik prijs mezelf gelukkig dat ik ze toch niet verkocht heb.

Geen hond kocht ze nog... dat kan wel waar zijn maar we mogen echter niet vergeten dat de laatste delen niet door standaard uitgeverij verkocht werden, en dus bijgevolg geen grote marketing achter de verkoop zat. Als je kijkt naar het aanbod jeugd-jongerenboeken van vandaag, dan zit daar enorm veel fantasy, tovenaars, elfen en dergelijke meer bij. Ik denk dan ook dat deze revival een kans kan hebben, zeker als de stripreeks in het kielzog van de marketing gebruikt wordt.

Wat de rode ridder van Vermeiren betreft, die zit vast in Antiochië. Zelf heb ik ooit in het tijdperk van de rode ridder site een poging ondernomen om een vervolg aan de reeks te breien,op fanbasis uiteraard, en dan merk je pas hoe simpel en eenvoudig de boeken lijken, maar wat een fantasie Leopold Vermeiren gehad moet hebben om zoveel verhalen te vertellen. Als iemand dat zou kunnen, dan denk ik dat Marc Legendre hier een uitstekende kandidaat is.

Een andere setting dan de kruistochten lijkt me zeker een meerwaarde. Eveneens in het tijdperk van de rode riddersite hadden Martin en Frans Roelofse (een grote fan die als kind was opgegroeid met de boeken in Zuid Arfika) eveneens een vervolg gemaakt ook op fanbasis, met een compleet verschillende setting... Vlaamser... Klassieker, maar veel aangenamer om lezen dan een zoveelste kruistocht verhaal. Sidekicks meenemen naar Camelot? Koenraad, Sid Dallas,... Ik zou het niet meteen doen, laat Legendre maar zijn eigen personages creëren.

Dat heb jij heel accuraat gezegd, Cornelis. En bedankt voor het compliment.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...