cartoonesk Posted October 28, 2020 Share Posted October 28, 2020 Hallo, aan de tekenaars hier : Welk tekenpapier gebruiken jullie? Welk tekenpapier is het beste om met pen en papier te tekenen? alvast bedankt. groetjes. Quote Link to comment
Yncke Posted October 28, 2020 Share Posted October 28, 2020 Het printerpapier van de Standaard Boekhandel. Een beetje mee opletten bij 't inkten om geen vegen te hebben, maar ik heb dat liever dan papier waar de inkt sterk in trekt. Quote yncke.be Link to comment
sporoi Posted October 28, 2020 Share Posted October 28, 2020 A3 tekenpapier van Canson 250g/m² voor 1/2 pagina. Dat bevalt me wel voor de pennen van Faber-Castell. Quote Link to comment
dirk (monsieur toupet) Posted October 29, 2020 Share Posted October 29, 2020 Vanalles. Laatst wat gladder tekenpapier geprobeerd en dat beviel me erg bij het inkten. De pen trekt er vlotter over. Maar oppassen met de hand, en ook niet te snel willen gommen, want zo heb ik al een paar tekeningen verknoeid... Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 2, 2020 Author Share Posted November 2, 2020 Bedankt voor de reacties! 250 g lijkt me wel dik, terwijl printpapier me juist te dun lijkt... Je tekent op een groot formaat, Spiro! Met pen en inkt? Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 2, 2020 Author Share Posted November 2, 2020 Ik teken ook wel liefst op iets dikker papier, inderdaad vanwege het gummen. Vroeger tekende ik mijn strips wel op een groot formaat maar nu vaak een A4 voor een halve pagina (vanwege dat ik enkel een A4-scanner ter beschikking heb). Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 2, 2020 Author Share Posted November 2, 2020 Okay, kan natuurlijk! Quote Link to comment
charles Posted November 19, 2020 Share Posted November 19, 2020 Ik teken/schets op papier van de supermarkt, 80 gr. (dun maar niet duur). Vroeger inktte daar ook op, maar de afgelopen 10 jaar of zo, gebruik ik altijd Bristol als ik klaar bent om te inkten (van Canson of Claire Fontaine). Ik scan de schetsen, draai ze uit als cyaan op Bristol en scan de geïnkte tekening daarna op zwart/wit (soort "non-repro blue" idee). Scheelt uitgummen, je kan ook dingen in de schets wat corrigeren en verplaatsen en Bristol is veel fijner om op te inkten met penseel dan hvo, vind ik - veel beter. Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 23, 2020 Author Share Posted November 23, 2020 Bedankt voor je reactie! Interessante werkwijze. Heb wel gehoord van tekenaars die schetsen met een blauw potlood. Is Bristol niet te dik om mee te printen? Quote Link to comment
charles Posted November 24, 2020 Share Posted November 24, 2020 Ik gebruik Claire Fontaine Bristol - het is volgens mij zo'n 205 grams. Niet overdreven dik en wil door mijn printer (een niet al te dure Desk Jet - geen laser printer). Ik heb ook wel vaker Canson gebruikt (dacht zo'n 225 grams?). Dat wou ook door de printer, maar heb ook wel eens storing gehad. En Bristol uitdraaien is wel handig als je een beetje op papier wil letten - je kan ook op de achterkant printen en beide kanten gebruiken, het is dik genoeg dat de scanner er niet doorheen scant. Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 25, 2020 Author Share Posted November 25, 2020 Bedankt voor de verduidelijking, Charles! Groetjes van mij! Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 Om gewoon te schetsen meestal copy/printpapier uit de supermarkt. Maar dan moet ik wel met een zeer zacht potlood zoals een Staedtler Mars Luminograph ( die blauwe poltloden) 8B tekenen. Papier is anders veel te glad. Met vulpotlood dat ook vrij zacht is, 2B, teken ik het liefst op de iets meer korrelige papiersoorten. Schetsboeken van Canson, Fabriano, D&R, Clairefontaine... Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 30, 2020 Author Share Posted November 30, 2020 Bedankt voor je reactie, Kameraad! Quote Link to comment
Yan Posted March 26, 2021 Share Posted March 26, 2021 ik inkt digitaal, gebruik enkel Canson schetspapier nog. Voor commissies Steinbach. Toen ik inktte op papier was dat Schoeller Hammer of Turm, daar kon je makkelijk fouten wegschrapen en opnieuw inkten. Quote It could be worse, it could be raining ! Link to comment
cartoonesk Posted March 29, 2021 Author Share Posted March 29, 2021 Bedankt voor je reactie! Quote Link to comment
Recommended Posts