Ga naar inhoud

Jan Jans en de kinderen


Veto

Recommended Posts

Kan iemand me zeggen vanaf welk album Jan Kruis het potlood doorgaf aan 'Studio Jan Kruis'?
Volgens Stripinfo.be is album 25 uit 1998 nog helemaal van Jan Kruis. Bij album 26 dat in 2000 verscheen staat bij maker 'Studio Jan Kruis' vermeld.
Ik ken de reeks niet erg goed. Maar ik vermoed dat hier (Hollandse) Repers zitten die wel het fijne afweten vanaf welk album 'Jan Jans en de Kinderen' een 'studioproject' is geworden en niet meer door de originele bedenker werd gemaakt?

Jan Jans 25.jpg

Jan Jans 26.jpg

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

 

Van wikipedia:

 

 

Quote

In 1999 werd de strip na bijna 30 jaar overgedragen aan Studio Jan Kruis,

 

Ik weet niet of dat je echt verderhelpt.

 

------------------------------------------------

 

Katootje en de rooie kat zijn natuurlijk de sterren van de reeks.

Is wel al heel lang geleden dat ik er nog eentje gelezen heb.

Al heb ik er zowel van Jan Kruis als van Studio Kruis gelezen.

 

Maar die wat zuiver Jan Kruis-albums zijn, die hebben toch wel die feel die je in de latere albums niet meer hebt.

 

afbeelding.thumb.png.94aef14c3fe50ee8638004e45352eaee.png

Link naar reactie
6 minuten geleden, Veto zei:

Is de overgang echt zichtbaar? Als je een gag van Jan Kruis naast een gag van de studio legt, is het verschil dan echt duidelijk te zien? 

 

Ik weet niet of de overgang echt zichtbaar is, zo goed ken ik de reeks zelf niet.

Maar die oorspronkelijke lijnvoering van de eerste albums droeg bij tot de charme en de uitstraling van de reeks.

 

afbeelding.thumb.png.e5a6870d0ed0915da982a3ddc210a8da.png

 

Vergelijk bovenstaande tekening met een recentere uitgave.

Voel je het verschil?

 

afbeelding.thumb.png.db62eb27af4ca96a0f46447cffed2a81.png

Link naar reactie

In het boek "Jan Kruis" (uitgave van Silvester uit 2003) staat op pagina 31 te lezen: "Jan (Kruis) maakte zijn laatste wekelijkse aflevering van Jan, Jans en de kinderen, nummer 1139, in het voorjaar van 1999".

Dat maakt dat in album 26 nog 24 gags staan van de hand van Jan Kruis zelf en 20 gags gemaakt door de Studio.

 

1970130421_JanKruis.thumb.jpg.e0959ccb66d3062017529ad458f34a07.jpg

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
17 uren geleden, Veto zei:

Is de overgang echt zichtbaar? Als je een gag van Jan Kruis naast een gag van de studio legt, is het verschil dan echt duidelijk te zien? 

 

Je kunt het direct zien. Jan Kruis tekende zijn lijnen met haaltjes en krasjes waar de meeste studiomedewerkers veel netter en vloeiender werken. Een verschil van dag en nacht.

 

JanJansEnDeKinderen-Sur-t.jpg.a8655a48920dc5107380a8c4dfc28323.jpg

 

Hierboven is Jan Kruis driect op papier met pen, zie je wat ik bedoel?

Link naar reactie

Jan, Jans en de Kinderen is misschien wel de bekendste strip uit Nederland. 

Niet alleen bekend bij het striplegende publiek maar ook bij de doorsnee Nederlander. De strip bestaat 50 jaar en de kranten stonden vol en zelfs in televisieprogramma's werd er aandacht aan besteed. Dat zegt echt wat!

Maar dat is wel te danken aan de Grote man achter deze strip, Jan Kruis. 
Hij voelde enorm goed de tijdsgeest aan en durfde scherp te zijn en zelf grenzen op te zoeken.

Na zijn pensioen is de strip afgezwakt tot een schim uit het verleden. Het tekenwerk is echt studiowerk en leeft nauwelijks. De grapjes zijn superflauw en nauwelijks een glimlach waard. De scherpte is eraf. Iets wat het handelsmerk van Jan Kruis was. Het was ook écht zijn strip.

Lees Jan, Jans en de Kinderen tot deel 26 en je weet hoe Nederland er in de laatste drie decennia van de 20ste eeuw uitzag!

Link naar reactie
  • 2 years later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...