Veto Posted December 22, 2020 Posted December 22, 2020 Kan iemand me zeggen vanaf welk album Jan Kruis het potlood doorgaf aan 'Studio Jan Kruis'? Volgens Stripinfo.be is album 25 uit 1998 nog helemaal van Jan Kruis. Bij album 26 dat in 2000 verscheen staat bij maker 'Studio Jan Kruis' vermeld. Ik ken de reeks niet erg goed. Maar ik vermoed dat hier (Hollandse) Repers zitten die wel het fijne afweten vanaf welk album 'Jan Jans en de Kinderen' een 'studioproject' is geworden en niet meer door de originele bedenker werd gemaakt? Quote Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :http://vetostript.weebly.com
cinco Posted December 22, 2020 Posted December 22, 2020 Van wikipedia: Quote In 1999 werd de strip na bijna 30 jaar overgedragen aan Studio Jan Kruis, Ik weet niet of dat je echt verderhelpt. ------------------------------------------------ Katootje en de rooie kat zijn natuurlijk de sterren van de reeks. Is wel al heel lang geleden dat ik er nog eentje gelezen heb. Al heb ik er zowel van Jan Kruis als van Studio Kruis gelezen. Maar die wat zuiver Jan Kruis-albums zijn, die hebben toch wel die feel die je in de latere albums niet meer hebt. Quote
Veto Posted December 22, 2020 Author Posted December 22, 2020 Is de overgang echt zichtbaar? Als je een gag van Jan Kruis naast een gag van de studio legt, is het verschil dan echt duidelijk te zien? Quote Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :http://vetostript.weebly.com
cinco Posted December 22, 2020 Posted December 22, 2020 6 minuten geleden, Veto zei: Is de overgang echt zichtbaar? Als je een gag van Jan Kruis naast een gag van de studio legt, is het verschil dan echt duidelijk te zien? Ik weet niet of de overgang echt zichtbaar is, zo goed ken ik de reeks zelf niet. Maar die oorspronkelijke lijnvoering van de eerste albums droeg bij tot de charme en de uitstraling van de reeks. Vergelijk bovenstaande tekening met een recentere uitgave. Voel je het verschil? Quote
mister o Posted December 22, 2020 Posted December 22, 2020 6 minuten geleden, Veto zei: Is de overgang echt zichtbaar? Als je een gag van Jan Kruis naast een gag van de studio legt, is het verschil dan echt duidelijk te zien? Ja Quote
Veto Posted December 22, 2020 Author Posted December 22, 2020 Ah ok. Ik zie het idd heel duidelijk. Merci voor supersnelle reacties. Quote Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :http://vetostript.weebly.com
Theodoor Posted December 22, 2020 Posted December 22, 2020 In het boek "Jan Kruis" (uitgave van Silvester uit 2003) staat op pagina 31 te lezen: "Jan (Kruis) maakte zijn laatste wekelijkse aflevering van Jan, Jans en de kinderen, nummer 1139, in het voorjaar van 1999". Dat maakt dat in album 26 nog 24 gags staan van de hand van Jan Kruis zelf en 20 gags gemaakt door de Studio. Quote a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)
Daan Posted December 23, 2020 Posted December 23, 2020 17 uren geleden, Veto zei: Is de overgang echt zichtbaar? Als je een gag van Jan Kruis naast een gag van de studio legt, is het verschil dan echt duidelijk te zien? Je kunt het direct zien. Jan Kruis tekende zijn lijnen met haaltjes en krasjes waar de meeste studiomedewerkers veel netter en vloeiender werken. Een verschil van dag en nacht. Hierboven is Jan Kruis driect op papier met pen, zie je wat ik bedoel? Quote
Veto Posted December 23, 2020 Author Posted December 23, 2020 Ik zie het. Ik houd meer van dat krasserige. Dus ga ik mij beperken tot het bij elkaar zoeken van de albums van Jan Kruis. Ik heb er ondertussen al zes in tweedehands gevonden. Quote Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :http://vetostript.weebly.com
Kobus Posted December 23, 2020 Posted December 23, 2020 Jan, Jans en de Kinderen is misschien wel de bekendste strip uit Nederland. Niet alleen bekend bij het striplegende publiek maar ook bij de doorsnee Nederlander. De strip bestaat 50 jaar en de kranten stonden vol en zelfs in televisieprogramma's werd er aandacht aan besteed. Dat zegt echt wat! Maar dat is wel te danken aan de Grote man achter deze strip, Jan Kruis. Hij voelde enorm goed de tijdsgeest aan en durfde scherp te zijn en zelf grenzen op te zoeken. Na zijn pensioen is de strip afgezwakt tot een schim uit het verleden. Het tekenwerk is echt studiowerk en leeft nauwelijks. De grapjes zijn superflauw en nauwelijks een glimlach waard. De scherpte is eraf. Iets wat het handelsmerk van Jan Kruis was. Het was ook écht zijn strip. Lees Jan, Jans en de Kinderen tot deel 26 en je weet hoe Nederland er in de laatste drie decennia van de 20ste eeuw uitzag! Quote
Daan Posted December 24, 2020 Posted December 24, 2020 Op 23/12/2020 om 15:37, Kobus zei: Lees Jan, Jans en de Kinderen tot deel 26 en je weet hoe Nederland er in de laatste drie decennia van de 20ste eeuw uitzag! En daarna nog even Kwynk lezen, de moderne variant op Jan Jans! Quote
Air Posted November 23, 2023 Posted November 23, 2023 Een prachtig over zicht van 1970 tot 1990 Quote .
Air Posted March 7 Posted March 7 Op 5/3/2024 om 21:48, Air zei: Deze zag ik vandaag achter op een magazine Dat kan vast harder Quote .
cinco Posted April 5 Posted April 5 Welke wordt eigenlijk als de essentiële periode, de topjaren van deze reeks beschouwd? Quote
Koen Claeys Posted April 11 Posted April 11 Heb deze strip gedurende de jaren '80 vele keren herlezen. Een tiental jaar geleden nog eens alles herlezen en ben gestopt toen ik merkte dat een studio het had overgenomen. Deze box, die je misschien tweedehands kan vinden, verzamelt eigenlijk het essentiële van deze reeks. Alles wat Jan Kruis heeft gemaakt voor Jan Jans & de Kinderen is top, vind ik persoonlijk. AHMO 1 Quote
AHMO Posted April 11 Posted April 11 De Periode 1970 - 1999 Deel 1 tot en met 29 Dat is de periode die door Jan Kruis gemaakt is De figuren zijn haast allemaal (losjes) op zijn familie en vrienden gebaseerd. Toen het door Studio Jan Kruis werd gemaakt, was Jan Kruis niet mee eens hoe daarna gemaakt werd. Hij heeft zelfs nog een parodie op Jan Jans en de Kinderen gemaakt. Namelijk "Kwynk" Aanrader! Jan Kruis komt, als oude chagrijnige man , er ook in voor Quote
Jos Van Brussel Posted April 14 Posted April 14 De Jan Kruis periode vind ik ook de beste. De man stak echt zijn ziel in de verhaaltjes. Daarna ging de strip door vele handen en werd een beetje wisselvallig. Ik blijf het wel leuk vinden. Ik ben de hele reeks aan het herlezen en zit nu in 2008. Nog een pak boekjes te gaan :). Koen Claeys 1 Quote
cinco Posted October 14 Posted October 14 Onlangs die recente Jan, Jans en de Kinderen in de supermarkt doorbladerd. Ik heb de indruk dat Jans tegenwoordig de hoofdfiguur van de reeks is. Veel van de one-pagers lijken rond haar te draaien. Quote
Dredd Posted October 14 Posted October 14 Klopt op dit moment is de blanke man zwaar gecanceld of geminimaliseerd in de strip , film en game wereld. Fijn dat te horen dat het mensen nu gaat op vallen. Er was toch niets mis met Jan? Quote
Kobus Posted October 14 Posted October 14 Wat een triestigheid, zeg... De strip was echt een hele persoonlijke strip van Jan Kruis. Zijn albums herlees ik regelmatig. Erg sterke grappen en heel herkenbaar en persoonlijk. De strip is afgezwakt naar niveau Donald Duck. Tekenwerk is gewoon veel te glad en om de grapjes valt helemaal niet meer te lachen. Ik heb begrepen dat er een vrouw achter de redactie van Jan, Jans en de Kinderen zit die de boel aanstuurt. De scenario's schijnen enorm gescreend te worden. Heel de ziel is uit de strip. Zeker als ik ook de covers van de album zie, schieten de tranen.... De strip had na de periode Jan Kruis gewoon moeten stoppen. En Libelle had gewoon een andere strip moeten laten ontwikkelen, vind ik. Dredd 1 Quote
bouncer Posted October 14 Posted October 14 Het is mede door het nieuwe beleid van Libelle sinds een half jaar, dat in plaats van het gezin, nu de vrouw centraal staat, op zich niet vreemd voor een vrouwenblad. Dus in de scenario's zal Jans wat meer prominent in beeld worden gezet, zolang ze er niet met een grote neger pardon, ik bedoel gekleurde meneer, er vandoor gaat, is er geen reden tot al te grote woke paniek. Ik vraag me trouwens af, hoeveel van de forumleden de Libelle daadwerkelijk lezen. Quote
cinco Posted October 14 Posted October 14 18 minuten geleden, bouncer zei: zolang ze er niet met een grote neger pardon, ik bedoel gekleurde meneer, er vandoor gaat, is er geen reden tot al te grote woke paniek. Die kwam in de jaren '70 al de aandacht van de dames opeisen. Quote
Air Posted October 14 Posted October 14 Waarom is Catootje haar Pyama-broek plots veranderd? zou Obelix er iets mee te maken hebben? Quote .
Recommended Posts