Ga naar inhoud

Graphic Novel Of 'gewoon Een Comic' ?


Recommended Posts

Tijdens een discusie tussen stripmakers, journalisten en recensten hoorde ik iemand de opmerking maken dat in graphic novels de hoofdpersonen een persoonlijke ontwikkeling doormaken. In die stelling kan ik me wel vinden. Of het verhaal nu eerst in losse comics wordt uitgebracht en vervolgens gebundeld staat hier los van vind ik.

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

Tijdens een discusie tussen stripmakers, journalisten en recensten hoorde ik iemand de opmerking maken dat in graphic novels de hoofdpersonen een persoonlijke ontwikkeling doormaken. In die stelling kan ik me wel vinden. Of het verhaal nu eerst in losse comics wordt uitgebracht en vervolgens gebundeld staat hier los van vind ik.

 

Spider-man/Peter Parker maakt ook een persoonlijke ontwikkeling door. Meermaals zelfs. ;)

Link naar reactie

@paul

 

Ah maar Spider-man is ook drama. hij vermoordde ongewild de liefde van zijn leven. Zijn oom is dood omwille van hem. enz enz. :)

 

Jij wil gewoon in hokjes denken, en er vooral van uitgaan dat het hokje dat u het best uitkomt, beter is dan een ander. Maar het zijn allemaal gewoon strips.

Link naar reactie

Inmiddels is het doorgegroeid naar een term die mensen toch veelal gebruiken voor het aangeven van verhalen welke in complexiteit en onderwerp een stuk dieper gaan dan Spider-Man heeft ruzie met Venom.

But hey..it's all in a name :)

 

En regelmatig misbruikt door marketeers. Net als bijvoorbeeld de term 'literaire thriller. De markt wordt met die term overspoeld en geeft geen realistisch beeld van de inhoud van een boek.

 

En een ruzie tussen Spider-Man en Venom kan zeker diepgang hebben.

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

Het idee achter de GN is toch dat je zo'n uitgave als volwassen serieus mensch gewoon in de boekwinkel (u weet wel zo'n archaïsch nerinkje dat op het punt staat te verdwijnen) kan kopen. De comics daarentegen worden in slonzige boeken/krantenstalletjes door kwijlende pre pubers aangeschaft.

Link naar reactie

Ach, is die term niet gewoon er ingefietst om aan te geven dat er meer "volwassen"stripjes zijn dan de comics over superhelden. ik denk dan aan de uitgaves van Will Eisner in de late jaren 70. Hedentendage is de term misbruikt door op iedere autobiografische scheet van ongetalenteerde "stripauteurs" de term GN op te plakken....

Link naar reactie

Nergens zeg ik dat de GN beter is dan de strip: LEREN LEZEN.

En over welk hokje heb je het nou eigenlijk?? Ik heb strips, comics, graphic novels..hoe je ze ook wil noemen..van Spider-Man tot Persepolis..wat maakt het uit?

De graphic novel geeft in mijn ogen alleen een bepaald deel van weer..niet beter of slechter

1) ik kan lezen. maar ik ga heus niet al die links lezen die je op een andere thread postte.

2) ok dan mijn excuses, GN's zijn niet beter of slechter dan alle andere namen.

3) de term is in het nederlands taalgebied verengt tot omhooggevallen, slecht getekende krabbelstrips, die marketeers in gewone boekenwinkels aan serieuze mensen zouden gaan verkopen, maar ze wouden het niet over strips hebben. Dat is hier op het forum de reden van verhitte discussies (geweest)

4) Voor mij is een bundel van Spidey evengoed een GN als een bundel van Sin City comics.

5) voor de rest volg ik Ellis hierin : een bundel van comics of strips die in een anthology stonden is een GN, een GN die voorheen nergens anders in verschenen is, is een Original GN (OGN). voor de rest heeft de term GN van mij niks van doen met de inhoud, of hetgeen ze er hier mee bedoelen.

voila

Link naar reactie

De een is meestal wat dikker en heeft af en toe wat meer pretentie dan de andere maar uiteindelijk zijn het allemaal toch gewoon strips. Ik lees alles wat me boeiend en leuk lijkt. Hoe anderen dat benoemen interesseert me niet. Ik kan wel zeggen dat mijn voorkeur uitgaat naar uitgaves met een afgerond verhaal. Als een verhaal vervolgd wordt in een ander deel ben ik altijd ietwat teleurgesteld. Vandaar dat ik al jaren geen franse reeksen meer volg.

Link naar reactie

Al denk ik in Nederland bij het woord graphic novel ook aan slecht getekende strips die eigenlijk een boek zouden willen zijn. :ph34r:

Die evolutie en herdefiniëring van de term hebben literaire uitgevers die ook eens strips wilden uitgeven, journalisten die er de ballen van kennen en boekwinkels die zich lieten misleiden mee in stand gebracht ja.

Link naar reactie

OK, efkens reageren:

 

1/ graphic novels zijn zogezegd de literatuur onder de strips

2/ wat is literatuur?  In mijn tijd was dat: "Literatuur is wat niet stichtend, onderrichtend of ontspannend is".
Dus een Graphic Novel is ene strip die niet puur ter ontspanning dient, een pedagogische waarde heeft of dient als voorbeeld van hoe zich te gedragen.

 

Alstublieft.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...