Ga naar inhoud

Graphic Novel Of 'gewoon Een Comic' ?


Recommended Posts

  • 6 months later...

attachicon.gifMara Santi.png

 

Volgens de personeelskalender zou deze lezing ook/nogmaals doorgaan op maandag 11/05.

 

Lezione di Cristina Greco (Università  degli Studi di Roma "La Sapienza")

Cristina greco è autrice del volume: Graphic novel. Confini e forme inedite nel sistema attuale dei generi (Edizioni Nuova Cultura, 2014)

Sinossi del libro:

"Questo libro propone la lettura di una forma di testualità emergente nel panorama editoriale contemporaneo: il graphic novel. Dall’autobiografia al reportage giornalistico, dal racconto diaristico all’impiego del documento d’archivio, il volume presenta alcuni esempi di analisi testuale nel quadro di questioni di interesse semiotico quali, ad esempio, gli effetti di realtà e di verità e la costruzione delle soggettività e delle identità collettive. Dai quaderni dei bambini della scuola di Beslan in Anna Politkovskaja alla solitudine del viaggio ne Il fotografo, dalla follia di Bertrand Russell in Logicomix al vissuto di traumi collettivi in Yossel, l’analisi si muove tra questi e altri testi alla ricerca della significazione e dei valori profondi, al fine di comprendere il modo in cui i generi si manifestano nel discorso sulla memoria individuale e collettiva tenuto dal graphic novel. Nel far questo, l’autrice compie un passaggio dall’analisi dei linguaggi del fumetto a una sua concezione nel quadro di una semiotica della cultura: all’esame della specificità semiotica di tale forma espressiva, si affianca uno studio del graphic novel come forma di autorappresentazione delle culture."

Link naar reactie

Tijdens een discusie tussen stripmakers, journalisten en recensten hoorde ik iemand de opmerking maken dat in graphic novels de hoofdpersonen een persoonlijke ontwikkeling doormaken.

Ach ja, dat is hetzelfde soort gezeik dat wordt gebruikt om het verschil te maken tussen "lectuur" en "literatuur". Bunch of crap. Het dient alleen maar om te kunnen zeggen: wat wij lezen is beter. Ergo: wij zijn beter. Nog meer bunches of crap.

Weet je, er was ooit een studie waaruit bleek dat er geen verschil is tussen de attitudes van lezers van lectuur en van literatuur. Ze zijn bijv. allemaal even racisitsch. Of niet racistisch, zoals je maar wilt. Spijtig genoeg weet ik niet waar die studie te vinden.

 

Niettemin vind ik ook wel dat er een onderscheid is tussen comics/graphic novels, maar ik vind om te beginnen niet dat je dat scherp kunt onderscheiden in twee gebieden waartussen een immens niemandsland ligt. Ik zie het als een spectrum: een geleidelijke overgang van het ene in het andere.

Ik zou er ook aan willen toevoegen, dat het idee van de "persoonlijke ontwikkeling" alleen maar rekening houdt met de verhaalstof, en niet met een ander belangrijk aspect van elke strip: de tekeningen. En dat terwijl in de beeldende kunsten de grafische vernieuwing heel hoog wordt aangeslaan.

De klemtoon leggen op de "persoonlijke ontwikkeling", die doorgaans wordt gebruikt om het ene hoger aan te slaan dan het andere, negeert dus een belangrijk element van het geheel dat een strip vormt: namelijk het beeldende gedeelte.

Ik zou dus sommige comics zeker hoger aanslaan dan sommige graphic novels.

Overigens zijn er tal van graphic novels waarvan ik vind dat ze niet boven het niveau van een doorsneeromannetje uitstijgen, genre jongen-ontmoet-meisje-hebben-al-of-niet-seks-zijn-alle

twee-of-een-van-beiden-of-hun-omgeving-teleurgsteld/ontdaan/geschokt/eender-wat-en-alles-loopt

-op-een-teleurstelling-uit, genre boek geschreven door auteur die je nu eens zal vertellen hoe de wereld ineenzit, zie, wat natuurlijk heeft nog nooooooooooit iemand dat gedaan, zeker niet de laatste 25.000 jaar. Dus was er dringend een behoefte aan een coming-of-age/Bildungsroman/ontwikkelingsroman/weet-ik-veel die het allemaal nog eens uitlegt.

En vooral niet te moeilijk schrijven, hé, simpele woordjes gebruiken, zoals "keuken", "auto", "bed", al dan niet "condoom" (hangt van de auteur/uitgever/vul-in af) etc. etc. etc., want er is natuurlijk géén énkele lezer die op school iets gezien heeft over elektromagnetische velden/etc. etc. etc. Dus hou het maar lekker dom. Het plebs waarboven wij ons verheven voelen moet het immers ook kunnen lezen.

Dat soort ziekromannetjes heeft de graphic novel doodgeknepen voor hij in het Nederlands een voet aan de grond kreeg.

Er zijn er ook betere.

Net zoals er ook betere Batmans zijn dan de zoveelste Batman-verslaat-bankovervaller-rip-off.

Link naar reactie

Ik noem beide gewoon 'strips'.

 

Daar zit veel in.

Overigens is graphic novel een uitstekende term voor de Amerikaanse stripcultuur, maar in Europa stelt het veel minder voor. Wij hadden bijv. al Difool van Moebius/Jodorowsky, Ballade voor Blue Bird van Malik, enc. Bij ons is de strip nooit verengd tot superheldenverhalen. Daarnaast had de VS wel nog de Disney comics en de krantenstrips, maar geen lange verhalen met een volwassener inhoud.

Strips zoals Red Ryder hadden zich in die richting kunnen ontwikkelen, maar die werden doodgeknepen door het succes van de superhelden.

Link naar reactie

Ik denk dat de term Graphic Novel wel bestaansrecht heeft.

A graphic novel is a book made up of comics content. Although the word "novel" normally refers to long fictional works, the term "graphic novel" is applied broadly, and includes fiction, non-fiction, and anthologized work. It is distinguished from the term "comic book", which is used for comics periodicals.

Een aardige samenvatting, ook al vind ik hem niet geheel dekkend zelf.

Vind ik zelf onbruikbaar, omdat dat onderscheid louter is gebaseerd op een manier van publiceren. Stop De jood van New-York in een comics periodical, en het is een comic. Stop opeenvolgende afleveringen van Batman in één boek, en het is een graphic novel.

Als dat de correcte definitie is, vervalt cultureel gezien de noodzaak aan de term, en blijft hij louter een fysieke productcategorie, van belang voor het technisch personeel en het technische beleid van de uitgever, niet voor de culturele benadering (tenzij voor de socio-culturele benadering, maar dat is een ander studiegebied).

Link naar reactie

Het ding is dat je creatieve producten moeilijk in vakjes kan plaatsen. Het kind krijgt een naam en of je die nu gebruikt of niet, het blijft wat het is.

2

Super-Stuvio strikes again!

 

In de muziek is het wat gemakkelijker om labels te plakken,

Omdat ze ertoe neigen louter technische kenmerken te gebruiken. Dat verbaasde me aanvankelijk erg, omdat ik uit de literaire hoek kom, waar ze erg zweverig doen.

 

maar ook daar krijg je vaak paradigmatische verschuivingen. Iets wat 30 jaar geleden Rock genoemd werd, valt nu meestal in de Pop-categorie.

Zweeg me d'erover. Ik moest jaren geleden een bedrijf dat beltoontjes aanbood op de hoogte houden over de muziek die in VL aansloeg, en ik rommelde altijd maar wat aan met die termen "rock" en "pop". Wat ik onder "punk" zou hebben geklasseerd, stond dan op allerlei sites op "rock", en de "rock" stond bij "pop/rock" of zo. Overigens heb ik nooit "rock-'n-roll" moeten schrijven.

 

In de literatuur is het een pak moeilijker. Wat is chick-lit, wat zijn literaire thrillers? Wat is literatuur? Wat is pulp?

Dat heeft heel veel te maken met dat zweverige gedoe dat vooral de ware aard van het beestje verdonkeremaand om er beter uit te komen. Een voorbeeld: in de 19e eeuw ontstond het realisme, maar Emile Zola schreef géén realisme. Oh, nee, meneer, hij schreef naturalisme! Maar het was precies hetzelfde.

 

Het onderscheid pulp/lectuur <-> literatuur is een louter prijsonderscheid: lectuur werd goedkoper uitgegeven dan literatuur. Literatuur verscheen oorspronkelijk alleen maar in dure uitgaven, lectuur was voor het plebs, met prijzen voor het plebs. Dat leidde eerlijk gezegd ook wel tot kwaliteitsverschillen, maar niet helemaal zoals de literatuurlezende snob die het chelt van papa vergooide aan literatuur, zou hebben erkend.

 

Het kortverhaal, een genre wat iedereen herkent, denk ik, is nog steeds voer voor discussies, want wàt is een kortverhaal, vanaf wanneer is het een novelle, wanneer is het nog geen kortverhaal, ...

 

In de VS hanteren de tijdschriftenredacties daarvoor strict numerieke gegevens. Een kort verhaal is van zo veel tot zo veel woorden, een novelle van zo veel tot zo veel, een short novel van zo veel tot zo veel, enzoverder.

Dat is gewoon erg handig voor de redactie als ze het tijdschrift moet samenstellen en moet uitmaken of de tekst erin kan of niet.

Link naar reactie

Een graphic novel is een strip waar het uitgangspunt meer ligt op het verhaal -vaak gebaseerd op persoonlijke ervaringen- waar mooie plaatjes, uitgewerkte decors,... niet de hoogste prioriteit is van de auteur in een formaat die los staat van de algemene normering voor strips (kleur, 44 pagina's)

 

Koop allen mijn graphic novel: De dolle avonturen van Tom Bardon - de theepot van shakara!

mooie plaatjes en uitgewerkte decors (waarom denk je dat het zich in de woestijn afspeelt :D) zijn niet de hoogste prioriteit, het moet het hebben van het verhaal met de grappen, het is op niet-standaard formaat (A5), in't zwart wit en geen 44 pagina's!

Ook is het gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring toen ik een theepot in de ikea heb gekocht.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Niet zelden worden greffik noffuls rijkelijk gesubsidieerd met geld van anderen.

 

Vlug nog wat duiten aftroggelen van de Saudi's, Tom, nu ze bezig zijn met wat miljarden te gooien richting Antwerpse haven... :e012:

 

2e uitgebreide - voorzien van schetsen, dedi's, uitgewerkte handtekeningen en nog een hoop ongedefinieerd gekrabbel (lucht het wat op met wat aquarel, geeft altijd een artistiek verantwoord karakter ) editie met een scenariowending waarbij de Saudi-prinsen  ergens een hoofd(d)rol spelen en gegarandeerd vang je centen. Misschien promoten ze je boekje in de Grote Moskee te Brussel tijdens hun vrijdagrituelen.

 

:e011:

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...