cartoonesk Posted June 9, 2021 Posted June 9, 2021 Hallo, Dit is de topic voor het werk van Robert Crumb en aanverwante undergroundstrips. Deze bundeling van Crumb's vroege werk heb ik al een tijdje en is een favoriet. Onlangs heb ik deze recentere bundeling van strips van Mr Natural gekocht cadeau gekregen en gelezen. Dit is echt iets wat je moet liggen. De eerste strips vallen nog mee maar latere verhalen gaan nogal ver en zijn gewaagd. Not safe for work! (zal ik dat in de titel zetten?) Ondanks dat alles bewondering voor Crumb's eigenzinnigheid. groetjes. BobFish 1 Quote
cartoonesk Posted July 20, 2021 Author Posted July 20, 2021 Geen fans van Robert Crumb hier? Op een stripbeurs zag ik eens een Nederlands album van Fritz the Cat maar die was duur. Deze comic books heb ik nog : BobFish 1 Quote
Richard Boom-vavavoom Posted September 8, 2021 Posted September 8, 2021 On 7/20/2021 at 10:34 AM, cartoonesk said: Geen fans van Robert Crumb hier? vast wel. Genoeg folks die underground spul leuk vinden. Ik denk dat hij qua underground erg goed is... ik vind hem persoonlijk niet fijn, maar ben meer een 'kind van' de TopCow-generatie Quote The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor
cartoonesk Posted September 8, 2021 Author Posted September 8, 2021 Dank voor je reactie! TopCow heb ik even moeten opzoeken. Kende ik niet. De vroege Crumb-comics, dat is natuurlijk ook voor mijn tijd maar die vind ik wel het leukst. Quote
Richard Boom-vavavoom Posted September 8, 2021 Posted September 8, 2021 13 minutes ago, cartoonesk said: TopCow heb ik even moeten opzoeken. Kende ik niet. ik ben nogal van de comics... dus Vampirella, Witchblade, Darkness, Spawn, Darkchylde... daar ben ik mee begonnen toen ik vertaalde comics vond. Daarvoor was het Spidey via JuniorPress enzo. Ze noemen het INDIE comics, omdat het geen DC of Marvel is, maar Underground (Crumb) gaat veel verder. Quote The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor
cartoonesk Posted September 8, 2021 Author Posted September 8, 2021 Ik snap het. In de underground-comics wilden ze alles tekenen wat eigenlijk niet kon (drugs, sex, etc). Daarvan vind ik ook niet alles even goed, hoor. Ik ben (bij de Europese strips) vooral van het komische dus qua comicbooks ook wel, bv. Groo van Aragonès. Dat is dan wel geen underground maar wel komisch. Quote
Richard Boom-vavavoom Posted September 8, 2021 Posted September 8, 2021 3 minutes ago, cartoonesk said: Dat is dan wel geen underground maar wel komisch. klopt!! Die Sergio is in de States volgens mij nog groter dan Crumb al is dat wellicht enkel een idee in mijn eigen hoofd De combi underground/komisch vind ik eignelijk veel terug bij ook veel Europese strips. Harde humor vaak, maar als je het oude werk van Guust Flater kijkt, dan durf ik te beweren dat ik daar ook die invloeden terugzie Quote The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor
cartoonesk Posted September 8, 2021 Author Posted September 8, 2021 1 minuut geleden, Richard Boom-vavavoom zei: klopt!! Die Sergio is in de States volgens mij nog groter dan Crumb al is dat wellicht enkel een idee in mijn eigen hoofd Zou best kunnen, hoor. Ik heb ook het idee dat hij door bepaalde fans op handen gedragen wordt! 2 minuten geleden, Richard Boom-vavavoom zei: De combi underground/komisch vind ik eignelijk veel terug bij ook veel Europese strips. Harde humor vaak, maar als je het oude werk van Guust Flater kijkt, dan durf ik te beweren dat ik daar ook die invloeden terugzie Ik heb het zelfs bij mijn eigen oude strips gemerkt dat ik soms arceerde zoals Crumb dat deed/doet. Quote
Richard Boom-vavavoom Posted September 8, 2021 Posted September 8, 2021 ik zie dit toevallig net op mijn feed voorbijkomen Quote The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor
cartoonesk Posted September 8, 2021 Author Posted September 8, 2021 Ik heb die dvd maar als ik hem nu kijk, sla ik wel eens enkele hoofdstukken over. Het mooist is als ze gewoon tekeningen, schetsen laten zien. Het is een beetje een aparte documentaire. Persoonlijk zet ik dan liever de dvd van Fritz the Cat op. Quote
Timothy van Damme Posted February 3, 2023 Posted February 3, 2023 https://www.taschen.com/en/books/sex/44623/robert-crumb-sketchbook-vol-6-1998-2011/ https://www.taschen.com/en/books/sex/44611/robert-crumb-sketchbook-vol-1-1964-1968/ Quote
cartoonesk Posted June 12, 2023 Author Posted June 12, 2023 (met dank aan stripspeciaalzaak.be) Een pagina van Fritz the Cat! Quote
cartoonesk Posted July 19, 2023 Author Posted July 19, 2023 Een andere undergroundcomic die ik leuk vind is The Fabulous Furry Freak Brothers, getekend door Gilbert Shelton (en ik dacht later door anderen). Die drie mannetjes doen niets anders dan blowen en andere drugs gebruiken maar ondanks dat slechte voorbeeld is het wel heel grappig! BobFish 1 Quote
bouncer Posted July 19, 2023 Posted July 19, 2023 @cartoonesk Dit Lijkt me ook wel een Leuke underground strip voor jouw, Bonnie and Trots van Shary Flenniken, een van de eerste vrouwelijke tekenaars uit de jaren 60 en 70 van het blad National Lampoon. fantasiooo 1 Quote
cartoonesk Posted July 19, 2023 Author Posted July 19, 2023 Ik weet het niet. Het lijkt op een hele oude strip uit de jaren 30 of zo maar dan gewaagder. Meer een parodie of zo. Quote
bouncer Posted July 19, 2023 Posted July 19, 2023 Daar zit een kern van waarheid in, de zogenaamde Tijuana bibles van 20, 30 er jaren waren min of meer de voorlopers van de " underground comics ". Robert Crumb wordt als de belangrijkste exponent gezien, maar er waren echt wel meer tekenaars die zich hier mee bezig hielden, zoals Vaughn Bode, die ik veel interessanter vind. BobFish 1 Quote
cartoonesk Posted July 19, 2023 Author Posted July 19, 2023 1 minuut geleden, bouncer zei: Daar zit een kern van waarheid in, de zogenaamde Tijuana bibles van 20, 30 er jaren waren min of meer de voorlopers van de " underground comics ". Robert Crumb wordt als de belangrijkste exponent gezien, maar er waren echt wel meer tekenaars die zich hier mee bezig hielden, zoals Vaughn Bode, die ik veel interessanter vind. Over Vaugn Bodé is onlangs nog gesproken in andere topics. Ik heb pas deze (zie afbeelding) gekocht. Af en toe over het randje maar ik vind het supermooi getekend (de afleveringen van Vaughn zelf). BobFish 1 Quote
cartoonesk Posted July 19, 2023 Author Posted July 19, 2023 Van een latere generatie maar ook interessant : Evan Dorkin leerde ik kennen in de comic book reeks Instant Piano (slechts vier delen). Niet veel later ook comic books van zijn Dork en zijn Milk and Cheese (zie afbeeldingen) gekocht. Erg leuk. Quote
cartoonesk Posted September 4, 2023 Author Posted September 4, 2023 Een van Crumb's meest bekende strippagina's (1968). Enigszins tot zijn spijt! BobFish 1 Quote
Air Posted September 20, 2023 Posted September 20, 2023 Had zo een uitvinding van Willie wortel kunnen zijn... Joe Dredd 1 Quote .
BobFish Posted October 24, 2023 Posted October 24, 2023 Quote Bob Fish's YouTube Bob Fish's Instagram Bob Fish's Leesgedrag
cartoonesk Posted February 27 Author Posted February 27 Ik begrijp de grap niet helemaal maar een perfect voorbeeld van de beginstijl van Crumb! Quote
cartoonesk Posted April 3 Author Posted April 3 Als jong ventje fascineerde dit plaatje uit Wordt Vervolgd presenteert me mateloos. Ik had er geen idee van dat zulke strips bestonden! Kent iemand die tekenaar? BobFish 1 Quote
linthout Posted April 3 Posted April 3 Ik heb honderden dergelijke underground comics. Zeer leuk spul bij...De leukste zijn natuurlijk van Crumb. Die tekenaar zijn naam kan ik even niet opkomen... cartoonesk 1 Quote
BobFish Posted April 3 Posted April 3 7 uren geleden, cartoonesk zei: Kent iemand die tekenaar? 29 minuten geleden, linthout zei: Die tekenaar zijn naam kan ik even niet opkomen... Sowieso Jay Lynch cartoonesk 1 Quote Bob Fish's YouTube Bob Fish's Instagram Bob Fish's Leesgedrag
linthout Posted April 3 Posted April 3 2 uren geleden, BobFish zei: Sowieso Jay Lynch Inderdaad BobFish 1 Quote
cartoonesk Posted April 8 Author Posted April 8 Dank je wel, @BobFish! Die naam ken ik wel, zijn werk niet zo! Misschien onterecht. BobFish 1 Quote
fenip Posted June 14 Posted June 14 Deze gezien in de SOI in New York (tijdelijke tentoonstelling in 2016). cartoonesk and BobFish 2 Quote http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=33998 http://www.2dgalleries.com/browse/profile?id=190
Recommended Posts