Ga naar inhoud

Softwarebedrijf voor boekhandels gehakt.


Recommended Posts

Tite-Live is gehackt. Ze moeten bitcoins betalen. Ransomware, dus.

Tite-Live (Frans voor Titus-Livius) is marktleider in Frankrijk, België en Nederland voor automatisering van boekhandels.

De software van het bedrijf houdt de stockvoorraad bij telkens een boek aan de kassa wordt gescand. Ze houdt de winkels ook in direct contact met uitgeverijen en consumenten, en nog veel meer. Een lezer die een boek zoekt via de site van Libris, ziet meteen in welke winkel het in voorraad is.

Maar gisteren konden de klanten en de winkels niet meer in het systeem.

40% van de klanten van Tite-Live waren getroffen.

Het waren de Windows server's van het bedrijf die hecht waren. De Linuxservers niet.

Andere slachtoffers van cybercriminelen waren interimkantoren en ziekenhuizen. Meestal houdt de slachtoffers dat stil, zeker als ze losgeld hebben betaald.

En dan verbaast het sommigen, dat ik niet online bankier.

We moeten oppassen van die software niet te afhankelijk te worden.

Link naar reactie

Euh ... vuur...Zegt daar iemand CO2?

 

Ik heb gezegd: we moeten oppassen dat we niet te afhankelijk worden van die software.

Ik heb dus niet gezegd dat het niet mag worden gebruikt.

Het probleem is dat ze ons ertoe proberen te dwingen, en dat de alternatieven in het gedrang komen, meestal omdat bedrijven proberen nog wat miljoenen extra per jaar over te houden.

Overigens geldt hetzelfde voor dat vuur.

Link naar reactie

Online bankieren kan je toch niet meer rond. Aan het loket kost stukken van mensen. En de paar die er nog zijn zijn amper open. Ik zou me pas zorgen maken als wereldwijd computers stoppen met werken (sci-fi weliswaar). Dan is je geld foetsie, maar je lening ook 😈

 

Wij zijn enkele jaren geleden ook gehackt door ransomware. Backups gechecked en de niet-actieve ransomware eruitgehaald en dan gewoon alles restoren. Disaster recovery plan. Essentieel maar nog te veel bedrijven vinden dat onnodige kostenpost. Investeren in degelijke security is ook zo'n onnodige kostenpost voor velen.

Link naar reactie

De selfbanking in verschillende inkomhallen van banken zijn ook nog te gebruiken.

 

Men moet er sowieso rekening mee houden dat toegang tot internet niet altijd vanzelfsprekend is.

Toen alles in maart, april, mei, juni van 2020 dichtging omwille van het virus, was ik met een verhuis bezig, beschikte ik daardoor ook niet over internettoegang en kon ik geen gebruik maken van bijvoorbeeld internet-PCs in bibliotheken omwille van de lockdown.

Dus ja, het was complex om alles te regelen in een wereld die je plots dwong om zoveel mogelijk online te doen zonder zelf internettoegang te hebben.

 

 

Link naar reactie
18 minuten geleden, Ambreville zei:

Er is toch altijd mobiel internet ?

 

Ik gebruik nog zulke klassieke GSMs, gewoon omdat ik nooit de behoefte heb gehad om smartphones te gebruiken.

Nu nog steeds; voor internet heb ik de laptop, voor gaming heb ik consoles en die simpele telefoons breken hun scherm niet bij het minste of hoeven niet elke dag aan een lader te hangen.

 

afbeelding.png.b603eba93b2861683d3ffdd0ce09fffd.png

Link naar reactie

Ik heb alleszins geen enkel bankkantoor op wandel -of fietsafstand. Online bankieren is bij mijn weten toch steeds gratis. Of in je maandelijkse kost als je bij een grootbank zit. Internet, idd via 4G, op je werk, bij vrienden, de buren, enz. Ik snap wel dat er mensen zijn zonder maar ik denk dat als je over 20 jaar nog steeds niet mobiel internet, je gewoon achtergelaten wordt door de rest van de maatschappij.

Link naar reactie
29 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

op je werk, bij vrienden, de buren, enz.

 

Het probleem was de combinatie van de verhuis met de plotse opmars van het virus en alle gevolgen die daarbij kwamen kijken. Dus een totaal nieuwe omgeving waar je niemand kent en waar je dan door de maatregelen ook nog eens niemand kunt leren kennen.

 

Ik wil er niet te ver over uitweiden, want het was sowieso een situatie die ons allemaal verrast heeft en een effect gehad heeft op ons leven van alledag. En eigenlijk nog steeds.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
22 minuten geleden, Ambreville zei:

Tot 25k gaat het. Tenzij voor een Rosinski dekt dat al veel.

 

Als de persoonlijke parameters zijn aangepast misschien?

Qua standaardinstellingen heb ik gemerkt dat er een limiet van afhaling is van 500 of 600 euro per dag en een overschrijvingslimiet (via selfbanking) van 5000 of 6000 euro. Natuurlijk mogelijk variabel afhankelijk van de bankinstelling.

Bij het overhevelen van een behoorlijke som geld van de ene bank naar de andere moest er toch tussenkomst zijn van een medewerker en dan kwam eerst nog de opmerking dat dit via het exacte kantoor waar men gedomicilieerd is moest verlopen. Uiteindelijk bleek dat dan toch niet nodig.

 

Link naar reactie
5 uren geleden, cinco zei:

 

Als de persoonlijke parameters zijn aangepast misschien?

Qua standaardinstellingen heb ik gemerkt dat er een limiet van afhaling is van 500 of 600 euro per dag en een overschrijvingslimiet (via selfbanking) van 5000 of 6000 euro. Natuurlijk mogelijk variabel afhankelijk van de bankinstelling.

Bij het overhevelen van een behoorlijke som geld van de ene bank naar de andere moest er toch tussenkomst zijn van een medewerker en dan kwam eerst nog de opmerking dat dit via het exacte kantoor waar men gedomicilieerd is moest verlopen. Uiteindelijk bleek dat dan toch niet nodig.

 

 

En die parameters kan je zelf ook aanpassen. Maar boven bepaalde enorme bedragen dan weer niet, maar zelfs pakweg een grote reis in één keer betalen of een groot meubel gaat wel binnen de toegestane parameters.

Link naar reactie
9 uren geleden, cinco zei:

 

Als de persoonlijke parameters zijn aangepast misschien?

Qua standaardinstellingen heb ik gemerkt dat er een limiet van afhaling is van 500 of 600 euro per dag en een overschrijvingslimiet (via selfbanking) van 5000 of 6000 euro. Natuurlijk mogelijk variabel afhankelijk van de bankinstelling.

Bij het overhevelen van een behoorlijke som geld van de ene bank naar de andere moest er toch tussenkomst zijn van een medewerker en dan kwam eerst nog de opmerking dat dit via het exacte kantoor waar men gedomicilieerd is moest verlopen. Uiteindelijk bleek dat dan toch niet nodig.

 

 

Ze doen altijd moeilijk. Je moet gewoon op je strepen blijven staan.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...