Ga naar inhoud

Ben Gijsemans


cinco

Recommended Posts

Hij is een absolute meester! Het zijn bijna stillevens in stripvorm. Zijn debuut toont ons het eenzame leven van titelfiguur Hubert. Hij bezoekt musea in zijn ééntje en heeft een voorliefde voor kunst en zijn overbuurvrouw. Aaron is een dapper maar tragisch en verontrustend meesterstuk. Ik heb me nog nooit zo ongemakkelijk gevoeld bij het lezen van een strip... De Kerkgangers zal dan ook een 'blind buy' worden op dag één.

Link naar reactie
Op 16/4/2022 om 21:17, Neat Stuff zei:

Hij is een absolute meester! Het zijn bijna stillevens in stripvorm. Zijn debuut toont ons het eenzame leven van titelfiguur Hubert. Hij bezoekt musea in zijn ééntje en heeft een voorliefde voor kunst en zijn overbuurvrouw. Aaron is een dapper maar tragisch en verontrustend meesterstuk. Ik heb me nog nooit zo ongemakkelijk gevoeld bij het lezen van een strip... De Kerkgangers zal dan ook een 'blind buy' worden op dag één.

AMEN! Helemaal mee eens. Het eerste boek dit jaar waarvoor ik naar mijn SSZ zal lopen!

There's more to life than books, you know - But not much more (Morrissey)

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 16/4/2022 om 13:42, cinco zei:

Ik heb nog niets van Ben Gijsemans, maar ik heb al gemerkt dat hij heel aparte beeldverhalen maakt die toch altijd wel reacties in beide richtingen losweken bij zijn lezers.

Zijn nieuwste album is later deze maand verkrijgbaar.

 

afbeelding.thumb.png.8a12f9ee4f83ba1ae822a16337db86f5.png

 

afbeelding.thumb.png.1441f476e51d025b7100cf2dbf539e9d.png

 

afbeelding.thumb.png.adcb89cdf04e4caaea4494a34289dbe0.png

afbeelding.thumb.png.98dacafc4da15cf07fa6f8b465cda8d1.png

 

afbeelding.thumb.png.9c54aba8070f00640afc1369b68f09bc.png

afbeelding.thumb.png.fddd3469e13046309db197239cef7e13.png

afbeelding.thumb.png.497be6ec92f57bf9af3570a6c9844369.png

Ben Gijsemans is ook de auteur van Hubert en Aaron.

 

afbeelding.png.1bd0b69afbb4a542dbea8d2cb5ef4bae.png

 

afbeelding.png.5c3224dee1ee1866ead560e06b014193.png

 


Ben Gijsemans leek me door de toon van zijn eerste beeldromans duidelijk onder invloed van Chris Ware.
Nu ziet zelfs zijn tekenwerk er Chris-Ware-ig uit. 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Heb ‘De Kerkgangers’ gelezen.  In mijn vorige post vermeldde ik al dat Gijsemans’ beeldverhalen me qua toon altijd aan Chris Ware deed denken en dat zijn laatste worp er nu ook grafisch zeer ‘Chris Ware’ uit ziet…. Goh… Ik zou dat willen nuanceren…. 
In strips van Chris Ware gebeurt er meer.  Verhaal en sfeer is deze keer wel duidelijk geteeld in de Vlaams Katholieke kleigrond, dit kon enkel door iemand van de Lage Landen worden gebracht.
 
Deze ‘slice of life’ speelt zich af in de prille jaren ‘90 toen het meest hoogtechnologische wat je kon bezitten een Gameboy was en 99% van de telefoons een draad hadden.  De auteur heeft enkele autobiografische elementen in het verhaal verwerkt (onder andere het Katholieke geloof dat sterk leefde in zijn familie). We beleven de verveling, de stille angsten, verlangens en onzekerheden van jonge tieners tijdens een typische, saaie zomer die deels bij de grootouders moet worden doorsparteld.
 

Net als in zijn 2 vorige albums gebeurt er bijna niets… Toch vind ik deze strip het beste wat ik tot nog toe in 2022 heb gelezen.  De wijze waarop Gijsemans die sfeer en tijdsgeest van het gebeuren oproept is magistraal, alsof je het zelf mee beleeft.  
3de boek = 3de keer een andere grafische stijl  De inhoud dicteert de stijl die het verhaal vraagt. Wat mij betreft 3 keer geslaagd met hoge onderscheiding, hoewel ik deze keer bij een eerste doorbladeren toch wat schrok van hoe de pagina’s gevuld zijn. In een interview voor De Morgen laat de auteur weten dat hij nog extremer durft te gaan qua stijl…ben benieuwd wat hij nog in petto heeft voor ons.
 

Link naar reactie
  • 1 year later...
10 uren geleden, cinco zei:

Iemand deze al gelezen? (verschenen op 26 oktober 2023)

 

afbeelding.png.804b366d375050485286448b81afe9b3.png


Ben ook benieuwd.  De vorige 3 boeken van Gijsemans vind ik meesterlijk.  Heb echter wel geen zin om een strip te lezen over mensen die aan de toog hangen en wat leuteren tegen mekaar... De release door Oogachtend was ook opmerkelijk stil en onopvallend.
Zal misschien vandaag eens het slechte weer trotseren om het in de stripwinkel te bekijken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...