Ga naar inhoud

Wat vind je het vervelendste om te tekenen?


Recommended Posts

Niet helemaal on topic maar...

 

Ik moet regelmatig tekenen beroepshalve. Weliswaar geen mannekes op een blad, maar flowschema's van onze productie-installatie. Dat omhelst pompen, ventielen, kolommen... en daar zijn allemaal standaard symbolen voor.

Het tekenen doe ik dan los op een blad papier. Vroeger om de installatie te leren, tegenwoordig om ze aan de jonkies uit te leggen.

 

Omdat ik graag teken, was ik automatisch "vrijwilliger" om ook P&ID's aan te passen. Dat zijn de officiële schema's, compleet met alle informatie over de leidingen, armaturen, producten, ... tot en met de kleur van de verf van de leiding toe.

Ze geven je daarvoor geen opleiding, want het programma (smartsketch heet dat ding) "spreekt voor zich".

Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat ook de onderlinge afspraken, hoe je de info van een leiding aanvult, etcetera voor zich spreken.

De bedoeling is dat we nieuwe informatie (aanpassingen aan de installatie en zo) op een apart layer tekenen, enerzijds voor onszelf om steeds de recentste info te hebben, anderzijds om alles te bundelen zodat de échte tekenaars de info in een nieuwe versie kunnen intekenen.

 

Ik heb er serieus op gevloekt, tot ik het opgaf om het te proberen te doen zoals de tekenaars het doen, en gewoon klieder zoals het mij uitkomt. "Ze" moeten er maar aan uit kunnen :D

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...