Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble

Yncke

Per'Bat - Mijn online strip

Recommended Posts

Wat me opvalt is dat de eerse tekening sterke zwart wit contrasten kent, wat ik wel mooi vind, het doet me denken aan een linoleum druk. Het volgende plaatje kent die werking niet alleen een boompje en een fractie van de voorgrond is zwart. De rest van het vrgezicht is nauwelijks gearceerd wat nog een stijlbreuk met het vorige plaatje veroorzaakt. Heb je dit expres gedaan ?

Deel dit bericht


Link naar bericht

Zwart wit contrasten toepassen op het menselijk lichaam is niet zo eenvoudig. Dat is wat ik alvast ervan vind. Het vereist toch een zekere anatomische kennis. En een veel fotoreferentiemateriaal. Of film.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Het ging me niet zo over contrasten op mensen maar meer het verschil tussen plaatje 1 en 2: landschappen, de overgang vond ik nogal groot. Nu kan dat bedoeld zijn........

Deel dit bericht


Link naar bericht

Retep heeft wel een punt. Het is misschien geen slecht idee om wat naar Bone van Jeff Smith te zien als referentie, hij steekt zo goed als nooit schaduw in zijn personages maar wel in het decor waardoor het altijd een evenwichtig contrast heeft. Je doet het al een beetje in uw tweede tekening maar ik zou het iets meer doortrekken en meer contrast in bvb uw interieur of achtergrond ook steken.

Maar voor de rest ziet het er zeker al wel goed uit :D

Deel dit bericht


Link naar bericht

Expres... euh. De redenering was dat dat eerste kader tegen licht is, en dus hele donkere stukken heeft, terwijl Bruggestad in het tweede kader tegen een zuidflank ligt, en naar mijn gevoel niet om die donkere schaduwen vraagt. De binnenscene speelt zich af in een normaal verlichte kamer. (Integenstelling tot de wat grimmiger scene die zal volgen, waar ik dan weer wel wat meer met schaduw wil gaan spelen.)

De boompjes... geen seconde bij stilgestaan, eigenlijk. Een poging om voorgrond van middenplan te scheiden?

 

En goed idee, Lav. Te lang geleden dat ik nog eens in Bone dook.

 

Merci voor de commentaren, in ieder geval. Het is goed te moeten denken over het waarom.

Deel dit bericht


Link naar bericht

De lijndiktes varieren ook nogal eens, zie bv. prentje waarin vrouw alleen aan tafel zit. Kastje achteraan zou ik iets dikker hebben gedaan.

 

Soms heb ik ook de indruk dat je heel veel aandacht aan de personages besteedt, maar de decors dan wat sneller afhaspelt (niet altijd hoor), bv. ook weer met dat kastje: dat perspectief klopt niet helemaal en de ladekes zitten niet schoon recht ;-).

 

Daardoor wordt de sfeer op sommige prentjes in het verhaal wat gebroken, terwijl ik in andere stukken van het verhaal dan weer helemaal in de sfeer wordt opgezogen...

Deel dit bericht


Link naar bericht

De lijndiktes varieren ook nogal eens, zie bv. prentje waarin vrouw alleen aan tafel zit. Kastje achteraan zou ik iets dikker hebben gedaan.

 

Soms heb ik ook de indruk dat je heel veel aandacht aan de personages besteedt, maar de decors dan wat sneller afhaspelt (niet altijd hoor), bv. ook weer met dat kastje: dat perspectief klopt niet helemaal en de ladekes zitten niet schoon recht ;-).

Ja. Dat kastje. Ik dacht eerst dat daar niets hoefde omdat er wel een tekstballon zou komen, kwam dan tot de bedenking dat ie waarschijnlijk kleiner zou uitvallen dan die ruimte en heb er dan maar op 't laatste nippertje een kastje gegooid. Moet ik afleren, zoiets. Daar heb je helemaal gelijk in.

 

Merci voor 't commentaar, Ivo. :)

Deel dit bericht


Link naar bericht

Mag ik eventjes kritisch zijn?

-Ik weet dat het tegenwoordig in is om tekstballonnen achteraf computergewijs toe te voegen, maar een handgetekende ballon is en blijft toch vaak mooier. Er zit bij jouw een stijlbreuk tussen de tekeningen en de ballon die mij stoort (maar ik stoor me dan ook vlug aan dat soort dingen).

-Bij het derde prentje heeft iedere horizontale lijn een ander vluchtpunt, wat op zich natuurlijk kan. Maar ze liggen ook allemaal op een andere horizon, en dat kan dan weer niet.

post-23-0-50029100-1355920608_thumb.jpg

-waarom scan je je tekeningen niet in als een zw bitmap bestand? Grijstinten of kleurbestanden zorgen vaak voor een kwaliteitsverlies als het om het scannen van lijntekeningen gaat.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik vind 'm wel tof, doet me denken Skyrim.

Thanks. :)

 

Mag ik eventjes kritisch zijn?
Natuurlijk. Daar kan ik alleen maar van leren. :)

 

-Ik weet dat het tegenwoordig in is om tekstballonnen achteraf computergewijs toe te voegen, maar een handgetekende ballon is en blijft toch vaak mooier. Er zit bij jouw een stijlbreuk tussen de tekeningen en de ballon die mij stoort (maar ik stoor me dan ook vlug aan dat soort dingen).

Ik maak ze digitaal omdat het veel gemakkelijker is om ook een Engelse versie te maken. (En ik 't wel mooi vind, eigenlijk. Toch veel beter dan wat ik met de hand doe.)

 

-Bij het derde prentje heeft iedere horizontale lijn een ander vluchtpunt, wat op zich natuurlijk kan. Maar ze liggen ook allemaal op een andere horizon, en dat kan dan weer niet.

Mea culpa, ik heb me er te snel vanaf gemaakt in dat kader. :s

 

-waarom scan je je tekeningen niet in als een zw bitmap bestand? Grijstinten of kleurbestanden zorgen vaak voor een kwaliteitsverlies als het om het scannen van lijntekeningen gaat.

Wel, dat is nu eens iets dat mij al meer verteld werd, en waarvan ik de redenering echt niet snap. Als je zwart-wit inscant, verlies je toch kwaliteit, niet omgekeerd? Bij zw-w vertaal je je analoge tekening naar 1 of 0, en verlies je elke subtiliteit ertussen. Hoe kan zo'n verlies aan data beter zijn?

Deel dit bericht


Link naar bericht

Zwart wit contrasten toepassen op het menselijk lichaam is niet zo eenvoudig. Dat is wat ik alvast ervan vind. Het vereist toch een zekere anatomische kennis. En een veel fotoreferentiemateriaal. Of film.

 

 

Baudoin kan het goed.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Wel, dat is nu eens iets dat mij al meer verteld werd, en waarvan ik de redenering echt niet snap. Als je zwart-wit inscant, verlies je toch kwaliteit, niet omgekeerd? Bij zw-w vertaal je je analoge tekening naar 1 of 0, en verlies je elke subtiliteit ertussen. Hoe kan zo'n verlies aan data beter zijn?

 

Het is juist die subtiliteit die er teveel aan is. Bij bitmapscans zal je zwarte lijn een mooie, strake lijn zijn. En je zwarte vlakken gaan effen zwart zijn. Bij grijswaarden (of kleur) zal je zwarte lijn aan de rand overgaan in een grijs randje. En je zwarte vlakken zijn, zoals in jouw voorbeelden, niet helemaal zwart. En je wit is vaak vaal wit.

En bitmapbestanden zijn natuurlijk niet zo groot.

Nu is het wel zo dat dat voornamelijk voor drukwerk van belang is. Strips die digitaal bekeken worden, worden sowieso omgezet naar minderwaardige, langs alle kanten gecomprimeerde bestanden. Dus daarvoor is het verschil niet zo belangrijk.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Wel, dat is nu eens iets dat mij al meer verteld werd, en waarvan ik de redenering echt niet snap. Als je zwart-wit inscant, verlies je toch kwaliteit, niet omgekeerd? Bij zw-w vertaal je je analoge tekening naar 1 of 0, en verlies je elke subtiliteit ertussen. Hoe kan zo'n verlies aan data beter zijn?

 

Welk woord heeft de meeste grijswaarden denk je:

 

24 bits die gebruikt worden om drie kleuren RGB te coderen of

24 bits die gebruikt worden om de intensiteit van 1 kleur zwart te coderen?

Deel dit bericht


Link naar bericht

@Tom: Ahah, heel erg bedankt voor de uitleg, that explains. Het heeft dus niets met het scanproces zelf te maken, en alles met een betrachting om zwart zwart, wit wit en een lijn zo scherp mogelijk te maken. Ook te bereiken met filters achteraf, dus.

 

@Mask: Da's een strikvraag. De bits worden per kanaal gedefinieerd, dus als je zuiver grijs hebt, wordt gewoon dezelfde info in drievoud opgeslagen in RGB, maar heb je precies evenveel info als zou je 't in één enkel greyscale kanaal coderen.

Deel dit bericht


Link naar bericht

hmmmm... ik ga nog eens wat onderzoek ernaar doen ...

Ik denk dat 't er voor Toms opmerking niet toe doet, eigenlijk. De clou zit 'm in zwart-wit - 1 bit codering, tout court geen grijs - vs RGB/greyscale - dat wel grijs ondersteunt.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik scan eerst in in grayscale (256 waarden dus), omdat dat aanvankelijk beter detail geeft. Daarna zet ik het via "Aanpassingen>Bereik" om naar 2 waarden (zwart en wit).

Vreemd genoeg geeft dat een beter resultaat dan direct inscannen in puur 2-waarden-zwart-of-wit...

Puur zwart-wit-in-2-waarden maakt het ook makkelijker om te kleuren: je kunt nu precieze selecties maken om in te kleuren, waar 256 waarden dat niet toelaat. De toverlasso + "selecteren uit alle lagen" leent zich zo tot heel snelle inkleuringen (als alle vormen tijdens het inkten toegemaakt zijn natuurlijk).

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik vind dat de lay-out van uw kaders hier wel heel goed past maar ik zou misschien nog een heel klein detail op de achtergrond zetten of misschien in uw vorige paneel wat meer schaduw in de kamer zetten en dat doortrekken op de achtergrond hier. Ik vind in ieder geval de handgebaren ook heel erg goed :)

Deel dit bericht


Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen













×