Ga naar inhoud

Per'Bat - Mijn online strip


Yncke

Recommended Posts

Wat me opvalt is dat de eerse tekening sterke zwart wit contrasten kent, wat ik wel mooi vind, het doet me denken aan een linoleum druk. Het volgende plaatje kent die werking niet alleen een boompje en een fractie van de voorgrond is zwart. De rest van het vrgezicht is nauwelijks gearceerd wat nog een stijlbreuk met het vorige plaatje veroorzaakt. Heb je dit expres gedaan ?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Zwart wit contrasten toepassen op het menselijk lichaam is niet zo eenvoudig. Dat is wat ik alvast ervan vind. Het vereist toch een zekere anatomische kennis. En een veel fotoreferentiemateriaal. Of film.

Link naar reactie

Retep heeft wel een punt. Het is misschien geen slecht idee om wat naar Bone van Jeff Smith te zien als referentie, hij steekt zo goed als nooit schaduw in zijn personages maar wel in het decor waardoor het altijd een evenwichtig contrast heeft. Je doet het al een beetje in uw tweede tekening maar ik zou het iets meer doortrekken en meer contrast in bvb uw interieur of achtergrond ook steken.

Maar voor de rest ziet het er zeker al wel goed uit :D

Link naar reactie

Expres... euh. De redenering was dat dat eerste kader tegen licht is, en dus hele donkere stukken heeft, terwijl Bruggestad in het tweede kader tegen een zuidflank ligt, en naar mijn gevoel niet om die donkere schaduwen vraagt. De binnenscene speelt zich af in een normaal verlichte kamer. (Integenstelling tot de wat grimmiger scene die zal volgen, waar ik dan weer wel wat meer met schaduw wil gaan spelen.)

De boompjes... geen seconde bij stilgestaan, eigenlijk. Een poging om voorgrond van middenplan te scheiden?

 

En goed idee, Lav. Te lang geleden dat ik nog eens in Bone dook.

 

Merci voor de commentaren, in ieder geval. Het is goed te moeten denken over het waarom.

Link naar reactie

De lijndiktes varieren ook nogal eens, zie bv. prentje waarin vrouw alleen aan tafel zit. Kastje achteraan zou ik iets dikker hebben gedaan.

 

Soms heb ik ook de indruk dat je heel veel aandacht aan de personages besteedt, maar de decors dan wat sneller afhaspelt (niet altijd hoor), bv. ook weer met dat kastje: dat perspectief klopt niet helemaal en de ladekes zitten niet schoon recht ;-).

 

Daardoor wordt de sfeer op sommige prentjes in het verhaal wat gebroken, terwijl ik in andere stukken van het verhaal dan weer helemaal in de sfeer wordt opgezogen...

Link naar reactie

De lijndiktes varieren ook nogal eens, zie bv. prentje waarin vrouw alleen aan tafel zit. Kastje achteraan zou ik iets dikker hebben gedaan.

 

Soms heb ik ook de indruk dat je heel veel aandacht aan de personages besteedt, maar de decors dan wat sneller afhaspelt (niet altijd hoor), bv. ook weer met dat kastje: dat perspectief klopt niet helemaal en de ladekes zitten niet schoon recht ;-).

Ja. Dat kastje. Ik dacht eerst dat daar niets hoefde omdat er wel een tekstballon zou komen, kwam dan tot de bedenking dat ie waarschijnlijk kleiner zou uitvallen dan die ruimte en heb er dan maar op 't laatste nippertje een kastje gegooid. Moet ik afleren, zoiets. Daar heb je helemaal gelijk in.

 

Merci voor 't commentaar, Ivo. :)

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Mag ik eventjes kritisch zijn?

-Ik weet dat het tegenwoordig in is om tekstballonnen achteraf computergewijs toe te voegen, maar een handgetekende ballon is en blijft toch vaak mooier. Er zit bij jouw een stijlbreuk tussen de tekeningen en de ballon die mij stoort (maar ik stoor me dan ook vlug aan dat soort dingen).

-Bij het derde prentje heeft iedere horizontale lijn een ander vluchtpunt, wat op zich natuurlijk kan. Maar ze liggen ook allemaal op een andere horizon, en dat kan dan weer niet.

post-23-0-50029100-1355920608_thumb.jpg

-waarom scan je je tekeningen niet in als een zw bitmap bestand? Grijstinten of kleurbestanden zorgen vaak voor een kwaliteitsverlies als het om het scannen van lijntekeningen gaat.

Link naar reactie

Ik vind 'm wel tof, doet me denken Skyrim.

Thanks. :)

 

Mag ik eventjes kritisch zijn?
Natuurlijk. Daar kan ik alleen maar van leren. :)

 

-Ik weet dat het tegenwoordig in is om tekstballonnen achteraf computergewijs toe te voegen, maar een handgetekende ballon is en blijft toch vaak mooier. Er zit bij jouw een stijlbreuk tussen de tekeningen en de ballon die mij stoort (maar ik stoor me dan ook vlug aan dat soort dingen).

Ik maak ze digitaal omdat het veel gemakkelijker is om ook een Engelse versie te maken. (En ik 't wel mooi vind, eigenlijk. Toch veel beter dan wat ik met de hand doe.)

 

-Bij het derde prentje heeft iedere horizontale lijn een ander vluchtpunt, wat op zich natuurlijk kan. Maar ze liggen ook allemaal op een andere horizon, en dat kan dan weer niet.

Mea culpa, ik heb me er te snel vanaf gemaakt in dat kader. :s

 

-waarom scan je je tekeningen niet in als een zw bitmap bestand? Grijstinten of kleurbestanden zorgen vaak voor een kwaliteitsverlies als het om het scannen van lijntekeningen gaat.

Wel, dat is nu eens iets dat mij al meer verteld werd, en waarvan ik de redenering echt niet snap. Als je zwart-wit inscant, verlies je toch kwaliteit, niet omgekeerd? Bij zw-w vertaal je je analoge tekening naar 1 of 0, en verlies je elke subtiliteit ertussen. Hoe kan zo'n verlies aan data beter zijn?

Link naar reactie

Wel, dat is nu eens iets dat mij al meer verteld werd, en waarvan ik de redenering echt niet snap. Als je zwart-wit inscant, verlies je toch kwaliteit, niet omgekeerd? Bij zw-w vertaal je je analoge tekening naar 1 of 0, en verlies je elke subtiliteit ertussen. Hoe kan zo'n verlies aan data beter zijn?

 

Het is juist die subtiliteit die er teveel aan is. Bij bitmapscans zal je zwarte lijn een mooie, strake lijn zijn. En je zwarte vlakken gaan effen zwart zijn. Bij grijswaarden (of kleur) zal je zwarte lijn aan de rand overgaan in een grijs randje. En je zwarte vlakken zijn, zoals in jouw voorbeelden, niet helemaal zwart. En je wit is vaak vaal wit.

En bitmapbestanden zijn natuurlijk niet zo groot.

Nu is het wel zo dat dat voornamelijk voor drukwerk van belang is. Strips die digitaal bekeken worden, worden sowieso omgezet naar minderwaardige, langs alle kanten gecomprimeerde bestanden. Dus daarvoor is het verschil niet zo belangrijk.

Link naar reactie

Wel, dat is nu eens iets dat mij al meer verteld werd, en waarvan ik de redenering echt niet snap. Als je zwart-wit inscant, verlies je toch kwaliteit, niet omgekeerd? Bij zw-w vertaal je je analoge tekening naar 1 of 0, en verlies je elke subtiliteit ertussen. Hoe kan zo'n verlies aan data beter zijn?

 

Welk woord heeft de meeste grijswaarden denk je:

 

24 bits die gebruikt worden om drie kleuren RGB te coderen of

24 bits die gebruikt worden om de intensiteit van 1 kleur zwart te coderen?

Link naar reactie

@Tom: Ahah, heel erg bedankt voor de uitleg, that explains. Het heeft dus niets met het scanproces zelf te maken, en alles met een betrachting om zwart zwart, wit wit en een lijn zo scherp mogelijk te maken. Ook te bereiken met filters achteraf, dus.

 

@Mask: Da's een strikvraag. De bits worden per kanaal gedefinieerd, dus als je zuiver grijs hebt, wordt gewoon dezelfde info in drievoud opgeslagen in RGB, maar heb je precies evenveel info als zou je 't in één enkel greyscale kanaal coderen.

Link naar reactie

Ik scan eerst in in grayscale (256 waarden dus), omdat dat aanvankelijk beter detail geeft. Daarna zet ik het via "Aanpassingen>Bereik" om naar 2 waarden (zwart en wit).

Vreemd genoeg geeft dat een beter resultaat dan direct inscannen in puur 2-waarden-zwart-of-wit...

Puur zwart-wit-in-2-waarden maakt het ook makkelijker om te kleuren: je kunt nu precieze selecties maken om in te kleuren, waar 256 waarden dat niet toelaat. De toverlasso + "selecteren uit alle lagen" leent zich zo tot heel snelle inkleuringen (als alle vormen tijdens het inkten toegemaakt zijn natuurlijk).

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ha! Maar ik ben ondertussen het begin van deel één aan het hertekenen, en het zal langer worden! :P

 

Maar niet zo lang als deel twee zal worden, dat is goed gezien. Alleen, het aantal pagina's kan me niet zoveel schelen en ik mik ook helemaal niet op een gelijk aantal pagina's; dat is de grote luxe van een web comic.

Link naar reactie

Het plan is om tot aan pagina 23 volledig opnieuw te doen - het verhaal blijft in grote lijnen hetzelfde, maar zal lichtjes anders uitgewerkt worden -, het geheel te herletteren - mijn leercurve daar is te pijnlijk duidelijk - en wat details bij te werken. Dat zal nog wel een poosje duren, vrees ik, en omdat herwerkte stuk niet goed aansluit op wat het vervangt vind ik dat ik 't niet in stukjes online kan zetten.

Link naar reactie

Het plan is om tot aan pagina 23 volledig opnieuw te doen - het verhaal blijft in grote lijnen hetzelfde, maar zal lichtjes anders uitgewerkt worden -, het geheel te herletteren - mijn leercurve daar is te pijnlijk duidelijk - en wat details bij te werken. Dat zal nog wel een poosje duren, vrees ik, en omdat herwerkte stuk niet goed aansluit op wat het vervangt vind ik dat ik 't niet in stukjes online kan zetten.

misschien te perfectionistisch?
http://www.facebook.com/moedars - like de pagina voor wekelijkse kwats op uw online bord
Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...