Yncke Posted December 1, 2012 Share Posted December 1, 2012 Hier staat het voorgaande, dit is de recentste pagina: Quote yncke.be Link to comment
retep Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Wat me opvalt is dat de eerse tekening sterke zwart wit contrasten kent, wat ik wel mooi vind, het doet me denken aan een linoleum druk. Het volgende plaatje kent die werking niet alleen een boompje en een fractie van de voorgrond is zwart. De rest van het vrgezicht is nauwelijks gearceerd wat nog een stijlbreuk met het vorige plaatje veroorzaakt. Heb je dit expres gedaan ? Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Zwart wit contrasten toepassen op het menselijk lichaam is niet zo eenvoudig. Dat is wat ik alvast ervan vind. Het vereist toch een zekere anatomische kennis. En een veel fotoreferentiemateriaal. Of film. Quote Link to comment
retep Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Het ging me niet zo over contrasten op mensen maar meer het verschil tussen plaatje 1 en 2: landschappen, de overgang vond ik nogal groot. Nu kan dat bedoeld zijn........ Quote Link to comment
Lav Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Retep heeft wel een punt. Het is misschien geen slecht idee om wat naar Bone van Jeff Smith te zien als referentie, hij steekt zo goed als nooit schaduw in zijn personages maar wel in het decor waardoor het altijd een evenwichtig contrast heeft. Je doet het al een beetje in uw tweede tekening maar ik zou het iets meer doortrekken en meer contrast in bvb uw interieur of achtergrond ook steken. Maar voor de rest ziet het er zeker al wel goed uit Quote Lav A Fistful of Lines Link to comment
Yncke Posted December 2, 2012 Author Share Posted December 2, 2012 Expres... euh. De redenering was dat dat eerste kader tegen licht is, en dus hele donkere stukken heeft, terwijl Bruggestad in het tweede kader tegen een zuidflank ligt, en naar mijn gevoel niet om die donkere schaduwen vraagt. De binnenscene speelt zich af in een normaal verlichte kamer. (Integenstelling tot de wat grimmiger scene die zal volgen, waar ik dan weer wel wat meer met schaduw wil gaan spelen.) De boompjes... geen seconde bij stilgestaan, eigenlijk. Een poging om voorgrond van middenplan te scheiden? En goed idee, Lav. Te lang geleden dat ik nog eens in Bone dook. Merci voor de commentaren, in ieder geval. Het is goed te moeten denken over het waarom. Quote yncke.be Link to comment
ivo Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 De lijndiktes varieren ook nogal eens, zie bv. prentje waarin vrouw alleen aan tafel zit. Kastje achteraan zou ik iets dikker hebben gedaan. Soms heb ik ook de indruk dat je heel veel aandacht aan de personages besteedt, maar de decors dan wat sneller afhaspelt (niet altijd hoor), bv. ook weer met dat kastje: dat perspectief klopt niet helemaal en de ladekes zitten niet schoon recht ;-). Daardoor wordt de sfeer op sommige prentjes in het verhaal wat gebroken, terwijl ik in andere stukken van het verhaal dan weer helemaal in de sfeer wordt opgezogen... Quote www.instagram.com/kreativosaurus - www.kreativosaurus.be Link to comment
Yncke Posted December 11, 2012 Author Share Posted December 11, 2012 De lijndiktes varieren ook nogal eens, zie bv. prentje waarin vrouw alleen aan tafel zit. Kastje achteraan zou ik iets dikker hebben gedaan. Soms heb ik ook de indruk dat je heel veel aandacht aan de personages besteedt, maar de decors dan wat sneller afhaspelt (niet altijd hoor), bv. ook weer met dat kastje: dat perspectief klopt niet helemaal en de ladekes zitten niet schoon recht ;-). Ja. Dat kastje. Ik dacht eerst dat daar niets hoefde omdat er wel een tekstballon zou komen, kwam dan tot de bedenking dat ie waarschijnlijk kleiner zou uitvallen dan die ruimte en heb er dan maar op 't laatste nippertje een kastje gegooid. Moet ik afleren, zoiets. Daar heb je helemaal gelijk in. Merci voor 't commentaar, Ivo. Quote yncke.be Link to comment
moedars Posted December 19, 2012 Share Posted December 19, 2012 Ik vind 'm wel tof, doet me denken Skyrim. Quote http://www.facebook.com/moedars - like de pagina voor wekelijkse kwats op uw online bord Link to comment
TDPB Posted December 19, 2012 Share Posted December 19, 2012 Mag ik eventjes kritisch zijn? -Ik weet dat het tegenwoordig in is om tekstballonnen achteraf computergewijs toe te voegen, maar een handgetekende ballon is en blijft toch vaak mooier. Er zit bij jouw een stijlbreuk tussen de tekeningen en de ballon die mij stoort (maar ik stoor me dan ook vlug aan dat soort dingen). -Bij het derde prentje heeft iedere horizontale lijn een ander vluchtpunt, wat op zich natuurlijk kan. Maar ze liggen ook allemaal op een andere horizon, en dat kan dan weer niet. -waarom scan je je tekeningen niet in als een zw bitmap bestand? Grijstinten of kleurbestanden zorgen vaak voor een kwaliteitsverlies als het om het scannen van lijntekeningen gaat. Quote Link to comment
Yncke Posted December 19, 2012 Author Share Posted December 19, 2012 Ik vind 'm wel tof, doet me denken Skyrim. Thanks. Mag ik eventjes kritisch zijn? Natuurlijk. Daar kan ik alleen maar van leren. -Ik weet dat het tegenwoordig in is om tekstballonnen achteraf computergewijs toe te voegen, maar een handgetekende ballon is en blijft toch vaak mooier. Er zit bij jouw een stijlbreuk tussen de tekeningen en de ballon die mij stoort (maar ik stoor me dan ook vlug aan dat soort dingen). Ik maak ze digitaal omdat het veel gemakkelijker is om ook een Engelse versie te maken. (En ik 't wel mooi vind, eigenlijk. Toch veel beter dan wat ik met de hand doe.) -Bij het derde prentje heeft iedere horizontale lijn een ander vluchtpunt, wat op zich natuurlijk kan. Maar ze liggen ook allemaal op een andere horizon, en dat kan dan weer niet. Mea culpa, ik heb me er te snel vanaf gemaakt in dat kader. :s -waarom scan je je tekeningen niet in als een zw bitmap bestand? Grijstinten of kleurbestanden zorgen vaak voor een kwaliteitsverlies als het om het scannen van lijntekeningen gaat. Wel, dat is nu eens iets dat mij al meer verteld werd, en waarvan ik de redenering echt niet snap. Als je zwart-wit inscant, verlies je toch kwaliteit, niet omgekeerd? Bij zw-w vertaal je je analoge tekening naar 1 of 0, en verlies je elke subtiliteit ertussen. Hoe kan zo'n verlies aan data beter zijn? Quote yncke.be Link to comment
TDPB Posted December 19, 2012 Share Posted December 19, 2012 Wel, dat is nu eens iets dat mij al meer verteld werd, en waarvan ik de redenering echt niet snap. Als je zwart-wit inscant, verlies je toch kwaliteit, niet omgekeerd? Bij zw-w vertaal je je analoge tekening naar 1 of 0, en verlies je elke subtiliteit ertussen. Hoe kan zo'n verlies aan data beter zijn? Het is juist die subtiliteit die er teveel aan is. Bij bitmapscans zal je zwarte lijn een mooie, strake lijn zijn. En je zwarte vlakken gaan effen zwart zijn. Bij grijswaarden (of kleur) zal je zwarte lijn aan de rand overgaan in een grijs randje. En je zwarte vlakken zijn, zoals in jouw voorbeelden, niet helemaal zwart. En je wit is vaak vaal wit. En bitmapbestanden zijn natuurlijk niet zo groot. Nu is het wel zo dat dat voornamelijk voor drukwerk van belang is. Strips die digitaal bekeken worden, worden sowieso omgezet naar minderwaardige, langs alle kanten gecomprimeerde bestanden. Dus daarvoor is het verschil niet zo belangrijk. Quote Link to comment
156 Posted December 19, 2012 Share Posted December 19, 2012 Wel, dat is nu eens iets dat mij al meer verteld werd, en waarvan ik de redenering echt niet snap. Als je zwart-wit inscant, verlies je toch kwaliteit, niet omgekeerd? Bij zw-w vertaal je je analoge tekening naar 1 of 0, en verlies je elke subtiliteit ertussen. Hoe kan zo'n verlies aan data beter zijn? Welk woord heeft de meeste grijswaarden denk je: 24 bits die gebruikt worden om drie kleuren RGB te coderen of 24 bits die gebruikt worden om de intensiteit van 1 kleur zwart te coderen? Quote Link to comment
Yncke Posted December 19, 2012 Author Share Posted December 19, 2012 @Tom: Ahah, heel erg bedankt voor de uitleg, that explains. Het heeft dus niets met het scanproces zelf te maken, en alles met een betrachting om zwart zwart, wit wit en een lijn zo scherp mogelijk te maken. Ook te bereiken met filters achteraf, dus. @Mask: Da's een strikvraag. De bits worden per kanaal gedefinieerd, dus als je zuiver grijs hebt, wordt gewoon dezelfde info in drievoud opgeslagen in RGB, maar heb je precies evenveel info als zou je 't in één enkel greyscale kanaal coderen. Quote yncke.be Link to comment
156 Posted December 19, 2012 Share Posted December 19, 2012 hmmmm... ik ga nog eens wat onderzoek ernaar doen ... Quote Link to comment
Yncke Posted December 19, 2012 Author Share Posted December 19, 2012 hmmmm... ik ga nog eens wat onderzoek ernaar doen ... Ik denk dat 't er voor Toms opmerking niet toe doet, eigenlijk. De clou zit 'm in zwart-wit - 1 bit codering, tout court geen grijs - vs RGB/greyscale - dat wel grijs ondersteunt. Quote yncke.be Link to comment
156 Posted December 19, 2012 Share Posted December 19, 2012 Ah ja, dat had ik nog niet opgemerkt. Zelfs geen greyscale, maar gewoon zwart of wit. Dan pas ik verder. Quote Link to comment
TDPB Posted December 19, 2012 Share Posted December 19, 2012 Ook te bereiken met filters achteraf, dus. Hoe minder je achteraf moet prutsen, hoe beter natuurlijk. Quote Link to comment
ivo Posted December 19, 2012 Share Posted December 19, 2012 Ik scan eerst in in grayscale (256 waarden dus), omdat dat aanvankelijk beter detail geeft. Daarna zet ik het via "Aanpassingen>Bereik" om naar 2 waarden (zwart en wit). Vreemd genoeg geeft dat een beter resultaat dan direct inscannen in puur 2-waarden-zwart-of-wit... Puur zwart-wit-in-2-waarden maakt het ook makkelijker om te kleuren: je kunt nu precieze selecties maken om in te kleuren, waar 256 waarden dat niet toelaat. De toverlasso + "selecteren uit alle lagen" leent zich zo tot heel snelle inkleuringen (als alle vormen tijdens het inkten toegemaakt zijn natuurlijk). Quote www.instagram.com/kreativosaurus - www.kreativosaurus.be Link to comment
Yncke Posted February 14, 2013 Author Share Posted February 14, 2013 Even jullie wat warm maken. *evil grin* Volgende week herbegin ik met een poging tot een wekelijkse update! Quote yncke.be Link to comment
ivo Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Kijk er naar uit :-). Quote www.instagram.com/kreativosaurus - www.kreativosaurus.be Link to comment
Yncke Posted February 20, 2013 Author Share Posted February 20, 2013 En we zijn weer vertokken! Quote yncke.be Link to comment
ivo Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 D'r ontbreekt nog een hangend lichtpeertje dat een interessant schaduwspel oplevert ;-). Quote www.instagram.com/kreativosaurus - www.kreativosaurus.be Link to comment
Lav Posted February 21, 2013 Share Posted February 21, 2013 Ik vind dat de lay-out van uw kaders hier wel heel goed past maar ik zou misschien nog een heel klein detail op de achtergrond zetten of misschien in uw vorige paneel wat meer schaduw in de kamer zetten en dat doortrekken op de achtergrond hier. Ik vind in ieder geval de handgebaren ook heel erg goed Quote Lav A Fistful of Lines Link to comment
Yncke Posted February 22, 2013 Author Share Posted February 22, 2013 @Ivo: Heheh. Jep. Een peertje in een fantasy setting. @Lav: Ik wou de dialoog centraal houden, maar misschien heb je gelijk, de grote leegte van de achtergrond stoort. Hm. Misschien moet ik juist de omgekeerde richting opgaan, en de kaders zelf ook wegwerken. Experiment voor 't weekend, thanks. Quote yncke.be Link to comment
moedars Posted February 22, 2013 Share Posted February 22, 2013 Ik wou de dialoog centraal houden, maar misschien heb je gelijk, de grote leegte van de achtergrond stoort. Hm. Misschien moet ik juist de omgekeerde richting opgaan, en de kaders zelf ook wegwerken. Experiment voor 't weekend, thanks. Aah, ik ben benieuwd wat er uit komt Quote http://www.facebook.com/moedars - like de pagina voor wekelijkse kwats op uw online bord Link to comment
Yncke Posted February 23, 2013 Author Share Posted February 23, 2013 Aangepast. Quote yncke.be Link to comment
Yncke Posted February 27, 2013 Author Share Posted February 27, 2013 Ik ben begonnen met research te doen naar realistische foltertuigen, maar ben letterlijk misselijk geworden, en heb het toch maar op een mix van strip-cliché tuigen en ongedefinieerde dingen gehouden. Quote yncke.be Link to comment
ivo Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Ik zou die voorste pinnekensplank in het zwart gezet hebben, geeft wat extra diepte aan de tekening. Die handboeien boven misschien ook. Quote www.instagram.com/kreativosaurus - www.kreativosaurus.be Link to comment
Yncke Posted March 2, 2013 Author Share Posted March 2, 2013 Ik zou die voorste pinnekensplank in het zwart gezet hebben, geeft wat extra diepte aan de tekening. Die handboeien boven misschien ook. Even geprobeerd. Het probleem is dat het ding dan te ongedefinieerd wordt. Maar ik ga 't in 't achterhoofd houden voor een volgende scene. Thanks. Quote yncke.be Link to comment
ivo Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Yncke, je bent wel al over je aantal platen aan het gaan, eigenlijk moet het al Per'Bat deel 3 zijn (als je consequent elk deel even lang wilt houden)! Quote www.instagram.com/kreativosaurus - www.kreativosaurus.be Link to comment
Yncke Posted March 4, 2013 Author Share Posted March 4, 2013 Ha! Maar ik ben ondertussen het begin van deel één aan het hertekenen, en het zal langer worden! Maar niet zo lang als deel twee zal worden, dat is goed gezien. Alleen, het aantal pagina's kan me niet zoveel schelen en ik mik ook helemaal niet op een gelijk aantal pagina's; dat is de grote luxe van een web comic. Quote yncke.be Link to comment
moedars Posted March 4, 2013 Share Posted March 4, 2013 Heb je ook een papieren uitgave? zo ja, zou ik 'm graag willen kopen Quote http://www.facebook.com/moedars - like de pagina voor wekelijkse kwats op uw online bord Link to comment
Yncke Posted March 4, 2013 Author Share Posted March 4, 2013 Heb je ook een papieren uitgave? zo ja, zou ik 'm graag willen kopen Ik ben vereerd, maar een papieren versie is een doe-het-zelf pakket, vrees ik. Wanneer ik deel 1 herwerkt heb, ga ik daar eens goed over nadenken. Quote yncke.be Link to comment
ivo Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Deel 1 herwerken? Ga je de allereerste pagina's volledig hertekenen? Ben wel nieuwsgierig. Het verhaal springt in het begin ook wat van the hack on the tack; ook daar wat wijzigingen? Quote www.instagram.com/kreativosaurus - www.kreativosaurus.be Link to comment
Yncke Posted March 5, 2013 Author Share Posted March 5, 2013 Het plan is om tot aan pagina 23 volledig opnieuw te doen - het verhaal blijft in grote lijnen hetzelfde, maar zal lichtjes anders uitgewerkt worden -, het geheel te herletteren - mijn leercurve daar is te pijnlijk duidelijk - en wat details bij te werken. Dat zal nog wel een poosje duren, vrees ik, en omdat herwerkte stuk niet goed aansluit op wat het vervangt vind ik dat ik 't niet in stukjes online kan zetten. Quote yncke.be Link to comment
Yncke Posted March 6, 2013 Author Share Posted March 6, 2013 Nieuwe pagina: Quote yncke.be Link to comment
moedars Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Het plan is om tot aan pagina 23 volledig opnieuw te doen - het verhaal blijft in grote lijnen hetzelfde, maar zal lichtjes anders uitgewerkt worden -, het geheel te herletteren - mijn leercurve daar is te pijnlijk duidelijk - en wat details bij te werken. Dat zal nog wel een poosje duren, vrees ik, en omdat herwerkte stuk niet goed aansluit op wat het vervangt vind ik dat ik 't niet in stukjes online kan zetten. misschien te perfectionistisch? Quote http://www.facebook.com/moedars - like de pagina voor wekelijkse kwats op uw online bord Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Ha, waterboarding. Dat is toch wel kei-realistisch en geen mix van stripcliché tuigen en ongedefinieerde dingen. Quote Link to comment
Yncke Posted March 13, 2013 Author Share Posted March 13, 2013 Ja, maar da's ook maar gebaseerd op wat ik op de radio erover gehoord heb en me erbij voorstelde, en ondertussen ook al behoorlijk cliché, vermoed ik. Het gaat door: Quote yncke.be Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.