Ga naar inhoud

Opera En Strips (Split Van Actieplan Voor De Vlaamse Strip / Stripcanon)


Recommended Posts

Zelfs subsidies voor de opera steunen op jeugdsentiment.

Lees die biografie van Jacobs maar eens: voor 40 was opera erg populair. Daarna kwamen het jeugdsentimeent en de subsidies. Zonder dat jeugdsentiment waren die subsidies er nooit geweest.

Opera is dood. Al decennialang.

Link naar reactie

Daarom. Als we dan weer gaan stemmen komt er een regering die al die mooie muziek maar niets vindt. Dan worden er weer wat symphonie orkesten en ballet gezelschappen de nek omgedraaid. Daarna worden we boos gaan we weer stemmen op andere partijen en dan komen er weer wat miljoenen voor muziek en kunst. Zo is het leven, eb en vloed.....

Link naar reactie

Ik ken een paar mensen die van opera houden en ernaar gaan kijken. Zelf kijk ik ook af en toe een opvoering op TV, en kan daar zeer van genieten. Opera is er voor de liefhebbers, net zoals strips stillekensaan.

 

Een mens kan alleen maar hopen dat niemand met beslissingsrecht op 't idee komt de strip dood te verklaren.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Mochten burgers gewoon financieel meer overhouden dan zou er via crowdfunding en dergelijke systemen gewoon een hoop meer middelen naar opera en andere kunstvormen kunnen gaan.

Link naar reactie

Mochten burgers gewoon financieel meer overhouden dan zou er via crowdfunding en dergelijke systemen gewoon een hoop meer middelen naar opera en andere kunstvormen kunnen gaan.

Yeah right...

Ik bewonder het onuitputtelijk positivisme dat daarmee alles opgelost is.

 

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wel, burgers zouden om te beginnen al gemakkelijker meer middelen opzij kunnen zetten. Je moet wel alle factoren in rekening brengen die ervoor zorgen waarom de middelen niet bij de burger blijven.

Link naar reactie

Jaren geleden, toen ik Klasse voor Leraren nog kreeg - jaja, ik kreeg dat spul - opende het blad met een redactioneel artikel waarin werd verzucht dat er leerlingen waren die nog nooit naar een balletvoorstelling waren geweest, nog nooit naar een concert, nog nooit naar dit, nog nooit naar dat ... zelfs 'boswandeling' stond ertussen.

En toen dacht ik: maar wie heeft er verdorie TIJD om dat allemaal te doen? En wat heb je eraan dat je één keer een balletvoorstelling hebt gezien? Het doet me denkan aan het succes van de film Titanic, zoveel jaar geleden: de bioscoop zat vol mensen die niet meer wisten wat een bioscoop was, en nadat ze die film hadden gezien, zijn ze ook niet meer teruggekeerd.

Eéntje is gééntje. EENS een balletvoorstelling is geen cultuur. EENS een concert is geen cultuur. Dat is wat doelloos browsen zonder te weten wat je ziet en hoort.

Mensen maken hun keuzes. Sommigen gaan heel vaak naar optredens. Anderen nooit. Dat is zo. Ze doen dan andere dingen, en leren die kennen. De overheid moet daar respect voor hebben. Een subsidiërende overheid heeft daar geen respect voor.

 

PS: vanaf dat redactioneel artikel gooide ik Klasse altijd direct in de papiermand.

Link naar reactie

Eéntje is gééntje. 

Niet akoord.  Eentje kan leiden tot meer, geen zal nooit iets opleveren. Hoe kunnen kinderen besluiten om zich in iets te gaan verdiepen als ze 't nooit gezien of gehoord hebben? 

 

Da's toch ook 't idee rond het opnemen van strips in het pakket van handelsmissies? Als een buitenlander pakweg vijf onbekende Vlaamse strips leest, wat stelt dat voor? Niet veel. Maar misschien krijgt er hier en daar iemand de smaak te pakken.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De overheid meet zich graag messiasallures aan. "De bevolking moet gered worden van zichzelf" en nog een resem andere imaginaire bedreigingen. Waarvoor dan weer een hoop centen nodig is.

 

Kwestie van het goed te kunnen brengen.

Link naar reactie

Mensen maken hun keuzes. Sommigen geen heel vaak naar optredens. Anderen nooit. Dat is zo. Ze doen dan andere dingen, en leren die kennen. De overheid moet daar respect voor hebben. Een subsidiërende overheid heeft daar geen respect voor.

 

Zeker die laatste zin begrijp ik niet. Lijkt me niet meteen een conclusie uit hetgeen voorafgaat?

 

Het toekennen van subsidies kan toch ook gebeuren met respect voor de verschillende wensen van de bevolking. Dan moet er gewoon voldoende variatie zitten in hetgeen men ondersteunt, dus bv. niet alleen opera.  

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wordt die overheid dan op dat gebied niet geïnstrueerd door lobbygroepen, drukkingsgroepen, commissies, denktanken en wat meer?

Natuurlijk. als er een overkoepelende machtsconstructie is die het laatste woord heeft ( zoals de schoolmeester in een klas ) dan zullen belanghebbenden altijd gebruik maken van die machtsconstructie, zover het hun lukt. Ten koste van anderen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Zeker die laatste zin begrijp ik niet. Lijkt me niet meteen een conclusie uit hetgeen voorafgaat?

 

Het toekennen van subsidies kan toch ook gebeuren met respect voor de verschillende wensen van de bevolking. Dan moet er gewoon voldoende variatie zitten in hetgeen men ondersteunt, dus bv. niet alleen opera.  

Dat is hetgeen dat juist niet plaatsvindt. Het is nogal arbitrair. Het is ook nogal naïef om te geloven in de neutraliteit en onbaatzuchtigheid van een overheid.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dat is het hem nu juist. Van zodra de overheid middelen ter beschikking heeft dan volgt daar automatisch een militaire uitbouw uit. Je kunt dat nu eenmaal niet sturen. Hoe ga je nou als burger ervoor zorgen dat de opera wat centen krijgt en De Crem niet met zijn F-35 faaljager mag/mocht spelen?

Link naar reactie

Bwah, persoonlijk heb ik liever dat de overheid een paar gedateerde kunstvormen ondersteunt dan dat ze met hetzelfde geld gevechtsvliegtuigen aankoopt.

We zijn aan het afwijken, maar ik denk ook dat België wel geld mag geven aan een operainstelling. Dat gaat anders nooit leefbaar zijn. De vraag is wel of we naast de Nationale Opera ook nog een Vlaamse Opera (of er een Waalse Opera bestaat weet ik niet eens) moeten hebben.

Link naar reactie

We zijn aan het afwijken, maar ik denk ook dat België wel geld mag geven aan een operainstelling. Dat gaat anders nooit leefbaar zijn.

Ik ben het er volledig mee eens: zonder subsidies is opera niet leefbaar. Dat betekent dat er te weinig belangstelling voor is. Dat betekent dat subsidies voor opera zinloos zijn. Het is een voorbeeld van een overheid die iets in leven houdt zonder dat er een grondige reden voor is, behalve dat anders die artiesten niet aan de bak komen. Ik beschouw zulke artiesten als slachtoffers van hun leraren en het kunstonderwijs, dat mensen in richtingen duwt waarin geen toekomst zit.

 

De vraag is wel of we naast de Nationale Opera ook nog een Vlaamse Opera (of er een Waalse Opera bestaat weet ik niet eens) moeten hebben.

Opera is een prestigekwestie. Die dire opera's zullen nooit fusioneren. Het enige wat zou kunnen verdwijnen, is de opera op Belgisch niveau. Maar de Vlaamse en Waalse zullen nooit samennerken.

 

Trouwens: er is nog altijd een versie van gezongen toneel dat wél belangstelling krijgt: musicals. Ik weet niet of die subsidies krijgen, maar volgens mij kunnen ze het zonder, en als ze het niet zonder kunnen, is er ook geen reden om ze subsidies te geven.

 

PS: er is de Opéra Royal de Wallonie in Luik. Juist: "royal": zoals ik zei: opera is een prestigekwestie, met kunst heeft het niets te maken.

Link naar reactie

Deflatie. Begin daarmee.

Spijtig genoeg is deflatie geen gezonde economische oplossing.

Het is alleen goed voor wie geld heeft.

Er is sterke deflatie in de IT-sector. Het gevolg is dat we bijna verplicht worden om de drie jaar nieuwe pc's te kopen. Dat is een geweldige verspilling van schaarse grondstoffen, en creëert milieuvervuiling door giftige stoffen. Om nog maar te zwijgen over de pure IT-problemen, zoals installeren van programma's op de nieuwe pc (het duurt weken voor een pc is zoals ik hem wil hebben).

Soit, een heel andere discussie, natuurlijk, maar het is een vb. van deflatie.

 

Ander voorbeeld van deflatie: boeken zijn door het verschijnsel ebooks nu eigenlijk goedkoper dan vroeger, maar dat betekent wel dat het geld dat je in boeken had geïnvesteerd, verdampt. Wie boeken heeft, staat aan de verliezende kant. Id. met lp's en cd's, en met VHS en dvd.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Spijtig genoeg is deflatie geen gezonde economische oplossing.

Het is alleen goed voor wie geld heeft.

Er is sterke deflatie in de IT-sector. Het gevolg is dat we bijna verplicht worden om de drie jaar nieuwe pc's te kopen. Dat is een geweldige verspilling van schaarse grondstoffen, en creëert milieuvervuiling door giftige stoffen. Om nog maar te zwijgen over de pure IT-problemen, zoals installeren van programma's op de nieuwe pc (het duurt weken voor een pc is zoals ik hem wil hebben).

Soit, een heel andere discussie, natuurlijk, maar het is een vb. van deflatie.

 

Ander voorbeeld van deflatie: boeken zijn door het verschijnsel ebooks nu eigenlijk goedkoper dan vroeger, maar dat betekent wel dat het geld dat je in boeken had geïnvesteerd, verdampt. Wie boeken heeft, staat aan de verliezende kant. Id. met lp's en cd's, en met VHS en dvd.

:blink::huh:

 

Dat heeft dan veel meer met patentrecht en zo te maken dan met de ogenschijnlijke overmatige beschikbare hoeveelheid produkten. Upgrademogelijkheid die niet ingebouwd is. Marktaandeel trachten te behouden door de overheid in te schakelen. Feitelijk komen bedrijven dan in een toestand die kunstmatig wordt. En dan begint het misbruik. Die bedrijven trachten kost wat kost te blijven bestaan terwijl er op een bepaald ogenblik geen bestaansrecht meer voor is. Omdat anderen het beter kunnen. Of omdat het bedrijf niet genoeg innoveerde.

 

En dan moeten er middelen genomen worden van de belastingbetaler om ze aan een infuus te hangen.

 

Dus wordt er meer van hetzelfde geproduceerd, met als gevolg veel verspilling van energie en grondstoffen.

 

Stop met windows te installeren. :e012:

 

 

Aangezien iedereen geld wil is deflatie goed voor iedereen. Het is de groei in natuurtoestand.

 

Het is wel niet goed voor banken en overheid. Maar ik ben geen bank en geen overheid. Dus ja... :e011:

 

En wat boeken betreft: doe jij verlies als je een verzameling hebt van 369 boeken en de nieuwe boeken worden in e-versie gekocht? Er verandert toch niks aan je fysische boeken? Als je als winkelier handelt in enkel fysieke boeken en je kan dit niet volhouden dan stop je er toch mee? Je kan toch anderen niet verplichten om geen nieuwe technologie te gebruiken omdat jij dan niet meer rendeert? 

 

Ik heb de indruk dat veel mensen lijden aan het Bokrijksyndroom. Vroeger was het toch net dat ietsje beter en technologie zo eigenlijk niet echt mogen plaatsvinden, want dat zorgt voor verstoring van een status quo.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Maak gewoon een site die zoveel mogelijk auteurs en tekenaars linkt. Het is ook niet de bedoeling dat echt iedereen die ook maar een tekening heeft gemaakt daaraan moet gelinkt zijn.

Mij lijkt het gewoon een strategie om alweer wat overheidsjobs bij te creëren. Een hoop drukwerk, gebouwen en middelen die nodig zijn om zoiets draaiende te houden.

Gatz, trap het gewoon af. Ga bier zuipen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De motivatie van kunst en bij uitbreiding strips is tgo andere producten in feite meerledig. Enerzijds als te verkopen product, hetgeen moet dienen als inkomen en soms terzelfdertijd gewoon een creatie die ten dienste staat van de creator zelf. Ik heb niet altijd de motivatie om iets verkoopbaars te maken. Mocht ik genoeg tech en produkten hebben om te voorzien in levensonderhoud dan tekende ik niet eens voor anderen. Hooguit voor wat kennissen of zo die eens wat vragen. Wat kan mij dat schelen dat Chinezen zaken van mij zouden lezen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Juist. Ze gaan eerst veel meer middelen nodig hebben om een hele dienst op te zetten om dat soort zaken te promoten. En dan? 2 Spanjaarden en een Balt-Duitser die eens een Boerke gaan lezen

Link naar reactie

Stop met windows te installeren. :e012:

Ik heb jaren geleden voor een van mijn pc's willen overstappen op Linux, maar mijn modem werd niet ondersteund. Dus moest ik terug naar W. Toen de modem eindelijk wel werd ondersteund, waren we een jaar verder, en was overstappen niet zo handig meer.

Ik denk dat ik beter afstap van het idee om een communicatie-pc en een werk-pc te gebruiken. Ik had daartoe besloten omdat ik vooral problemen kreeg door e-mail- en internettoepassingen. Tegenwoordig kan ik mijn werk echter niet zo vlot meer doen als vroeger als de werk-pc niet regelmatig op internet is aangesloten.

 

Aangezien iedereen geld wil is deflatie goed voor iedereen.

In Japan hebben ze een tijdlang deflatie gehad, en dat merk je: héél lage groei, lange werkdagen en toch niet veel verdienen. Je ziet dat aan veel huizen ook dat het lijkt of ze in de jaren 70 bleven steken. Ondanks Sony, Brother, manga en anime - en natuurlijk de wijk Shibuya, Shinjuku en Roppongi in Tokyo, om nog maar te zwijgen over Akihabara (秋葉原), dé elektronicwijk van de wereld, komt Japan soms erg verouderd over.

 

Het is wel niet goed voor banken en overheid.

Bij deflatie worden investeringen voortdurend uitgesteld, door iedereen, niet alleen door de grote bedrijven. Ook wie zijn gevel wilt schilderen stelt het liever wat uit tot het goedkoper kan. Of wie een tv of een auto wilt kopen. Je komt in een neerwaartse spiraal terecht.

 

Ik gaf IT als voorbeeld, doordat in die sector inherente deflatie zit: als je een half jaar wacht met kopen, kun je meer computer krijgen voor hetzelfde geld. In de jaren 80 tot ergens 2000 was dat niet zo erg, omdat elk nieuw model een flinke verbetering was t.o.v. van het vorige. Maar sinds 2000 of zo merk je dat eigenlijk niet meer, en sindsdien voel je die deflatie.

 

En wat boeken betreft: doe jij verlies als je een verzameling hebt van 369 boeken en de nieuwe boeken worden in e-versie gekocht? Er verandert toch niks aan je fysische boeken?

Nou: de winkelier riskeert dure voorraden, maar de particulier heeft ook een probleem. Als hij boeken tweedehands wilt verkopen - uit plaatsgebrek of uit geldgebrek - krijgt het er plots weinig tot niets voor terug.

Wie denkt dat dat geen probleem is, vergist zich enorm: ik heb hier boeken liggen van 75 euro ... 15 jaar geleden!

 

Als je als winkelier handelt in enkel fysieke boeken en je kan dit niet volhouden dan stop je er toch mee?

En wat doe je met je onverkocht voorraden?

 

Je kan toch anderen niet verplichten om geen nieuwe technologie te gebruiken omdat jij dan niet meer rendeert?

Nee, maar met die opmerking ga je voorbij aan het probleem: deflatie schept armoede.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

 

 

Nou: de winkelier riskeert dure voorraden, maar de particulier heeft ook een probleem. Als hij boeken tweedehands wilt verkopen - uit plaatsgebrek of uit geldgebrek - krijgt het er plots weinig tot niets voor terug.

Wie denkt dat dat geen probleem is, vergist zich enorm: ik heb hier boeken liggen van 75 euro ... 15 jaar geleden!

 

Dus omdat jij als particulier misschien, ooit eens, misschien ook niet, het zou overwegen om een aantal boeken van de hand te doen en daar dan niks meer voor terug zou kunnen krijgen, moeten zaken altijd onderhevig zijn aan inflatie? Of technologie eens bekeken worden vooraleer het zomaar op de markt mag...

 

Dus, ik geen goedkope e-book omdat mijnheer Motte misschien, ooit eens binnen x aantal jaar zou kunnen zijn verzameling boeken van de hand te doen wegens plaatsgebrek en daar nog een hoop centen wil voor vangen? We moeten onze uitgaven en bijgevolg levens allemaal op elkaar afstemmen?

 

:e005:

Link naar reactie

Ik ben het er volledig mee eens: zonder subsidies is opera niet leefbaar. Dat betekent dat er te weinig belangstelling voor is. Dat betekent dat subsidies voor opera zinloos zijn. Het is een voorbeeld van een overheid die iets in leven houdt zonder dat er een grondige reden voor is, behalve dat anders die artiesten niet aan de bak komen. Ik beschouw zulke artiesten als slachtoffers van hun leraren en het kunstonderwijs, dat mensen in richtingen duwt waarin geen toekomst zit.

 

Opera is een prestigekwestie. Die dire opera's zullen nooit fusioneren. Het enige wat zou kunnen verdwijnen, is de opera op Belgisch niveau. Maar de Vlaamse en Waalse zullen nooit samennerken.

 

Tja als je zo denkt dan wordt het de hele dag FC De Kampioenen of Big Brotherachtige wanproducten op tv. Ieder zichzelf respecterend land maakt geld vrij voor zaken als toneel, film, docus, opera, musea, een fijn symphonieorkest en subsidies voor kunstenaars. Anders is het alleen maar platvloersheid, platte grollen en grappen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

 

 

In Japan hebben ze een tijdlang deflatie gehad, en dat merk je: héél lage groei, lange werkdagen en toch niet veel verdienen. Je ziet dat aan veel huizen ook dat het lijkt of ze in de jaren 70 bleven steken. Ondanks Sony, Brother, manga en anime - en natuurlijk de wijk Shibuya, Shinjuku en Roppongi in Tokyo, om nog maar te zwijgen over Akihabara (秋葉原), dé elektronicwijk van de wereld, komt Japan soms erg verouderd over.

 

 

Bij deflatie worden investeringen voortdurend uitgesteld, door iedereen, niet alleen door de grote bedrijven. Ook wie zijn gevel wilt schilderen stelt het liever wat uit tot het goedkoper kan. Of wie een tv of een auto wilt kopen. Je komt in een neerwaartse spiraal terecht.

 

Ik gaf IT als voorbeeld, doordat in die sector inherente deflatie zit: als je een half jaar wacht met kopen, kun je meer computer krijgen voor hetzelfde geld. In de jaren 80 tot ergens 2000 was dat niet zo erg, omdat elk nieuw model een flinke verbetering was t.o.v. van het vorige. Maar sinds 2000 of zo merk je dat eigenlijk niet meer, en sindsdien voel je die deflatie.

 

Nee, maar met die opmerking ga je voorbij aan het probleem: deflatie schept armoede.

In Japan hebben ze eerst zitten inflateren tegen de sterren op en dan heb je stagflatie. De reden waarom de Japanner niet koopt is omdat hij niet veel over houdt.

 

Dat uitstelgedrag is imaginair. Ik ga niet wachten met het kopen van een brood omdat het 2 weken later 50 cent tot een euro goedkoper kan zijn.

 

Wanneer je een autoprobleem hebt ga je geen half jaar wachten met de auto te laten herstellen omdat je dan 100 euro goedkoper af bent. Al helemaal niet wanneer je die auto nodig hebt voor bijv. je werk.

 

En een koelkast, daar heb ik er maar 1 van nodig. Ik ga niet altijd om de 2 jaar een nieuw toestel aanschaffen. Wat voor prijs er ook aanhangt.

 

Smijt uw Keynesiaanse rommel maar in de vuurkorf. Er is trouwens niks van empirisch bewijs dat deflatie zorgt voor uitstelgedrag en desgevolg armoede. Dan waren de middeleeuwen vol van armoede. Quod non.

 

Deflatie zorgt voor het terugdringen van schaarste en welvaart.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Tja als je zo denkt dan wordt het de hele dag FC De Kampioenen of Big Brotherachtige wanproducten op tv. Ieder zichzelf respecterend land maakt geld vrij voor zaken als toneel, film, docus, opera, musea, een fijn symphonieorkest en subsidies voor kunstenaars. Anders is het alleen maar platvloersheid, platte grollen en grappen.

TV is verouderd en zal binnenkort uitgefaseerd worden. Wie heeft nu nog een TV station nodig om zijn product kenbaar te maken aan de wereld?

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Hé lees ik daar wat over Keynes ? Interessant !

Blijkbaar wou hij wel schaarste terugdringen. Wat ik wel kan appreciëren. Alleen is zijn manier waarop, nogal bedenkelijk...

Link naar reactie

Wat Keynes betreft weet ik alleen dat hij geen probleem had met een begrotingstekort, zolang dat tekort niet hoger was dan 3%. Dat is dus hoger dan wat de EU momenteel wilt opleggen, maar wat de EU wilt opleggen is het gevolg van de hoge schuldgraad van België. Bovendien was die 3% van Keynes waarschijnlijk gerelateerd aan inflatie- en intrestcijfers.

In de periode dat de Belgische regering het Keynesaanse model zogenaamd toepaste, had ze in sommige jaren een tekort van ... 14%! Ze hadden dus gewoon een stuk van Keynes afgehakt en gebruikt wat in hun kraam paste. Daardoor hebben we al decennia een schuldgraad van ongeveer 100% van het BBP.

Je cartoon is wel leuk, maar heel vooringenomen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...