cinco Posted October 24, 2022 Author Share Posted October 24, 2022 Ik heb een herdruk die na 1987 is uitgekomen en toen was het nog altijd de Diepe Kloof getiteld. Quote Link to comment
Gilles Posted October 24, 2022 Share Posted October 24, 2022 Ik heb die allebei... Quote Link to comment
cinco Posted October 24, 2022 Author Share Posted October 24, 2022 21 minuten geleden, Gilles zei: Ik heb die allebei... Goed, ik heb een extra optie toegevoegd voor wie beide versies heeft. Quote Link to comment
TDPB Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Ik geloof dat dit mijn derde album van Asterix was en niet mijn 25ste. Quote Link to comment
Blutch Posted October 26, 2022 Share Posted October 26, 2022 De diepe kloof. En gelukkig heb ik ook "Asterix en het eerste legioen" i.p.v. het vreselijke "Asterix als legioensoldaat". Wie verzint die onzin toch? Quote Link to comment
cinco Posted October 26, 2022 Author Share Posted October 26, 2022 1 uur geleden, Blutch zei: De diepe kloof. En gelukkig heb ik ook "Asterix en het eerste legioen" i.p.v. het vreselijke "Asterix als legioensoldaat". Wie verzint die onzin toch? Dezelfde persoon die ook deze titel verzon. Het staat op die manier wel dichter bij de oorspronkelijke Franse titel, maar daarom klinkt het nog niet beter. Quote Link to comment
Blutch Posted October 27, 2022 Share Posted October 27, 2022 Ik vind het nog altijd jammer dat ik van Asterix niet alle Dargaud oude stijl-uitgaven heb. Die waren gewoon veel mooier. Vergelijk bv. deze drie versies. Gelukkig is de recentste versie al weer beter dan die tweede. Wat een ramp was dat, zeg! Quote Link to comment
Lestat Posted October 27, 2022 Share Posted October 27, 2022 Mijn vader had vroeger de editie "De Diepe Kloof", dus toen ik de reeks aanlegde moest ik ook eentje hebben met die naam want "De Broedertwist" kon mijn brein niet aan. Voor de rest volg ik Blutch met die namen "als Legioensoldaat". Wat een bagger was dat. De enige echt goede naamsverandering vond ik wel "De Strijd der Stamhoofden" (versus "De Kampioen"), maar tegen dan had ik wel al de oude editie. Quote Link to comment
cinco Posted October 27, 2022 Author Share Posted October 27, 2022 1 uur terug, Blutch zei: die tweede. Wat een ramp was dat, zeg! De periode toen ik Asterixen begon te kopen in de jaren '90 was dat de gangbare versie. Quote Link to comment
TDPB Posted October 27, 2022 Share Posted October 27, 2022 7 uren geleden, Blutch zei: Ik vind het nog altijd jammer dat ik van Asterix niet alle Dargaud oude stijl-uitgaven heb. Die waren gewoon veel mooier. Vergelijk bv. deze drie versies. Gelukkig is de recentste versie al weer beter dan die tweede. Wat een ramp was dat, zeg! Terwijl die tweede versie wel de minst rommelige is. Quote Link to comment
cinco Posted October 27, 2022 Author Share Posted October 27, 2022 44 minuten geleden, TDPB zei: Terwijl die tweede versie wel de minst rommelige is. Op vlak van titelhoofding ed. waren die uitgaves beter, maar de inkleuring van de afbeeldingen werd serieus versimpeld. Kijk hoe alle sfeer uit die covertekening werd gezogen. Quote Link to comment
TDPB Posted October 28, 2022 Share Posted October 28, 2022 Tja, dat zijn keuzes die de makers maken. Op een gegeven moment willen ze de covers blijkbaar in dezelfde teken/inkleurstijl als de binnenpagina's. (zie ook Jommeke). Om eerlijk te zijn: als je de twee covers zo naast elkaar ziet is de tekening op de tweede versie wél duidelijker. Het ontbreken van duidelijke omtreklijnen maakt de eerste versie een beetje een wazige boel. Quote Link to comment
TDPB Posted October 28, 2022 Share Posted October 28, 2022 De Broedertwist heeft overigens een van de beste covers van de reeks. Duidelijk, helder, mooi ontworpen... En maar één naam die twee keer vermeld wordt. Quote Link to comment
cinco Posted October 28, 2022 Author Share Posted October 28, 2022 4 uren geleden, TDPB zei: Het ontbreken van duidelijke omtreklijnen maakt de eerste versie een beetje een wazige boel. Ja, op een computerscherm in een formaat dat niet overeenkomt met de werkelijke grootte. Maar als je het album bij de hand neemt, vermoed ik dat dat probleem zich niet voordoet. Quote Link to comment
hemweg Posted October 28, 2022 Share Posted October 28, 2022 Voor mij houdt de reeks op na Asterix en de Belgen en bezit ik als nummer 25 Asterix verovert Rome (door Uderzo en Goscinny). Willem II 1 Quote Link to comment
Recommended Posts