Ga naar inhoud

Erik Deneyer - 't B-gevaar


Koen Claeys

Recommended Posts

Heel jammer. Ben er twee keer geweest toen ik op vacantie in Brussel was en was beide keren blij dat ik naar het openen van de deur meteen in het Nederlands (Vlaams) angesproken werd, niet in het Frans als overal anders in de stad. Heb het dan ook telkens nog een beetje met hem over het strip feest en andere onderwerpen gehad. Tussen al die Franstalige stripwinkels in Brussel was zijn winkel toch een soort oase voor lezers die Nederlandse uitgaven zoeken. 

Link naar reactie

Toen ik 14 was ontdekte ik in Hasselt Luk Poelmans' Wonderland. Dat was nog op de eerste lokatie. Een week later trok ik Erik met de bus uit Houthalen mee naar daar. We waren allebei dadelijk verkocht. Het waren gouden tijden voor ons. Elke week kwam wel een Will, Seron of andere grootheid langs. Hij was de enige van ons die het lef had om van zijn hobby zijn beroep te maken.  Verdomme, ik ga hem missen.

De laatste jaren waren moeilijk voor hem, de winkel in leven houden tijdens Corona, en dan die tumor in zijn hoofd.

Ik hoop dat er een eeuwig atelier is, waar hij met Sleen wafels kan eten, met Vandersteen er eentje kan drinken, en Hergé er van kan overtuigen om Thorgal over te nemen.

 

 

 

Link naar reactie

Erik kende ik vooral van het stripfestival in Opwijk (remember Nijdrop, Het hof ten Hemelrijk), waar hij tekenaars en albums bracht. 

En in het B-Gevaar leerde hij me nieuwe tekenaars kennen zoals Stan Sakai, Minck Oosterveer, Alec Severin en nog vele anderen...

Maar toch zal ik me vooral het cafébezoek samen met Beauregard in Angoulême herinneren...😢

Link naar reactie

Expo59, Eriks laatste grote project, ligt recht tegenover mijn werk. In de coronajaren ging ik bij de schaarse bezoeken aan Brussel toch bijna altijd langs de winkel om wat strips te kopen. Samen Alec Severin (en mogelijk anderen achter de schermen, die ik niet kende) maakte hij er een fijne plek voor stripliefhebbers van, waar je altijd welkom bleef voor een echt gesprek over strips. Erik had een mening, maar liet me altijd in mijn overtuiging indien die anders was dan de zijne. We deelden een grote bewondering voor Luc Brunschwig, een wat ondergesneeuwd scenarist die volgens ons nooit de bewondering en succes kreeg die hij al zo lang verdient. 

 

Ik hoop stilletjes (maar vrees er toch wat voor) dat Expo59 mag blijven bestaan in één of andere vorm.   

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...