Ga naar inhoud

Voetbalbond Overweegt Klacht Tegen Strip


Johan

Recommended Posts

Het is toch complexer dan dat.

Er zijn om te beginnen al uitzonderingen in het recht op afbeelding (zoals portretrecht in Belgie heet):

Publieke personen (bv. politici, sportvedetten, zangers, …) dienen in principe ook geen voorafgaande toestemming te geven. Hier geldt immers het recht op informatie, mits van enkele voorwaarden worden nageleefd. Zo moet de afbeelding van een publiek persoon een informatief doeleinde hebben (dus geen commercieel gebruik) en mag ze het recht op eerbiediging van het privéleven niet schenden. Om dit te beoordelen, wordt rekening gehouden met de concrete omstandigheden (er is bijvoorbeeld geen schending als de beelden werden genomen tijdens de uitoefening van een openbare activiteit). Sommige personen worden slechts tijdens een welbepaalde gebeurtenis als publieke persoon aanzien (bijvoorbeeld naar aanleiding van een ramp of een misdrijf). De afbeelding van deze persoon moet dan ook gerelateerd zijn aan deze gebeurtenis en na verloop van tijd heeft de betrokkene het recht om vergeten te worden.

 

En dan zit je nog met situaties zoals cartoons met bekende personages. Het is duidelijk dat een politiek cartoonist niet op voorhand toestemming vraagt om iemand in zijn werk af te beelden. En voor een strips als Albert en co zal ook wel geen toestemming gevraagd zijn. Ondanks het feit dat dat allemaal gemaakt wordt voor commercieel gebruik. De grens van wat kan en niet kan is dus niet zo duidelijk afgebakend.

Link naar reactie

ik vind mezelf ook erg bekend, ik zal dan ook beginnen tellen hoeveel keer jullie mijn naam (=tom, tim, timhardt, timhard, timhart, timh, harde tim, timmert, timmy ) (*) gebruiken en daar een maandelijkse factuur voor opsturen (**).

 

 

* lijst niet volledig, aanpassingen zullen naar eigen goeddunken en zonder voorafgaande verwittiging gebeuren.

** 5 EUR per naamsvermelding lijkt me billijk.

 

:e007:

Link naar reactie

Heb die strip in Atlantis Oudenaarde vastgehad afgelopen vrijdagavond.  Brrrrr.... zo slecht getekend, zo houterig... bijna even slecht als die RSCA-strip van enkele jaren geleden door Jarry.  Tenenkrullend slecht.  Ik zal in elk geval niet naar de dichtstbijzijnde winkel hollen voor eventueel alle albums uit de rekken worden gehaald.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

ik vind dit een moeilijke discussie.

 

Een cartoon over de RD lijkt me logisch dat dit zonder enige toestemming kan.

 

Een strip daarentegen?

 

Als je dit doortrekt, dan kan iemand bij manier van spreken een nieuwe Urbanusstrip lanceren zonder enige vorm van toestemming?

 

Maar zoals gezegd, ik vind het moeilijk om hier een grens te trekken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...