Ga naar inhoud

Albums waarvan de titel de lading niet dekt


Recommended Posts

Zwart Ivoor van Bakelandt.

 

Van pagina 37 tot 39 is er een toevallige en kortstondige ontmoeting tussen Bakelandt en co én een groep gevangen "negerslaven". Ik heb het altijd vreemd gevonden dat dit album enkel en alleen naar deze scène is vernoemd. 

 

Screenshot_20240306_191537_Chrome.jpg

Link naar reactie

1024--210-800-e2m.jpg&f=1&nofb=1&ipt=611

 

Eigenlijk heeft dat geen enkele betekenis in het verhaal.

Het heet trouwens alleen maar het hele teken omdat het een geel teken is, en de "m" is de Griekse letter "mu", waar onze "m" inderdaad van is afgeleid en die de eerste letter is van het Franse woord "marque" = "teken", of "merkteken", zo je wilt.

Dat hele gele teken is eigenlijk een McGuffin.

Link naar reactie
6 minuten geleden, Peter Motte zei:

1024--210-800-e2m.jpg&f=1&nofb=1&ipt=611

 

Eigenlijk heeft dat geen enkele betekenis in het verhaal.

Het heet trouwens alleen maar het hele teken omdat het een geel teken is, en de "m" is de Griekse letter "mu", waar onze "m" inderdaad van is afgeleid en die de eerste letter is van het Franse woord "marque" = "teken", of "merkteken", zo je wilt.

Dat hele gele teken is eigenlijk een McGuffin.

Ik vraag mij af of dit verhaal ook een mythische status zou hebben bereikt als het " de gekke Septimus" o.i.d. had geheten.

Het Gele teken is het hart van dit verhaal.

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
Zojuist, Rik zei:

Ik vraag mij af of dit verhaal ook een mythische status zou hebben bereikt als het " de gekke Septimus" o.i.d. had geheten.

Het Gele teken is het hart van dit verhaal.

 

 

Met de eerste zin ben ik het eens: bekende werken hebben vaak nietszeggende titels.

Met de tweede niet.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Met de eerste zin ben ik het eens: bekende werken hebben vaak nietszeggende titels.

Met de tweede niet.

Nietszeggend???? Brussel stond in 1953 en 1954 vol met Gele Tekentjes. Graffiti avant la lettre.

Zonder de Gele Tekentjes in het boek, die overigens maar een paar keer voorkomen, had dit verhaal nooit de status behaald die het nu heeft.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
6 minuten geleden, Rik zei:

Nietszeggend???? Brussel stond in 1953 en 1954 vol met Gele Tekentjes. Graffiti avant la lettre.

Zonder de Gele Tekentjes in het boek, die overigens maar een paar keer voorkomen, had dit verhaal nooit de status behaald die het nu heeft.

 

Je gaat voorbij aan mijn opmerking: het gele teken betekent niets. Het is bv. niet het teken van dr. Septimus. De omega-straal heet... de omega-straal. Niet de mega-straal. Olrik heet Olrik. Wat hij trouwens niet weet.

En dat Brussel vol hele tekens stond, betekent niet dat het in het album iets te betekenen heeft. (het was misschien een ondergrondse campagne van een vroege versie van het Vlaams Blok, of van de voorloper van De Lijn, die trouwens met Chinese bussen rijdt en voor wie het gele teken dus relevanter is dan voor Het gele teken).

Link naar reactie
3 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Je gaat voorbij aan mijn opmerking: het gele teken betekent niets.

Betekenis is iets dat wij, de lezers, toekennen aan een verhaal. Je hebt gelijk, het gele teken is slechts een bijzaak, een gimmick in het verhaal. Het is niet meer dan een visitekaartje bij de eerste acties van Olrik. Echter het gebruik van de gele M heeft een enorm effect gehad op belevenis van dit verhaal op de jeugd uit 1953 en daardoor ook op de betekenis van het verhaal voor de jeugd. Het Gele Teken voegt inhoudelijk dus niets toe maar voegt alles toe aan de betekenis van dit verhaal.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
5 uren geleden, Rik zei:

 het verhaal voor de jeugd. Het Gele Teken voegt inhoudelijk dus niets toe maar voegt alles toe aan de betekenis van dit verhaal.

 

IMG_0871.jpeg

IMG_0874.jpeg

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
29 minuten geleden, Neat Stuff zei:

Het is niet zozeer de titel van een strip alswel de naam van een hele reeks. De reeks 'Tits' maakte voor mij zijn naam totaal niet waar. Wat een enorme teleurstelling...

 

Deze cover doet toch zijn best.

 

het-turfschip.thumb.jpg.e047383dd3cf219412c55a3d8c0c5ff1.jpg.d42daa14fdde0df70d4d99dab7f40e04.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, Neat Stuff zei:

Het is niet zozeer de titel van een strip alswel de naam van een hele reeks. De reeks 'Tits' maakte voor mij zijn naam totaal niet waar. Wat een enorme teleurstelling...

Je had dan ook beter deze reeks kunnen aanschaffen Bjorn 🤣

123.jpg

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...