Jump to content

Albums waarvan de titel de lading niet dekt

Recommended Posts

Posted

Zwart Ivoor van Bakelandt.

Van pagina 37 tot 39 is er een toevallige en kortstondige ontmoeting tussen Bakelandt en co én een groep gevangen "negerslaven". Ik heb het altijd vreemd gevonden dat dit album enkel en alleen naar deze scène is vernoemd. 

Screenshot_20240306_191537_Chrome.jpg

Posted

De vuurdraak van Jommeke

Die titel vind ik ook een vreemde keuze. Deze draak duikt namelijk pas helemaal op het einde van dit verhaal, vanaf p. 42, op. 

Screenshot_20240306_191624_Chrome.jpg

Posted

1024--210-800-e2m.jpg&f=1&nofb=1&ipt=611

Eigenlijk heeft dat geen enkele betekenis in het verhaal.

Het heet trouwens alleen maar het hele teken omdat het een geel teken is, en de "m" is de Griekse letter "mu", waar onze "m" inderdaad van is afgeleid en die de eerste letter is van het Franse woord "marque" = "teken", of "merkteken", zo je wilt.

Dat hele gele teken is eigenlijk een McGuffin.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Posted
4 minuten geleden, Peter Motte zei:

Dat hele gele teken is eigenlijk een McGuffin

Een MacGuffin is een element in een verhaal van bijvoorbeeld een boek of film dat de plot in gang zet en grotendeels stuurt, maar niet verder gedefinieerd wordt (Wikipedia)

Posted
6 minuten geleden, Peter Motte zei:

1024--210-800-e2m.jpg&f=1&nofb=1&ipt=611

Eigenlijk heeft dat geen enkele betekenis in het verhaal.

Het heet trouwens alleen maar het hele teken omdat het een geel teken is, en de "m" is de Griekse letter "mu", waar onze "m" inderdaad van is afgeleid en die de eerste letter is van het Franse woord "marque" = "teken", of "merkteken", zo je wilt.

Dat hele gele teken is eigenlijk een McGuffin.

Ik vraag mij af of dit verhaal ook een mythische status zou hebben bereikt als het " de gekke Septimus" o.i.d. had geheten.

Het Gele teken is het hart van dit verhaal.

Omnia mutantur nihil interit

Posted
Zojuist, Rik zei:

Ik vraag mij af of dit verhaal ook een mythische status zou hebben bereikt als het " de gekke Septimus" o.i.d. had geheten.

Het Gele teken is het hart van dit verhaal.

Met de eerste zin ben ik het eens: bekende werken hebben vaak nietszeggende titels.

Met de tweede niet.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Posted
4 minuten geleden, Peter Motte zei:

Met de eerste zin ben ik het eens: bekende werken hebben vaak nietszeggende titels.

Met de tweede niet.

Nietszeggend???? Brussel stond in 1953 en 1954 vol met Gele Tekentjes. Graffiti avant la lettre.

Zonder de Gele Tekentjes in het boek, die overigens maar een paar keer voorkomen, had dit verhaal nooit de status behaald die het nu heeft.

Posted
Op 6/3/2024 om 21:16, Rik zei:

Nietszeggend???? Brussel stond in 1953 en 1954 vol met Gele Tekentjes. Graffiti avant la lettre.

Zonder de Gele Tekentjes in het boek, die overigens maar een paar keer voorkomen, had dit verhaal nooit de status behaald die het nu heeft.

Je gaat voorbij aan mijn opmerking: het gele teken betekent niets. Het is bv. niet het teken van dr. Septimus. De omega-straal heet... de omega-straal. Niet de mega-straal. Olrik heet Olrik. Wat hij trouwens niet weet.

En dat Brussel vol gele tekens stond, betekent niet dat het in het album iets te betekenen heeft. (het was misschien een ondergrondse campagne van een vroege versie van het Vlaams Blok, of van de voorloper van De Lijn, die trouwens met Chinese bussen rijdt en voor wie het gele teken dus relevanter is dan voor Het gele teken).

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Posted
3 minuten geleden, Peter Motte zei:

Je gaat voorbij aan mijn opmerking: het gele teken betekent niets.

Betekenis is iets dat wij, de lezers, toekennen aan een verhaal. Je hebt gelijk, het gele teken is slechts een bijzaak, een gimmick in het verhaal. Het is niet meer dan een visitekaartje bij de eerste acties van Olrik. Echter het gebruik van de gele M heeft een enorm effect gehad op belevenis van dit verhaal op de jeugd uit 1953 en daardoor ook op de betekenis van het verhaal voor de jeugd. Het Gele Teken voegt inhoudelijk dus niets toe maar voegt alles toe aan de betekenis van dit verhaal.

Posted
5 uren geleden, Rik zei:

het verhaal voor de jeugd. Het Gele Teken voegt inhoudelijk dus niets toe maar voegt alles toe aan de betekenis van dit verhaal.

IMG_0871.jpeg

IMG_0874.jpeg

.

Posted
29 minuten geleden, Neat Stuff zei:

Het is niet zozeer de titel van een strip alswel de naam van een hele reeks. De reeks 'Tits' maakte voor mij zijn naam totaal niet waar. Wat een enorme teleurstelling...

Deze cover doet toch zijn best.

het-turfschip.thumb.jpg.e047383dd3cf219412c55a3d8c0c5ff1.jpg.d42daa14fdde0df70d4d99dab7f40e04.jpg

Posted
1 uur terug, Neat Stuff zei:

Het is niet zozeer de titel van een strip alswel de naam van een hele reeks. De reeks 'Tits' maakte voor mij zijn naam totaal niet waar. Wat een enorme teleurstelling...

Je had dan ook beter deze reeks kunnen aanschaffen Bjorn 🤣

123.jpg

• 2 weeks later...
  • 5 months later...
Posted

De titel van de Komkommerprinses (223, Delzenne) vind ik ook wat ongelukkig gekozen. 

Pas op p. 42 wordt deze titel een eerste keer vermeld. Omdat prinses Sangriana gevangen zit in een rots die de vorm heeft van een komkommer, besluit Filiberke plots om haar Komkommerprinses te noemen. Die term gebruikt hij daarna nog 1 keer en dan is het verhaal ten einde.

Screenshot_20240901_192935_Gallery.thumb.jpg.a5d567cec31b19f2ecf8249086857bdb.jpg

Posted
44 minuten geleden, WILCO zei:

De titel van de Komkommerprinses (223, Delzenne) vind ik ook wat ongelukkig gekozen. 

Pas op p. 42 wordt deze titel een eerste keer vermeld. Omdat prinses Sangriana gevangen zit in een rots die de vorm heeft van een komkommer, besluit Filiberke plots om haar Komkommerprinses te noemen. Die term gebruikt hij daarna nog 1 keer en dan is het verhaal ten einde.

Dus wie hoopt te maken te hebben met een sequel op Komkommer in het Zuur komt niet alleen bedrogen uit maar komt ook nog van een koude kermis thuis.  🥒

'Het kan verkeren' zei Bredero.

Posted

Ook Wowofski (221, scenario, decors en lay-outs van Morjaeu, tekeningen van De Sterk) is eigenlijk zo´n album waarbij de titel de lading niet dekt.

Screenshot_20240904_195811_Chrome.thumb.jpg.539e74302638447c5e0556506350a38b.jpg

Pas op de allerlaatste pagina komen we namelijk te weten wie of wat Wowofski is.

Screenshot_20240904_194708_Gallery.thumb.jpg.3549d0b6a4b479fb66d94c21c1c8fd29.jpg

Toch voel je als lezer al gauw aan dat Wowofski de naam van het wolvenkind is.

De oorspronkelijke titel ging trouwens Het wolvenkind zijn, maar Nys koos finaal toch voor Wowofski.

Screenshot_20240904_195811_Chrome.jpg

Posted
26 minuten geleden, WILCO zei:

Ook Wowofski (221, scenario, decors en lay-outs van Morjaeu, tekeningen van De Sterk) is eigenlijk zo´n album waarbij de titel de lading niet dekt.

De vraag is ook of het noodzakelijk is voor titels om de lading te dekken.

Op zich is het vooral belangrijk dat een titel catchy is en de aandacht of nieuwsgierigheid van de potentiële lezer kan trekken.

Voor langlopende reeksen waarvan er x aantal albums per jaar verschijnen is het nog moeilijker om telkens opnieuw te brainstormen voor een goede titel. Ik vermoed dat ze vaak al blij zijn dat ze iets op de voorkant kunnen plakken dat als titel kan fungeren.

Soms weerspiegelt de titel ook de algemene toon van een reeks.

Daardoor krijg je bij Samber van die theatraal klinkende titels die perfect bij de sfeer van de albums passen.

afbeelding.png.413c56414dbca6de37be08cdda1467a2.png

afbeelding.png.c375a88fef56027ea23859639fbe9ade.png

Posted
3 minuten geleden, cinco zei:

De vraag is ook of het noodzakelijk is voor titels om de lading te dekken.

Voor reeksen zoals Jommeke vind ik van wel. Duidelijkheid is belangrijk voor het doelpubliek van deze reeks.