Ga naar inhoud

Bakelandt... Herdrukken In Kleur Gestopt ?!


Veto

Recommended Posts

Sinds een aantal maanden schuim ik stripbeurzen en -festivals af met mijn manco-lijstje van Bakelandt.  Ik was tot voor kort niet echt vertrouwd met de verschillende drukken van deze reeks.  Blijkbaar zijn er heel wat bij uitgeverij Hoste in zwart-wit verschenen.  Nadien volgden de 'rode' kaften met ingekleurd binnenwerk.  En een tijdje later volgde dan weer een herdruk met gele kaft van een bepaald aantal oudere nummers en de latere albums verschenen sowieso met die gele kaft.

Ik stelde vast dat twee albums (n° 20 De Verloren Strijd en n° 29 Dossier Crèvecoeur) nooit in kleur zijn verschenen.  Klopt dat ?  Heeft Standaard nog plannen in die richting ?  Is toch raar dat van 96 albums twee verhalen nooit in kleur verschenen zijn en de 94 anderen wel !?

post-69-0-14914000-1405962509_thumb.jpg

post-69-0-70738400-1405962509_thumb.jpg

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Ik heb Bakelandt nooit echt een leuke serie gevonden. Maar over smaak valt te twisten.

Rode Ridder, Robert en Bertrand, S&W vindt ik persoonlijk leuker.

Vermoedelijk is deze serie populairder geweest in Vlaanderen dan in Nederland.

Zou er een groot publiek zijn voor een heruitgave van deze serie?

Link naar reactie

Bakelandt is een zeer degelijke reeks. De scenarios zitten knap in elkaar, en de kwaliteit van de tekeningen is meer dan gewoon goed. Als ik een andere vergelijkbare realistische Vlaamse reeks zou moeten kiezen... ik vind er eigenlijk geen. 

Persoonlijk vind ik de albums op hun best wanneer Hec Leemans de scenario's deed en Claus Scholz de tekeningen. Genre "Mensenjacht". Schitterend album. 

 

10 boeken van 480 blz? Ideaal. Dat beperkt dan wel het aantal infokaternen want daar zal ook wel veel tijd inkruipen. Anderzijds denk ik dat Hec Leemans over elk album wel één en ander zal kunnen vertellen. Ik denk ook dat hij niet veel weggooit (maar dat zou je hem zelf moeten vragen) zodat er nog veel schets- en documentatiemateriaal is, genoeg voor mss 25 infokaternen! 

 

Herdruk in blauw en bruin zie ik niet echt zitten. Wordt het dan niet duurder omdat alle pagina's moeten worden herbewerkt?

Ok voor Nero en de oude Urbanussen, maar Bakelandt? Waarom niet gewoon in kleur houden? 

Link naar reactie

Bakelandt is een zeer degelijke reeks. De scenarios zitten knap in elkaar, en de kwaliteit van de tekeningen is meer dan gewoon goed. Als ik een andere vergelijkbare realistische Vlaamse reeks zou moeten kiezen... ik vind er eigenlijk geen. 

Persoonlijk vind ik de albums op hun best wanneer Hec Leemans de scenario's deed en Claus Scholz de tekeningen. Genre "Mensenjacht". Schitterend album. 

 

10 boeken van 480 blz? Ideaal. Dat beperkt dan wel het aantal infokaternen want daar zal ook wel veel tijd inkruipen. Anderzijds denk ik dat Hec Leemans over elk album wel één en ander zal kunnen vertellen. Ik denk ook dat hij niet veel weggooit (maar dat zou je hem zelf moeten vragen) zodat er nog veel schets- en documentatiemateriaal is, genoeg voor mss 25 infokaternen! 

 

Herdruk in blauw en bruin zie ik niet echt zitten. Wordt het dan niet duurder omdat alle pagina's moeten worden herbewerkt?

Ok voor Nero en de oude Urbanussen, maar Bakelandt? Waarom niet gewoon in kleur houden? 

Blauw en bruin kost even veel als zwartwit. Kleur is VEEEL duurder.

Link naar reactie

Blauw en bruin kost even veel als zwartwit. Kleur is VEEEL duurder.

Uitgaven in blauw-bruin duwen de kopers misschien in de richting van de tweedehandsbakken.

Als ze die franstalige integrales kunnen uitbrengen in gerestaureerde versie en in kleur, waarom moeten wij dan tevreden zijn met een ongekleurde versie?

Link naar reactie

Uitgaven in blauw-bruin duwen de kopers misschien in de richting van de tweedehandsbakken.

Als ze die franstalige integrales kunnen uitbrengen in gerestaureerde versie en in kleur, waarom moeten wij dan tevreden zijn met een ongekleurde versie?

Bah....Je moet daar niet tevreden mee zijn...Maar misschien interessant voor Bonte,mocht hij overwegen dit uit te geven: hoeveel exemplaren ga je kopen als het in kleur is? :e003: :e003: :e003:

Een mooie zwartwit (Blauw/bruin) uitgave zou volgens mij de tekeningen van Hec goed tot hun recht  laten komen...

Dat is helemaal niet minderwaardig zoals jij laat uitschijnen.

Link naar reactie

Bah....Je moet daar niet tevreden mee zijn...Maar misschien interessant voor Bonte,mocht hij overwegen dit uit te geven: hoeveel exemplaren ga je kopen als het in kleur is? :e003: :e003: :e003:

Een mooie zwartwit (Blauw/bruin) uitgave zou volgens mij de tekeningen van Hec goed tot hun recht  laten komen...

Dat is helemaal niet minderwaardig zoals jij laat uitschijnen.

Kleur of zwart-wit, dat is een kwestie van voorkeur. Beiden hebben hun kwaliteiten. 

Link naar reactie

Voor bruin/blauw ben ik ook niet echt te vinden, sowieso verlies je aan kwaliteit of toch duidelijkheid. Het zijn ook niet meer dezelfde kleuren als vroeger, je moet al goeie PMS-kleuren uitzoeken om iets gelijkaardig te krijgen, de krant-uigaven van de laatste jaren bewijzen dat wel, meestal zijn het erg zwakke blauw/bruine kleuren.

 

Ik zie graag een iets groter formaat scherpe zwarte druk, zeker als de gewone reeks in kleur is zodat de bundeling iets anders kan aanbieden. Het maakt het ook mogelijk om betaalbaar in kleine oplages te werken.

Link naar reactie

tot aan nr 50 vond ik dat ook best te pruimen , daarna kwam Fc de kampioenen en daardoor ging bakelandt naar het achterplan.

Jammer , las die graag

vooral de albums met Charlepoeng

 

De Kampioenen zijn van later. Zo uit het hoofd vermoed ik dat Bakelandt toen al minstens aan nr 65 of 70 zat.

Link naar reactie

Voor alle duidelijkheid: Tot nu toe waren er nog 7 Hoste albums die nog nooit herdrukt waren, 2 zw/w albums en 5 kleur albums.Tussen dit jaar en 2015-2016 zullen er 4 albums van de Hoste reeks en 5 albums van de Standaard Uitgeverij herdrukt worden met een gele layout. Rekening houdend met wat er al is verschenen en herdrukt, blijven er dan nog 3 albums over van de Hoste reeks die nog niet herdrukt zijn, 2 zwart/witte en 1 in kleur. Ik mag de nrs nog niet geven omdat alles nog goedgekeurd moet worden. Voor de liefhebbers van de Bakelandt albums: hou de volgende Brabant Strip in het oog en zeker het vakantie album!

Link naar reactie

Sinds een aantal maanden schuim ik stripbeurzen en -festivals af met mijn manco-lijstje van Bakelandt.  Ik was tot voor kort niet echt vertrouwd met de verschillende drukken van deze reeks.  Blijkbaar zijn er heel wat bij uitgeverij Hoste in zwart-wit verschenen.  Nadien volgden de 'rode' kaften met ingekleurd binnenwerk.  En een tijdje later volgde dan weer een herdruk met gele kaft van een bepaald aantal oudere nummers en de latere albums verschenen sowieso met die gele kaft.

 

Ik stelde vast dat twee albums (n° 20 De Verloren Strijd en n° 29 Dossier Crèvecoeur) nooit in kleur zijn verschenen.  Klopt dat ?  Heeft Standaard nog plannen in die richting ?  Is toch raar dat van 96 albums twee verhalen nooit in kleur verschenen zijn en de 94 anderen wel !?

De herdrukken van de Bakelandt albums in kleur is niet gestopt! De titel boven de tekst van Veto is dus onjuist!

Zie ook mijn reactie hierboven!.

Link naar reactie

Ik zie graag een iets groter formaat scherpe zwarte druk, zeker als de gewone reeks in kleur is zodat de bundeling iets anders kan aanbieden. Het maakt het ook mogelijk om betaalbaar in kleine oplages te werken.

 

Een groter formaat van de tekeningen zou zeer positief zijn. De gedetailleerde en realistische tekeningen komen hierdoor meer tot hun recht. En als lezer wordt je ook meer betrokken in het verhaal vind ik. 

Link naar reactie

Gewoon een vraagje, Bakelandt heruitgeven? waarom?? Op stripbeurzen, het internet, ebay, 2°hands.be, kapaza en catawiki worden ze regelmatig te koop aangeboden.

Onlangs kon je op 2°hands.be en op catawiki 2x de volledige reeks kopen in eerste druk en heel goeie staat (ik heb ze in mijn handen gehad) voor resp €100 en €120.

De Standaard uitgeverij gaat ook verder doen met het herdrukken van de albums!

Ook al eens gedacht aan wie trouwens de rechten heeft op de albums?

Wat ik wel de moeite zou vinden is het uitgeven van de éérste 10 verhalen zoals die in de krant zijn verschenen, want daar zijn er serieuze verschillen met de eerste druk. Maar de gewone verhalen heruitgeven?? alle 96?? 

Link naar reactie

Over welke verschillen gaat het dan zoal?

 

Ik heb er toch geruime tijd over gedaan om de reeks compleet te krijgen. Er zijn genoeg albums die voldoende zijn herdrukt en die ook nog eens aan lage promotieprijzen te koop zijn. Maar het komt dan altijd aan op die laatste nummers. Geduldig gezocht in stripwinkels met een tweedehandsaanbod, op stripbeurzen en ook op Catawiki. De laatste maanden had ik er nog één te kort. Inmiddels ook gevonden. Maar zo evident om ze allemaal te vinden, wil je geen complete reeksen ineens overnemen, vond ik het niet

Link naar reactie

Steeds meer verzamelaars doen hun verzameling weg. Wat logisch is gezien de gemiddelde leeftijd van de stripverzamelaar.

Dit soort series zal je vermoedelijk steeds vaker aangeboden zien worden als complete serie. Maar dat is mijn mening.

 

Als iets in het verleden niet de moeite waard was om uit te geven. Waarom nu dan wel?

Ik ben van mening dat stripboeken die in het verleden alleen in z/w zijn uitgegeven nu een kleurtje iets toevoegt.

Maar andersom zeker niet altijd.

Link naar reactie

Steeds meer verzamelaars doen hun verzameling weg. Wat logisch is gezien de gemiddelde leeftijd van de stripverzamelaar.

Dit soort series zal je vermoedelijk steeds vaker aangeboden zien worden als complete serie. Maar dat is mijn mening.

 

Als iets in het verleden niet de moeite waard was om uit te geven. Waarom nu dan wel?

Ik ben van mening dat stripboeken die in het verleden alleen in z/w zijn uitgegeven nu een kleurtje iets toevoegt.

Maar andersom zeker niet altijd.

Ik kan je redenering goed begrijpen hoor. Zelf ben ik het type koper dat niet echt dol is op tweedehands, zeker als het gaat om iets als een volledige en hoogkwalitatieve reeks dat je toch met enige trots in je boekenkast wil plaats. Niet dat ik "vies" ben van die boeken, maar ik koop ze toch liever zelf als eerste. Ook al omdat ik niet dol ben op onverwachte verassingen, zoals ezelsoren en dergelijke. 

Ik zie het dan ook helemaal niet zitten om in tweedehandsbakken en via catawiki met veel moeite de reeks bijeen te krijgen. Een integrale uitgave zou daarom zeer welkom zijn. 

Afgezien daarvan heeft een heruitgave (naar de franse integrales) toch wel een aantal voordelen: 

- infokartern met schetsen, anekdotes, commentaar van de tekenaar en scenarist ed

- grotere weergave van de tekeningen

- groepering van verschillende albums in harde kaft

Maar alles begint uiteindelijk met een uitgever die potentieel ziet in een dergelijk uitgaveproject. 

Link naar reactie

Franse uitgeverijen beginnen ook al problemen tegen te komen om bepaalde oude albums te herdrukken. Onbruikbare films, verdwenen of te uitgebreid verspreide originelen om het opnieuw te kunnen doen. En het kost tijd en geld om daar werk van te maken. Veel onuitgegeven (kort)verhalen in de integrales van Dupuis zijn scans uit de weekbladen. Niet altijd goed opgepoetst.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...