Johan Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Als er iets op Reyers Laat komt van strips, zou ik dat toch willen vermelden.... Alex Agnew over comics, FACTS, de boekenbeurs,... http://www.canvas.be/programmas/reyers-laat/17574f29-2f03-444f-b0cd-bcd5c8e45f5b Vanaf minuut 13.30 Quote
pudifar Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Alex Agnew die om de haverklap in stemmetjes spreekt (zijn Antwerpese tongval terzijde). Amerikaanse strips worden gereduceerd tot gewelddadige comics, Europese strips worden herleid tot kneuterige naoorlogse Sus en Wis. De interviewster die met een zorgwekkend gezicht de vraag stelt of strips wel "ernstig" (sic) zijn (het standpunt parafraserend van bezorgde ouders), Alex Agnew die antwoordt dat dit nu "misschien" (sic) toch aan het veranderen is. Alex Agnew die in het Amerikaans voorleest uit Preacher (en meteen ook wat geluidjes maakt). Ik heb met ergernis en stijgende verbazing gekeken. Tenenkrullend interview is dit. En tegelijkertijd ook zeer ontgoochelend. Quote
Timhardt Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 ook net gezien. ik ben blij met de aandacht die strips krijgt, ik zou het ook anders doen, maar ben vooral blij met de aandacht die het krijgt. Gisteren ook in café Corsari (dat voor de rest waste of space is) nog een item over facts. moest het over boeken gaan, 't zou ook over bv. pieter aspe gaan: alle boekenliefhebbers boos Quote
Swagman Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Bijzonder ontgoochelend!! Nu wil ik niet zo eng zijn, maar....... er zijn toch meer dan genoeg Belgische strips welke wat meer aandacht mochten krijgen. Dacht dat de Boekenbeurs.be was.... Hij heeft het de hele tijd over comics; jammer gemiste kans. Kan wel enkele mensen opnoemen die iets meer afweten van strips......... Quote Bang zijn voor de dood is hetzelfde als bang zijn om een oud en versleten kleed weg te gooien.
Timhardt Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 alle, wat is dat nu weer? dus boekenbeurs.be alleen voor vlaamse schrijvers? Dan kan het evengoed in een zwembadcafetaria doorgaan. het werd allemaal wat vernauwd, maar dat komt ook omdat je maar een paar minuten krijgt om iets uit te leggen, dan moet je steeds kiezen wat wel en, zorgt automatisch voor ver-enging. Quote
Swagman Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Nee, zo bedoelde ik dat niet. Absoluut niet!!! Wel ben ik van mening dat "onze" tekenaars meer aandacht mogen krijgen!! Quote Bang zijn voor de dood is hetzelfde als bang zijn om een oud en versleten kleed weg te gooien.
nobody Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Ik vreesde het ergste, maar ah, zo slecht vond ik dat nu ook weer niet. Het duurde hoop en al tien minuten, wat kan je daar nu allemaal in kwijt. Nu nog wat naar die dokter in de... dinges LoTR en Jedi godsdiensten kijken. Quote
Timhardt Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Nee, zo bedoelde ik dat niet. Absoluut niet!!! Wel ben ik van mening dat "onze" tekenaars meer aandacht mogen krijgen!! internet en geschreven woorden he, je kan geen nuance leggen hoe meer aandacht hoe beter he? Quote
Roque Ja Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Ik vond het een positief gesprek. Hij mocht zijn drie favoriete strips noemen en dat waren Watchmen, The Dark Knight Returns en Preacher. Dat zijn toch titels die kunnen tellen, dat die aandacht krijgen op de VRT is niet evident. Je kon goed horen dat Agnew wist waarover hij het had, maar het 'simpel' probeerde te houden voor de onwetende kijkers. Zelfs Philippe Muyters deed zijn duit in het zakje, door de reeksen van Van Hamme te prijzen... Dat de interviewster wat rare vragen stelde, daar kon Alex Agnew niet aan doen. En hij was ook niet opgezet over de keuze van de pagina's die hij mocht voorlezen. Een pluim voor Alex Agnew en zijn oprechte enthousiasme. Quote
devilcreator Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Het is ook logisch dat Alex Agnew uitgenodigd werd. Hij is toch de persoon die voorgedragen wordt voor de boekenbeurs op stripvlak. Quote
Gilles Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Mja, op zeker moment werd het precies een interview uit de jaren '50. Toen vonden ze ook dat strips enkel brainloos tijdsverdrijf waren voor het volkse gepeupel. Met alle respect voor Alex zijn kennis en enthousiasme (ik ben zelf fan), ik vind het triestig dat zoiets altijd door bv's moet gebeuren. Het gros van de mensen die nu naar zijn voorstelling op de boekenbeurs zal gaan luisteren zullen mensen zijn die Alex willen zien, niet zozeer mensen met eventuele interesse voor strips. Quote
Zwendel Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Ze kiezen natuurlijk liefst een bekend gezicht en presentatoren weten van toeten nog blazen over 95% wat ze presenteren, alleen valt het nu op omdat iedereen hier iets van strips weet (en zijn eigen voorkeur heeft natuurlijk). Alex Agnew is zoals hij zelf zegt een comics liefhebber en dan is het ook logisch dat hij het daar vooral over heeft en het moet natuurlijk 'algemeen populair' blijven anders haken alle niet strippers af. Hij heeft het vrij deftig gedaan vond ik. Quote
Guest Kameraad Mauser Posted October 24, 2014 Posted October 24, 2014 Wat is Cools toch een benauwd zeikwijf. Gadver...haar monkellachje verraadt haar Vlaemsche schichtigheid. Alsof alles zo gevaarlijk is in het leven. Wat is dat toch met dat soort mensen... Quote
Roque Ja Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 Reyers Laat met Ilah (Cordelia) en Eva Mouton (en ook met Kathleen Cools, jammer genoeg) Quote
helahela Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 Ik zeg niet wat ik van zo'n blaaskaak als AA denk, want hij heeft nogal veel culturele vriendjes en als je op hun schenen schopt, loop je het risico allerlei banvloeken over je heen te krijgen. Je weet wel, van die culturele vriendjes die hun eigen vooroordelen voor waarheid zien. PS ik heb het hier liever over strips in plaats van over zogenaamde stand up comediens die denken dat zich boos maken over anderen hun opinies humor is, dan is Youp toch beter Quote
helahela Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 Wat is Cools toch een benauwd zeikwijf. Gadver...haar monkellachje verraadt haar Vlaemsche schichtigheid. Alsof alles zo gevaarlijk is in het leven. Wat is dat toch met dat soort mensen... Da's ook maar een partijkaart, wat verwacht je dan ? Quote
Peter Motte Posted May 1, 2015 Posted May 1, 2015 Mja, op zeker moment werd het precies een interview uit de jaren '50. Dat soort vooroordelen zal nog lang rondzingen. Ik heb eens een leraar gehad die in de klas met een stek over (nou ja, tegen) Formule 1 aankwam. Die tekst was van minstens voor 1960 ... Wie weet hoeveel leraren en mediamensen zich voor strips nog altijd baseren op hopeloos verouderde artikelen. Vraag maar eens aan een echte sciencefictionliefhebber waarmee de meesten hem vereenzelvigen: Star Trek en Star Wars, verder komen de meesten niet. Daar sta je dan als sf-liefhebber met Interstellar of 2001. Waarmee ik niet wil beweren dat Star Trek en Star Wars niet mogen gezien worden, maar het is rotirritant als ze je ééndimensionaal daarnaar herleiden. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Recommended Posts