Ga naar inhoud

De Beste Strip Top 10


Timhardt

Recommended Posts

Gaan we eens proberen? In deze tijd van lijstjes?

En omdat het gewoon leuk is, ook het discussiëren erover, zolang het niet over de definitie van strip/manga/comic gaat, dus diegene die erover begint, betaalt me een vat Duvel ok? (in het manga en comicforum staat iets soortgelijks)

 

Verdere regels: post jouw top 10. De nr 1 krijgt 10 punten, de nr 10 krijgt 1 punt. Het is de reeks of het oneshot dat telt.

Ik hou de stand bij en maak regelmatig tussenstandjes.

 

ps.1 bij de vastgeprikte topics staat hier ook 'Top Picks Van Forum Leden' maar dat is helaas dood, ook daarom dit.

ps.2 ook op ssz staan vele lijsten, maar dat is van de lezers, eens zien of dat veel verschilt van de repers.

 

have fun :)

Link naar reactie

zijn jullie aan het nadenken of is er geen animo voor?

 

Aan 't nadenken uiteraard :) ...

Nu, 't is wel geen gemakkelijke opdracht hé.  Onderstaand lijstje heeft me toch wat hoofdbrekens en hartepijn bezorgd : wat komt er in, wat is net niet goed genoeg, is xyz wel écht beter dan abc... pfff... niet gemakkelijk.

Welke criteria ga je hanteren, da's ook zo'n moeilijke.  Ik heb er bijvoorbeeld geopteerd geen echte 'klassiekers' zoals Asterix, S&W etc in op te nemen, hoewel die in het zicht van hun herleesbaarheid en toegankelijkheid eigenlijk wel in horen... maar dan is er geen plaats voor de meer volwassene strip... 

 

Enfin, not easy dus, en onderstaande is in elk geval maar een momentopname, volgende week kan m'n lijstje er al weer helemaal anders uitzien

 

  1. Indian Summer (Hugo Pratt & Milo Manara)
    • Een mooie klassieke tragedie, niet nodeloos complex, maar gelaagd zoals we het van Hugo Pratt mogen verwachten.  

      De samenwerking met Manara  voorziet het sterke verhaal met mucho eye candy. 

      De openingsscène op het strand, en de meest stomende badscène ten westen van die in Flesh+Blood van Paul Verhoeven, zijn iconisch.  

  2. Dorpsgek van Schoonvergeten (Comès)
    • Sfeervol Ardens drama in magisch-realistische stijl.  Man, man, man wat was ik onder de indruk toen ik dit voor het eerst las…
  3. Het besloten land (Forest & Tardi)
    • Deze is pas mettertijd in mijn top tien geslopen.  Ik heb heel lang geworsteld met de absurdistische elementen in deze strip, maar nu ben ik helemaal verkocht.  
  4. De ster van de woestijn (Desberg & Marini)
    • De quintessentiële  revenge western, ‘k heb nog geen betere gelezen…(hoewel ‘Na de nacht’ ook wel knap is, en wat ondergewaardeerd m.i.)
  5. Orakel : Pythia (Peru & Martino)
    • Eindelijk een strip uit de 21 eeuw hoor ik u denken…  Zeer straf verhaal, leest als een Griekse mythe en is als dus heel geloofwaardig. 
  6. Het uitstel (Gibrat)
    • Prachtig verhaal, en dan dat slot… Did’nt see that one coming…
  7.  De gezellen van de schemering (Bourgeon)
    • ’t beste van Bourgeon, maar Kinderen van de Wind en Cyann volgen op een schaamhaartje…
  8. De kronieken van de zwarte maan (Froideval – Ledroit –Pontet)
    • Als fantasy epos toch nog onovertroffen.  Wel zeer drukke tekenstijl, je moet er voor zijn.  Hellaynnea rules !
  9. De lemen troon (Jarry & Caneschi)
    • Zeer mooie  en accurate evocatie van de ‘grand politics’ van de 100 jarige oorlog. 
  10. Drakenbloed (Istin & Michel)
    • De reeks die me na een hiaat van 18 jaar weer  aanzette om strips te kopen…  Wat een charismatisch figuur, die Meriadec.   

De runners-up :

  1. Mister Black
  2. Op zoek naar de tijdvogel (1e cyclus)
  3. Sabels en galjoenen
  4. Ythaq
  5. Zombilennium
Link naar reactie

misschien dan toch eens oproepen om de "top-picks" nog eens terug aan te vullen?

 

Argumenten vraagt u?

 

1. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat wel regelmatig geraadpleegd heb om nieuwe strips te lezen. Dus voor mij is het een handige verzameling.

 

2. Het staat vastgeprikt. Dit lijstje staat binnen twee weken weer ergens op pagina 37 en dat vind je dan nooit meer terug :)

 

3. Top-picks hebben niet noodzakelijk een volgorde of zijn niet beperkt tot 10. (al mag dat wel als je dat graag wil)

 

4. Je kan je top picks redelijk gemakkelijk bijvullen ipv een top 10 waarbij je dan weer weken moet wakker liggen welk album je er dan wel uitsmijt.

 

5. Omdat ik het zeg en anders zonder schoenen naar bed. (ik ben nog aan het oefenen met mijn "parent-skills". Gaat nog niet helemààl vlekkeloos.)

Link naar reactie

misschien dan toch eens oproepen om de "top-picks" nog eens terug aan te vullen?

 

Argumenten vraagt u?

 

1. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat wel regelmatig geraadpleegd heb om nieuwe strips te lezen. Dus voor mij is het een handige verzameling.

 

2. Het staat vastgeprikt. Dit lijstje staat binnen twee weken weer ergens op pagina 37 en dat vind je dan nooit meer terug :)

 

3. Top-picks hebben niet noodzakelijk een volgorde of zijn niet beperkt tot 10. (al mag dat wel als je dat graag wil)

 

4. Je kan je top picks redelijk gemakkelijk bijvullen ipv een top 10 waarbij je dan weer weken moet wakker liggen welk album je er dan wel uitsmijt.

 

5. Omdat ik het zeg en anders zonder schoenen naar bed. (ik ben nog aan het oefenen met mijn "parent-skills". Gaat nog niet helemààl vlekkeloos.)

 

dat is ook een optie natuurlijk, maar 't is de bedoeling om naar een top 10 toe te werken, maar dat niet alleen, met wat commentaar enzo he..

ik gebruik die top picks ook regelmatig, maar 't zijn steeds dezelfde 5 he, daarom dit eens proberen :)

Link naar reactie

Met het risico dat ik hier wederom volledig uit de toon val : hier mijn (komische) top 10.

 

1. Guust Flater (Franquin/ Jidéhem en Franquin)

2. Dommel (Dupa)

3. Calvin & Hobbes (Watterson)

4. Donald Duck (Carl Barks)

5. Peanuts (Charles M. Schulz)

6. Robbedoes en Kwabbernoot (Franquin/ Tome & Janry)

7. Krazy Kat (Herriman)

8. Le Concombre masqué (Mandryka)

9. Kramikske (Jean-Pol)

10. Sjors en Sjimmie (van der Kroft, Plijnaar en van Die)

Link naar reactie

We zijn vertrokken :

 

1) Blueberry, Charlier-Giraud : de ultieme avonturenstrip !

2) Ster van de woestijn , Marini-Desberg : Alles klopt aan deze strip , gewoon super !

3) Blacksad , Guarnido-Canales : Beste serie sinds het millennium .

4) Op zoek naar de tijdvogel cyclus 1 , Loisel-Le Tendre : de jager is een subliem personage , heerlijk...

5) Thorgal , Rosinski-Van Hamme : hoe meer spin-off's , hoe liever....

6) Guus Slim , Tillieux : Vintage op zijn hoogtepunt !

7) Theodoor Cleysters , Le Gall :Waar blijven ze ? Zééér onderschatte strip !

8) Samber , Yslaire :Ik vind alle cyclussen eveneens zeer goed , maar er mag wel wat vaart achter ...

9) Kuifje , De zeven kristallen bollen , Hergé :ik had nachtmerries van Rascar Capac , nondejdu !Briljante sfeerweergave.

10) XIII , Zwarte vrijdag , Vance- Van Hamme : de sterkste opener aller tijden , als puber viel ik zowat van mijn stoel toen...

Link naar reactie

Ik ben ook maar eens langs de stripkasten gelopen en ik heb maar gewoon eens genoteerd waar ik de afgelopen jaren enorm van genoten heb.

Daar kwam ik op een twintigtal pareltjes, waarbij ik zeker ben dat ik er menig ben vergeten.

Toen kwam het moeilijkste, het bepalen van de 10 beste van deze 20.

 

Het onderstaande is er (in willekeurige volgorde) uitgekomen.

 

- Aquablue 1 t/m 5

- Blueberry, vanaf "Chihuahua Pearl" t/m "Het einde van de lange rit"

- Thorgal, met name "De boogschutters" en het Qa-verhaal

- De Eeuwige Oorlog, 1ste cyclus

- Universal War One

- Durango 1 t/m 6

- De Blanke Lama

- De Kronieken van de Zwarte Maan (spektakel ten top!!!)

- De Kinderen van de Wind 1 t/m 5

- Lanfeust van Troy

 

De 10 die het niet gehaald hebben wil ik jullie echter niet onthouden.

 

- De Legende der Dorre Gewesten

- Op Zoek naar de Tijdvogel 1 t/m 4

- Comanche 1 t/m 10 (met "Duivelsvingers" en "De Sherifs" als absolute toppers)

- Golden City 1 t/m 6

- Lotusbloem

- De Killer 1 t/m 5

- De Zang van de Vampieren

- Indian Summer

- Barracuda

- XIII

 

Ik krijg gelijk weer zin om te gaan lezen!!!

Link naar reactie

Moeilijker dan verwacht want had al bijna direct 25 reeksen op mijn lijstje,

Enfin voor wat het waard is

1. Durango (Swolfs)

2. Torens van Schemerwoude (eerste 10 delen)

3. Kinderen van de wind

4. Duistere steden

5. Killer

6. Soda

7. XIII (eerste 7 delen)

8. Baard en Kale

9. Meesters van de Gerst

10. Theodoor Cleysters

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Moeilijker dan verwacht want had al bijna direct 25 reeksen op mijn lijstje,

Enfin voor wat het waard is

1. Durango (Swolfs)

2. Torens van Schemerwoude (eerste 10 delen)

3. Kinderen van de wind

4. Duistere steden

5. Killer

6. Soda

7. XIII (eerste 7 delen)

8. Baard en Kale

9. Meesters van de Gerst

10. Theodoor Cleysters

Mooie top 5. Alleen durango las ik nog nooit....van swolfs vond ik prins van de nacht erg goed, legende wat minder

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...