Ga naar inhoud

Beoordeling Van Je Stripboeken


Recommended Posts

Nu wordt het serieus, ik ben begonnen om mijn eigen waardering systeem op te zetten voor de Nederlandse markt. Ik ben zelf al jaren een verzamelaar(10.000 nog wat comics) en weet hoe kieskeurig wij verzamelaars kunnen zijn. Dus ik kan dit niet in 10 minuutjes in elkaar flansen. Daarom heb ik eerst uitgebreid het boek “Overstreet Guide to Grading Comics”(aanrader voor elke verzamelaar) gelezen. En vanuit hier mijn basis gevormd. Natuurlijk ben je er daar nog niet mee en ik ken ook de volgende opmerkingen;

  • De status van een stripboek is  tussen de koper en verkoper.
  • Het waarderen van een stripboek is een hype.
  • Geen vast systeem in Nederland voor de waardering.
  • Alleen iemand volledig onafhankelijk kan de waardering bepalen.

Maar daar laat ik mij niet door uit het veld slaan. In een consumptie maatschappij waar wij tegenwoordig in leven is er in mijn ogen noodzakelijk dat echte kwaliteit, goed gewaardeerd wordt. Op Marktplaats of Catawiki verschijnen genoeg stripboeken maar te weinig informatie om de kwaliteit goed te beoordelen. En het is simpelweg te veel werk om achter elk stripboek aan te gaan om te controleren of dit de kwaliteit is die je zoekt.

 

Nu ben ik zelf begonnen met alle X-mannen, vergelders, hulk en alle andere Junior Press te verzamelen toen ik jong was(Maar ben ik al snel overgestapt op de Engelse Comics van Marvel & DC Comics). Echter heb ik de afgelopen jaren mijn set van Junior Press compleet willen maken en had ik soms zware tegenvallers met de kwaliteit die ik van internet kocht voor belangerijke nummers die ik graag wou hebben. Ik dacht bij mij zelf “ik kan toch niet de enige zijn die hier last van heeft”, en als ik kijk op verschillende forums zie ik dat meerdere verzamelaars hier van balen.

 

Daarom gaan we serieus aan het werk. Elke stripboek wordt afzonderlijk beoordeeld, we beoordelen dan ook op de volgende punten;

 

  • Bocht Als een gedeelte van het stripboek golven vertoond, golven tonen geen lijnen(zie ook kreukels/Vouwen).
  • Kaft scheur Een kleine horizontale scheur in de kaft vanuit de rug, als deze kleiner is dan 6 cm is het Rug stress.
  • Insect/Knaagdier Schade veroorzaakt door knaagdieren of insecten, duidelijk herkenbaar.
  • Kreukels Witte lijnen door middel vaneen vouw waarbij inkt verwijderd is.
  • Deuken Deuken die niet door het papier gaan maar wel zichtbaar zijn.
  • Dubbele voorkant 2x dezelfde voorkant achter elkaar.
  • Stof schaduw Verkleuring waar op het stripboek door licht, lucht of stof.
  • Vingerafdruk Vingerafdruk is herkenbaar in de inkt te zien.
  • Vouwen Deuken in een lijn die net het inkt breken.
  • Schimmel Bacterieel of schimmel die op het stripboek zit.
  • Waterschade Als het stripboek op welke wijze dan ook aan water is blootgesteld.
  • Papier vermindering Dit kan komen van plakband, schuren of chemische reactie waardoor het papier flinterdun wordt.
  • Papier Oxidatie Oxidatie die door verloop van jaren optreed bij oude stripboeken als deze niet goed is verpakt.
  • Print fout Fouten in het printen, verkeerd afgesneden, missende nietjes etc etc.
  • Lees kreukels En verticale kreukel langs de rug door te veel open vouwen tijdens lezen van het stripboek.
  • Herstel werk Zichtbaar herstel werk verricht aan het stripboek.
  • Vuil Stof of overblijfselen op het oppervlak van het stripboek.
  • Rug breuk Rug stress die is overgegaan in een scheur in de rug.
  • Rug rol Hierbij is buigt de rug naar voren of achteren.
  • Rug split Rug precies door het midden gesplit(boven of onder de nietjes).
  • Rug stress Een kleine vouw in de rug kleiner dan 6 cm.
  • Nietje eruit Nietjes zijn van de originele voorkant verwijderd.
  • Nietje vergroeid Netjes verplaatst in het stripboek.
  • Nietje los De nietjes zitten los en vallen er bijna uit.
  • Nietje roest De nietjes en het papier hebben last van roest.
  • Opschrift Er is iets op/in het stripboek geschreven.
  • Stickers Er zijn stickers op het stripboek geplaatst.
  • Leesmap Stripboek is onderdeel van een leesmap geweest.

 

De stripboeken worden door stripboekcijfer.nl beoordeeld en vervolgens en cijfer aan meegegeven. De schaal ziet er als volgt uit;

 

Nederlands           Cijfer

Perfecte staat       10 – 9.8

Nieuwstaat           9.8 – 9.0

Bijna nieuwstaat   9.0 – 7.0

Goede staat         7.0 – 5.0

Bijna goede staat 5.0 – 3.0

Redelijke staat     3.0 – 1.5

Matige staat         1.5 – 1.0

Slechte staat        1.0 – 0.0

 

  • Perfecte staat: Deze waardering is bijna onmogelijk, als deze bestaat betekent het dat geen mensen hand deze stripboeken heeft aangeraakt.
  • Nieuwstaat: Geen vlekjes, vouwen of erger maar net niet perfect.
  • Bijna nieuwstaat: Deze stripboeken mag enkele kleine minpuntjes hebben als kleine deukjes, bochtje en klein beetje rug stress.
  • Goede staat: Hier en daar en vlekje, lichte slijtage en eerste vorm van papier oxidatie
  • Bijna goede staat: Vouwen, vlekken, roestige nietjes papier oxidatie etc.
  • Redelijke staat: Hier kan heel veel mis mee zijn maar het stripboek is nog te lezen. Mag zelfs uit een leesmap komen.
  • Matige staat: Het stripboek is nog wel compleet maar er mogen onderdelen van pagina’s ontbreken.
  • Slechte staat: Het stripboek valt uit elkaar, er missen pagina’s, totale verkleuring etc.

logo-stripboekcijfer-240x300.jpg

stripboekcijfer.nl

 

Nu is dit heel wat informatie, maar waar ik vooral benieuwd naar ben is wat uw mening is. Ik ben nog niet begonnen met cijfers geven(ontwerp voor behuizing loopt), en ik wil dit heel graag in 1x goed doen, maar wil wel weten wat de kenners denken. Dus geef je reactie.

Link naar reactie

Een simpele vraag, maar wie is 'ik' in deze? Vervolgens noem je 'we'. En wie zijn die?

 

Naast mijn werk voor RW heb ik geruime tijd gewerkt aan mijn eigen site 'Comics Assemble'. Ik heb daar enorm veel werk in zitten, grotendeels mijn eigen tijd en daardoor weet ik dat dit een enorme klus zal zijn

 

Ga je hierin ook prijs advies geven? Zoals Matla ooit?

Link naar reactie

 

 

 Echter heb ik de afgelopen jaren mijn set van Junior Press compleet willen maken en had ik soms zware tegenvallers met de kwaliteit die ik van internet kocht voor belangerijke nummers die ik graag wou hebben. Ik dacht bij mij zelf “ik kan toch niet de enige zijn die hier last van heeft”, en als ik kijk op verschillende forums zie ik dat meerdere verzamelaars hier van balen.

 

 

Ik ben het met je eens dat er nogal wat verkopers zijn die de albums die ze willen verkopen mooier beschrijven dan ze daadwerkelijk zijn. ik vraag mij echter af of deze groep verkopers, vooraf aan de verkoop, hun items laten verpakken en waarderen tegen een bepaalde vergoeding.

Het lijkt mij daarom lastig om deze dienst commercieel te krijgen.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Zeeeer moeilijk te catalogeren, veel te subjectief. Ook Matla sloeg de bal soms totaal mis. Strips zijn een consumptieproduct, bedoeld om te lezen en te genieten.

 

Een verzamelaar in eerste druks bekijkt dit totaal anders dan een verzamelaar van verhalen (lees: zoveel mogelijk lezen). De prijs van een album hangt af van de zeldzaamheid (drukversie dus buiten beschouwing gelaten), en tot hoever de koper beschadiging toelaat.

 

Laat uw gezond verstand spreken.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Comicspriceguide heeft op de site een goede uitleg staan over de grading van strips. De eenvoudiger normering die bij de catalogusitems op Catawiki staat is wat mij betreft prima genoeg. Het is natuurlijk wel zo dat de verkopers die op basis hiervan een album inschalen zo objectief mogelijk moeten zijn.

Perfecte staat en nieuwstaat horen natuurlijk hetzelfde te zijn. Een album met cijfer 9 kan nooit nieuwstaat worden genoemd. Ook zijn de banden veel te breed (goede staat tussen 5 en 7, bijna nieuwstaat tussen 7 en 9).

Als je al iets wilt opzetten, dan zou ik aansluiten bij reeds bestaande normeringen. Zal ik er gebruik van gaan maken? Nee, want albums zijn er in eerste instantie om te lezen, en niet om in een plastic sealed hardcase voor de eeuwigheid bewaard te worden.

Link naar reactie

Het probleem met Catawiki is dat als je een nieuwprijs invoert, de prijs voor goede staat direct maar de helft is van de nieuwprijs. Voor strips en boeken lijkt me dat niet altijd de beste manier van handelen.µ

Een ander probleem zijn de bots: je voert iets in, en baf!, je krijgt een of ander automatisch gegenereerde mail. Die bots durven zelfs je invoer veranderen.

Bij Wikipedia is dat ook zo'n ellende: inzichtloze voorgeprogrammeerde reacties die de bijdrager wegjagen. Gelukkig is Wikipedia al behoorlijk vol. Als ze het vanaf het begin zo hadden gedaan, zouden ze nooit zo veel artikelen hebben bereikt.

Link naar reactie

Een verzamelaar in eerste druks bekijkt dit totaal anders dan een verzamelaar van verhalen (lees: zoveel mogelijk lezen).

Danny van de 9de Kunst zei ooit eens tegen mij: "Ach ja, jij koopt ze om te lezen."

Nogal wiedes, vond ik. Maar het vreemde is dus, dat iemand die ze koopt om ze te lezen, niet zo veel zou willen betalen als een verzamelaar, terwijl een verzamelaar het alleen maar in zijn kast zet. Dat lijkt mij de omgekeerde wereld.

En het is niet omdat ik ze "alleen maar koop om ze te lezen", dat ik ze niet in goede staat zou willen hebben. Als ze op mijn planken staan, zie ook ik ze tenslotte staan. Toen ik in mijn bibliotheek begon te wieden, waren de ex-bibliotheekboeken dan ook de eerste die sneuvelden. En ik koop ook geen bibliotheekboeken meer. Om de duur lijkt je bibliohteek een vuilnisbak i. p. v. een bibliotheek.

Link naar reactie

Danny van de 9de Kunst zei ooit eens tegen mij: "Ach ja, jij koopt ze om te lezen."

Nogal wiedes, vond ik. Maar het vreemde is dus, dat iemand die ze koopt om ze te lezen, niet zo veel zou willen betalen als een verzamelaar, terwijl een verzamelaar het alleen maar in zijn kast zet. Dat lijkt mij de omgekeerde wereld.

Mij lijkt het wel logisch. Een verzamelaar koopt een object dat toegevoegd wordt aan de verzameling. Hoe beter de staat, hoe beter voor de verzameling, dus da's een afwegen van prijs van de aankoop versus meerwaarde voor de verzameling.

De lezer koopt een uurtje lezen. Hoe meer lectuur, hoe beter. Dus hoe minder geld voor een boekje, hoe meer ruimte om er is om er nog eentje bij te kopen.

Link naar reactie

Een ander probleem zijn de bots: je voert iets in, en baf!, je krijgt een of ander automatisch gegenereerde mail. Die bots durven zelfs je invoer veranderen.

 

Eigenlijk is dit een compliment  :e005: Het zijn namelijk beheerders die jouw invoer afkeuren omdat hij niet voldoet aan de spelregels (= meestal doublure).

En ja, bij afkeur wordt er automatisch een mail gegenereerd die echter door de beheerder kan worden aangepast aan jouw specifieke situatie.

Het compliment is dat wij hier zo snel opzitten dat we op bots lijken :e002:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...