Ga naar inhoud

E-Mail Services


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

De grote mailservices die onbetrouwbare instituten zijn geworden, hebben afgedaan.

Tijdens mijn zoektocht naar een gratis mailservice die gebouwd is op een decentrale architectuur ( P2P) kwam ik op een en ander.
Zijn er nog forummers hier die gebruik maken van diensten zoals Protonmail, Lavabit, Hushmail, bitmessage, Kolab Now,...?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Blijkbaar wel, tenzij ik het verkeerd interpreteer...

 

https://bitmessage.ch/

 

 

Key Features
  • It's completely free
  • No advertisments anywhere
  • No tracking with Google Analytics or other services at all
  • Send and receive E-Mails from/to Bitmessage addresses
  • Send and receive E-Mails from/to other E-Mail addresses
  • Personal Bitmessage address
  • Supports broadcasting
  • Use the E-Mail client you are satisfied with and all its features (address book, spam filter, folders, rules, etc).
  • Instant delivery (no POW) if your contact has an @bitmessage.ch address too.
  • Server supports IMAP, POP3 and SMTP
  • SSL secured with a valid certificate
  • Spam filter
  • Easy readable alias address
  • No Proxy or TOR required but TOR hidden service and I2P address available (see FAQ)
  • Webmail Access from everywhere.
  • Two webmail systems, one optimized for bitmessage compatibility, one for all E-Mail features (attachments, MIME, ...)
  • Auto responder if you are away or want to set up a mailing list.
  • Auto forwarder to an external address.
  • Two auto signatures (Plain Text and HTML).
  • Rules for automatic message filtering.
Link naar reactie

Ik was ook bijzonder geïntrigeerd door de combinatie van P2P en e-mail, maar ik vind van die P2P niet echt iets terug in de setup van Protonmail. (De rest heb ik niet bekeken.) Het enige wat je kunt zeggen is dat ze er een punt van maken hun infrastructuur in eigen handen te hebben.

 

E-mail is het equivalent van berichtjes sturen op een postkaart. Als je niet wilt dat je berichtje onderweg gelezen wordt, is e-mail niet wat je nodig hebt.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Uw vergelijking met een postkaartje is treffend. Maar: is het niet mogelijk om mailen te verbeteren tot een datapakket dat moeilijk kan worden onderschept, opgeslagen en gedecodeerd door een third party? Dat is toch wat cryptografie enigszins van plan is, als ik de ontwikkelingen zie die momenteel aan het gebeuren zijn? P2P om een centrale structuur te vermijden en blockchain/cryptografie om de inhoud af te schermen tijdens de transactie.

 

Het zou jammer zijn dat een communicatiemiddel, welk veel potentieel inhoudt, het equivalent blijft van een postkaart en enkel maar gebruikt kan worden om korte berichten over te brengen welke enkel triviale data bevatten.

Link naar reactie

Ik ben nu wel curieus wat jij in een email zou schrijven dat niet triviaal is. Zelfs al verklaar je je eeuwige liefde aan iemand, dat blijft triviaal.

 

Zoiets als "ik doe niets verkeerd dus waarom zorgen maken over privacy?"

 

Er zijn natuurlijk duizenden redenen om privacy the beschermen maar een veilige e-mail gewoon uit overtuiging en principe vind ik persoonlijk al reden genoeg.

Link naar reactie

Uw vergelijking met een postkaartje is treffend. Maar: is het niet mogelijk om mailen te verbeteren tot een datapakket dat moeilijk kan worden onderschept, opgeslagen en gedecodeerd door een third party? Dat is toch wat cryptografie enigszins van plan is, als ik de ontwikkelingen zie die momenteel aan het gebeuren zijn? P2P om een centrale structuur te vermijden en blockchain/cryptografie om de inhoud af te schermen tijdens de transactie.

 

Het zou jammer zijn dat een communicatiemiddel, welk veel potentieel inhoudt, het equivalent blijft van een postkaart en enkel maar gebruikt kan worden om korte berichten over te brengen welke enkel triviale data bevatten.

 

Er bestaan encryptie programma's die mail beschermen als het in transactie is maar dan moeten beiden het gebruiken, ik zie niet in hoe je de mail voor Google kan verbergen als je naar een gewoon Gmail account schrijft. Uiteindelijk moet die mail geopend worden en bewaard in Gmail, zelfs een P2P mail oplossing kan dat niet voorkomen.

 

Heeft het zogenaamde darknet daar geen oplossing voor of is dat een verzamelnaam voor dingen zoals P2P apps?

Link naar reactie

Ik heb een oplossing, al je bekenden, familie etc schrijven zich in bij de getekende reep. Gebruik de PB service als email. Bonte zal dan zorgen, ik lees hierboven dat de privacy op het internet hem na aan het hart ligt, dat al die berichten nimmer naar enge amerikaanse veiligheidsdienten zullen lekken.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Voor mensen die andere zaken, buiten de liefdesverklaringen aan minaars/minaressen, hun respectabele partner(s), nodig achten over te maken aan een gesprekspartner die wel eens gevoelige data bevat, is een zo goed mogelijk geëncrypteerd datapakket geen overbodige luxe.

Nu moet je ook rekening houden dat er een verschuiving aan het plaatsvinden is op financieel vlak. Het bankieren wordt door de eigenaar van het kaptiaal volledig zelf gedaan. Dus niet enkel de info omtrent betalingen en opslag van waarde moet verzekerd worden tegen inzage van derden, ook de financiële transactie, die van peer to peer verloopt. De blockchain is veel meer dan enkel maar een bedragje overbrengen van punt A naar punt B.

Ik ben inderdaad geen journalist die ergens in een dubieuze bananenrepubliek zit te bloggen en verlaggeven omtrent de capriolen van de hoeder des vaderlands die wel eens in het verkeerde keelgat zouden kunnen schieten, maar dat wil nog niet zeggen dat wij hier, in dit momenteel rustig plekje op deze aardkloot, geen zo'n technologie nodig zouden hebben.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik heb een oplossing, al je bekenden, familie etc schrijven zich in bij de getekende reep. Gebruik de PB service als email. Bonte zal dan zorgen, ik lees hierboven dat de privacy op het internet hem na aan het hart ligt, dat al die berichten nimmer naar enge amerikaanse veiligheidsdienten zullen lekken.

Het is al lang niet meer enkel de enge Amerikaanse diensten, het is ook onze overheden en andere instituten, die maar al te graag meewerken met de overheid in het bekomen van data, en verder ook dit doen uit eigenbelang. Zoals je data verder verpatsen enz...

 

Het principe is dat niemand iets moet weten wat er in mails staat. Al was het de meest banale zever ooit.

Link naar reactie

Het is al lang niet meer enkel de enge Amerikaanse diensten, het is ook onze overheden en andere instituten, die maar al te graag meewerken met de overheid in het bekomen van data, en verder ook dit doen uit eigenbelang. Zoals je data verder verpatsen enz...

 

Het principe is dat niemand iets moet weten wat er in mails staat. Al was het de meest banale zever ooit.

 

 

Het enige waar ik me druk over maak is de de beveiliging van internetbankieren. Ik zit bij een aantal banken die allemaal een eigen systeem hebben ter bewaking van enge pogingen om je centjes in te pikken. Bij de ene bank gebruik je wachtwoorden en tancodes via de mobiel, de andere bank voorzag me van een kek apparaatje waarmee je na het invullen van je pincode op je beeldscherm moet richten. In de 10+ jaar dat ik internet bankier is er een keer iets mis gegaan, in dat geval kon ik zelf het bedrag storneren.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Er bestaan encryptie programma's die mail beschermen als het in transactie is maar dan moeten beiden het gebruiken, ik zie niet in hoe je de mail voor Google kan verbergen als je naar een gewoon Gmail account schrijft. Uiteindelijk moet die mail geopend worden en bewaard in Gmail, zelfs een P2P mail oplossing kan dat niet voorkomen.

 

Heeft het zogenaamde darknet daar geen oplossing voor of is dat een verzamelnaam voor dingen zoals P2P apps?

Wellicht apps die men kan installeren om mail die toekomt op een Gmail adres geëncrypteerd te downen offline zodat de Gmail gebruiker ongestoord zijn mail kan lezen? Ik weet niet of zo'n sluissysteem mogelijk is, of dit reeds in ontwikkeling is, of men dat niet kan omdat de Gmail architectuur dit niet toelaat... Ik vermoed dat de meest makkelijke oplossing is dat Gmail, microsoft, Yahoo gebruikers gewoon ook PP/blockchaintech mailservices gaan gebruiken. Of Gmail en consoorten volledig links laten liggen. Maar dat ligt dan aan wil/mentaliteit van de gebruikers zelf. De mens kennende...

 

Blijkbaar zijn voor het overgrote deel van de bevolking, inbreuken op privacy zoals we reeds hebben, niet voldoende om over te stappen op alternatieve systemen. Kijk naar de financiële kant: instituten en overheden kunnen effectief dreigen en overgaan tot inbeslagname en blokkering van geld, nog onderneemt de grote massa niets. Mensen moeten eerst echt tot op het bot uitgekleed worden en het laatste stuk brood uit hun mond worden genomen voordat ze reageren.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het enige waar ik me druk over maak is de de beveiliging van internetbankieren. Ik zit bij een aantal banken die allemaal een eigen systeem hebben ter bewaking van enge pogingen om je centjes in te pikken. Bij de ene bank gebruik je wachtwoorden en tancodes via de mobiel, de andere bank voorzag me van een kek apparaatje waarmee je na het invullen van je pincode op je beeldscherm moet richten. In de 10+ jaar dat ik internet bankier is er een keer iets mis gegaan, in dat geval kon ik zelf het bedrag storneren.

Kijk, zo'n spielerei is natuurlijk een geruststelling voor wie een bank nog steeds tot op zekere hoogte vertrouwt. Garandeert die bank jou dat niemand, maar dan ook niemand kan weten, hoeveel en van waar, je bedragen transferreert?

 

Antwoord: neen. De bank zelf weet automatisch wie jij bent en hoeveel je hebt ondergebracht bij hen en wat je doet met je vermogen. Is er garantie dat nog een ander instituut, zoals de overheid, nooit aan je centen kan komen, de mogelijkse heffing van 10% op het spaargeld indachtig van de streng maar rechtvaardige waakhonden in de monetaire wereld...?

 

Dat is geen privacy en veiligheid.

 

Om dan nog maar te zwijgen over de duur van een transactie bij een bank. Anno 2015 en het suurt nog steeds 3 werkdagen om een bedrag over te maken. Terwijl er technologie is die hopen data verstuurt in enkele seconden de aardbol rond. En men maakt er dan nog een ganse heisa rond omtrent de hoogte van het bedrag en wat nog allemaal. Ook moet je meer betalen om een hoger bedrag door te sturen.

 

Allemaal zaken die wegvallen bij P2P gebruik.

Link naar reactie

Sterker nog, ik betaal de bank om alles van mij te weten. Ze weten precies hoeveel risico ik wil lopen bij het beleggen. Ze adviseren me over wat ik met mijn geld zou willen doen en luisteren naar mijn wensen aangaande mijn centjes. Ook houden ze(dat hoop ik dan toch) een oogje in het zeil wanneer ineens een groot bedrag naar Nigeria of een ander duister oord wordt overgeboekt. Bij het overboeken van grote bedragen (aan/verkoop huis, auto of andere grote zaken) zorgt de bank dat dit snel en accuraat verloopt.  Ik bel dan gewoon op en een vriendelijke mevrouw brengt het in orde, gemak dient de mens in dit geval.

 

Dat overboeken 3 werkdagen kost ligt meer aan je bank. de ING en de RABO doen het een stukkie sneller.

 

https://www.ing.nl/particulier/betalen/betaalpakketten/snelheid-betalingsverkeer.html

 

https://www.rabobank.nl/particulieren/service/betalen-en-opnemen/spoedbetaling-binnen-nederland/

Link naar reactie

Uw vergelijking met een postkaartje is treffend. Maar: is het niet mogelijk om mailen te verbeteren tot een datapakket dat moeilijk kan worden onderschept, opgeslagen en gedecodeerd door een third party? Dat is toch wat cryptografie enigszins van plan is, als ik de ontwikkelingen zie die momenteel aan het gebeuren zijn? P2P om een centrale structuur te vermijden en blockchain/cryptografie om de inhoud af te schermen tijdens de transactie.

Je kunt de inhoud encoderen, ja. Daar heb je echt geen nieuwe infrastructuur voor nodig, alles is er al. Het vraagt wel ook een inspanning van je geadresseerde, want die moet weten hoe het berichtje te decoderen zonder dat iemand anders dat kan.

Maar je bent nog altijd informatie aan het lekken. Het is bijvoorbeeld nog altijd geweten *dat* je een berichtje stuurde aan die persoon, en voor een groot stuk langs welke weg. En als die persoon wil antwoorden, moet die *jouw* adres weten. Je kunt een groot rookgordijn spuien rond jezelf, maar er is een moment dat de e-mail in het 'normale' verkeer komt, en dat geeft informatie weg.

 

Om de analogie door te trekken: je kunt een gecodeerd berichtje op je postkaart schrijven en 1000 km rijden om 't op de bus te doen, maar het adres staat er leesbaar op, en de poststempel zal weggeven dat 't in 't zuiden van Frankrijk gepost werd.

 

Het zou jammer zijn dat een communicatiemiddel, welk veel potentieel inhoudt, het equivalent blijft van een postkaart en enkel maar gebruikt kan worden om korte berichten over te brengen welke enkel triviale data bevatten.

E-mail is zowat een kwarteeuw oud, en niet ontwikkeld met het huidige privacylandschap in gedachten. Het is eigenlijk vooral tijd om e-mail te dumpen, maar dan moet de rest van de wereld mee willen doen.

 

Trouwens, e-mail *is* een gedecentraliseerd gegeven. Iedereen die dat wil kan een eigen mail server opzetten.

Link naar reactie

ik zie niet in hoe je de mail voor Google kan verbergen als je naar een gewoon Gmail account schrijft. Uiteindelijk moet die mail geopend worden en bewaard in Gmail, zelfs een P2P mail oplossing kan dat niet voorkomen.

 

Ik gebruik protonmail. Als je naar een gewoon mailadres stuurt zoals gmail, krijgt die persoon gewoon een mail met daarin enkel een hyperlink naar de mail die op de protonmail servers staat.

Je kunt dan op voorhand onderling een wachtwoord afspreken als je wil, of ik kan als zender instellen dat de link maar voor een beperkte duur werkt, of dat de mail na een tijdje verwijderd wordt, ....

Link naar reactie

Je kunt de inhoud encoderen, ja. Daar heb je echt geen nieuwe infrastructuur voor nodig, alles is er al. Het vraagt wel ook een inspanning van je geadresseerde, want die moet weten hoe het berichtje te decoderen zonder dat iemand anders dat kan.

Maar je bent nog altijd informatie aan het lekken. Het is bijvoorbeeld nog altijd geweten *dat* je een berichtje stuurde aan die persoon, en voor een groot stuk langs welke weg. En als die persoon wil antwoorden, moet die *jouw* adres weten. Je kunt een groot rookgordijn spuien rond jezelf, maar er is een moment dat de e-mail in het 'normale' verkeer komt, en dat geeft informatie weg.

 

Om de analogie door te trekken: je kunt een gecodeerd berichtje op je postkaart schrijven en 1000 km rijden om 't op de bus te doen, maar het adres staat er leesbaar op, en de poststempel zal weggeven dat 't in 't zuiden van Frankrijk gepost werd.

 

E-mail is zowat een kwarteeuw oud, en niet ontwikkeld met het huidige privacylandschap in gedachten. Het is eigenlijk vooral tijd om e-mail te dumpen, maar dan moet de rest van de wereld mee willen doen.

 

Trouwens, e-mail *is* een gedecentraliseerd gegeven. Iedereen die dat wil kan een eigen mail server opzetten.

Dat klopt, email is eigenlijk een alternatief voor de telefoon. Momenteel wordt het ook voor 'officiële' doeleinden (en als alternatief voor officiële brieven) gebruikt. Dat laatste zint mij helemaal niet, als een bedrijf mij iets belangrijks te zeggen heeft doen ze dat best via de post (met evenbtueel een berichtje daarover via email).

Link naar reactie

Dat klopt, email is eigenlijk een alternatief voor de telefoon. Momenteel wordt het ook voor 'officiële' doeleinden (en als alternatief voor officiële brieven) gebruikt. Dat laatste zint mij helemaal niet, als een bedrijf mij iets belangrijks te zeggen heeft doen ze dat best via de post (met evenbtueel een berichtje daarover via email).

 

Al mijn belangrijke berichten komen nog altijd per brief, met nu en dan een email die me vraagt om aan te vinken dat alles via mail mag. Dat vink ik dan niet aan. 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

 

E-mail is zowat een kwarteeuw oud, en niet ontwikkeld met het huidige privacylandschap in gedachten. Het is eigenlijk vooral tijd om e-mail te dumpen, maar dan moet de rest van de wereld mee willen doen.

 

Ok, ja, ik bedoelde eigenlijk niet specifiek e-mail, maar het net.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Sterker nog, ik betaal de bank om alles van mij te weten. Ze weten precies hoeveel risico ik wil lopen bij het beleggen. Ze adviseren me over wat ik met mijn geld zou willen doen en luisteren naar mijn wensen aangaande mijn centjes. Ook houden ze(dat hoop ik dan toch) een oogje in het zeil wanneer ineens een groot bedrag naar Nigeria of een ander duister oord wordt overgeboekt. Bij het overboeken van grote bedragen (aan/verkoop huis, auto of andere grote zaken) zorgt de bank dat dit snel en accuraat verloopt.  Ik bel dan gewoon op en een vriendelijke mevrouw brengt het in orde, gemak dient de mens in dit geval.

 

Dat overboeken 3 werkdagen kost ligt meer aan je bank. de ING en de RABO doen het een stukkie sneller.

 

https://www.ing.nl/particulier/betalen/betaalpakketten/snelheid-betalingsverkeer.html

 

https://www.rabobank.nl/particulieren/service/betalen-en-opnemen/spoedbetaling-binnen-nederland/

Anno 2015 en je moet nog steeds rekening houden met het tijdstip wanneer je een bedrag wil transferreren, wat een grap.

 

"maar vóór 16h30 lukt het wel om direkt te transferreren en na 16h30 niet meer"... djeezes...weten die gasten eigenlijk wel wat automatisatie en electronisch dataverker betekent? Servers, machines, robotica, algoritmen werken niet in 8h shiften, werkdagen vakantie, zon-en feestdagen -modus. Die werken altijd. Daarvoor is het dan ook ontworpen.

 

 

Is de spoedbetaling binnen Nederland op een werkdag vóór 16.30 uur ingediend? Dan staat het bedrag binnen anderhalf uur op de rekening van de ontvanger.

Een spoedbetaling naar een Rabobankrekening is nooit nodig, een betaling wordt altijd direct verwerkt.

Ook is een betaling met spoed niet nodig als het bedrag vóór 13.00 uur wordt overgeboekt naar een andere Nederlandse bankrekening. Deze betaling wordt doorgaans dezelfde dag verwerkt.

Wilt u in het weekend een (spoed)overboeking uitvoeren? Maak dan gebruik van een Eurobetaling. U betaalt hiervoor geen extra kosten en de betaling wordt in beide gevallen de eerst volgende werkdag uitgevoerd.

Doet u de spoedbetaling zelf, dan kost dit € 4,50. Via de bank zijn de kosten € 15.

 

The fuck? 15 euro om een bedrag over te maken? Gaan ze het persoonlijk brengen ofzo? De biljetten in een porceleinen kistje opgeborgen? Of is't geslepen Boheems kristal?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

 Ook houden ze(dat hoop ik dan toch) een oogje in het zeil wanneer ineens een groot bedrag naar Nigeria of een ander duister oord wordt overgeboekt.

 

 

Aaah...de veiligheid van de gemeenschap. De stropop waarmee men altijd komt aanzetten en een goedgelovige massa nog steeds droog in het holwerk kan nemen.

 

Waarom zou een bankgeheim en iedereen zijn privacy moeten opgegeven worden indien er 1 iemand 20 000 euro overmaakt naar Nigeria? Dat zijn toch mijn zaken niet?  Waarom moet iedereen plots "cooperatief" zijn wanneer men "vermoedt" dat er mogelijks geld wordt getransferreerd naar een bestemming die de bank niet zint?

Link naar reactie

Aaah...de veiligheid van de gemeenschap. De stropop waarmee men altijd komt aanzetten en een goedgelovige massa nog steeds droog in het holwerk kan nemen.

 

Waarom zou een bankgeheim en iedereen zijn privacy moeten opgegeven worden indien er 1 iemand 20 000 euro overmaakt naar Nigeria? Dat zijn toch mijn zaken niet?  Waarom moet iedereen plots "cooperatief" zijn wanneer men "vermoedt" dat er mogelijks geld wordt getransferreerd naar een bestemming die de bank niet zint?

 

IK vind het prettig dat de mensen van mijn bankfiliaal hun wenkbrauwen optrekken over rare overboekingen (mochten die onverhoopt plaatsvinden). Ook vind ik het fijn dat diezelfde lieden mij adviseren over beleggingen, grote bedragen voor mij overboeken, dividendbelasting inhouden, mij voor de fiscus een overzichtje sturen, mij informeren over de stand van mijn kapitaaltje etc. Dat zijn dingen die men op banken doet, diensten waar ik gebruik van maak en zelfs voor betaal. Iets heel normaals lijkt mij, dat jij een hysterische angst hebt voor anderen is jouw probleem. 

Link naar reactie

Ook vind ik het lachwekkend dat jullie je "serieuze" zaken via de post doen. Alsof poststukken niet kwijtraken, niet bezorgd worden door luie postbezorgers of in handen vallen van kwaadwillende derden. Ik heb de afgelopen maanden (na de dood van mijn moeder)heel veel serieuze zaken (ja hoor, ook financiele aangelegenheden) gewoon via de mail geregeld. Niks geen problemen mee gehad en wel zo handig/snel.

Link naar reactie

Ik gebruik protonmail. Als je naar een gewoon mailadres stuurt zoals gmail, krijgt die persoon gewoon een mail met daarin enkel een hyperlink naar de mail die op de protonmail servers staat.

Je kunt dan op voorhand onderling een wachtwoord afspreken als je wil, of ik kan als zender instellen dat de link maar voor een beperkte duur werkt, of dat de mail na een tijdje verwijderd wordt, ....

 

Zo kan het inderdaad ook, als dan de de-scriptie op je eigen computer gebeurd is het volledig afgeschermd.

Link naar reactie

Ook vind ik het lachwekkend dat jullie je "serieuze" zaken via de post doen. Alsof poststukken niet kwijtraken, niet bezorgd worden door luie postbezorgers of in handen vallen van kwaadwillende derden. Ik heb de afgelopen maanden (na de dood van mijn moeder)heel veel serieuze zaken (ja hoor, ook financiele aangelegenheden) gewoon via de mail geregeld. Niks geen problemen mee gehad en wel zo handig/snel.

 

Ik ook hoor maar zoiets zou je eigen keuze moeten zijn, nu moet je teveel moeite doen om andere systemen te gebruiken.

 

Trouwens, voor financiële zaken is het soms beter om een standaard mail te gebruiken omdat deze kunnen dienen als wettelijk contract, beveiligde oplossingen niet.

Link naar reactie

Ook vind ik het lachwekkend dat jullie je "serieuze" zaken via de post doen. Alsof poststukken niet kwijtraken, niet bezorgd worden door luie postbezorgers of in handen vallen van kwaadwillende derden. Ik heb de afgelopen maanden (na de dood van mijn moeder)heel veel serieuze zaken (ja hoor, ook financiele aangelegenheden) gewoon via de mail geregeld. Niks geen problemen mee gehad en wel zo handig/snel.

Voor onofficiële zaken wel. Voor serieuze zaken is het te weinig beveiligd. Zelf weet ik niet hoe het gaat, maar het schijnt heel simpel te zijn om email adressen te vervalsen.

Link naar reactie

Voor onofficiële zaken wel. Voor serieuze zaken is het te weinig beveiligd. Zelf weet ik niet hoe het gaat, maar het schijnt heel simpel te zijn om email adressen te vervalsen.

 

Ik heb tal van abonnementen van mijn overleden moeder gewoon via de mail opgezegd. Soms moest ik een VvE bijvoegen en of een kopietje van mijn id. Geen enkel probleem mee gehad. Als ik dat allemaal aangetekend via de post zou moeten doen was ik veel meer tijd en vooraal veeeel meer poen kwijtgeweest.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

IK vind het prettig dat de mensen van mijn bankfiliaal hun wenkbrauwen optrekken over rare overboekingen (mochten die onverhoopt plaatsvinden). Ook vind ik het fijn dat diezelfde lieden mij adviseren over beleggingen, grote bedragen voor mij overboeken, dividendbelasting inhouden, mij voor de fiscus een overzichtje sturen, mij informeren over de stand van mijn kapitaaltje etc. Dat zijn dingen die men op banken doet, diensten waar ik gebruik van maak en zelfs voor betaal. Iets heel normaals lijkt mij, dat jij een hysterische angst hebt voor anderen is jouw probleem. 

Geen hysterische angst, gewoon gezonde dosis achterdocht. Wie dat niet heeft is gewoon naïef en wordt meestal vroeger dan laat in de luren gelegd. Banken zijn niet neutraal.

 

Kijk, ik kan tot op zekere hoogte begrijpen dat men eens een wenkbrauw optrekt bij een vreemdsoortige overboeking. Maar waarom moet het bankgeheim van iedereen eraan geloven?  Gans dat KYC protocol is een schending van de privacy. Wij moeten dat niet.

 

Feitelijk moet een bank helemaal niet weten wie je bent, wat je doet, waar je gedomicilieerd bent en wat je van plan bent met je kapitaal.  Het enige wat ze moeten doen is kapitaal bijhouden en transfers uitvoeren.

 

Know your customer...men tracht dat door te trekken naar alle segmenten van dienstverlening. "Voor de veiligheid, mijnheer..."

 

"Er is teveel terrorisme en fraude."

 

Als je daarin meegaat, in dergelijke kletskoek, dan kom je op een punt waar je verplicht wordt om ergens in te loggen nog voor je de deur uitgaat zodat offisjele instansjies weten waar je naartoe gaat, wat je onderweg nog eventueel zal aankopen enz...

 

 

"Voor de veiligheid, hé"

 

My ass.

 

Wil je veiligheid? Koop dan een FN Scar. Of een AK.

Link naar reactie

Ik heb tal van abonnementen van mijn overleden moeder gewoon via de mail opgezegd. Soms moest ik een VvE bijvoegen en of een kopietje van mijn id. Geen enkel probleem mee gehad. Als ik dat allemaal aangetekend via de post zou moeten doen was ik veel meer tijd en vooraal veeeel meer poen kwijtgeweest.

Dat is heel handig, en ingeval van abonnementen op kranten etc. kan dat niet zoveel kwaad, maar als een grapjas op die manier jouw electriciteits of waterleverancier gaat opzeggen is het toch minder leuk.

Link naar reactie

Ik wil juist dat de bank wel weet wie ik ben. Dan weten ze wat ik wil met mijn geld Ik zie een bank niet als een volautomatische overboekingsmachine maar als een instituut dat mijn centjes beheert, hierover waakt en liefst helpt vermeerderen. Daar betaal ik ze voor en ik verwacht service en deskundigheid hiervoor terug. Als die service en of deskundigheid niet voldoende is dan ga ik naar een andere bank.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Outlook van Microsoft ( jah duhuh ) past effectief KYC toe alvorens je een mailadres kan aanmaken. En dan via smoesjes als indien je je password kwijtbent en wil resetten dan hebben wij (microsucks ) nog wat bijkomende info van je nodig...zoals: GSMnr en adres enz....

 

Ik heb er nu opnieuw eentje aangemaakt bij Openmailbox, een Franse privédienst. Daar voer je gewoon een naam in, je kiest een password en klaar is kees.

Link naar reactie

Ik heb een oplossing, al je bekenden, familie etc schrijven zich in bij de getekende reep. Gebruik de PB service als email. Bonte zal dan zorgen, ik lees hierboven dat de privacy op het internet hem na aan het hart ligt, dat al die berichten nimmer naar enge amerikaanse veiligheidsdienten zullen lekken.

 

Disclaimer, het PB systeem op het forum is niet beschermd, just so you know. :)

 

Ik ben voor keuze en duidelijke correcte informatie, of ik het persoonlijk nu nuttig of belangrijk vindt is eigenlijk van geen tel.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dat is heel handig, en ingeval van abonnementen op kranten etc. kan dat niet zoveel kwaad, maar als een grapjas op die manier jouw electriciteits of waterleverancier gaat opzeggen is het toch minder leuk.

Vandaar ook onafhankelijk worden dan energiebedrijven. Maar da's een andere discussie. :e002:

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik wil juist dat de bank wel weet wie ik ben. Dan weten ze wat ik wil met mijn geld Ik zie een bank niet als een volautomatische overboekingsmachine maar als een instituut dat mijn centjes beheert, hierover waakt en liefst helpt vermeerderen. Daar betaal ik ze voor en ik verwacht service en deskundigheid hiervoor terug. Als die service en of deskundigheid niet voldoende is dan ga ik naar een andere bank.

Ha, Monseigneur Draghi zal daar inderdaad voor zorgen. Heb je nou al centen gekregen, komende van zijn bazooka?

 

Anonimiteit is de beste veiligheid.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...