Ga naar inhoud

Tussendoortjes (Opgepast: Mogelijk Bloot)


Cederzo

Recommended Posts

Thanks Air, zonnig maar koud is inderdaad waar ik voor ging.

 

Kristof, het is gebaseerd op deze foto:

 

lciteewebref_zps5kesryg5.jpg

 

Dusja de gebouwen zijn wel quasi letterlijk nageschilderd. De personages komen uit andere foto's. Ik vond de manier waarop het licht die boom raakte heel tof, maar de boom zelf er ook nog eens bij zou teveel geweest zijn leek me, dus die heb ik maar weggelaten. Ben nog steeds niet helemaal overtuigd van de plaatsing van de vrouw met haar blauwe sjaal, maar ga het voorlopig zo even laten bezinken.

 

 

 Die straat heb ik vaak afgewandeld en in alle hoedanigheden tussen "nog zo mooeeee" en "wajoo, wie heeft hier de grond verplaatst"?

Link naar reactie

Gegarandeerd dat je lang niet de enige bent ;)

 

 

Al een paar dagen in een experimentele bui, mezelf aan het pushen om onbekende materialen te gebruiken en met meer textuur te werken.

 

Eerder als een soort logboek dat ik probeer foto's te nemen van tussentijdse fases om te zien waar ik de mist in ga, maar misschien vinden anderen het interessant om te zien.

 

Begin:

 

ballerinawip_zpsrz68hrmd.jpg

 

Waar het zich nu bevindt:

 

ballerinawip2_zpsqgjuxbsh.jpg

Link naar reactie

Thx allemaal, is inderdaad Guido van het Eiland en Jackman als Wolverine.

 

Conclusies van afgelopen week:

 

- Hoe meer ik schilder, hoe moeilijker ik het vind om te tekenen met een potlood of pen. Vergt zoveel meer focus en precisie. Waar je met verf een losse indicatie kan zetten van de verhoudingen en achteraf kan schuiven en een neus of oog letterlijk kan omhoogduwen, is het bij tekenen veel crucialer om van de eerste keer alles juist te zetten. Je hebt hooguit een poging of 2-3 voor je het papier vernielt of de foutjes zichtbaar blijven. Anderzijds ook wel bevrijdend om op een paar minuten iets van resultaat te hebben ipv uren werk.

 

- Vreemd genoeg besef ik het nu pas, maar een vrouw van 45 is moeilijker weer te geven dan een meisje van 20. Bij een meisje is het gewoon erop letten dat je geen rimpels overdrijft of zet die er niet zijn. Bij een vrouw van middelbare leeftijd zijn die er wel, maar is het vaak nog subtiel en echt wel opletten. Bijgevolg makkelijk om ze er ofwel los 10 jaar ouder of 10 jaar jonger te laten uitzien. (Hah en met dit te typen een idee, oefening voor volgende keer als ik er het geduld voor heb: 1 portret waarin ik overdrijf naar de jonge versie, 1 die de werkelijkheid benadert en 1 overdreven oud.)

 

 

Bij deze dus nog wat verfportretten van bij het modeltekenen, thuis nog lichtjes afgemaakt:

 

slacportrait_zpsdc0allha.jpg

Link naar reactie

Thx allemaal, is inderdaad Guido van het Eiland en Jackman als Wolverine.

 

Conclusies van afgelopen week:

 

- Hoe meer ik schilder, hoe moeilijker ik het vind om te tekenen met een potlood of pen. Vergt zoveel meer focus en precisie. Waar je met verf een losse indicatie kan zetten van de verhoudingen en achteraf kan schuiven en een neus of oog letterlijk kan omhoogduwen, is het bij tekenen veel crucialer om van de eerste keer alles juist te zetten. Je hebt hooguit een poging of 2-3 voor je het papier vernielt of de foutjes zichtbaar blijven. Anderzijds ook wel bevrijdend om op een paar minuten iets van resultaat te hebben ipv uren werk.

Ik vind dit heel interessant om te lezen, zeker omdat mijn beeld bij schilderen altijd was dat je heel goed moest weten wat je ging doen, omdat je de verf niet kon verwijderen en het veel meer tijd kost om vanaf nul te herbeginnen. Behoort tot de redenen waarom ik nog nooit met schilderen ben begonnen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Naar aquarel toe, zou het nog enigszins van toepassing kunnen zijn, je opmerking dat je precies moet weten wat gedaan vanaf de eerste penseelstreek.

Maar met gouache, acryl en olie niet. En digitaal al helemaal niet.

Link naar reactie

Ik vind dit heel interessant om te lezen, zeker omdat mijn beeld bij schilderen altijd was dat je heel goed moest weten wat je ging doen, omdat je de verf niet kon verwijderen en het veel meer tijd kost om vanaf nul te herbeginnen. Behoort tot de redenen waarom ik nog nooit met schilderen ben begonnen.

 

Zolang de verf nat is, kan je ze verplaatsen/verwijderen. Eens een laag droog is, kan je erbovenop nog wel met nieuwe verf bijwerken. Op zich is schilderen gewoon voor 75% tekenen hoor, het is tekenen dat moeilijk is.

 

En ja, waterverf is het moeilijkste medium van allemaal vind ik ook. Om dat tot een goed resultaat te brengen moet je echt al vooraf in je hoofd gepland hebben hoe je het gaat aanpakken van begin tot eind. Of op geluk erdoor strompelen. Anderzijds is het ook wel hetgeen waarmee je het snelst aan het werk bent, geen gedoe met paletten, canvassen en vele penselen. 1 goed penseel, klein bakje met pannetjes, papier en je bent vertrokken.

Link naar reactie

Ben wel van die mening ja, maar met "tekenen" bedoel ik niet enkel een lijntekening maken. Verhoudingen, volume, tonaliteit, diepte, focus zijn allemaal problemen die je al tekenend oplost. De extra's van het schilderen zijn de kleur en textuur van de verf, al de rest beschouw ik als 'tekenen', alleen doe je het in dit medium dan met een penseel ipv een potlood. Ben er dus wel van overtuigd dat een goeie figuratieve/realistische schilder in de eerste plaats een goeie tekenaar moet zijn, want dat is de basis.

 

Als je niet graag tekent met een potlood, kan je nog altijd wel gerust zijn dat je ook al schilderend je tekenkunst bijschaaft, het is alleen omslachtiger.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wat Cederzo zegt.  Schilderen is gewoon uw tonaliteit van bijv. een goed uitgewerkte potloodtekening omzetten in kleur via verf.

Inkten is ook een vorm van schilderen. Lijnen aandikken enz...zwarte vlakken laten overgaan arcering om een volume te creëren...

Feitelijk "schilder" je ook met potlood op papier.

Link naar reactie

Is nog niet voor binnenkort hoor, en wie weet komt het er ook helemaal niet van, maar ik mis zoiets wel in België. Als je hier beter wil worden in de klassieke schildertechnieken, word je aan je lot overgelaten en moet je het maar allemaal zelf uitzoeken. In het beste geval heb je het enorme geluk dat er op een plaatselijke kunstacademie een bekwame leerkracht is die er wat van af kent. Maar dan ben je omringd door hobbyisten en gepensioneerden die de les toch vooral als ontspanning zien (Waar op zich zeker niks mis mee is, maar voor degenen die er serieus mee bezig willen zijn, is het toch interessanter om mensen rond je te hebben met gelijkaardige ambities.)

 

En dat terwijl je kan vaststellen dat over de hele wereld klassieke technieken terug relevant geworden zijn, toch blijven we hier enigszins achterophinken. Ik vond het al een klein wonder dat mensen als Borremans en Dillemans eindelijk geapprecieerd worden in eigen land.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

I

 

En dat terwijl je kan vaststellen dat over de hele wereld klassieke technieken terug relevant geworden zijn, toch blijven we hier enigszins achterophinken. Ik vond het al een klein wonder dat mensen als Borremans en Dillemans eindelijk geapprecieerd worden in eigen land.

Correct.

 

En dat is ook hetgeen ik echt wel gemist heb toen ik destijds aan het St Lucas 'iets deed', want daar kwam het wat op neer.

 

Maar bitter weinig techniek en daadwerkelijk tekenen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik merk op Sint Lucas bxl toch ook een hernieuwde interesse in techniek. Al merk ik dat in m'n leerkracht nog steeds een grote drang naar n'importe quoi zit. Hij merkt wellicht aan mij dat ik techniek wil.

Duw hem eens een dvd'ke van Cesar Santos onder zijn neus...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...