Ga naar inhoud

Eerste Internationaal Stripfestival Antwerpen: Mei 2017


Bart Proost

Recommended Posts

1 uur terug, Martijn zei:

Alexis Dragonetti -CEO van Ballon Media vult aan: “... Het ISA-festival is zo’n initiatief dat we koesteren en alle kansen willen geven. Maar we moeten het samen met alle stakeholders kunnen doen.”  

Oftewel in mijn vertaling: "Wij als Ballon gaan niet in ons eentje de hele kar trekken"

Link naar reactie
17 uren geleden, Tweetie zei:

Oftewel in mijn vertaling: "Wij als Ballon gaan niet in ons eentje de hele kar trekken"

Los van het organisatorische aspect kan ik me dat met het oog op het financiële risico ook goed voorstellen. Sowieso op veel vlakken beter om de krachten te bundelen...

Link naar reactie
21 minuten geleden, Martijn zei:

Los van het organisatorische aspect kan ik me dat met het oog op het financiële risico ook goed voorstellen. Sowieso op veel vlakken beter om de krachten te bundelen...

Is ook volkomen logisch dat ze een groot festival niet in hun eentje willen doen. 

 

Maar het is uberhaupt de vraag waarom meteen zo hoog van de toren moet worden geblazen met een enrom festival, in de trant van Angouleme. Waarom niet beginnen met een klein festival, ervaring opdoen en dan uitbouwen? FACTS bv is ook klein begonnen.

Link naar reactie
5 uren geleden, Tweetie zei:

Is ook volkomen logisch dat ze een groot festival niet in hun eentje willen doen. 

 

Maar het is uberhaupt de vraag waarom meteen zo hoog van de toren moet worden geblazen met een enrom festival, in de trant van Angouleme. Waarom niet beginnen met een klein festival, ervaring opdoen en dan uitbouwen? FACTS bv is ook klein begonnen.

Er zijn al tientallen kleine festivals in NL talig gebied, dat voegt helemaal niks toe.

Ze willen een tegenhanger in NL talig gebied voor Angouleme/Brussel, dan moet je niet met een sporthalletje en paar cafeetjes met allemaal dezelfde namen gaan zitten als elk Vlaams festival. Ballon en Standaard zijn grote spelers, die willen een serieus festival hiervan maken lijkt me, met veel extra randgebieden, gelijk goed of niet zou ik zeggen.....

Link naar reactie
13 uren geleden, Gast Lecram zei:

Er zijn al tientallen kleine festivals in NL talig gebied, dat voegt helemaal niks toe.

Ze willen een tegenhanger in NL talig gebied voor Angouleme/Brussel, dan moet je niet met een sporthalletje en paar cafeetjes met allemaal dezelfde namen gaan zitten als elk Vlaams festival. Ballon en Standaard zijn grote spelers, die willen een serieus festival hiervan maken lijkt me, met veel extra randgebieden, gelijk goed of niet zou ik zeggen.....

Het voegt wel wat toe, want het zorgt er voor dat er mensen ervaring met het organiseren festivals opdoen en kunnen doorgroeien naar een hoger niveau.

 

Om een voetbalvergelijking te trekken: Red Bull begon met RB Leipzig ook ergens onderin als vijfdeklasser en is na een aantal promoties nu actief in de Bundesliga.

Link naar reactie
18 minuten geleden, Arco zei:

Ja, maar dat betekent dat het een inteeltfeestje zou worden vanuit twee uitgevers. Dat lijkt me niet de geschetste opzet.

Heerlijk, elk initiatief gelijk neer knuppelen. Gewoon hard slaan en dan is de Vlaamse stripwereld gelijk net zo dood als de Nederlandse. 

Stel je voor dat het Stripschap opeens actief zou worden. Zonde toch, de comateuze stripwereld zou eens kunnen opleven.

 

 

Link naar reactie
On 3/25/2018 at 6:08 PM, Tweetie said:

Is ook volkomen logisch dat ze een groot festival niet in hun eentje willen doen. 

 

Maar het is uberhaupt de vraag waarom meteen zo hoog van de toren moet worden geblazen met een enrom festival, in de trant van Angouleme. Waarom niet beginnen met een klein festival, ervaring opdoen en dan uitbouwen? FACTS bv is ook klein begonnen.

Idd, en voor FACTS gebeurde dat exact 25 jaar geleden : http://facts.be/nl/history/f-a-c-t-s-1993-1ste-editie/

Link naar reactie

Ervaring opdoen?

Ik mag toch aannemen dat ze een groot festival laten organiseren door bekwame mensen en dat de uitgevers of de gemeente dat niet zelf willen doen.

 

Waarom niet gewoon samenwerken met Stripfeest Brussel, alle uitgeverijen samen om de tafel met de twee gemeentes, alle expertise delen, samen optrekken en kosten delen. Brussel voor de Franstaligen en Antwerpen voor de Nederlandstaligen. Brussel zal er wel de nodige ervaring hebben toch?

Of wil Antwerpen Brussel de loef afsteken en gaan ze tegen elkaar op alles dubbel doen........

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
7 uren geleden, Lecram zei:

Waarom niet gewoon samenwerken met Stripfeest Brussel, alle uitgeverijen samen om de tafel met de twee gemeentes, alle expertise delen, samen optrekken en kosten delen. Brussel voor de Franstaligen en Antwerpen voor de Nederlandstaligen. Brussel zal er wel de nodige ervaring hebben toch?

Of wil Antwerpen Brussel de loef afsteken en gaan ze tegen elkaar op alles dubbel doen........

Ik ben geen Belgie kenner, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat Vlamingen Walen of Brusselaars in gaan huren om een festival op te zetten. 

 

Bovendien is een festival in Brussel makkelijk te organiseren dan een in Antwerpen.

In Brussel zijn veel Franstalige uitgevers, stripwinkels en galerien beschikbaar wardoor het vrij makkelijk is om een beurs met veel tekenaars te organiseren. Als je een paar tenten neerzet, ben je al een flink eind op weg.

In het Nederlandstalige gebied zijn Dupuis , Lombard, Dargaud, Glenat, Casterman verenigd in een uitgever waardoor het veel lastiger is om een behoorlijke beurs op te zetten

Link naar reactie

Het is allemaal een kwestie van poen. De grote uitgevers laten eerst de calculators rinkelen en zien dan.... we verdienen geen duppie meer door deelname aan een festival... Waarom het risico nemen? Pas als er subsidie verstrekt wordt (zoals boekenbeurs in Antwerpen, Foire du Livre in Bruxelles) dan komende uitgevers a masse... Hun kosten zijn relatief laag. Hun risico ook en het is dan een acceptabele manier van promotie.

 

O en @ Tweetie : Leipzig heeft zijn succes ook louter en alleen te danken aan de zak geld van Red Bull. Zonder dat druppelden ze ondanks alle ambities ook onderaan de 1425345-ste divisie

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...