Ga naar inhoud

Eerste Internationaal Stripfestival Antwerpen: Mei 2017


Bart Proost

Recommended Posts

Gast ook van de jappe

Ik gok eerder dat het een festival voor het heel brede publiek wordt. Veel SU en Jommeke.

dat lijkt me een verstandige keuze. Op comicons en mangacons komt de massa ook niet voor de tekenaars of om strips te kopen of films te kopen, maar voor het gebeuren op zich. Voor de personages van games, films, comics, de opstellingen van de films, de kraampjes, ... Het brede publiek zit niet te wachten op zidrou, Francq of Rosinski. wij wel. Wil je een massa bereiken, dan moet je breder gaan dan enkel het pure product en moet je er een gezinsuitstap van maken. Een lijst mooie namen van tekenaars is daarbij één belangrijk onderdeel maar zeker niet het belangrijkste. Die tijd is voorbij.

Aparte signeermomenten voor kinderen lijkt me ook belangrijk. dan zullen de kinderen van de hard core aanschuivers wel op pad gestuurd worden, maar dan krijgen andere kinderen ook een kans en komt het veel minder bedreigend over voor ouders en kinderen van dagjestoeristen. Je hoofdpubliek zeg maar.

 

Ik denk dat je de beurs moet richten naar de groep die het meest aantal strips koopt. De hoofddoelgroep die het overgrote deel van de aankoop van strips voor hun rekening neemt. Vrouwen tussen de 30 en de 65 jaar met kinderen of kleinkinderen. Als je dat goed aanpakt en goed communiceert en hype't (hoe schrijf je dat?) dan haal je zeker 10.000 bezoekers naar zo'n festival en misschien zelfs meer (verspreid over de drie dagen en alle standen/acties/gebeurtenissen) . Al moet je in het begin wel realistisch zijn en weten dat je het eerst moet opbouwen.

 

De tweedehandsstrips kan je naar het de coninckplein schuiven, de "meerwaardezoekerstrips" naar Lambremonmartre (op het zuid), enkele vernissages in de kloosterstraat, iets hip met strips in de kammenstraat, het hoofdplein tover je om tot een dorp met personages, eetstandjes, kinderanimatie, attracties, signeersessies, een uitgeverijendorp aan de rand, ... niet te veel van die boekjes centraal zetten maar vooral de personages en de beleving centraal zetten. 

 

Het kan een knaller worden.

Link naar reactie

Ik denk dat je de beurs moet richten naar de groep die het meest aantal strips koopt. De hoofddoelgroep die het overgrote deel van de aankoop van strips voor hun rekening neemt. Vrouwen tussen de 30 en de 65 jaar met kinderen of kleinkinderen. 

 

Als het gaat om de totale verkoop, denk ik toch dat een klein groepje mensen het merendeel van de aankopen voor z'n rekening neemt. Die kopen per jaar honderden albums en dat telt harder dan de enkele strips die een gezin koopt. Dat geldt mi voor de meeste titels, behalve dan voor massastrips als S&W, Jommeke. Imprints als Dargaud, Casterman, Lombard komen grotendeels bij verzamelaars terecht.  

Link naar reactie

Als het gaat om de totale verkoop, denk ik toch dat een klein groepje mensen het merendeel van de aankopen voor z'n rekening neemt. Die kopen per jaar honderden albums en dat telt harder dan de enkele strips die een gezin koopt. Dat geldt mi voor de meeste titels, behalve dan voor massastrips als S&W, Jommeke. Imprints als Dargaud, Casterman, Lombard komen grotendeels bij verzamelaars terecht.  

 

Stripliefhebbers hebben vaak nogal de neiging hun eigen belang te overschatten :)

 

Ik denk dat je de beurs moet richten naar de groep die het meest aantal strips koopt.

 

Absoluut! Versta me niet verkeerd: beurzen voor het 'kennerspubliek' moeten er ook zijn, maar zo zijn er m.i. al genoeg.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Gast de poes van de jappe

Als het gaat om de totale verkoop, denk ik toch dat een klein groepje mensen het merendeel van de aankopen voor z'n rekening neemt. Die kopen per jaar honderden albums en dat telt harder dan de enkele strips die een gezin koopt. Dat geldt mi voor de meeste titels, behalve dan voor massastrips als S&W, Jommeke. Imprints als Dargaud, Casterman, Lombard komen grotendeels bij verzamelaars terecht.  

 

Kristof is me al voor, maar ik denk dat je je vergist. In Vlaanderen worden strips nu eenmaal het meest verkocht in de supermarkt. Aan vrouwen van middelbare leeftijd. Voor hun kinderen of kleinkinderen, dat wel, maar zij kopen het, zij steken hun maestro in 't machientje.

Die paar honderden verkochte (och, laat het er nog drieduizend voor de topreeksen zijn) albums van de uitgeverijen die jij opsomt is een heel klein groepje. Ik behoor tot dat groepje, dus ik zeg dit niet neerbuigend hé. Buiten een Thorgal, Largo of B&M worden er niet zo veel klassieke reeksen echt goed verkocht. De nieuwere "meisjes"reeksen zou wel eens anders kunnen zijn, daar heb ik zo geen zicht op.

 

Overschat ons groepje maar niet, wij houden de sector van de klassieke Franse reeksen en de steeds meer verdwijnende SSZ in leven, maar die tienduizenden jommekes, S&W, F.C. kampioenen, etc die per deel verkocht worden, die houden de grote uitgeverijen in leven. En dat is voor mij prima.

 

Mocht ik bij zo'n uitgeverij werken, ik zou me ook op dat publiek richten. Ik ben akkoord dat je waarschijnlijk meer respect en aandacht voor het product gaat vinden in ons clubje, maar je gaat meer verdienen aan de mensen die het kopen om het na een paar jaar (als ons Danaerysken 12 wordt en geen tekenboekskes meer leest) bij het papierafval te zetten.

Link naar reactie
Gast de poppe van de jappe

Men zou beter een mega stripbeurs in Antwerp Expo houden (het vroegere Bouwcentrum)

Veel plaats en openbaar vervoer voor de deur. Een rechtlijnige structuur (t.o. Turnhout bv.) en verschillende zalen die

divers kunnen ingekleed worden.

(en zeer dicht bij mijn woonplaats)

 

hm, ik deel je mening niet.

Als het weer een beetje mee zit, dan heb je op een Antwerpse koopzondag tussen centraal station en de schelde al snel enkele tienduizenden mensen lopen. Dàt is je publiek. Dàt zijn de mensen die de jommekes en de suskesenwissen in den delhaize meepakken.

 

Ons clubje loopt met plezier een hele dag op zo'n beurs rond (alhoewel, als ik dit beursforum af en toe eens lees, is het precies alleen maar kommer en kwel en dikke miserie en word je bijna gedwongen om er rond te lopen :) ) maar de grootste groep stripkopers heeft geen zin om een hele dag op zo'n beurs rond te lopen.

Die willen geëntertaind worden. Fotokes met jommeke en suske en wiske, veel spelletjes en animatie voor hun kinderen (denk aan een mini kermis), rond lopen in de set van de rode ridder of de film van Ravian, voor de papa's staan er de auto's van B&M en rik ringers en michel vaillant, kraampjes met hippe producten niet kraampjes met saaie boekskes het een na het ander, die willen pascale huysenMeus zien signeren want dat is een BV, die zijn niet echt zo hard geïnteresseerd in Cosey, munuera of Marini, je zal meer volk lokken met een boek van lesley-ann poppe.

Akkoord, je kan dat ook allemaal in Antwerp expo doen, maar de gemiddelde doelgroeper zal zich niet willen verplaatsen voor zo'n stripfestival (tenzij je een fortuin uitgeeft aan publiciteit). Maar in het centrum lopen ze wel allemaal rond, dus dan kan je jouw grootste kopersdoelgroep beter daar binnen lokken.

Link naar reactie

hm, ik deel je mening niet.

Als het weer een beetje mee zit, dan heb je op een Antwerpse koopzondag tussen centraal station en de schelde al snel enkele tienduizenden mensen lopen. Dàt is je publiek. Dàt zijn de mensen die de jommekes en de suskesenwissen in den delhaize meepakken.

 

Ons clubje loopt met plezier een hele dag op zo'n beurs rond (alhoewel, als ik dit beursforum af en toe eens lees, is het precies alleen maar kommer en kwel en dikke miserie en word je bijna gedwongen om er rond te lopen :) ) maar de grootste groep stripkopers heeft geen zin om een hele dag op zo'n beurs rond te lopen.

Die willen geëntertaind worden. Fotokes met jommeke en suske en wiske, veel spelletjes en animatie voor hun kinderen (denk aan een mini kermis), rond lopen in de set van de rode ridder of de film van Ravian, voor de papa's staan er de auto's van B&M en rik ringers en michel vaillant, kraampjes met hippe producten niet kraampjes met saaie boekskes het een na het ander, die willen pascale huysenMeus zien signeren want dat is een BV, die zijn niet echt zo hard geïnteresseerd in Cosey, munuera of Marini, je zal meer volk lokken met een boek van lesley-ann poppe.

Akkoord, je kan dat ook allemaal in Antwerp expo doen, maar de gemiddelde doelgroeper zal zich niet willen verplaatsen voor zo'n stripfestival (tenzij je een fortuin uitgeeft aan publiciteit). Maar in het centrum lopen ze wel allemaal rond, dus dan kan je jouw grootste kopersdoelgroep beter daar binnen lokken.

 

Ik volg je volledig. Laat Antwerpen maar zo'n festival worden. Dit is meer dan nodig. Pakweg 10 acteurs van FC De Kampioenen en een Swerts/Bouden/Leemans erbij. Zeker 800 man alleen al hiervoor.  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Het is met een jaar uitgesteld.

 

INTERNATIONAAL STRIPFESTIVAL ANTWERPEN: volledige focus op eerste editie in 2018 !

 

Ballon Media en Standaard Uitgeverij, de organisatoren van het Internationaal Stripfestival Antwerpen (ISA) hebben in overleg met de Stad Antwerpen  beslist om de eerste editie van ISA te verschuiven naar mei 2018.

We doen dit enerzijds met spijt in het hart omdat er zowel inhoudelijk als naar sponsors en partners toe reeds een mooi traject werd afgelegd, maar anderzijds zijn we verheugd over de mogelijkheden die ontstaan door alsnog de noodzakelijke tijd te nemen voor de organisatie van ISA.

Uit het enthousiasme dat ontstond na de ISA-persconferentie medio januari op het stadhuis van Antwerpen, zijn immers enkele bijzonder relevante deelprojecten ontstaan die het potentieel van ISA duidelijk aantonen maar waarvoor mei 2017 te snel bleek.  

Beide uitgeverijen geloven ten zeerste in het welslagen van dit verbindend en enthousiasmerend stripproject en richten eerstdaags een vzw op die als organisator van ISA zal gaan optreden en contractant zal worden voor alle nationale en internationale partners. Mede daardoor  was de aanloopperiode voor de organisatie van ISA 2017 te kort.  Zonder het unieke dna van dit nieuwe stripfestival los te laten, kiezen we ervoor even een stapje terug te zetten om in 2018 in full force en met meer krachtige partners aan boord een festivalbeleving te creëren die Antwerpen inderdaad kroont tot Striphoofdstad van Vlaanderen.

 

Ballon Media en Standaard Uitgeverij engageren zich nadrukkelijk voor het Internationaal Stripfestival Antwerpen en garanderen de kwalitatieve en vooropgestelde ambitieuze invulling van dit stripfestival in 2018, tijdens het eerste weekend van mei.

Wij danken van harte de Stad Antwerpen, alle stripauteurs en andere stakeholders uit het stripboekenvak en partners die ondertussen hun enthousiaste medewerking aan ISA hebben bevestigd. Afspraak in Antwerpen begin mei 2018. 

Link naar reactie

Het idee is super maar de invulling leek nooit te volgen. Wat een amateuristisch gedoe.

 

of net professioneel omdat ze merkten dat de tijd te kort was voor zo'n groot evenement en dan liever een jaar uitstellen dan halfslachtig iets uitvoeren? 

Link naar reactie

Het idee is super maar de invulling leek nooit te volgen. Wat een amateuristisch gedoe.

Er was helemaal niks gepland dit jaar. Ze hebben gewoon een Ballonnetje opgelaten om te zien wat de reactie was.

Nu er zoveel interesse is én ze vgl. met Angoulême hebben gemaakt is er wel potentieel voor 2018.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Inderdaad. De oneerlijke media heeft valselijk beweerd dat er iets groots was gepland.

 

allez, Vlaanderen wordt wakker. Iemand steekt zijn nek uit om iets te doen wat ambitieus is. Men komt tot de ontdekking dat ze zich wat overschat hebben qua tijdsinvestering en verschuiven de boel om toch het verhoopte resultaat te halen ipv halfslachtig iets te organiseren ... en hop, de ramptoeristen staan er om met een monkelende glimlach "ik zei het wel" te mopperen tegen elkaar.

 

Ik heb niets met deze organisatie te maken, ik lees zelfs hun strips niet omdat ik niet tot hun doelgroep behoor (maar ik respecteer hun kwaliteit wel), maar van wat ik las over de intenties, leek me dit exact wat we hier nodig hadden. Ik zeg dit met alle respect voor de stripbeurzen die het doen met hun kleinere budget, hun passie en goesting, hun goede organisatie op hun niveau maar er is toch nood aan een festival dat enkele duizenden bezoekers kan trekken. De bekende figuren van SU en Ballon, een goed bereikbare toeristische stad in vlaanderen die wil inzetten op events, hopelijk een interessant budget ... daar kan je al iets moois mee doen.

 

Of heb je zelf nog nooit iets uitgesteld omdat het toch nog net niet goed genoeg was en je toch wel wil knallen?

Link naar reactie

Idd. Grootse aankondiging met datum. Media-aandacht alom. En verder niks...

Sorry, maar als je dit zo bombastisch aankondigt dan had alles al lang in kannen en kruiken moeten zijn. Je kan dit niet anders als amateurisme omschrijven, wat je niet mag verwachten van deze kleppers van uitgeverijen.

Hopelijk hebben ze hun les geleerd en wordt het wel wat in 2018. Maar een Angoulême verwacht ik zeker niet.

 

Volledig akkoord dus met Koen, behalve die laatste zin ????

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Misschien is het typisch Antwerps om alles zo misplaatst groots te zien, 'k weet nie... ;)

 

Mi de nagel op de kop. Het vel van de beer wordt daar iets meer verkocht, maar als ze het dan effectief verkocht krijgen is het wel af. Duimen maar en wat nuchterheid uit andere provincies of de Kempen in het werkteam voegen. Just my personal thoughts  :e015:  

 

Maar dan gaan we dat weekend opnieuw naar Knokke. Een superfijn festival maar wel eentje wat meer ambitie zou mogen uitstralen. Misschien kunnen ze een Antwerpenaar inviteren. Just my personal thoughts   :e015:  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

 

 

Misschien is het typisch Antwerps om alles zo misplaatst groots te zien, 'k weet nie... ;)

 

 

Mi de nagel op de kop. Het vel van de beer wordt daar iets meer verkocht, maar als ze het dan effectief verkocht krijgen is het wel af. Duimen maar en wat nuchterheid uit andere provincies of de Kempen in het werkteam voegen. Just my personal thoughts  :e015:  

 

Maar dan gaan we dat weekend opnieuw naar Knokke. Een superfijn festival maar wel eentje wat meer ambitie zou mogen uitstralen. Misschien kunnen ze een Antwerpenaar inviteren. Just my personal thoughts   :e015:  

 

ah, voila, we zijn aan de kern van de zaak. 

 

Antwerpenaars en hollanders, daar heeft de rest van Vlaanderen toch zo'n bloedhekel aan dat het haast aandoenlijk wordt om te zien hoe iemand als Koen, die hier nog amper iets zegt, zich verkneukelend in pole position zet om nu toch eens even van leer te trekken.

 

Jammer dat er in onze piepkleine hoek van de wereld zo veel vooroordelen blijven leven over de andere delen. Limburgers zijn dom, west vlamingen zijn bedriegende kruideniers, antwerpenaren zijn dikke nekken, Hollanders zijn gierig en arrogant en drinken te veel koffie, brusselaars kopen de voetbalbond om, ...

 

En doe daar dan nog eens de dédain voor de commerciële strip bij en je komt al snel op een groepje ramptoeristen die de popcorn al klaar heeft staan vanaf de aankondiging.

 

Maar goed, de reep leeft van het negativisme, dus iedereen is dolblij dat ISA een valse start maakt. De grote woorden als "amateurisme" komen al meermaals voorbij. Reculer pour mieux sauter vind ik een beter uitgangspunt. Maar dat is dan ook maar mijn eigen mening natuurlijk.

Link naar reactie

Maar goed, de reep leeft van het negativisme, dus iedereen is dolblij dat ISA een valse start maakt. De grote woorden als "amateurisme" komen al meermaals voorbij. Reculer pour mieux sauter vind ik een beter uitgangspunt. Maar dat is dan ook maar mijn eigen mening natuurlijk.

 

Duidelijk geen kaas gegeten van organiseren van evenementen.  Iets aankondigen om dan amper twee maanden later te zeggen dat het toch niets zal worden, dat is amateurisme.  Plain and simple.

ze mogen nog zoveel redenen opgeven, ze slaan een mal figuur.

Link naar reactie

Jammer dat er in onze piepkleine hoek van de wereld zo veel vooroordelen blijven leven over de andere delen. Limburgers zijn dom, west vlamingen zijn bedriegende kruideniers, antwerpenaren zijn dikke nekken, Hollanders zijn gierig en arrogant en drinken te veel koffie, brusselaars kopen de voetbalbond om, ...

 

En over Oost-Vlamingen is er geen verkeerd woord te zeggen, want die zijn allemaal geweldig.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Doch ter zake: ik denk dat ze zich bij Ballon en SU terdege beseffen dat ze zich een beetje mispakt hebben. Dat is jammer, dat komt niet goed over. Maar als je dan toch in die situatie zit, lijkt het mij beter om een jaartje uit te stellen dan om het nu dit jaar rap-rap en dus ook half-half aan te pakken.

 

Maar het geheugen is kort: als het volgend jaar een topfestival blijkt te worden, zal iedereen de uitgestelde editie rap vergeten zijn.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Doch ter zake: ik denk dat ze zich bij Ballon en SU terdege beseffen dat ze zich een beetje mispakt hebben. Dat is jammer, dat komt niet goed over. Maar als je dan toch in die situatie zit, lijkt het mij beter om een jaartje uit te stellen dan om het nu dit jaar rap-rap en dus ook half-half aan te pakken.

 

Maar het geheugen is kort: als het volgend jaar een topfestival blijkt te worden, zal iedereen de uitgestelde editie rap vergeten zijn.

 

Dat klopt als een bus. Maar voor 2018 zullen de verwachtingen nu alleen nog hoger zijn...

 

Wat wél doorgaat, opening 3 april: http://comicsstation.wixsite.com/costa 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Het was mi beter geweest om klein te beginnen en het dan uit te bouwen. Als organisatie moet je ervaring opbouwen en niet gelijk met een megafestival beginnen.

 

I respectfully dissagree.
Link naar reactie

Jomoar...'t stad èes den mooter van 't làànd, zènne....

Klopt, steden zijn de toekomst. De terugkeer naar een afgeleide vorm van stadstaten lijkt onoverkomelijk binnen vijftig à honderd jaar.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...