Ga naar inhoud

Eerste Internationaal Stripfestival Antwerpen: Mei 2017


Bart Proost

Recommended Posts

De meesten, waaronder ik, waren zeer enthousiast over het idee en hadden dit weekend dan ook vrijgehouden voor dit evenement.  

 

Ik ook. Maar men heeft het organiseren blijkbaar onderschat. Komt amateuristisch over, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Nu heeft men meer dan een jaar de tijd om Brussel en Angouleme naar de kroon te steken. 

Dus ik reken op minimaal 100 internationale tekenaars. Alle toppers zullen komen. Want daar draait het tenslotte om: de artiesten, de tekenaars (en scenaristen en inkleurders). 

Link naar reactie

Dus ik reken op minimaal 100 internationale tekenaars. Alle toppers zullen komen. Want daar draait het tenslotte om: de artiesten, de tekenaars (en scenaristen en inkleurders). 

 

oei, nou ik hoop van niet, dan heb je weer die zelfde 150 dédicace jagers die je op die andere beurzen aantreft. Dat lijkt me nou net een recept voor hoe het niet moet. Een paar tekenaars in de artist alley voor dat kleine maar fanatieke deeltje van het stripkopende publiek en verder vooral beseffen dat het om de beleving, de gezinnen, de sterke herkenbare personages, de bekende personen (acteurs, tv-sterren, etc ...) en de jeugd draait (tekenaars van jeugd/kinderreeksen waar enkel kinderen onder 16 jaar mogen aanschuiven bvb en dan nog zou ik het rijtjes principe weghalen en er iets voor in de plaats zetten op kindermaat).

Link naar reactie

oei, nou ik hoop van niet, dan heb je weer die zelfde 150 dédicace jagers die je op die andere beurzen aantreft. Dat lijkt me nou net een recept voor hoe het niet moet. 

 

Hé, in de draad van Rijswijk was er nog sprake van 500 ouwe dedienerds die schreeuwend om blote borsten zieltjes van kinderen wegduwen. Het verdwijnen van 350 van die schavuiten is natuurlijk een stap in de goede richting, Als we nog even wachten zijn er geen ouwe lullen meer en kan een geheel gezuiverd peleton van fijne lieve jonge mensen bij de tekenaars aanschuiven, een wenkend perspectief !

Link naar reactie

Nix mis met die Dedi-jagers. Die werken (rennen) er hard genoeg voor en het geld dat ze elders verdienen mogen ze best op hun favoriete manier uitgeven.

Maar ik zou ook dat kinder-uurtje in de ochtend en middag graag standaard terugzien.
Of andere initiatieven die meer op de 'volgende generaties' gericht zijn

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Hé, in de draad van Rijswijk was er nog sprake van 500 ouwe dedienerds die schreeuwend om blote borsten zieltjes van kinderen wegduwen. Het verdwijnen van 350 van die schavuiten is natuurlijk een stap in de goede richting, Als we nog even wachten zijn er geen ouwe lullen meer en kan een geheel gezuiverd peleton van fijne lieve jonge mensen bij de tekenaars aanschuiven, een wenkend perspectief !

 

haha, jij neemt alles ook echt persoonlijk hé. Ik vermoed dat je ook zo'n dédijager bent :)

toch effe er op wijzen dat ik het woord "nerd" niet gebruikt heb. Ik zie dat zo niet. Een groepje fervente en gepassioneerde stripliefhebbers. Ik ben het helemaal met Boomvavavoom eens dat er he-le-maal niks mis mee is (zo lang het netjes gebeurt)

 

nou, dat van die blote borsten staat er toch zo niet, dramaqueen :) Laten we nou effe alles niet uit de context rukken (oh jee, de grappen over borsten en rukken, kom maar op dan), we zijn hier niet bij Jinek ;)

 

Maar stel nou dat jullie groepje een artist alley krijgt, en dat er ook een kids corner of (of noem het hoe je wil) is voor striptekenaars voor kinderstrips waar ouders lekker een drankje kunnen drinken en ondertussen hun kinderen in de gaten houden die rond zo'n tekenaar zwermen, en ook nog een heel leuk pretpark gegeven waar die kinderen (na zo'n uurtje bij zo'n tekenaar is de lol er vaak wel af) verder op de dag kunnen spelen, knutselen (maar dan wel echt leuke en coole dingen) of noem maar op, én je hebt acteurs, én je hebt herkenbare en populaire  tv-dingen. Dan krijg je wel wat publiek hoor.

 

Voor een Marini ga je Pim en Yvonne niet warm maken hoor, gaan ze liever naar de jumbo want het zijn kiloknallerweken. Je kan er nog dertig kleppers van het kaliber van Marini zetten, daar ga je geen tien tickets meer door verkopen. Bij jullie draait het op de striptekenaars, bij de grootste groep is dat een bijkomstigheid die leuk en aardig is, maar daar draait het om de figuren en de fun. Dus maak het leuk voor iedereen. Jullie zijn blij met Marini, ouders zijn blij met hun kroost die zich een hele dag de ogen uitkijkt en allebei koop je je weer blauw. Toch helemaal top? of niet dan?

Link naar reactie

Een kinder uurtje is trouwens heel gewoon op veel buitenlandse beurzen, bij sommige tekenaars (die vooral kinderstrips maken) hebben kinderen onder de 12 jaar soms gewoon altijd voorrang..... Niks mis mee trouwens.

 

vind ik een prima idee. 

Link naar reactie

Vonden mijn kids altijd ge-wel-dig!

 

Mijn zoon van bijna 16 vond het zooo jammer dat hij met zijn 1.85 (en een half) niet meer in aanmerking kwam, trouwens :)

Wat een beteuterd gezicht was me dat!

 Dus vanaf 16 jaar ben je zo'n oude dédi-jager. Dat weten we dan ook al weer. 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

vind ik een prima idee. 

 

OK. Zeg dan ook ineens hoe je gaat vermijden dat papa de kinderen in de rij zet.

Pas op: ik gruwel hier zelf van, maar het gebeurt wél.

 

Ik heb eigenlijk altijd de formule waarbij je de tekenaars verspreidt over een grote oppervlakte en je gewoon moet aanschuiven de meest eerlijke gevonden. Tasjesgedoe wordt al vermeden en je kan niet zomaar van de ene rap naar de andere rij schuiven.

 

Als A'pen een festival over gans de stad kan verspreiden en de tekenaars her en der positioneert dan kan het zeker iets worden. Zoals ook al aangehaald: je kan veel zaken bedenken rond het stripgebeuren zonder een resem striptekenaars. Alleen: als A'pen zich vergelijkt met Angoulême zou ik bijzonder teleurgesteld zijn als ze die tekenaars grotendeels achterwege zouden laten.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

OK. Zeg dan ook ineens hoe je gaat vermijden dat papa de kinderen in de rij zet.

Pas op: ik gruwel hier zelf van, maar het gebeurt wél.

 

Ik heb eigenlijk altijd de formule waarbij je de tekenaars verspreidt over een grote oppervlakte en je gewoon moet aanschuiven de meest eerlijke gevonden. Tasjesgedoe wordt al vermeden en je kan niet zomaar van de ene rap naar de andere rij schuiven.

 

Als A'pen een festival over gans de stad kan verspreiden en de tekenaars her en der positioneert dan kan het zeker iets worden. Zoals ook al aangehaald: je kan veel zaken bedenken rond het stripgebeuren zonder een resem striptekenaars. Alleen: als A'pen zich vergelijkt met Angoulême zou ik bijzonder teleurgesteld zijn als ze die tekenaars grotendeels achterwege zouden laten.

 

lijkt me best een goed plan dat van jou.

 

Of effe uit het hoofd out of the box denken. Iets op kindermaat. bvb Je zet de tekenaar in het midden van een leuk "eiland" (op een zitkussen/beanbag met een tekenplank of zo?). Je laat X aantal kinderen per sessie toe (wat kan de tekenaar in kwestie aan op een uurtje signeren? 10? 15?) rond de tekenaar liggen kussens, kleine zitbankjes, stoeltjes, ton, krukje, allerlei dingen waar die kinderen op kunnen zitten en de tekenaar aan het werk kunnen zien. De tekenaar zit lekker tussen al die kinderen, ouders mogen aan de rand effe wat drinken en mee kijken of hun kind achter laten om zelf dédi's te scoren. Die kinderen die in die sessie zitten hebben een strip aan de tekenaar gegeven met hun naam in. De tekenaar gaat lekker aan de slag met die stapel boekjes en zet er overal een tekeningetje in. De kinderen kunnen vragen stellen of gewoon kijken.

 

Het lijkt mij dat op die manier best een ouder zijn kind daar tussen kan proppen, maar dan heeft dat kind er in elk geval ook nog wat aan gehad, is het gezellig voor de tekenaar (ik kan me voorstellen dat een tekenaar van kinderstrips wel graag eens wat met zijn publiek praat) en heeft elk kind een tekening in een boekje.

 

nu goed, het is maar een snel ideetje wat nog wel beter uitgewerkt kan worden. Maar volgens mij geeft dat wel meer het midden aan tussen "beleving" en "tekeningjagen".

 

En van mij mag je dat afwisselen met een signeersessie van een maximaal aantal boekjes voor volwassenen.

 

Lijkt me geweldig om zeg maar drie van die eilandjes te hebben waar je telkens een uurtje een tekenaar in zet tussen kinderen die zich bvb op voorhand inschrijven voor een bepaald uur. Dan kan je best wel wat tekenaars uitnodigen hoor en heb je ook op een dag toch een aantal kinderen een pleziertje kunnen doen.

Link naar reactie

Alleen: als A'pen zich vergelijkt met Angoulême zou ik bijzonder teleurgesteld zijn als ze die tekenaars grotendeels achterwege zouden laten.

 

ik pleit er zeker niet voor om de tekenaars weg te laten, ik denk alleen dat wij hier de rol van de tekenaar wat overschatten. Niet voor ons, voor ons zijn die heilig. Maar zo'n kind heeft geen idee wie wat tekent. Die kennen de figuurtjes. En als je daar Jan zet en zegt, die tekent donald duck, dan vinden ze Jan de beste tekenaar van de wereld. En zet je daar piet, joris of corneel en je zegt dat die donald duck tekent, vinden ze dàt de beste tekenaar van de wereld. Ze willen gewoon iemand zien die donald duck kan tekenen.

De namen zeggen hen maar weinig, maar ze kennen de figuurtjes wel. Ik vraag me soms af dat als je bvb de schrijver(s) van Bobo naast de man/vrouw die Bobo speelt in de serie naast elkaar zet, naar wie de kinderen het eerst gaan voor een handtekening.

 

Natuurlijk moeten er tekenaars zijn, maar dat is in deze tijd niet langer de interesse van het grote publiek. 

Link naar reactie

ik pleit er zeker niet voor om de tekenaars weg te laten, ik denk alleen dat wij hier de rol van de tekenaar wat overschatten.

Ik begrijp dat tegenwoordig alles een "beleving" moet zijn. Maar uiteindelijk zijn de tekenaars degenen die de strips maken. Ik denk juist dat de rol van tekenaars onderschat wordt hier. Het kan een prachtig evenement worden, maar zorg er wel voor dat alle tekenaars opdraven. En laat de jeugd en de gezinnen zien hoe een strip getekend wordt en door wie. Geen festival zonder de artiesten. 

Link naar reactie

Er is een beroemd stripfestival in Spanje (waarvan me de naam nu natuurlijk niet te binnenschiet) waar de tekenaars verspreid zitten over een aantal cafés.

signeersessies worden onderbroken voor de siesta en gaan door tot laat op de avond.

 

Ik zie dat wel zitten ;-)

 

In Sluis was dit ook zo. Was superleuk behalve dat het een paar edities oude wijven regende. Ik zat zo een uurtje vast in een café waar de mannen van Orphanimo!! zaten te signeren. Ik heb zo de reeks leren kennen, en alle tot dan verschenen albums waren direct gesigneerd. 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik begrijp dat tegenwoordig alles een "beleving" moet zijn. Maar uiteindelijk zijn de tekenaars degenen die de strips maken. Ik denk juist dat de rol van tekenaars onderschat wordt hier. Het kan een prachtig evenement worden, maar zorg er wel voor dat alle tekenaars opdraven. En laat de jeugd en de gezinnen zien hoe een strip getekend wordt en door wie. Geen festival zonder de artiesten. 

 

Noël, ik durf te stellen dat het de meeste stripkopers geen ene moer kan schelen wie het tekent. 75% van de verkochte strips gaat naar een doelgroep die niet geïnteresseerd is in wie het tekent.

Wat zijn nou de best verkocht strips?

In Nederland zou Donald Duck wel eens een van de grootste kunnen zijn. Wat maakt zo'n gemiddelde moeder het nou uit wie het tekent, of haar zoontje die het na lang genoeg zeuren wel krijgt, of oma die het in de leesmap vindt. Denk je dat zij er van wakker liggen dat het ofwel door Jippes of Toonder of een onbekende naam getekend wordt? Al zet je daar een lekkende robot die het tekent, dan nog gaat het 'm om het feit dat het leuk is dat het getekend wordt en dat ze dat kunnen zien. Maar hoe die heet maakt hen niets uit.

In Vlaanderen wordt Suske en Wiske toch ook door een team gemaakt? Denk je nu echt dat die honderdduizend kopers allemaal weten dat Morjeau de hoofdtekenaar is en wie de andere studiomedewerkers zijn? Dat zal hen worst wezen.

 

Maar wat ze volgens mij allemaal wél leuk zouden vinden is dat tekeningetje in hun boekje, op de foto met "de tekenaar van Mickey Mouse", maar de tekenaar van Mickey mouse mag voor hen gelijk wie zijn. Daar gaan ze wel voor aanschuiven maar ze schuiven aan voor een tekening van mickey van de echte tekenaar, niet voor de tekenaar zelf.

 

Dat wij hier op de reep de tekenaars het allerbelangrijkste vinden is logisch, maar wij zijn dan ook maar een klein deeltje van de totaalverkoop van strips. Een fanatiek deeltje, dat wel, voor ons is het een hobby. We mogen niet de fout maken om te denken dat wij representatief zijn voor "de stripkoper" of "stripbeursbezoeker". Of misschien wel, maar dan heb je een kleinere beurs voor ons hobby clubje. Ook helemaal niks mis mee hoor. Maar dan heb je geen beurs die de ambitie heeft om een hele grote beurs te worden en richt je je bewust op die kleine groep.

 

Het is door meerdere mensen gezegd, je mag Marini naast Colin Wilson naast Grant Morrisson zetten, je gaat er amper wat extra volk mee lokken. Verzamelaars zoals wij komen speciaal daarvoor, maar niet de doelgroep die het meest aantal strips kopen. Die komen voor donald duck en de tekenaar is een leuk extraatje maar dat ook zonder de tekenaar komen ze wel als het een leuk dagje uit is.

Link naar reactie

Klopt.

Die tekenaar maakt het wel extra gaaf maar voor kleine kids maakt het bijna niet uit WIE er zit. Erg oneerbieding maar het klopt wel.

Nu zijn mijn kids verzot op Romano, Iris Compiet, Dick Heins en Boy Akkerman, maar dat komt omdat DIE weer heel leuk met mijn kids bezig zijn geweest.
Dat maakt het voor hen dan wel een hele leuke beleving!

 

Als de kids in pubertijd zitten is het allemaal gaaf en leuk. Wat je ook met ze doet.

Vanaf een jaar of 14 (in mijn geval) wordt het anders... dan gaan ze meer voor specifieke lol (schetsen scoren, SusWis backissues, gaming zone, japanse drankjes en snacks ) en blijft pappa bij de artiesten achter :)

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Noël, ik durf te stellen dat het de meeste stripkopers geen ene moer kan schelen wie het tekent. 75% van de verkochte strips gaat naar een doelgroep die niet geïnteresseerd is in wie het tekent.

Wat zijn nou de best verkocht strips?

In Nederland zou Donald Duck wel eens een van de grootste kunnen zijn. Wat maakt zo'n gemiddelde moeder het nou uit wie het tekent, of haar zoontje die het na lang genoeg zeuren wel krijgt, of oma die het in de leesmap vindt. Denk je dat zij er van wakker liggen dat het ofwel door Jippes of Toonder of een onbekende naam getekend wordt? Al zet je daar een lekkende robot die het tekent, dan nog gaat het 'm om het feit dat het leuk is dat het getekend wordt en dat ze dat kunnen zien. Maar hoe die heet maakt hen niets uit.

In Vlaanderen wordt Suske en Wiske toch ook door een team gemaakt? Denk je nu echt dat die honderdduizend kopers allemaal weten dat Morjeau de hoofdtekenaar is en wie de andere studiomedewerkers zijn? Dat zal hen worst wezen.

 

Maar wat ze volgens mij allemaal wél leuk zouden vinden is dat tekeningetje in hun boekje, op de foto met "de tekenaar van Mickey Mouse", maar de tekenaar van Mickey mouse mag voor hen gelijk wie zijn. Daar gaan ze wel voor aanschuiven maar ze schuiven aan voor een tekening van mickey van de echte tekenaar, niet voor de tekenaar zelf.

 

Dat wij hier op de reep de tekenaars het allerbelangrijkste vinden is logisch, maar wij zijn dan ook maar een klein deeltje van de totaalverkoop van strips. Een fanatiek deeltje, dat wel, voor ons is het een hobby. We mogen niet de fout maken om te denken dat wij representatief zijn voor "de stripkoper" of "stripbeursbezoeker". Of misschien wel, maar dan heb je een kleinere beurs voor ons hobby clubje. Ook helemaal niks mis mee hoor. Maar dan heb je geen beurs die de ambitie heeft om een hele grote beurs te worden en richt je je bewust op die kleine groep.

 

Het is door meerdere mensen gezegd, je mag Marini naast Colin Wilson naast Grant Morrisson zetten, je gaat er amper wat extra volk mee lokken. Verzamelaars zoals wij komen speciaal daarvoor, maar niet de doelgroep die het meest aantal strips kopen. Die komen voor donald duck en de tekenaar is een leuk extraatje maar dat ook zonder de tekenaar komen ze wel als het een leuk dagje uit is.

 

Hear, hear, ...

 

Vroeger had men ook niet door dat Vandersteen of Hergé een gans team achter zich hadden (en soms geen lijntje getekend hadden aan een album), als zij er waren had je wel vedetten.

 

Nu zijn er haast geen vedetten meer. Molenaar en Cambré werken voor de familie Vandersteen. Het grote aanbod zal er ook toe bijgedragen hebben dat de vedetten 'verdwenen'.

 

Wie weet nog dat Colin Wilson ooit aan Tex Willer meewerkte ? De die-hard-fans ?

 

Stripbeurzen moeten het hebben van standhouders (handelaars en uitgeverijen) en omgekeerd, tekenaars zijn de surplus voor fans van een reeks, enkel dédijagers komen voor bepaalde tekenaars. Als die tekenaars niet verplicht worden door hun uitgeverij om te gaan, dan wordt het moeilijk voor een organisator.

 

Bij comicons ligt het historisch anders, voor veel tekenaars zijn de commissions een extra inkomen (want rechten hebben/hadden ze niet).

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Ik denk dat Vlaanderen welgeteld twee tekenaars heeft waarvoor het grote publiek zou komen omwille van de naam. Merho en Urbanus, en bij die laatste is het niet eens omwille van de strips die hij maakt. Alle andere zijn inderdaad 'de tekenaar van...' Wat voor datzelfde grote publiek geen reden is om niet aan te schuiven natuurlijk. Zo'n gesigneerd boekje blijft een leuk hebbeding. De rijen bij Standaard Uitgeverij zijn op de boekenbeurs altijd enorm lang.

Link naar reactie

Een paar jaar geleden zat ik in Knokke naast Willy Linthout en Hec Leemans en de derde (verborgen achter de fans) Jean-Pol. Heel veel kinderen voor hen, maar Knokke is gratis, of men er inkomgeld voor over heeft ... De locatie speelt ook in het voordeel van die beurs (én een lokvogel op de dijk voor het gebouw).

 

Bij Merho zou dat ook lukken. Of dat in Nederland ook zo is, betwijfel ik.

 

Knokke haalt ook grotere namen binnen, zoals vorig jaar Mezières en Hermann. Bij een groot publiek is er toch een houdsbaarheiddatum op hun vedettencultus. De meesten kennen Mezières niet en ook Hermann leek ook niet zò gekend (ondanks dat hij net Angoulême had gewonnen).

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

tekenaars zijn de surplus voor fans van een reeks, enkel dédijagers komen voor bepaalde tekenaars.

 

Hoewel het mij - en velen hier - pijn doet, is dit wel ongeveer ook hoe ik het zie.

 

Maar... Ik ben het ook met Luuk eens als hij zegt dat er wél tekenaars moeten zijn. Hoewel het de gemiddelde dagjesmensen niet veel interesseert wíe dat is (nogmaals, hoeveel pijn dat voor ons als liefhebbers ook doet), zie je juist deze groep vaak wel verwonderd staan kijken. De tekenaars zorgen voor de sfeer. Een aantal zelfs voor héél veel sfeer, Yan! :-)

Link naar reactie

Hoewel het mij - en velen hier - pijn doet, is dit wel ongeveer ook hoe ik het zie.

 

Maar... Ik ben het ook met Luuk eens als hij zegt dat er wél tekenaars moeten zijn. Hoewel het de gemiddelde dagjesmensen niet veel interesseert wíe dat is (nogmaals, hoeveel pijn dat voor ons als liefhebbers ook doet), zie je juist deze groep vaak wel verwonderd staan kijken. De tekenaars zorgen voor de sfeer. Een aantal zelfs voor héél veel sfeer, Yan! :-)

 

Dank je, tekenaars grijpen naar 'hoofdpersonages' omdat het sneller gaat - ik weet trouwens niet of Merho nog veel zelf tekent en dan is het extra moeilijk (zelf ondervonden bij mijn laatste boek (werk uit de jaren 80 en 90), heb in Rijswijk toch rap nog even geoefend ... ).

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

tekenaars grijpen naar 'hoofdpersonages' omdat het sneller gaat

 

Oh, maar ik begrijp dit volop en zal hier ook nooit over klagen (de schetsen / tekeningen waar ik het over heb zijn bij aankoop van een strip van zeven euro, dus wat mij betreft gratis), maar gezien mijn naam zou een Timothea gewoon erg leuk vinden. Misschien op de volgende boekenbeurs toch eens mijn moed bij elkaar rapen en vragen wat de mogelijkheden zijn. Ik wil er best wat extra voor neerleggen.

Link naar reactie

Oh, maar ik begrijp dit volop en zal hier ook nooit over klagen (de schetsen / tekeningen waar ik het over heb zijn bij aankoop van een strip van zeven euro, dus wat mij betreft gratis), maar gezien mijn naam zou een Timothea gewoon erg leuk vinden. Misschien op de volgende boekenbeurs toch eens mijn moed bij elkaar rapen en vragen wat de mogelijkheden zijn. Ik wil er best wat extra voor neerleggen.

 

Merho gaat ook voor de snelheid op de boekenbeurs gezien het aantal belangstellenden.

Nog niet zoveel jaar geleden werd het haar en de snor van Kiekeboe nog zwart ingekleurd.

Tegenwoordig doet hij dat al niet meer om tijd te besparen.

A Veces Angel - A Veces Demonia - Pero Siempre Yo !

Link naar reactie
  • 6 months later...
  • 3 months later...
Op 7-10-2017 om 16:03, Frodo zei:

Geduld is een mooie deugd ;-)

 

Angouleme is veel vroeger,en die hebben toch ook nog geen planning op hun site staan.

Ik vermoed dat ze net als vorig jaar,wel een persconferentie zullen organiseren.

Intussen zijn we weer 4, 5 maanden verder... Is iemand al iets wijzer? Zijn ze vergeten de website offline te halen of gaat het alsnog gewoon door? :-)

Link naar reactie
5 minuten geleden, Bart Proost zei:

Intussen zijn we weer 4, 5 maanden verder... Is iemand al iets wijzer? Zijn ze vergeten de website offline te halen of gaat het alsnog gewoon door? :-)

Briers beantwoordt zelfs mijn mails niet meer...

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...