IvoVWS Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 Geen idee of deze discussie al is gepasseerd maar kan het kwaad? Ik heb de neiging om weinig panelen per pagina te scripten (waarschijnlijk het resultaat van vroeger Spider-Man-strips per kilo te lezen) maar ik ben benieuwd wat de tekenaars hier het liefste hebben. Let wel op, dit gaat over tekenen, niet lezen. Quote Link to comment
TDPB Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 Het was leuker geweest indien het over lezen gaat, want er zitten hier nu eenmaal veel meer lezers dan tekenaars. Onlangs las ik ergens (wellicht in een interview met Bono, maar het kan ook iemand anders geweest zijn) dat de uitgever vroeg om 4 à 5 pagina's met grote prenten te voorzien. Grote prenten zijn prima als ze een functie hebben (sommige scènes passen nu eenmaal beter in een groot kader), maar niet als het een kwestie van moeten is. Dan halen ze mij altijd uit de flow van het lezen. Quote Link to comment
IvoVWS Posted August 25, 2017 Author Share Posted August 25, 2017 56 minutes ago, Tom B said: Het was leuker geweest indien het over lezen gaat, want er zitten hier nu eenmaal veel meer lezers dan tekenaars. Onlangs las ik ergens (wellicht in een interview met Bono, maar het kan ook iemand anders geweest zijn) dat de uitgever vroeg om 4 à 5 pagina's met grote prenten te voorzien. Grote prenten zijn prima als ze een functie hebben (sommige scènes passen nu eenmaal beter in een groot kader), maar niet als het een kwestie van moeten is. Dan halen ze mij altijd uit de flow van het lezen. Niets houd je tegen om een gelijkaardige draad te beginnen in het algemeen forum. Ik heb dat expres niet gedaan omdat het daar een discussie zonder einde of conclusie gaat opleveren en omdat het perspectief van een tekenaar mij meer interesseert. Quote Link to comment
Kool Thing Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 1 uur terug, Tom B zei: Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
TDPB Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 5 minuten geleden, Kool Thing zei: Uit een toekomstig album. Quote Link to comment
Kool Thing Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 yes!!! Ze komen dus terug :-) Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
feli Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 Ik heb nog niet gestemd want de vraag lijkt mij dubbel. Je kan grote kaders op klein papier tekenen en je kan kleine kaders op groot papier tekenen. Dus het aantal details hangt meer af van papierkeuze dan van het aantal kaders zou ik denken. Wanneer men digitaal tekent kan men nog beginnen inzoomen om details toe te voegen, los van formaten. Zelf teken ik het liefst in 3 stroken. (meer zoals comics) Dus minder kaders dan de 4 stroken dat we gewoon zijn van de traditionele Vlaamse strips. Verder denk ik dat je altijd moet kijken welk soort strip, verhaal je maakt. Ieder verhaal vraagt om een andere aanpak. Quote Survivor of the big PC crash of 2014http://davidfelizardareal.tumblr.com/http://www.hallovaarwel.be/ Link to comment
TDPB Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 20 minuten geleden, Kool Thing zei: yes!!! Ze komen dus terug :-) Tuurlijk. Hopelijk in een album met kortverhaaltjes en daarna in een album met een lekker lang episch avonturenverhaal (maar zonder grote prenten, want dat is veel te veel werk). Quote Link to comment
IvoVWS Posted August 25, 2017 Author Share Posted August 25, 2017 13 minutes ago, feli said: Ik heb nog niet gestemd want de vraag lijkt mij dubbel. Je kan grote kaders op klein papier tekenen en je kan kleine kaders op groot papier tekenen. Dus het aantal details hangt meer af van papierkeuze dan van het aantal kaders zou ik denken. Wanneer men digitaal tekent kan men nog beginnen inzoomen om details toe te voegen, los van formaten. Zelf teken ik het liefst in 3 stroken. (meer zoals comics) Dus minder kaders dan de 4 stroken dat we gewoon zijn van de traditionele Vlaamse strips. Verder denk ik dat je altijd moet kijken welk soort strip, verhaal je maakt. Ieder verhaal vraagt om een andere aanpak. En zijn dat drie stroken op A8 of A10 formaat? Of teken je op de achterkant van een postzegel? Quote Link to comment
feli Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 3 stroken op 6072 * 9000 pixels - 600 dpi (canvas size, niet page size) Quote Survivor of the big PC crash of 2014http://davidfelizardareal.tumblr.com/http://www.hallovaarwel.be/ Link to comment
IvoVWS Posted August 25, 2017 Author Share Posted August 25, 2017 Wel, daar hebt ge nu uw formaat (ongeveer een A3). Hup, hup, niet zeiken, stemmen! Quote Link to comment
feli Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 22 minuten geleden, IvoVWS zei: Wel, daar hebt ge nu uw formaat (ongeveer een A3). Hup, hup, niet zeiken, stemmen! aye aye captain Quote Survivor of the big PC crash of 2014http://davidfelizardareal.tumblr.com/http://www.hallovaarwel.be/ Link to comment
IvoVWS Posted August 25, 2017 Author Share Posted August 25, 2017 https://media.giphy.com/media/rVZEejvVWEbug/giphy.gif Quote Link to comment
Kool Thing Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 7 uren geleden, Tom B zei: (maar zonder grote prenten, want dat is veel te veel werk). lol Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
Jason Fly Posted August 25, 2017 Share Posted August 25, 2017 9 uren geleden, Tom B zei: Hehe Quote Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips... ••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop Link to comment
Kristof Berte Posted August 26, 2017 Share Posted August 26, 2017 Ik teken liefst de klassieke vier stroken. Met af en toe eens een groot panel ertussen als aandachtstrekker en omdat originele platen met een grote kader er op beter verkopen Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link to comment
cartoonesk Posted August 29, 2017 Share Posted August 29, 2017 Liever teken ik pagina's met kleine kaders, drie of vier stroken bv. (en niet te volle tekstballonnen, dat vind ik niet mooi) Bij het begin van een verhaal (in mijn geval meestal een kort verhaal) kan er wel eens een groot kader voorkomen om de situatie/ waar het zich afspeelt te tonen. Quote Link to comment
IvoVWS Posted August 29, 2017 Author Share Posted August 29, 2017 Ik vind het verrassend dat de meesten de voorkeur geven aan kleinere kaders maar het is goed om te weten. Quote Link to comment
TDPB Posted August 30, 2017 Share Posted August 30, 2017 Nou, 'de meesten' is in dit geval 3 tegenover 2. Ik zou daar nog niet teveel conclusies uit trekken. Het hangt er een beetje vanaf voor welke tekenaar je werkt. Je hebt tekenaar-tekenaars en verteller-tekenaars. Die eerste willen gewoon zoveel mogelijk tekenen en tonen wat ze kunnen. Dat zijn van die tekenaars die met plezier beginnen aan een paginagrote tekening van pakweg een zeeslag met nog wat verdrinkende paarden op de voorgrond en ontploffende ruimteschepen op de achtergrond. De tweede groep wilt gewoon zo efficiënt mogelijk een verhaal vertellen en zijn technisch meestal ook niet de beste tekenaars die er zijn. Quote Link to comment
Recommended Posts