Ga naar inhoud

POLL - Grote of kleine panelen?


IvoVWS

POLL - Grote of kleine panelen?  

6 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat teken je het liefste: weinig maar grote panelen of veel, kleine paneeltjes per pagina?

    • GROOT! Kan ik lekker veel details in kwijt.
      2
    • Klein maar fijn. Ik maak strips, geen schilderijen.
      4
    • Ha! Ik teken op A0-formaat!
      0


Recommended Posts

Geen idee of deze discussie al is gepasseerd maar kan het kwaad? 

 

Ik heb de neiging om weinig panelen per pagina te scripten (waarschijnlijk het resultaat van vroeger Spider-Man-strips per kilo te lezen) maar ik ben benieuwd wat de tekenaars hier het liefste hebben.

 

Let wel op, dit gaat over tekenen, niet lezen. 

Link naar reactie

Het was leuker geweest indien het over lezen gaat, want er zitten hier nu eenmaal veel meer lezers dan tekenaars. Onlangs las ik ergens (wellicht in een interview met Bono, maar het kan ook iemand anders geweest zijn) dat de uitgever vroeg om 4 à 5 pagina's met grote prenten te voorzien. Grote prenten zijn prima als ze een functie hebben (sommige scènes passen nu eenmaal beter in een groot kader), maar niet als het een kwestie van moeten is. Dan halen ze mij altijd uit de flow van het lezen.

Link naar reactie
56 minutes ago, Tom B said:

Het was leuker geweest indien het over lezen gaat, want er zitten hier nu eenmaal veel meer lezers dan tekenaars. Onlangs las ik ergens (wellicht in een interview met Bono, maar het kan ook iemand anders geweest zijn) dat de uitgever vroeg om 4 à 5 pagina's met grote prenten te voorzien. Grote prenten zijn prima als ze een functie hebben (sommige scènes passen nu eenmaal beter in een groot kader), maar niet als het een kwestie van moeten is. Dan halen ze mij altijd uit de flow van het lezen.

Niets houd je tegen om een gelijkaardige draad te beginnen in het algemeen forum.

Ik heb dat expres niet gedaan omdat het daar een discussie zonder einde of conclusie gaat opleveren en omdat het perspectief  van een tekenaar mij meer interesseert. 

Link naar reactie

Ik heb nog niet gestemd want de vraag lijkt mij dubbel. 

Je kan grote kaders op klein papier tekenen en je kan kleine kaders op groot papier tekenen.  Dus het aantal details hangt meer af van papierkeuze dan van het aantal kaders zou ik denken.

Wanneer men digitaal tekent kan men nog beginnen inzoomen om details toe te voegen, los van formaten.

 

Zelf teken ik het liefst in 3 stroken. (meer zoals comics) Dus minder kaders dan de 4 stroken dat we gewoon zijn van de traditionele Vlaamse strips.

 

Verder denk ik dat je altijd moet kijken welk soort strip, verhaal je maakt.  Ieder verhaal vraagt om een andere aanpak.

Link naar reactie
13 minutes ago, feli said:

Ik heb nog niet gestemd want de vraag lijkt mij dubbel. 

Je kan grote kaders op klein papier tekenen en je kan kleine kaders op groot papier tekenen.  Dus het aantal details hangt meer af van papierkeuze dan van het aantal kaders zou ik denken.

Wanneer men digitaal tekent kan men nog beginnen inzoomen om details toe te voegen, los van formaten.

 

Zelf teken ik het liefst in 3 stroken. (meer zoals comics) Dus minder kaders dan de 4 stroken dat we gewoon zijn van de traditionele Vlaamse strips.

 

Verder denk ik dat je altijd moet kijken welk soort strip, verhaal je maakt.  Ieder verhaal vraagt om een andere aanpak.

En zijn dat drie stroken op A8 of A10 formaat? Of teken je op de achterkant van een postzegel?

Link naar reactie
9 uren geleden, Tom B zei:

k&b003-kl de truuken van de foor jpeg.jpg

Hehe :)

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Nou, 'de meesten' is in dit geval 3 tegenover 2. Ik zou daar nog niet teveel conclusies uit trekken.

 

Het hangt er een beetje vanaf voor welke tekenaar je werkt. Je hebt tekenaar-tekenaars en verteller-tekenaars. Die eerste willen gewoon zoveel mogelijk tekenen en tonen wat ze kunnen. Dat zijn van die tekenaars die met plezier beginnen aan een paginagrote tekening van pakweg een zeeslag met nog wat verdrinkende paarden op de voorgrond en ontploffende ruimteschepen op de achtergrond. De tweede groep wilt gewoon zo efficiënt mogelijk een verhaal vertellen en zijn technisch meestal ook niet de beste tekenaars die er zijn.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...