folatt Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 Ik las het in de lokale bieb in de jaren '90 (1998?) en was toen vrij nieuw (1992?). Er was er maar één album van en gezien de inhoud denk ik ook niet dat er nog een album van is gemaakt. De stijl was Europeaans en was waarschijnlijk zelfs Nederlands, maar het kan ook Frans of Brits zijn geweest. De hoofdpersonage was een tienjarig ?victoriaans gothic lolita? gekleed meisje met zwart haar en vlechtjes en liep altijd met een teddybeer in haar handen. Ze leefde in een reusachtig en megahoog victoriaans-gothisch kasteel dat eeuwenoud, leefde en groeiende was. Alle kamers werden dan ook langzaam steeds groter en reusachtiger. In het eerste verhaal kwam volgens mij een ander meisje, blond met blauwe ogen en lieflijk gezicht haar opzoeken en hadden ze volgens mij problemen met lekkende plafonds. Ze moesten naar de kelder toe die intussen een aantal meters ondergelopen was en door de jaren heen uitgegroeid was tot een ondergrondse megahal. Samen met een volwassene, die personeel was van het zwartharig meisje, stapte ze de boot in. Waarschijnlijk moesten ze ergens een pijp ontstoppen om te voorkomen dat het water in kelder tot in de huiskamer zou komen. In het tweede verhaal vermoordde het zwartharig meisje een volwassen man, wellicht haar vader of misschien haar voogd. Ze waren 's avonds aan het praten in een Victoriaanse huiskamer en nadat ze uitgepraat waren en de man vondt dat het tijd was om te gaan, pakte het meisje een mes en stak hem in de rug om vervolgens zijn lichaam in de brandende vlammen van de open haard te gooien. De laatste pagina eindigde met het meisje zittend op een bank met haar teddybeer, voor zich uit te staren, zielig, wellicht zelfs met tranen in haar gezicht, maar vervolgens grijnsde ze, wetende dat zij nu met recht de eigenaar van het kasteel was geworden. Kent toevallig de titel van dit stripboek? Quote Link to comment
Kristof Berte Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 Het verhaal klopt niet helemaal, maar ik gok dat het over Mister Black (Griffo) gaat... Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link to comment
Kristof Berte Posted November 26, 2017 Share Posted November 26, 2017 Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link to comment
folatt Posted November 27, 2017 Author Share Posted November 27, 2017 Het was ook twintig jaar geleden dat ik het las. Dank je. Quote Link to comment
Kool Thing Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 yep is mr. black. uitstekende strip! Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
Kristof Berte Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 2 uren geleden, folatt zei: Het was ook twintig jaar geleden dat ik het las. Dank je. Graag gedaan, goeie strip, geniet ervan Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link to comment
Martijn Posted November 27, 2017 Share Posted November 27, 2017 Mr. Black kent overigens veel overeenkomsten met de 'Gormenghast'-trilogie (literatuur, geen strips) van Mervyn Peake. Zie https://fvdwaa.home.xs4all.nl/peake/plag.htm. Die verhalen vind ik ook zeer de moeite waard! Quote Link to comment
Hamirubi Posted December 8, 2017 Share Posted December 8, 2017 Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
Guest Kontiki Posted December 8, 2017 Share Posted December 8, 2017 Peer de Plintkabouter? Quote Link to comment
sanderg Posted December 8, 2017 Share Posted December 8, 2017 Of misschien 'het mooiste vak ter wereld' van Peter de Wit? (Gaat over een leraar- ik heb t boek staan maar blijkbaar is t momenteel moeilijk te krijgen). Ik vind enkel deze link: https://literatuurplein.nl/boekdetail.jsp?boekId=56464 Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
JJL Posted December 8, 2017 Share Posted December 8, 2017 De buurman uit de Familie Fortuin? Quote Link to comment
sanderg Posted December 9, 2017 Share Posted December 9, 2017 9 hours ago, The Alderwood said: Dat zou best wel’ns kunnen! Al heb ik’m dan een gek voorhoofd gegeven in mijn herinnering! Maar wellicht is ‘m dat. de buurman van de familie fortuin en leraar Frans uit 't mooiste vak zien er overigens identiek uit 😁 maar ja.. beide van De Wit. familie Fortuin is overigens een van de grappigste strips die ik ooit heb gelezen- echt n aanrader! ik vind t jammer dat De Wit tegenwoordig zijn tijd verdoet met die suffe Sigmund.. hij kan zoveel beter Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Aerogi Posted December 11, 2017 Share Posted December 11, 2017 Op 8/12/2017 om 14:24, Kontiki zei: Peer de Plintkabouter? haha this made my day Quote Link to comment
Peter Motte Posted December 12, 2017 Share Posted December 12, 2017 Ik zoek een heleboel stripboeken waarvan ik de titel wél ken. En ik zoek nog veel meer tijd om ze te kunnen lezen. (sorry, mijn pc heeft me weer 's automatisch ingelogd, en dan reageer ik altijd veel te veel ) Quote Koop wat je leest, lees wat je koopt. Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte Link to comment
floris Posted January 3, 2018 Share Posted January 3, 2018 In de jaren tachtig hadden we 2 strips in onze bib over een een soort mini-wezens die in een bos wonen. Je hoort het al, het klinkt erg Smurf. Maar daar hield de vergelijking wel wat op. Het waren allemaal bangeriken, en 1 keer per jaar (denk ik) moest een van hen de grenzen van het bekende verleggen door een aantal passen in het bos te zetten (waarna die flauw viel van angst). Ik kan me er verder bijna niets van herinneren. Quote Link to comment
floris Posted January 3, 2018 Share Posted January 3, 2018 12 minuten geleden, Kontiki zei: De Drabbels! Ha, schitterend, dat was snel Bedankt! Quote Link to comment
Kool Thing Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 12 uren geleden, floris zei: Ha, schitterend, dat was snel Bedankt! Geweldige reeks!!! Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
Guest Kontiki Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 Het laatste deel is nooit vertaald en verscheen jaren nadat de reeks leek stopgezet bij Soleil ipv Dupuis. Quote Link to comment
Kool Thing Posted January 4, 2018 Share Posted January 4, 2018 4 uren geleden, Kontiki zei: Het laatste deel is nooit vertaald en verscheen jaren nadat de reeks leek stopgezet bij Soleil ipv Dupuis. Mmm dat riekt hier naar een integrale :-) Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
Recommended Posts