Ga naar inhoud

Veiling 'gestolen' Uderzo-originelen?


Kool Thing

Recommended Posts

De Brusselse galerie Huberty&Breyne schort de verkoop op van 82 originele tekeningen van Albert Uderzo. De nu 90-jarige Franse striptekenaar van Asterix en Tanguy en Laverdure heeft in Parijs een klacht ingediend tegen onbekenden wegens diefstal.

Hij zegt dat de tekeningen van hem werden gestolen. Galeriehouder Alain Huberty zegt volledig te goeder trouw te zijn. “De Franse eigenaar die de tekeningen via ons te koop aanbiedt, zegt dat de tekeningen al dertig jaar in zijn bezit zijn.” Toch zal de galerie wachten tot de rechtbank zich uitspreekt. “De rest van onze stripveiling komende zondag gaat wel door.”

Een tegenvaller is het wel. Want de Uderzo-tekeningen van Belloy en andere stripfiguren uit het pre-Asterix tijdperk hadden samen vermoedelijk 100.000 euro opgebracht. “Vroeger waren die originele tekeningen niets waard”, zegt Huberty. “Meestal vlogen ze in de vuilnisbak. Maar de jongste jaren is de markt veranderd en zijn die tekeningen plots veel geld waard. Het leidt om de haverklap tot juridische discussies over wie de eigenaar is.” Volgens Huberty is een originele tekening van Asterix nu tussen de 100.000 en de 300.000 euro waard.

 

 

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171211_03236232

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
  • 3 months later...
1 uur terug, JJL zei:

Apart verhaal en dat er nog geen arrestaties zijn verricht is ook wat merkwaardig.

 

Er is gewoon beslag gelegd op de betwiste originelen in afwachting van een vonnis dat zal beslissen welke van de twee partijen gelijk heeft.

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Dat vraag ik me ook af.

 

21 hours ago, shakeitupguy said:

Uderzo is ook niet vies van vooringenomen uitspraken. En zonder België was er van zijn carrière waarschijnlijk niets terechtgekomen.

 

Overigens kan de galerie het niet helpen, vind ik. Er wordt tegenwoordig helemaal anders omgegaan met originelen dan zoveel jaar geleden.

Link naar reactie
26 minuten geleden, Zwendel zei:

Maar dat lijkt mij toch een raar verhaal. Heeft Uderzo die indertijd als gestolen opgegeven?

Waarschijnlijk niet. Standaard in die tijd was om alles weg te gooien. waarschijnlijk heeft iemand van de drukkerij dit bewaard.

 

Bv; "What became of Carl Barks original Comic book pages. 

- Back in 1975 Carl Barks was asked the very same question, and this is a part of his response :

Carl Barks : ”The original artwork was destroyed at the publishing house. They simply couldn`t store all the drawings that came in for all their 15 or 20 comic book and none of the editors, none of the artists felt that the stuff was ever going to be worth anything anyway, so all these thousands of pages of drawings were taken out to the incenerator and burned.”

Carl Barks : ”I happen to have a few that I have been selling lately. They are very rare, I have been told, and I recently learned why. The publishing company usually burned all the art after they had made their engraving plates. A few pages got carried out by employees or somebody over the years..”

Most art produced for ALL comic book publishers was systematically destroyed by the publishers. Once it had been photographed, it had supposedly served its purpose; it was the property of the publisher and not the artist, so it couldn't be returned; and storage of such an ever-growing number of large inked pages (usually 18 x 24 inches) was impractical and posed threats of bootleg reproduction by potential thieves who might discover vast storehouses of copyrighted artwork. Consequently, the original Photostats were generally the closest to the original artwork that survived."

 

 

Link naar reactie

Ter informatie: copyright gaat eigenlijk over het recht van de uitgever, niet over het recht van de oorspronkelijke maker. Het betekent ten slotte "kopieerrecht". Als recht van de maker, is het een uitbreiding van het copyright.

Er is wel auteursrecht.

De woorden worden dikwijls door elkaar gegooid.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...